Урок " Паразитизм та його поширення"

Про матеріал

Розробка уроку з біології для учнів 11 класу за підручником Соболь В.І. з теми: " Паразитизм та його поширення" Метою уроку є формування предметної компетентності про особливості паразитизму серед різних груп живих організмів. Матеріал уроку містить інтерактивні методи навчання, розвиває логічне мислення, комунікативні компетентності.

Перегляд файлу

Тема: Паразитизм та його поширення.

Мета:

Освітня: розширити уявлення про паразитизм як універсальне екологічне явище живої природи;

Розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, проводити аналіз інформації, робити висновки та формувати навички роботи зі схемами;

Виховна: виховувати розуміння єдності всього живого, тісних зав’язків між організмами, сприяти формуванню свідомого ставлення до власного здоров'я.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Засоби навчання: підручник, таблиці, презентація, освітні онлайн сервіси.

Компетентності які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкування державною мовою, комунікативні, здоров’язберігаючі, загальнокультурні.

 

Хід  уроку

 

І. Організаційний етап

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа « Біологічний ланцюжок»  

Початкове питання: Що таке симбіоз?

« Біологічний ланцюжок» - це інтерактивний метод навчання, під час якого вчитель ставить запитання учневі, той відповідає й запитує товариша, продовжуючи ланцюжок.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Паразитування – одна з найдавніших форм співіснування організмів. З грецької мови слово «паразит» можна перекласти як «нахлібник». Суть паразитизму в тому, що два генетично різнорідні організми співіснують протягом досить тривалого часу, при цьому один з організмів є для іншого не тільки місцем існування, але і джерелом їжі. Із майже півтора мільйона видів тварин близько 60 тис. ведуть паразитичний спосіб життя, у тому числі, близько 500 видів можуть паразитувати в організмі  людини і локалізовуватися в багатьох її органах. Характерною рисою паразитів є їхня патогенність, тобто, здатність викликати захворювання. В чому ж полягає відмінність між паразитизмом і хижацтвом?

( І паразити, і хижаки розраховують на інший організм за одним або кількома ресурсами, але вони мають численні відмінності. Хижаки вбивають свою здобич, щоб отримати поживні речовини та, як правило, вони сильніші за здобич. А паразити,-  менші за свого хазяїна,  живуть за його рахунок і розмножуються набагато швидше , ніж у відносинах хижак-здобич).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя

Паразитизм є універсальним екологічним явищем живої природи. Характерний для всіх неклітинних форм життя, прокаріотів, грибів, рослин, тварин.

У природі явище паразитизму має велику кількість проявів, що уможливлює успішне «співіснування» різноманітних живих організмів. За місцем паразитування в організмі хазяїна розрізняють екто- й ендопаразитів.

Ектопаразити – види, що оселяються на поверхні тіла хазяїна або в його порожнинах, пов’язаних із зовнішнім середовищем( кліщі, блохи, воші, п'явки).

Ендопаразити населяють клітини, тканини, внутрішні органи та порожнини тіла хазяїна (аскарида, печінковий сисун, трипаносома).

 

Існують інші форми паразитизму.

Облігатний паразитизм – коли один організм обов’язково розвивається тільки на якомусь одному хазяїні.

Факультативний паразитизм – коли паразит лише інколи заражає якогось хазяїна( а  хазяїв може бути декілька).

Цікавим випадком паразитизму є надпаразитизм, за якого хазяїном паразита стає інший паразит, що паразитує на якомусь виді непаразитичних організмів.

 

Робота в групах.

( об'єднавшись у групи учні вивчають особливості паразитизму серед різних груп клітинних організмів та неклітинних форм життя).

 

Робота І групи:

- з'ясувати особливості паразитизму серед неклітинних форм життя, приготувати 1-2 слайди прикладів паразитизму.

 

Робота ІІ групи:

 - з’ясувати особливості паразитизму серед прокаріотів, приготувати 2 слайди прикладів прояву паразитизму.

 

Робота ІІІ групи:

- опрацювати особливості паразитизму серед  рослин, приготувати 1-2 слайди прикладів поширення паразитизму.

 

Робота ІV групи:

- опрацювати інформацію про  особливості паразитизму серед грибів, приготувати 1-2 слайди прикладів поширення паразитизму.

 

Робота V групи:

- опрацювати інформацію про  особливості паразитизму серед тварин, приготувати 2 слайди прикладів поширення паразитизму.

 

V.  Обговорення  роботи в групах та перегляд презентацій.

Результати роботи в групах:

- особливостями паразитизм неклітинних форм життя є облігатність, внутрішньоклітинний ендопаразитизм і спрямованість на репродукцію з використанням можливостей клітин-хазяїв.

- серед прокаріотичних організмів паразитизм поширений у хвороботворних бактерій, які можуть бути факультативними й облігатними, аеробними і анаеробними, екто й ендопаразитами.  

- найбільшою є кількість паразитичних видів серед одноклітинних твариноподібних, грибів й членистоногих, найменшою – серед водоростей, а вищі спорові й хвойні їх взагалі не мають.

 

VІ.  Узагальнення та систематизація знань.

1) отриману інформацію про поширення паразитизму, їх форми необхідно відобразити у вигляді « ментальної карти».(Додаток 1)

2) робота з ілюстраціями стор. 55 -56 підручника:    визначити систематичну належність та особливості  способу життя  наведених паразитичних видів, заповнивши таблицю. 

 

VІІ. Підсумок уроку.

Вправа « Незакінчене речення»

На сьогоднішньому уроці …

Урок важливий, тому що ….

Я знаю …..

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Прочитати параграф 15, скласти кросворд з ключовим словом « паразитизм»  або 6 тестових питань з однією відповіддю.

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Ментальна карта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
1273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку