Урок "Вищі спорові рослини. Папороті"

Про матеріал
Розробка містить інструктивну картку для лабораторного дослідження № 12 "Будова папоротей, відеофрагменти". Використані прийоми: "відкритий мікрофон", "біологічний крос", "пошук інформації"
Перегляд файлу

Урок

Тема: Папороті

Мета:

  • навчальна:з’ясувати особливості будови та розвитку папоротей; виявити їх спільні та відмінні риси у порівнянні з з іншими споровими рослинами; показати різноманітність папоротей, з’ясувати їх роль в природі та житті людини; вчити учнів порівнювати різні рослини та виявляти риси ускладнення в їх будові;
  • розвиваюча: продовжити формування дослідницьких навичок у школярів, їх вміння прцювати у групах, висловлювати думки, мислити логічно, робити висновки та узагальнення;
  • виховна: виховувати толерантне ставлення до думок однокласників, бережне ставлення до природи рідного краю.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань: прийом «Відкритий мікрофон».

а) Мохи називають піонерами освоєння нових територій. На яких особливостях цих рослин базується їх здатність першими оселятися на вільних субстратах? Відповідь обґрунтуйте.

б) У сфагнових болотах довгі роки зберігаються незмінними затонулі частини рослин та предмети.  Але, якщо їх витягти з болота на поверхню, вони починають розкладатися дуже швидко. Чому це відбувається? Відповідь обґрунтуйте.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: перегляд фільму з https://www.youtube.com/watch?v=9c9Zi3WFVRc

ІV. Вивчення нового матеріалу:

Сучасні папороті - здебільшого трав’янисті рослини. У тропічних лісах вздовж річок, струмків та в горах зростають деревовидні папороті. Трав’янисті тропічні папороті оселяються на деревах, вони називаються епіфітами. У помірних широтах папороті оселяються у вологих місцях, де можуть утворювати суцільні зарості. В життєвому циклі яких переважає споротофіт. Серед цих вищих спорових рослин є різноспорові види, вони гідробіонти. Ця група рослин представлена  реліктовою сальвінією плаваючою, азолою, марсилією чотирилистою. Остання занесена до Червоної книги України. Рівноспорові папороті – багаторічні рослини, їх гаметофіт значно менший за розмірами, ніж спорофіт. Представниками цієї групи рослин є щитник чоловічий, безщитник жіночий, багатоніжка звичайна, адіантум венерине волосся та ін. Статеве покоління рослини має вигляд зеленої серцевидної пластинки, що кріпиться до ґрунту ризоїдами. З нижнього боку гаметофіту (заростка) розміщуються статеві органи – антеридії та архегонії, в яких дозрівають гамети. Запліднення відбувається за допомогою води. Із зиготи утворюється зародок, а з нього розвивається спорофіт.

Наступним кроком у вивченні папоротей буде дослідження будови спорофіту рослини в ході лабораторного дослідження.

V. Лабораторне дослідження 12

Тема: Будова папоротей

Мета: дослідити  особливості будови  папоротей на прикладі щитника чоловічого, продовжити формувати навички роботи з натуральними об’єктами та гербарними матеріалами, розвивати вміння узагальнювати знання.

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: живі рослини та гербарні зразки спорофіту щитника чоловічого, мікропрепарат спорангіїв, мікроскоп, лупа, пінцет, препарувальна голка.

Хід роботи:

  1. На живих об’єктах та гербарних зразках спорофіту щитника чоловічого дослідіть кореневище, від якого відростають додаткові корені та листки. На верхній частині кореневища знайдіть бруньки, равликоподібно  закручені листки «вайї» та великі  листки.
  2. Позначте на малюнку органи спорофіту папороті:        

Будова спорофіту папороті

  1. великий листок
  2. молодий листок
  3. кореневище
  4. соруси зі спорангіями
  5. додаткові корені
  1.  З нижнього боку листків знайдіть соруси – зібрання спорангіїв, що вкриті сорусами. Дослідіть за допомогою мікроскопа особливості будови цих органів папоротей, використовуючи  мікропрепарат сорусів.
  2. На малюнку позначте особливості будови сорусів:

Будова соруса папороті

 

  1. окремий спорангій
  2. інтегументи
  3. верхній епідерміс листка
  4. нижній епідерміс листка

 

5.Виберіть зайвий термін і поясніть свій вибір:

а) великі листки, вайї, кореневище, головні корені, додаткові корені;

б) спорангій, інтегументи, спори, ніжка спорангію, епідерміс, спора;

в) плаун річковий, хвощ половий, селагінела, баранець, щитник чоловічий.

У висновку зазначте, які особливості будови характерні для щитника чоловічого.

У житті папоротей, як і у інших рослин, відбувається чергування поколінь.  Прийом «Пошук інформації». Прочитайте текст підручника, розгляньте цикл розвитку папороті, схематично замалюйте  його стадії і підпишіть їх назви та органи рослини.  

1 – спорофіт

2 – гаметофіт

3 – сорус

4 – спорангії

5 – вайї

 

 

Прийом «Біологічний крос». Вставте пропущені у тексті слова:

У папоротей є такі органи:__________________. Їх видозмінений пагін називається ____________________. Великі листки папоротей виконують функції____________та______________. На нижній поверхні листка знаходяться _____________________, які захищені________________. Спори утворюються у _____________ . За сприятливих умов із спори розвивається гаметофіт - ___________.

Прийом «Чи відомо вам, що…»(короткі повідомлення учнів). Очікувана інформація: 1) В давнину папороті були деревами, згодом вимерли, через зміну клімату з теплого та вологого на більш сухий та прохолодний. За багато сотень тисяч років із решток прадавніх папоротей утворилися покриви кам’яного вугілля – важливого джерела енергії, що використовується для одержання електрики, тепла.

2) Скам’янілі рештки рослин папоротей знаходять у пластах кам’яного вугілля по всій земній кулі. Відмерлі дерева падали на землю, їх заносило піском, заливало водою. За таких умов, при незначному доступі кисню рослинна маса майже не розкладалась, а за відсутності повітря та за високого тиску шарів Землі вона перетворювалася на камяне вугілля. Прийом «Досліди і порівняй». Дослідіть відмінності в будові мохів та папоротей,заповніть таблицю:

Ознаки

Мохи

Папороті

Стебло

 

 

Листки

 

 

Корені

 

 

Кореневище

 

 

Спорангії

 

 

Представники

 

 

 

VІ.Узагальнення знань. Прийом «Мозковий штурм»:

Які переваги мають рівноспорові папороті для життя на суші?

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

 

docx
Додано
23 листопада 2022
Переглядів
658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку