Урок "Павукоподібні"

Про матеріал
розробка уроку з теми "Павукоподібні" може використовуватись на уроках біології в 7-му класі під час вивчення відповідної теми.
Перегляд файлу

Урок з біології  у 7 класі вчителя Онищука Олега Михайловича на тему

«Клас Павукоподібні . Загальна характеристика класу»

 

Мета : 1) сформувати в учні знання про павукоподібних , ознайомити з особливостями

                організації і процесів життєдіяльності павукоподібних , дати учням інформацію                               

 про особливості класу павукоподібні;

2) формувати в учнів вміння працювати з підручником та іншими джерелами

 інформації та розвивати їх пізнавальну активність;

            3) виховувати любов до природи , здійснювати екологічне виховання та почуття   

 відповідальності  перед природою.

Тип уроку : комбінований .

 

Обладнання : таблиці «Будова та різноманітність павукоподібних», картки – завдання,

 малюнки , кросворди, слайди, відео матеріали.

 

Форми роботи: фронтальне опитування , робота в групах, інтерактивні вправи, розповідь

 з елементами бесіди, робота з підручником тощо. 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

 

  1. Привітання.

 

Учитель вітається з учнями та знайомиться з класом.

 

    2. Створення психологічного настрою( розповідь учителя)

 

Давньокитайська мудрість говорить: « Вважай вдалим  той день і ту годину , коли ти дізнався  і засвоїв щось нове». Тож давайте усміхнемось один одному й разом вирушимо до країни знань.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

На попередньому уроці ви вивчали клас Ракоподібні . Давайте проведемо бліц – опитування з даної теми. За кожну правильну відповідь учень отримує карточку (жетон). Крім того, кілька учнів отримають завдання на пелюстках латаття (завдання написані на зворотньому боці пелюсток).

 

Питання до бліц – опитування

 

  1. Скільки ніг у рака? (Десять).
  2. Які класи належать до типу Членистоногі? (Ракоподібні, Павукоподібні, Багатоніжки).
  3. Назвіть тривалість життя річкового рака. (До 20 років).
  4. За допомогою чого плавають дафнії? (Вусиків).
  5. Яка членистонога тварина найбільша? (Омар,  японський гігантський краб).
  6. Назвіть відділи тіла Ракоподібних. (Головогруди і черевце) .
  7. Яку порожнину тіла мають членистоногі? ( Змішану, міксоцель).
  8. Чим утворений зовнішній покрив тіла ракоподібних? ( Хітином, панцир , карапакс).
  9. Як називаються органи виділення у ракоподібних ? ( Зелені залози).
  10.  Що слугує органами дихання у раків? ( Зябра).

Завдання на пелюстках

 

  1. Які ряди ракоподібних ви знаєте? (Десятиногі, Рівноногі, Веслоногі , Гіллястовусі).
  2. Яку будову мають органи зору ракоподібні ? (Складні фасеткові очі).
  3. Назвіть кінцівки рака. ( Щелепи, вусики, ногощелепи, п’ять пар ходильних ніг, черевні плавальні ніжки).
  4. Охарактеризуйте значення ракоподібних у природі та для людини.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

 

Перегляд відеоролика «Spiderman».

 

З даного відеоролика ви зрозуміли, що ми будемо вивчати павуків, надзвичайно цікавих та неповторних тварин. Отже, тема нашого уроку : «Клас Павукоподібні». Загальна характеристика класу.» (Слайд 1)

 На уроці ми розширимо знання про павукоподібних , ознайомимось з особливостями їх будови та процесами життєдіяльності, більше дізнаємось про їх спосіб життя

(Слайд 2 ).

Існує легенда про походження павуків.

 

Легенда про Арахну.

 

 В далекі часи  в Лідії жила дівчина на ім’я Арахна – донька фарбувальника пурпуром Ідмана. Вона славилась своїм вмінням плести візерунчасті тканини і килими. Але Арахна наважилась кинути виклик самій богині Афіні, викликавши ту на змагання у ткацтві. Арахна зіткала тканину кращу  , ніж  у богині. Але та покарала дівчину за гордість  та пихатість, перетворивши її на тварину, яка постійно тче  - павука. Ось така історія.

Від імені Арахни походить латинська назва павуків – арахніди. Відповідно , наука про павуків – арахнологія.

 

Загадка:

 

Свої сіті розпустив,

Сам у засідці засів,

Та й й чекає руху.

Стережіться, мухи! ( Павук)

 

Павуки харчуються , в основному комахами, що літають, в тому числі , мухами. Тому ви будете отримувати за кожну правильну відповідь – муху. Хто назбирає найбільшу кількість мух – той одержить найвищу оцінку.

 

Проблемне запитання : Як ви думаєте,  щоб сталося, якби на планеті раптом зникли всі павукоподібні  тварини?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Павукоподібні – переважно наземні членистоногі тварини , тіло яких складається  з голово грудей та черевця. ( Є вторинноводні , деякі кліщі, павуки – слайд 2).

Відомо понад 35 тис. видів павукоподібних .

 

 Клас Павукоподібні

 

 

 

                  Павуки          Кліщі      Скорпіони     Косарики       Сольпуги          ( Слайд 3)

 

 

Тіло павукоподібних вкрите волосками , складається з головогрудей і черевця ( яке не  має кінцівок). Очі прості , вусиків немає, на голово грудях 6 пар кінцівок:

 

  • хеліцери – органи захоплення та убивання здобичі ( через них впорскується отрута);
  • педипальпи  - органи для захоплення і обмацування здобичі ; і чотири пари ходильних ніг ( що закінчуються кігтиками).

