УРОК ПАМ'ЯТІ « ЗЕРНИНИ НАДІЇ».
Тема Голодомору дуже складна.
Не просто створити сценарій цього уроку для дітей. Довго не могла відшукати ключового моменту, стержня, який зміг би дозволити побудувати навколо нього розповідь, зрозумілу дітям молодшого шкільного віку...
Мою увагу привернуло відео « Ти приніс мені яблуко?»
Це уявна зустріч посеред пшеничного поля восени двох дітей: хлопчика із сьогодення та дівчинки ...та дівчинки з минулого. Він одягнутий тепло, бо надворі пізня осінь, а дівча лишень у вишитій суконці. Хлопчина здивований такому вбранню. І перше його запитання:« Тобі не холодно?» Дівча міцно притискає до грудей отих п'ять колосків, за які можна було втратити все...Вона рада зустрічі і вдячна йому за яблуко.
Яблуко...
Для українців яблуня та її плід - яблуко - це символ плодючості, безсмертя, гостинності. Відео цінне своєю лаконічностю та символікою.
...раптом дівчинка зникає, а хлоп'я опиняється вже в Києві біля меморіалу жертвам Голодомору. Він знову зустрічається з незнайомкою , але цього разу вона мовчазна, бо з бронзи. А у її ногах палають свічки пам'яті, лежать червонобокі яблука, китиці калини...Цей пам'ятник - це пам'ять про загиблих від голоду усіх дітей , бо саме вони були найвразливішими. Діти - це майбутнє нації, майбутнє будь - якої держави.
Історія цієї дівчинки - це історія сотні тисяч дітей та їхніх родин.
Відео доповнюю невеличкою розповіддю від імені дівчинки. Взагалі відео мислю обговорити з дітьми, запропонувавши уявити , порівняти життя цих двох дітей.
Досі ми ніколи з дітьми не спілкувалися про пам'ятники.
Що це таке?
Для чого їх творять?
Пам'ятник - це пам'ять...
Пам'ятники є у кожному містечку та селі. Кожен з них має свою історію. Свою причину творення.
І ось уперше зі своїми четвертокласниками ми спробуємо познайомитися з одним із пам'ятників Києва, спробуємо його розгледіти в цілому і кожну частинку зокрема. Спробуємо зрозуміти його символіку, його таємне , закодоване повідомлення для нас і наших наступних поколінь, спробуємо пізнати його єство. Мені цікава думка дітей, їхні спостереження, їхній досвід. Дітей варто спонукати критично мислити, системно аналізувати.
Пам'ятник жертвам Голодомору - це свіча, величезна монументальна свіча. Її поверхня покрита візерунком - вишивкою. А як по- іншому. Українці і вишиванки - це єдине ціле. Це код нації.
Свічку сковують безліч хрестів великих та маленьких. Умирали і дорослі, і малі.
Найцікавіший момент, як на мене, - це лелеки. Їхні крила застрягли в кам'яних стінах. Вони хочуть злетіти і не можуть.
Лелека - птах - оберіг, птах - символ. Він символізує душі усіх померлих, які відлітають в Ирій. І там стають янголами.
Лелеки символізують свободу, відродження.
При вході зустрічають два янголи, які як стражі вартують вічний сон невинно замордованих людей.
До презентації додала декілька віршів, які обов'язково з дітьми слід прочитати. Вони торкаються найпотаємніших струн серця...
На завершення уроку плануємо зробити колективний рекламний плакат про Голодомор.
Сподіваюсь, що мої роздуми та презентація допожуть в організації Уроку Пам'яті.