Урок "Пагін: будова та основні функції"

Про матеріал
Розробка уроку містить інструктивні картки для проведення лабораторного дослідження 4 "Будова пагона" та лабораторного дослідження 5 "Будова бруньки". Використані прийоми: "мозковий штурм". "визначте терміни", "хвилинка-цікавинка", "пошук інформації". "коротко та ємко", "виправ помилку".
Перегляд файлу

Урок

Тема: Пагін, його будова та основні функції

Мета:

  •  навчальна :  вивчити особливості будови пагона у зв’язку з його функціями, показати різноманітність пагонів у рослин, з’ясувати особливості удови бруньки як зачаткового пагона та  навчитися розрізняти  види бруньок; 
  • розвиваюча: продовжити формування дослідницьких навичок, уміння працювати з натуральними об’єктами, розвивати логічне мислення, вміння висловлювати  думки, робити висновки;
  • виховна: цікавість до  вивчення біології, бережне ставлення до природи, виховувати толерантне ставлення до думок інших учнів.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

  1. Прийом  «Мозковий штурм»:

Загальна площа,  яку займає коренева система  однієї рослини набагато більша, ніж площа її надземної частини. Яке біологічне значення цієї закономірності?

  1. Прийом «Визначте терміни». Швидко і правильно дайте визначення термінів:

а) корінь;

б) кореневий чохлик;

в) верхівкова меристема;

г) зона розтягування;

д) кореневий волосок;

ж) провідна  зона;

е) пікірування.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності: прийом «Хвилинка-цікавинка». Очікувана інформація: короткі, цікаві, змістовні повідомлення учнів:

     а) у Танзанії росте баобаб, висота стовбура якого – 22 м, а його товщина – 47 м, вік цього дерева 500 років;

    б) найбільшими заввишки є стебла евкаліптів, їх висота 140 – 155 м;

    в) у тропіках Південої Азії ростуть пальми каламуси, всередині яких є великі судини з одою. Мандрівники відрубують двометровий кінець стебла і виточують звідти кілька склянок стерильно чистої води;

    г) найбільша рослинна брунька – головка капусти, її маса коливається від 0,5 до 2 кг.

ІV. Вивчення нового матеріалу:

      Пагін – надземний орган рослини, що виник як пристосування  у повітряному середовищі суші. За будовою він складніший, ніж корінь. Осьова частина пагона – стебло пристосована до пересування речовин по рослині та об’єднання  на собі інших складових цієї частини рослини. Бокові частини пагона – листки  фотосинтезують, випаровують воду. Бруньки виникли пізніше, ніж стебло та листки. Завдяки брунькам пагін може галузитись, збільшуючи площу живлення рослини.

Детальніше будову пагона ви дослідите самостійно в ході виконання лабораторного дослідження.

V. Лабораторне дослідження 4

Тема: Будова пагона

Мета: дослідити особливості зовнішньої та внутрішньої будови пагона, розвивати вміння спостереження  та описування органів рослини.

Обладнання та матеріали: пагони живих рослин, гербарні матеріали, лупа.

                                                   Хід роботи:

  1. Дослідіть будову пагонів бузку, тополі, смородини, вишні. Знайдіть та розгляньте їх складові частини та ділянки: стебло, листки, бруньки та вузли, міжвузля.
  2. Замалюйте пагін, позначте на малюнку його складові частини.

Будова пагона

1 - листок

  1. брунька верхівкова
  2. брунька пазушна
  3. стебло
  4. міжвузля
  5. вузол

 

  1. У висновку зазначте особливості будови пагона у зв’язку з виконуваними функціями.

Прийом «Коротко і ємко». Учні створюють і записують опорну схема будови пагона в зошити:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Пошук інформації». Учні самостійно опрацьовують  текст  підручника і вивчають різні типи пагонів. Очікувані результати: учні схематично замальовують та підписуть назви  різних типів пагонів:

а) прямостоячі ростуть вертикально (ялина);

б) виткі закручуються довкола опори (квасоля);

в) сланкі лежать на грунті (гарбуз);

г) повзучі вкорінюються додатковими коренями (суниця);

д) чіпкі кріпляться за опору додатковими коренями (вусиками).

Перегляд фільму з каналу YouTube https://www.youtube.com/watch?v=1uA6peSmN-I

Бруньки дають початок молодим пагонам. Вони різноманітні за будовою, розмірами та формою. Прийом «Коротко і ємко» . Учні створюють схеми

та записують їх у зошит:

Залежно від розміщення

 

 

 

 

Залежно від особливостей будови і функцій

 


VІ. Лабораторне дослідження 5

Тема: Будова бруньки

Мета: дослідити особливості зовнішньої та внутрішньої будови бруньок, розвивати навички спостереження та описування органів рослин.

Обладнання та матеріали: пагони вишні, смородини, бузку, липи з різними видами бруньок, лупа, препарувальні голки,скальпелі.

                                                     Хід роботи:

  1. Дослідіть зовнішній вигляд бруньок та їх розташування на стеблі.
  2. Зробіть поздовжній розріз дрібної видовженої бруньки. Дослідіть її внутрішню будову. Пригадайте назву таких бруньок.
  3. Скальпелем розріжте вздовж велику округлу бруньку. Дослідіть її внутрішню будову за допомогою лупи та препарувальної голки. Позначте складові частини бруньок.

Внутрішня будова бруньки

 

 

 

1 – зачаткові листки

2 – зачаткові квітки

3 – покривні лусочки

4 – конус наростання

 

 

  1. З’єднайте стрілками види бруньок і особливості їх будови

Вегетативні

 

На зачатковому стеблі є зачаткові листки та бутони

Генеративні

На зачатковому стеблі є лише бутони

Змішані

На зачатковому стеблі є лише зачаткові листки

У висновку аргументуйте, чому бруньку називають зачатковим пагоном.

VІІ.Закріплення знань. Прийом «Виправ помилку»:

  1. Усі пагони ростуть вертикально вгору.
  2. Конус наростання утворений покривною тканиною.
  3. Галуження пагона відбувається завдяки бічній меристемі.
  4. Видалення верхівкової меристеми прискорює ріст пагона вгору.
  5. Всі стебла рослин фото синтезують.
  6. Поживні речовини з ґрунту рухаються по флоемі.

VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

 

docx
Додано
23 листопада 2022
Переглядів
1273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку