ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА
Кожна дитина – неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями.
Місія нової української школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.
«Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло», – писав Василь Сухомлинський.
Нова школа працює на засадах “педагогіки партнерства”.
Основні принципи цього підходу: В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнемі батьками.
Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними та зацікавленими однодумцями, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат.
Школа має ініціювати нову, глибшу залученість родини до побудови освітньо-професійної траєкторії дитини.
Нова школа допомагатиме батькам здобувати спеціальні знання про стадії розвитку дитини, ефективні способи виховання в дитині сильних сторін характеру і чеснот залежно від її індивідуальних особливостей.
Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками змінить односторонню авторитарну комунікацію “вчитель” – “учень”.
• повага до особистості;
• доброзичливість і позитивне ставлення;
• довіра у відносинах;
• діалог – взаємодія – взаємоповага;
• розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);
•принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей)
В ОСНОВІ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА – СПІЛКУВАННЯ, ВЗАЄМОДІЯ ТА СПІВПРАЦЯ МІЖ УЧИТЕЛЕМ, УЧНЕМ І БАТЬКАМИ. УЧИТЕЛЬ МАЄ БУТИ ДРУГОМ, А РОДИНА – ЗАЛУЧЕНА ДО ПОБУДОВИ ОСВІТНЬОЇ ТРАЄКТОРІЇ ДИТИНИ.
Опираючись на дану концепцію, в Дачненському НВК «Школа – Гімназія», пройшов «відкритий урок» - «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ», в 2-А класі, на тему «Комахи», вчитель – Силіванова Ольга Василівна.
У повному обсязі було підкреслено основу педагогіки партнерства - СПІЛКУВАННЯ, ВЗАЄМОДІЯ ТА СПІВПРАЦЯ МІЖ УЧИТЕЛЕМ, УЧНЕМ І БАТЬКАМИ.
Учень 2-А класу – Беломестнов Леонід разом зі своєму матусею, підготували матеріал до уроку
Навчальний предмет |
Я досліджую світ |
||
Клас |
2 |
||
Тема уроку |
Комахи нашого регіону |
||
Тип уроку |
Урок формування компетентностей |
||
Вид уроку |
Нестандартний: урок - експедиція розгортки з предметів, явищ та практик: Природознавство Основи здоров’я Українська мова Екологія Технології Маркетинг |
||
Форма проведення |
Поділ на групи. |
||
Обладнання та засоби для проведення уроку |
Сучасні ґаджети, мультимедійна дошка, відеоролики, підручник, макети комах, експонати справжніх комах, малюнки дітей на тему «Комахи», фото – виставка «Комахи під іншим ракурсом», льодяники у вигляді метеликів. |
||
Компетентності
Предметні |
1.Спостереження за навколишнім світом. 2. Усвідомлення розмаїття природи, взаємозв’язків її об’єктів. 3. Пошуково-дослідницька діяльність. 4. Опрацювання та систематизація інформації природничого змісту, отриману із доступних джерел. 5. Критична оцінка фактів. 6. Розвиток допитливості. |
||
Ключові |
1.Спілкування державною мовою. 2.Компетентності у галузі природничих наук. 3. Інформаційно-комунікаційна. 4.Навчання впродовж життя. 5. Екологічна |
||
Цілепокладання |
|||
Уточнити і розширити уявлення дітей про роль комах в природі та житті людини. Будова комах. Розвивати в дітей пізнавальний інтерес, допитливість, бажання, досліджувати, отримувати нові знання через технології, які спонукають до прийняття спільних рішень. Виховувати медіакомпетентного учня, який спроможний перетворювати інформацію в знання та не піддаватися медіаманіпуляціям. Формувати екологічну грамотність учнів. |
|||
Очікувані результати |
|||
Учні:
|
– описують комах; – пояснюють роль комах в природі та житті людини; – проводять дослідження – презентують результати власної діяльності перед однолітками, використовуючи отримані знання. |
||
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Етап орієнтації і мотивації діяльності
Теоретичний
Вітаємо 2-А!!! Сьогодні, ми в ролі науковців «Віртуальної Академії ентомологічних наук» - Прошу, науковець – Леонід та його асистентка, лаборант – Ольга.
Леонід:
І красиві і потворні
І шкідливі і корисні
Хтось з них мед для нас збирає
Хтось з них жалить нас навмисно
А у їхніх назвах дивних є слова:
Скарабей священний, мертва голова. (зображення додаються)
Друзі, про кого ми зараз будемо вам розповідати?????
Ольга:
Комахи – Найчисленніший клас тварин.
Існує понад мільйон різних видів комах.
Вони живуть скрізь, за винятком морських глибин.
(Зображення будови комахи)
Більшість із них має шість ніг, пару вусиків, одна-дві пари крил і тіло, що складається з трьох частин. Найголовніший орган чуття комах-вуса. Вони різноманітні. У комара (зображення комара) вони волохаті, у мухи (зображення мухи) – короткі та зі здуттям. У коника (зображення коника) вусики як ниточка завдовжки у 3-4 рази більше ніж тіло. Він живе в темній печері. Довгі вуса допомагають йому навколо себе обмацувати предмети. Багато комах погано бачать, а у деяких і зовсім немає очей. У грудях комах зосереджені м’язи. Вони надають руху крилам і ногам. Крила у комах, які літають, дуже міцні. Тонкий і нудний писк комара, який летить – це спів крил, що рухаються з величезною швидкістю.
Леонід:
Пропоную подивитися відеоматеріал про комах.
