Урок "Вищі спорові рослини. Хвощі. Плауни"

Про матеріал
Розробка уроку містить інструктивну картку для проведення практичної роботи №3 "Порівняльна будова мохів, папоротей та покритонасінних рослин", відеофрагмент. Використані прийоми: гра "Капелюх", "Портрет", "Світлофор", "Пошук інформації".
Перегляд файлу

Урок

Тема: Плауни. Хвощі

Мета:

  • навчальна:з’ясувати особливості будови та розвитку рослин різних  відділів вищих спорових рослин; виявити їх спільні та відмінні риси у порівнянні з мохами; показати різноманітність плаунів та хвощів, з’ясувати їх роль в природі та житті людини; вчити учнів порівнювати різні рослини та виявляти риси ускладнення в їх будові;
  • розвиваюча: продовжити формування дослідницьких навичок у школярів, їх вміння працювати у групах, висловлювати думки, мислити логічно, робити висновки та узагальнення;
  • виховна: виховувати толерантне ставлення до думок однокласників, бережне ставлення до рослин флори України.

       Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів: гра «Капелюх».  Учні заздалегідь об’єдналися у дві команди і приготували по з запитання з тами попереднього уроку. Запитання написані на кольорових аркушах, покладені у капелюх. Учасники команд по черзі дістають їх і відповідають.

  1. Які риси вищих спорових рослин притаманні папоротям ?
  2. У чому ускладнення в будові папоротей у порівнянні з мохами?
  3. Поясніть взаємозв’язок між особливістю будови та функцій спорофіту папороті.
  4. Чим обумовлений невеликий розмір гаметофіту папороті?
  5. Поясніть, як відбувається цикл розвитку папороті.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: фільм з каналу YouTube https://www.youtube.com/watch?v=wg49AhcczWM$ https://www.youtube.com/watch?v=USf5tlTzrvw

ІV. Вивчення нового матеріалу: дві команди учнів заздалегідь отримали завдання коротко охарактеризувати один із відділів вищих спорових рослин. Очікувана інформація:

Команда 1: Плауни вважають найдавнішими вищими споровими рослинами. В давнину вони були могутніми деревами, згодом вимерли, з їх решток утворилися поклади кам’яного вугілля. Плауни  мають справжні корені. Їх пагони галузяться дихотомічно. Листки дрібні, лускоподібні, мають продихи і жилки. Будова вегетативних органів складніша: вони вкриті одношаровою епідермою з продихами, під нею розміщується кора, а в центральній частині є провідні тканини: ксилема та флоема. Спорангії  у плаунів розташовані на спорофілах – особливих листках, що розміщуються на верхівці пагонів. Спорофіли зібрані у спороносні колоски, які за будовою  схожі на шишки. У життєвому циклі плаунів переважає спорофіт. Його спори  дають початок гаметофіту (заростку). Він дрібний, одностатевий, має ризоїди, розвивається у ґрунті 15 років. Представники плаунів – плаун булаво видний, селагінела, молодильник, баранець звичайний. Останній вид занесений до Червоної книги України.

Команда 2: Хвощі мають цупке насичене кремнієм зелене фотосинтезуюче стебло. Порожнисті міжвузля заповнені повітрям, або водою. Листки хвощів безбарвні, утворюють піхву, що захищає вставну меристему в основі міжвузля. У життєвому циклі хвощів переважає спорофіт, на верхівці якого утворюється спорангій. Спори мають елатери, що сприяють їх поширенню. Особливістю хвощів є те, що вони утворюють два види пагонів: весняний (спороносний) та літній (фотосинтезуючий). Органічні речовини, що утворилися в процесі фотосинтезу запасаються у кореневищі – видозміненому підземному пагоні. Гаметофіти хвощів - дрібні розсічені дводомні пластинки зі статевими органами. Представники хвощів – хвощ польовий, хвощ лучний, хвощ болотяний.

Робота в зошитах:  учні замальовують зображення вищих спорових рослин і позначають їх органи:        

Плаун  булавовидний

Хвощ польовий

1 пагони зі спороносними колосками

1 весняний пагін зі спорами

2 повзучий пагін

2 літній пагін

3 листки

3 гілки літнього пагона

4 додаткові корені

4 редуковані листки

 

5 кореневище

 

6 додаткові корені

 

Прийом «Пошук інформації». Опрацюйте самостійно текст підручника, заповніть таблицю «Значення хвощів та плаунів в природі та житті людини».

Роль хвощів

Роль плаунів

у природі

в житті людини

у природі

в житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Портрет». Кожна група учнів отримує по 6 тверджень про вищі спорові рослини. Завдання правильно і швидко визначити до кого відділу вони належать.

Команда 1

Команда 2

1. Розмножується спорами

  1. Живиться автотрофно

2. Лиски дрібні

  1. Має додаткові корені

3. Переважає гаметофіт

  1. Фотосинтезу стебло

4. Пагін галузиться дихотомічно

  1. Спори мають елатери

5. Має спороносні листки

  1. Має кореневище

 

  1. Має два типи пагонів

 

V. Практична робота

Тема: Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин.

Мета: дослідити будову фотосинтезуючого покоління моху, папороті, та квіткової рослини; встановити подібні та відмінні риси у цих рослин.

Обладнання, матеріали та об’єкти досліджень: живі рослини або гербарні зразки зозулиного льону, щитника чоловічого та квіткової рослини; лупа.

Хід роботи

  1.                                                                  Дослідіть особливості будови рослин моху, папороті, квіткової рослини.
  2.                                                                  Визначте, які органи мають представники різних відділів царства Рослини.
  3.                                                                  Дослідіть, які органи розмноження наявні у цих рослин.
  4.                                                                  За даними власних досліджень запропонованих зразків рослин заповніть таблицю і позначте наявні органи у рослини знаком «+», а відсутні  знаком  «-».

Органи рослини

Мох

Папороть

Квіткова рослина

Ризоїди

 

 

 

Корінь

 

 

 

Стебло

 

 

 

Листок

 

 

 

Спорангій

 

 

 

Квітка

 

 

 

Насінина

 

 

 

Плід

 

 

 

 

У висновку зазначте спільні та відмінні риси в будові запропонованих зразків рослин. Які рослини мають досконалішу будову? Чому?

    VІ. Узагальнення знань: прийом «Світлофор».  Кожен учень має по три кольорові картки: зелену учні піднімають, коли вважають твердження зачитані учителем правильними, червону – коли твердження невірні, жовту – коли твердження неповне.

  1. Спермії папоротей рухаються за допомогою джгутиків.
  2. Вищі спорові рослини добре ростуть на посушливих ділянках суші.
  3. Плауни розмножуються спорами.
  4. Зі спор хвощів розвиваються зародки.
  5. Плаун баранець занесений до Червоної книги України.
  6. Хвощ польовий є індикатором кислих грунтів.
  7. Вищі спорові рослини - плауни та хвощі.
  8. У плауна є два типи пагонів.
  9.  Хвощі простіші за будовою, ніж спірогира.
  10. Для процесу запліднення споровим рослинам потрібна вода.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

 

docx
Додано
23 листопада 2022
Переглядів
2084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку