Урок
Тема: Пагін, його будова та основні функції
Мета:
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Загальна площа, яку займає коренева система однієї рослини набагато більша, ніж площа її надземної частини. Яке біологічне значення цієї закономірності?
а) корінь;
б) кореневий чохлик;
в) верхівкова меристема;
г) зона розтягування;
д) кореневий волосок;
ж) провідна зона;
е) пікірування.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності: прийом «Хвилинка-цікавинка». Очікувана інформація: короткі, цікаві, змістовні повідомлення учнів:
а) у Танзанії росте баобаб, висота стовбура якого – 22 м, а його товщина – 47 м, вік цього дерева 500 років;
б) найбільшими заввишки є стебла евкаліптів, їх висота 140 – 155 м;
в) у тропіках Південої Азії ростуть пальми каламуси, всередині яких є великі судини з одою. Мандрівники відрубують двометровий кінець стебла і виточують звідти кілька склянок стерильно чистої води;
г) найбільша рослинна брунька – головка капусти, її маса коливається від 0,5 до 2 кг.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Пагін – надземний орган рослини, що виник як пристосування у повітряному середовищі суші. За будовою він складніший, ніж корінь. Осьова частина пагона – стебло пристосована до пересування речовин по рослині та об’єднання на собі інших складових цієї частини рослини. Бокові частини пагона – листки фотосинтезують, випаровують воду. Бруньки виникли пізніше, ніж стебло та листки. Завдяки брунькам пагін може галузитись, збільшуючи площу живлення рослини.
Детальніше будову пагона ви дослідите самостійно в ході виконання лабораторного дослідження.
V. Лабораторне дослідження 4
Тема: Будова пагона
Мета: дослідити особливості зовнішньої та внутрішньої будови пагона, розвивати вміння спостереження та описування органів рослини.
Обладнання та матеріали: пагони живих рослин, гербарні матеріали, лупа.
Хід роботи:
Будова пагона |
1 - листок
|
Прийом «Коротко і ємко». Учні створюють і записують опорну схема будови пагона в зошити:
Прийом «Пошук інформації». Учні самостійно опрацьовують текст підручника і вивчають різні типи пагонів. Очікувані результати: учні схематично замальовують та підписуть назви різних типів пагонів:
а) прямостоячі ростуть вертикально (ялина);
б) виткі закручуються довкола опори (квасоля);
в) сланкі лежать на грунті (гарбуз);
г) повзучі вкорінюються додатковими коренями (суниця);
д) чіпкі кріпляться за опору додатковими коренями (вусиками).
Перегляд фільму з каналу YouTube https://www.youtube.com/watch?v=1uA6peSmN-I
Бруньки дають початок молодим пагонам. Вони різноманітні за будовою, розмірами та формою. Прийом «Коротко і ємко» . Учні створюють схеми
та записують їх у зошит:
Залежно від розміщення
Залежно від особливостей будови і функцій
VІ. Лабораторне дослідження 5
Тема: Будова бруньки
Мета: дослідити особливості зовнішньої та внутрішньої будови бруньок, розвивати навички спостереження та описування органів рослин.
Обладнання та матеріали: пагони вишні, смородини, бузку, липи з різними видами бруньок, лупа, препарувальні голки,скальпелі.
Хід роботи:
Внутрішня будова бруньки
|
1 – зачаткові листки 2 – зачаткові квітки 3 – покривні лусочки 4 – конус наростання
|
Вегетативні |
|
На зачатковому стеблі є зачаткові листки та бутони |
Генеративні |
На зачатковому стеблі є лише бутони |
|
Змішані |
На зачатковому стеблі є лише зачаткові листки |
У висновку аргументуйте, чому бруньку називають зачатковим пагоном.
VІІ.Закріплення знань. Прийом «Виправ помилку»:
VІІІ. Підбиття підсумків уроку.