Урок
Тема: Папороті
Мета:
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань: прийом «Відкритий мікрофон».
а) Мохи називають піонерами освоєння нових територій. На яких особливостях цих рослин базується їх здатність першими оселятися на вільних субстратах? Відповідь обґрунтуйте.
б) У сфагнових болотах довгі роки зберігаються незмінними затонулі частини рослин та предмети. Але, якщо їх витягти з болота на поверхню, вони починають розкладатися дуже швидко. Чому це відбувається? Відповідь обґрунтуйте.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: перегляд фільму з https://www.youtube.com/watch?v=9c9Zi3WFVRc
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Сучасні папороті - здебільшого трав’янисті рослини. У тропічних лісах вздовж річок, струмків та в горах зростають деревовидні папороті. Трав’янисті тропічні папороті оселяються на деревах, вони називаються епіфітами. У помірних широтах папороті оселяються у вологих місцях, де можуть утворювати суцільні зарості. В життєвому циклі яких переважає споротофіт. Серед цих вищих спорових рослин є різноспорові види, вони гідробіонти. Ця група рослин представлена реліктовою сальвінією плаваючою, азолою, марсилією чотирилистою. Остання занесена до Червоної книги України. Рівноспорові папороті – багаторічні рослини, їх гаметофіт значно менший за розмірами, ніж спорофіт. Представниками цієї групи рослин є щитник чоловічий, безщитник жіночий, багатоніжка звичайна, адіантум венерине волосся та ін. Статеве покоління рослини має вигляд зеленої серцевидної пластинки, що кріпиться до ґрунту ризоїдами. З нижнього боку гаметофіту (заростка) розміщуються статеві органи – антеридії та архегонії, в яких дозрівають гамети. Запліднення відбувається за допомогою води. Із зиготи утворюється зародок, а з нього розвивається спорофіт.
Наступним кроком у вивченні папоротей буде дослідження будови спорофіту рослини в ході лабораторного дослідження.
V. Лабораторне дослідження 12
Тема: Будова папоротей
Мета: дослідити особливості будови папоротей на прикладі щитника чоловічого, продовжити формувати навички роботи з натуральними об’єктами та гербарними матеріалами, розвивати вміння узагальнювати знання.
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: живі рослини та гербарні зразки спорофіту щитника чоловічого, мікропрепарат спорангіїв, мікроскоп, лупа, пінцет, препарувальна голка.
Хід роботи:
Будова спорофіту папороті
|
|
Будова соруса папороті
|
|
5.Виберіть зайвий термін і поясніть свій вибір:
а) великі листки, вайї, кореневище, головні корені, додаткові корені;
б) спорангій, інтегументи, спори, ніжка спорангію, епідерміс, спора;
в) плаун річковий, хвощ половий, селагінела, баранець, щитник чоловічий.
У висновку зазначте, які особливості будови характерні для щитника чоловічого.
У житті папоротей, як і у інших рослин, відбувається чергування поколінь. Прийом «Пошук інформації». Прочитайте текст підручника, розгляньте цикл розвитку папороті, схематично замалюйте його стадії і підпишіть їх назви та органи рослини.
|
1 – спорофіт 2 – гаметофіт 3 – сорус 4 – спорангії 5 – вайї
|
Прийом «Біологічний крос». Вставте пропущені у тексті слова:
У папоротей є такі органи:__________________. Їх видозмінений пагін називається ____________________. Великі листки папоротей виконують функції____________та______________. На нижній поверхні листка знаходяться _____________________, які захищені________________. Спори утворюються у _____________ . За сприятливих умов із спори розвивається гаметофіт - ___________.
Прийом «Чи відомо вам, що…»(короткі повідомлення учнів). Очікувана інформація: 1) В давнину папороті були деревами, згодом вимерли, через зміну клімату з теплого та вологого на більш сухий та прохолодний. За багато сотень тисяч років із решток прадавніх папоротей утворилися покриви кам’яного вугілля – важливого джерела енергії, що використовується для одержання електрики, тепла.
2) Скам’янілі рештки рослин папоротей знаходять у пластах кам’яного вугілля по всій земній кулі. Відмерлі дерева падали на землю, їх заносило піском, заливало водою. За таких умов, при незначному доступі кисню рослинна маса майже не розкладалась, а за відсутності повітря та за високого тиску шарів Землі вона перетворювалася на камяне вугілля. Прийом «Досліди і порівняй». Дослідіть відмінності в будові мохів та папоротей,заповніть таблицю:
Ознаки |
Мохи |
Папороті |
Стебло |
|
|
Листки |
|
|
Корені |
|
|
Кореневище |
|
|
Спорангії |
|
|
Представники |
|
|
VІ.Узагальнення знань. Прийом «Мозковий штурм»:
Які переваги мають рівноспорові папороті для життя на суші?
VІІ. Підбиття підсумків уроку.