Урок з біології у 7 класі вчителя Онищука Олега Михайловича на тему
«Клас Павукоподібні . Загальна характеристика класу»
Мета : 1) сформувати в учні знання про павукоподібних , ознайомити з особливостями
організації і процесів життєдіяльності павукоподібних , дати учням інформацію
про особливості класу павукоподібні;
2) формувати в учнів вміння працювати з підручником та іншими джерелами
інформації та розвивати їх пізнавальну активність;
3) виховувати любов до природи , здійснювати екологічне виховання та почуття
відповідальності перед природою.
Тип уроку : комбінований .
Обладнання : таблиці «Будова та різноманітність павукоподібних», картки – завдання,
малюнки , кросворди, слайди, відео матеріали.
Форми роботи: фронтальне опитування , робота в групах, інтерактивні вправи, розповідь
з елементами бесіди, робота з підручником тощо.
Хід уроку
І. Організація класу.
Учитель вітається з учнями та знайомиться з класом.
2. Створення психологічного настрою( розповідь учителя)
Давньокитайська мудрість говорить: « Вважай вдалим той день і ту годину , коли ти дізнався і засвоїв щось нове». Тож давайте усміхнемось один одному й разом вирушимо до країни знань.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На попередньому уроці ви вивчали клас Ракоподібні . Давайте проведемо бліц – опитування з даної теми. За кожну правильну відповідь учень отримує карточку (жетон). Крім того, кілька учнів отримають завдання на пелюстках латаття (завдання написані на зворотньому боці пелюсток).
Питання до бліц – опитування
Завдання на пелюстках
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Перегляд відеоролика «Spiderman».
З даного відеоролика ви зрозуміли, що ми будемо вивчати павуків, надзвичайно цікавих та неповторних тварин. Отже, тема нашого уроку : «Клас Павукоподібні». Загальна характеристика класу.» (Слайд 1)
На уроці ми розширимо знання про павукоподібних , ознайомимось з особливостями їх будови та процесами життєдіяльності, більше дізнаємось про їх спосіб життя
(Слайд 2 ).
Існує легенда про походження павуків.
Легенда про Арахну.
В далекі часи в Лідії жила дівчина на ім’я Арахна – донька фарбувальника пурпуром Ідмана. Вона славилась своїм вмінням плести візерунчасті тканини і килими. Але Арахна наважилась кинути виклик самій богині Афіні, викликавши ту на змагання у ткацтві. Арахна зіткала тканину кращу , ніж у богині. Але та покарала дівчину за гордість та пихатість, перетворивши її на тварину, яка постійно тче - павука. Ось така історія.
Від імені Арахни походить латинська назва павуків – арахніди. Відповідно , наука про павуків – арахнологія.
Загадка:
Свої сіті розпустив,
Сам у засідці засів,
Та й й чекає руху.
Стережіться, мухи! ( Павук)
Павуки харчуються , в основному комахами, що літають, в тому числі , мухами. Тому ви будете отримувати за кожну правильну відповідь – муху. Хто назбирає найбільшу кількість мух – той одержить найвищу оцінку.
Проблемне запитання : Як ви думаєте, щоб сталося, якби на планеті раптом зникли всі павукоподібні тварини?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Павукоподібні – переважно наземні членистоногі тварини , тіло яких складається з голово грудей та черевця. ( Є вторинноводні , деякі кліщі, павуки – слайд 2).
Відомо понад 35 тис. видів павукоподібних .
Клас Павукоподібні
Павуки Кліщі Скорпіони Косарики Сольпуги ( Слайд 3)
Тіло павукоподібних вкрите волосками , складається з головогрудей і черевця ( яке не має кінцівок). Очі прості , вусиків немає, на голово грудях 6 пар кінцівок:
На черевці знаходяться павутинні бородавки, отвори органів дихання , статевий та анальний отвори( Слайд 4 – «Зовнішня будова павука»)
Розміри павукоподібних варіюють від часток міліметрів до 20 см.
Зовні тіло павукоподібних вкрите хітиновою кутикулою. Зовнішній шар кутикул водонепроникний.
Особливості внутрішньої будови павукоподібних ( Слайд 5 – «Схема внутрішньої будови павука»
Основна їжа павуків – комахи. Отрута, введена в тіло жертви , містить травні ферменти . тобто , павуки мають зовнішнє (позакишкове , позаорганізмове ) травлення. Травна система представлена ротовим отвором сисного типу , глоткою ,травною залозою та кишечником.
Дихають павукоподібні за допомогою легеневих мішків і трахеї , повітря в яких потрапляє через дихальця.
Кровоносна система , як і в ракоподібних ,незамкнена. Органи виділення - мальпігієві судини, які відкриваються у кишечник.
Нервова система у павукоподібних складніше , ніж у ракоподібних. ЦНС складається з головного мозку , який утворився від злиття гангліїв і черевного нервового ланцюжка.
У павуків складні інстинкти ( плетіння павутини, шлюбна поведінка)
Органи чуття , представлені органами зору , слуху, смаку ідотику).
Павуки роздільно – статеві організми , самка в яких дещо більша. Цікавою є шлюбна поведінка. Самка може з’їсти самця після спаровування 9наприклад у каракуртів). Павуки яйця відкладають у кокон , з якого згодом виходять молоді павуки. Розвиток прямий.
!!! (Учні заповнюють таблицю в зошитах с.57 або зі слайду 6 «Особливості внутрішньої будови павука»
Хвилинка відпочинку:
Діти слухають цікаві факти зі світу павуків.
V. Узагальнення знань учнів
Цікаві запитання до учнів ( можливо по групах)
Розгляньте малюнок ( Слайд 10 ) .
е. Заповніть таблицю «Особливості внутрішньої будови павука».
VІ. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання учнів за кількістю зібраних жетонів. Підведення підсумків.
VІІ. Домашнє завдання.
&9. Підготувати доповіді про павукоподібних за бажанням.