 

      На черевці знаходяться павутинні бородавки, отвори органів дихання , статевий та  анальний отвори( Слайд 4 – «Зовнішня будова павука»)

 

Розміри павукоподібних варіюють від часток міліметрів до 20 см.

 

Зовні тіло павукоподібних вкрите хітиновою кутикулою. Зовнішній шар кутикул водонепроникний.

 

Особливості внутрішньої будови павукоподібних ( Слайд 5 – «Схема внутрішньої будови павука»

      

Основна їжа павуків – комахи. Отрута, введена в тіло жертви , містить травні ферменти . тобто , павуки мають зовнішнє (позакишкове  , позаорганізмове ) травлення. Травна система представлена ротовим отвором сисного типу , глоткою ,травною залозою та кишечником.

Дихають павукоподібні за допомогою легеневих мішків і трахеї , повітря в яких потрапляє через дихальця.

Кровоносна система , як і в ракоподібних ,незамкнена. Органи виділення  - мальпігієві судини, які відкриваються у кишечник.

Нервова система у павукоподібних складніше , ніж у ракоподібних. ЦНС складається з головного мозку , який утворився від злиття гангліїв і черевного нервового ланцюжка.

У павуків складні інстинкти ( плетіння павутини, шлюбна поведінка)

Органи чуття , представлені органами зору , слуху, смаку ідотику).

Павуки роздільно – статеві організми , самка в  яких дещо більша. Цікавою є шлюбна поведінка. Самка може з’їсти самця після спаровування  9наприклад у каракуртів). Павуки яйця відкладають у кокон , з якого згодом виходять молоді павуки. Розвиток прямий.

!!! (Учні заповнюють таблицю в зошитах с.57 або зі слайду 6 «Особливості внутрішньої будови павука»

 

 Хвилинка відпочинку:

 

Діти слухають цікаві факти зі світу павуків.

 

  • У стоячих водоймах живе павук сріблянка , проте дихає він повітрям . Це повітря утворює утворює навколо тіла павука оболонку , тому пірнаючий павук має сріблястий відтінок. Цікаво будує він під водою будиночок з повітря і павутини. Потім павук  ловить комах  та затягує їх у свій підводний будиночок . Зимує він в порожній черепашці молюска , вхід в яку він заплітає павутиною.( Слайд 7)
  • Дивно пристосувались до ловіння комах павуки – землекопи. Вони викопують глибокі нори і обплітають їх павутиною, роблять ще й дашок над ніркою , коли комаха наткнеться на будиночок, крізь тонкий «дах» вистромлюються дві довгі ноги, які хапають жертву та втягують здобич до нірки.(Слайд 8).
  • Відомо, що павуки під впливом різних токсинів плетуть різні візерунки павутини . Цю властивість використовують в криміналістиці для визначення типів отрут. ( Слайди про різних павуків).( Слайд 9 )

 

 V. Узагальнення знань учнів

 

Цікаві запитання до учнів ( можливо по групах)

 

  1. У павука – хрестовика є ногощупальця і ходильні ноги . Чим відрізняються вони за будовою та функціями ? ( Відрізняються довжиною, Ногощупальця слугують для обстеження і перевертання здобичі. Ходильні ноги потрібні для пересування і плетіння павутини)
  2. Якщо покласти на павутину чистий папір, павук на нього не реагує, але якщо на ньому була роздавлена муха, то павук нападе на папір і обгорне його павутиною. Дайте пояснення поведінці павука. ( Основа харчової поведінки павука  - інстинктивна поведінка на запах їжі).
  3. Павук – хрестовик тверду їжу їсти не може . але його жертви – комахи мають твердий хітиновий покрив . Яким чином павук харчується комахами? ( Після укусу павука в тіло жертви впорскується слина , яка містить отруту та травні ферменти , внутрішні тканини частково перетравлюються , а хітиновий покрив залишається).

 

 

 

        Розгляньте малюнок ( Слайд 10  ) .

 

  1. Напишіть, які частини тіла павука позначені стрілками.
  2. На динамічні й таблиці «Павук» визначте внутрішню будову павука , назвіть його органи та основні системи органів ( за допомогою підручника).
  3. «Зоожарт» ( Павук – хрестовик). Художник намалював чудернацького павука. Знайдіть і запишіть в зошит помилки, яких припустився художник. (Малюнок «Чудернацький павук»).

 

  1. Кросворд – павутина. Давайте розплутаємо павутину , відгадавши кросворд.

 

  1. Членистонога тварина , що плете павутиння. (Павук).
  2. Ім.’я дівчини, від імені якої походить назва походить назва павука. (Арахна).
  3. Павук , на верхній частині черевця якого білі плями утворюють малюнок у вигляді хреста. (Хрестовик).
  4. Парні утворення навколо рота , якими павук хапає  і убиває здобич (Хеліцери).
  5. Пристрій , сигналізує павуку про появу здобичі. (Павутиння).
  6. Невеличка тварина , що паразитує на тілі людини й тварин. (Кліщ).
  7. Складові частини кінцівок павукоподібних . ( Членики).

 

        е. Заповніть таблицю «Особливості внутрішньої будови павука».

 

 

        VІ. Підведення підсумків уроку.

   

        Оцінювання учнів за кількістю зібраних жетонів. Підведення підсумків.

      

 

          VІІ. Домашнє завдання.

 

           &9. Підготувати доповіді про павукоподібних за бажанням.

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
1232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку