Урок
Тема: Плауни. Хвощі
Мета:
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів: гра «Капелюх». Учні заздалегідь об’єдналися у дві команди і приготували по з запитання з тами попереднього уроку. Запитання написані на кольорових аркушах, покладені у капелюх. Учасники команд по черзі дістають їх і відповідають.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: фільм з каналу YouTube https://www.youtube.com/watch?v=wg49AhcczWM$ https://www.youtube.com/watch?v=USf5tlTzrvw
ІV. Вивчення нового матеріалу: дві команди учнів заздалегідь отримали завдання коротко охарактеризувати один із відділів вищих спорових рослин. Очікувана інформація:
Команда 1: Плауни вважають найдавнішими вищими споровими рослинами. В давнину вони були могутніми деревами, згодом вимерли, з їх решток утворилися поклади кам’яного вугілля. Плауни мають справжні корені. Їх пагони галузяться дихотомічно. Листки дрібні, лускоподібні, мають продихи і жилки. Будова вегетативних органів складніша: вони вкриті одношаровою епідермою з продихами, під нею розміщується кора, а в центральній частині є провідні тканини: ксилема та флоема. Спорангії у плаунів розташовані на спорофілах – особливих листках, що розміщуються на верхівці пагонів. Спорофіли зібрані у спороносні колоски, які за будовою схожі на шишки. У життєвому циклі плаунів переважає спорофіт. Його спори дають початок гаметофіту (заростку). Він дрібний, одностатевий, має ризоїди, розвивається у ґрунті 15 років. Представники плаунів – плаун булаво видний, селагінела, молодильник, баранець звичайний. Останній вид занесений до Червоної книги України.
Команда 2: Хвощі мають цупке насичене кремнієм зелене фотосинтезуюче стебло. Порожнисті міжвузля заповнені повітрям, або водою. Листки хвощів безбарвні, утворюють піхву, що захищає вставну меристему в основі міжвузля. У життєвому циклі хвощів переважає спорофіт, на верхівці якого утворюється спорангій. Спори мають елатери, що сприяють їх поширенню. Особливістю хвощів є те, що вони утворюють два види пагонів: весняний (спороносний) та літній (фотосинтезуючий). Органічні речовини, що утворилися в процесі фотосинтезу запасаються у кореневищі – видозміненому підземному пагоні. Гаметофіти хвощів - дрібні розсічені дводомні пластинки зі статевими органами. Представники хвощів – хвощ польовий, хвощ лучний, хвощ болотяний.
Робота в зошитах: учні замальовують зображення вищих спорових рослин і позначають їх органи:
Плаун булавовидний |
Хвощ польовий |
1 пагони зі спороносними колосками |
1 весняний пагін зі спорами |
2 повзучий пагін |
2 літній пагін |
3 листки |
3 гілки літнього пагона |
4 додаткові корені |
4 редуковані листки |
|
5 кореневище |
|
6 додаткові корені |
Прийом «Пошук інформації». Опрацюйте самостійно текст підручника, заповніть таблицю «Значення хвощів та плаунів в природі та житті людини».
Роль хвощів |
Роль плаунів |
||
у природі |
в житті людини |
у природі |
в житті людини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прийом «Портрет». Кожна група учнів отримує по 6 тверджень про вищі спорові рослини. Завдання правильно і швидко визначити до кого відділу вони належать.
Команда 1 |
Команда 2 |
1. Розмножується спорами |
|
2. Лиски дрібні |
|
3. Переважає гаметофіт |
|
4. Пагін галузиться дихотомічно |
|
5. Має спороносні листки |
|
|
|
V. Практична робота
Тема: Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин.
Мета: дослідити будову фотосинтезуючого покоління моху, папороті, та квіткової рослини; встановити подібні та відмінні риси у цих рослин.
Обладнання, матеріали та об’єкти досліджень: живі рослини або гербарні зразки зозулиного льону, щитника чоловічого та квіткової рослини; лупа.
Хід роботи
Органи рослини |
Мох |
Папороть |
Квіткова рослина |
Ризоїди |
|
|
|
Корінь |
|
|
|
Стебло |
|
|
|
Листок |
|
|
|
Спорангій |
|
|
|
Квітка |
|
|
|
Насінина |
|
|
|
Плід |
|
|
|
У висновку зазначте спільні та відмінні риси в будові запропонованих зразків рослин. Які рослини мають досконалішу будову? Чому?
VІ. Узагальнення знань: прийом «Світлофор». Кожен учень має по три кольорові картки: зелену учні піднімають, коли вважають твердження зачитані учителем правильними, червону – коли твердження невірні, жовту – коли твердження неповне.
VІІ. Підбиття підсумків уроку