ТЕМА. Папір. Виробництво паперу. Види паперу. Властивості паперу.
МЕТА.
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ:
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ: зразки різних видів паперу, відео, мультимедійна презентація, клей, пензлики для клею, тарілка з водою.
СЛОВНИКОВА РОБОТА: картон, папір, колекція, пензлик, макулатура
ТИП УРОКУ: комбінований
ХІД УРОКУ
І. ЗАГАЛЬНОКОРЕКЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Організаційна частина
Привітання.
2. Розмовна хвилинка
Який сьогодні день тижня?
Яке сьогодні число?
На який урок ви прийшли?
Як звати вчителя?
3. Нервово-психічна підготовка – гра «Світлофор» (червоний колір- настрій чудовий, готовий працювати; жовтий колір-настрій задовільний, працювати не дуже хочеться; червоний колір- настрій поганий- працювати не хочу)
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ учнів
Перегляд відео(https://www.youtube.com/watch?v=K6RDfY-72Ck)
Що ви побачили на відео?
Сьогодні на уроці ми починаємо працювати з папером. А що ви про нього знаєте?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАННЯ УРОКУ
Тема, сьогоднішнього уроку: «Папір. Виробництво паперу. Види паперу. Властивості паперу.» Ви дізнаєтесь, що таке папір, його види. Та які властивості має папір. (слайд 1)
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ( з переглядом презентації).
Папір — матеріал, який використовують для письма, друку газет і журналів, у побуті. (слайд 2)
Виробництво паперу.
-Вперше папір винайшли у Китаї (слайд 3). Китайці робили її із розмочених рослинних волокон. До нас у країну вона потрапила набагато пізніше. Виявилося, що її можна робити з дерева, ганчірки і навіть… зі старого паперу – макулатури.
-Як же роблять папір у наші дні? Нині папір виробляють на паперових фабриках . Основною сировиною для паперу є дерева: ялина, сосна, береза, тополя та інші.
(На фабриці машини здирають з дерев кору і подрібнюють їх у тріски. Потім тріски подрібнюються до крихти, які змішуються з водою
Потім паперову масу додають барвники, залежно від того, якого кольору папір необхідний. Потім перетворена на кашку, паперова маса потрапляє в папероробну машину. Тут сира паперова стрічка проходить через низку валиків. Одні валики віджимають воду, інші, що обігріваються парою, висушують її.
Нарешті пряма біла стрічка виходить з машини і намотується у величезний рулон ((слайд 4)
Потім ці рулони відправляють у друкарні та ріжуть на аркуші.
-Ми знаємо, що дуже великою кількістю паперу користуємося в житті, що без паперу дуже важко людині. І щоб не рубати даремно дерева в лісі, нам потрібно дбайливіше ставитися до паперу. Економніше використовувати її в нашому побуті: прочитані книги та журнали не викидай, а проси батьків здавати їх у макулатуру, де папір набуде другого життя((слайд 5)
Види паперу.
Паперова промисловість випускає близько 600 видів та сортів паперу, що мають різну назву та властивості. Багато з цих сортів паперу можна використовувати на заняттях з праці, малювання тощо. Розглянемо ті види паперу, які отримали найбільшого поширення у житті й у школі.
Друкарський, гофрований, кольоровий, картон, газетний, для письма (слайди 6-11).
Зараз пропоную перевірити вашу спостережливість, увагу. Підійдіть будь ласка до столу, перегляньте зразки паперу. Розкладіть їх на окремі стопки за видами.
V. ВПРАВИ З РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ
Проведення фізхвилинки на увагу та слухове сприйняття учнів.
Вчитель підіймає руки вгору, а сам говорить учням – «Руки вниз».
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Який папір використовують на уроках трудового навчання?
2. Як називається товстий папір?
3. З чого виготовляють папір?
5. Для чого використовують макулатуру?
VІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА Властивості паперу.
1.ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ
Властивості паперу.
-А зараз на практичній роботі ми з вами дізнаємося, який буває папір. Візьми в руки папір, який лежить у вас на столі, доторкніться його.
Що можна сказати про нього, який він? (Гладкий, білий, кольоровий, м'який, твердий.)
-А ось які властивості має папір, ми зараз дізнаємося і проведемо низку експериментів. Для цього ми переміщуємось з вами до лабораторії. Згадайте, хто працює у лабораторіях? (вчені) Ми з вами всі перетворюємося на вчених(слайди 12-16 ).
1) Для початку, візьміть в руки аркуш паперу та аркуш картону, і спробуйте зім'яти їх. Мнуться? Скрутіть. Крутиться? Зігніть. Згинається? (скручується, згинається).
Висновок: чим товстіший папір, тим він важче мнеться, скручується, згинається.
2) А тепер розірвіть. Рветься? Міцний папір? Папір рветься, а значить він неміцний.
-Висновок: картон товстіший, ніж папір, папір рветься по легкості залежно від товщини.
3) Візьміть ножиці та розріжте спочатку папір, потім картон.
-Висновок: картон товщий, ніж папір. Папір ріжеться по легкості залежно від товщини.
4) А тепер покладіть аркуш паперу в ємність із водою. Опустити у воду спочатку серветку, потім альбомний аркуш паперу. Що сталося?
- Висновок: тонкий папір намок швидше і розпався, папір товстіший теж намокає, але йому знадобиться більше часу. Папір боїться води, папір матеріал не міцний.
5) Подивися, тепер я підпалю папір. Що сталося з ним?
-Висновок: папір горить.
6) -А Як ти думаєш, можна з'єднати папір? Як?
(Склеїти, пошити, переплести).
-Молодці!!!
2.ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ
1) Підведення підсумків практичної роботи
-Згадаймо висновки досліджень:
1. Папір буває за своєю будовою тонкий і товстий.
2. Папір буває міцним і не міцним.
3. Папір боїться води.
4. Папір може різатися ножицями або розриватися руками.
5. З паперу можна зробити вироби.
6. Папір горить
Молодці! Багато властивостей ми з вами знайшли у папері.
VІІІ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ
ІХ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія (метод «незакінчених речень»)
Сьогодні на уроці я дізнався нового…
Ці знання і вміння мені допоможуть….
Цей урок приніс мені (задоволення) ……