Роздивіться, будь ласка схему: (зображення схеми)
Класифікація тварин
ТВАРИНИ
качка заєць риба метелик павук
Ми вже трішки знаємо про звірів , комах. А чому павука розміщено окремо від комах????? Хіба ж він не комаха??
Павук – не комаха, бо у нього 8 лапок і відсутні крила. Вони належать до класу павукоподібних тварин.
Ольга:
Яку відіграють роль комахи в природі і в житті людини:
Роль комах у природі:
Комахи – ланки в ланцюгах живлення.
Санітари лісу.
Учасники процесу ґрунтоутворення.
Запилювачі квіткових рослин.
Шкідники культурних рослин.
Значення комах у житті людини:
Паразити людини і тварини.
Переносники збудників хвороб.
Одомашнені комахи бджоли.
Мають естетичне значення.
Використання як біологічного методу боротьби зі шкідниками.
Леонід:
Цікаві факти про комах:
1. «Божа корівка» - «Сонечко» - здатна змахувати крилами 85 разів на секунду. «Сонечки» корисні тим, що поїдають тлю і кліщів. (зображення)
2.У Туреччині знайшли Жука-Оленя завдовжки аж 10 см.(зображення)
3.Богомол – це хижак серед комах. Він поїдає усіх менших за себе комах. І від шматка м яса теж не відмовиться.(зображення)
4.У бджіл 5 очей. Це єдина комаха, яка виробляє їжу яку їдять люди. Вони мають 6 ніг, 4 крила, сумку для збору нектару і шлунок.(зображення)
5.Метелики не чують, але вони можуть відчувати вібрацію. Більшість метеликів живуть всього кілька днів. Рекордсменом є метелик Монарх, він може прожити до 6 місяців. На світі існує 165 тисяч видів метеликів. Найбільший в світі метелик Attacus Atlas. Розмах його крил 30 см. Його часто помилково сприймають за птицю. (зображення)
6.Корисними комахами вважають: сонечко, мураху, бджолу,
жука-геркулеса.(зображення)
7.У коника три пари ніжок і дві пари крилець.(зображення)
8.Трутень – це самець бджоли, він не бере участь в зборі меду.(зображення)
9.Найнебезпечніші комахи – комарі – вони є переносники малярії.(зображення)
10.Коли комаха - сарана густою хмарою лягла на рейки – то зупинився поїзд. (зображення)
11.У мухи 5 очей і 6 ніг.
12.Мурахи вміють будувати живі мости.
ІІ. Етап ціле покладання
Практична робота.
Леонід:
А зараз я запрошую вас прийняти участь у грі - квесті «Склади речення»
Прошу поділитися на 7 команд.
У кожній команді по 4 учасника.
Лаборант Ольга, роздасть кожній команді слова.
З цих слів, треба скласти речення.
В результаті, ми пригадаємо і дізнаємося ще 7 цікавих фактів про тварин.
1.Найголовніший орган чуття комах – вуса.
2.У деяких комах зовсім немає очей.
3.Комахи живуть скрізь, за винятком морських глибин.
4.Комахи – перші живі істоти які з’явились на Землі.
5.Богомол – єдина комаха яка може повертати голову.
6.Мурахи ніколи не сплять.
7.Жук-Олень найбільший жук що живе в Європі.
Ольга:
А зараз гра – «Упізнай тварину»
Відповідь не можна викрикувати і казати завчасно.
Зараховуватися будуть лише ті відповіді, в кого будуть запитувати.
1.Я плету красиву легку сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто-небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг.
Павук
2.Яроблю землю родючою. Рию вузькі ходи,щоб коріння рослин могли дихати. Мене можна знайти під старими корінцями. Після дощу я вибираюся на поверхню землі подихати.
Дощовий черв’як
4.Я не вмію бігати і літати. Я тільки повзаю. Іноді я буваю пухнастою. Живлюся я соковитим листям рослин.
Гусінь
5.Моє тіло вкрите пушком. Мій звук – дзижчання. Маю довгий хоботок. У мене шість ніг і є крильця.
Джміль
6.Я швидко літаю і вмію бігати по стелі, дуже люблю коли залишають крихти на обідньому столі.
Муха
ІІІ. Етап ціле реалізації
Дорогі діти!
Сподіваємося ви зрозуміли, що комахи є невід’ємною частиною нашого життя. Вони корисні і водночас небезпечні. Нам з вами, треба навчитися існувати в природі не заважаючи одне одному. Милуватися метеликом і водночас уважно ставитися до оточуючого середовища, уникати укусів комах, не лякати їх, не провокувати їх, не втручатися в їх життя водночас не дозволяти їм втручатися в ваше середовище.
Леонід:
Дякую за співпрацю, приємно було спілкуватися з вами.
На честь нашої зустрічі, я приготував солодкий сюрприз: це льодяники у вигляді метеликів.
Діана, Женя і Стас, дуже прошу вас, допомогти мені роздати усім цей солодкий сюрприз!
ІІІ Практично-дослідницький
Ольга:
2-А! Ми з Леонідом привезли із Академії, експонати справжніх комах, які найчастіше зустрічаються в нашому регіоні. Серед експонатів є видатний Жук – Олень. Його внесено в Червону Книгу України.
Експонати можна роздивитися через лупу. Також одягнувши рукавички, їх можна потримати в руках.
ДЯКУЄМО ВСІМ ЗА СПІВПРАЦЮ
Сучасний світ складний.
Дитині недостатньо дати лише знання.
Ще важливо навчити користуватися ними.
Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
Дачненский НВК «Школа – гімназія» дотримується новому змісту освіти, який заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві, а саме:
Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно.
Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
Наскрізний процес виховання, який формує цінності.
1