Урок ПЧ № 4. «Серія «Життя видатних дітей». «Марина Павленко про Павла Тичину, Василя Симоненка, Ірину Жиленко»

Про матеріал

Урок у 7 класі.

Мета: розповісти учням про серію «Життя видатних дітей»; ознайомити їх із цікавими фактами з дитинства відомих українських письменників; проаналізувати твори серії, зокрема «Марина Павленко про Павла Тичину, Василя Симоненка, Ірину Жиленко»; розвивати творчу уяву, увагу, пунктуальність, спритність, рішучість, образне та логічне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття поваги, любов та інтерес до творчості українських письменників; спонукати школярів читати українську літературу.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Перегляд файлу

Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___  Дата___/___/___  

 

Прізвище вчителя __________________

 

 

 

Тема уроку: ПЧ № 4. «Серія «Життя видатних дітей». «Марина Павленко про Павла Тичину, Василя Симоненка, Ірину Жиленко»

Мета: розповісти учням про серію «Життя видатних дітей»; ознайомити їх із цікавими фактами з дитинства відомих українських письменників; проаналізувати твори серії, зокрема «Марина Павленко про Павла Тичину, Василя Симоненка, Ірину Жиленко»; розвивати творчу уяву, увагу, пунктуальність, спритність, рішучість, образне та логічне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття поваги, любов та інтерес до творчості українських письменників; спонукати школярів читати українську літературу.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання уроку: підручник, портрет Марини Павленко, Павла Тичини, Василя Симоненка, Ірини Жиленко, тексти творів серії «Життя видатних дітей»; ілюстрації до них, дидактичний матеріал.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Минуло все, минуло все. 
Лиш спогад той мене несе 
В дитинства край, в осінній сад, 
Де цвів вогнями зорепад. 

Ірина Шинкарук

 

 

 

План уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.
  3. Перевірка домашнього завдання.
  4. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
  5. Актуалізація опорних знань.
  6. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  7. Підсумок уроку.
  8. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  9. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Сядьте зручно! Усміхніться

І на мене подивіться!

ІІ. Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.

  1. Учитель називає помилки, які найчастіше зустрічалися у роботах учнів.
  2. Учні записують у зошити дату, «Класна робота», «Робота над помилками».
  3. Учні з учителем виконують колективну роботу над типовими помилками.
  4. Учні виконують індивідуальну роботу над помилками.
  5. Учитель корегує роботу учнів.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІV. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Емоційне налаштування.
  2. Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу.
  3. Опрацювання епіграфа.
  1. Актуалізація опорних знань.

 

Бесіда за питаннями:

  1. Що таке дитинство?
  2. Чому кажуть, що дитинство – це найпрекрасніша пора в житті людини?
  3. Які спогади з дитинства ви зберегли у своїй пам’яті?
  4. Чи хотіли б ви повернутися у своє дитинство?
  5. Які твори про дитинство вам відомі?
  6. Чи знаєте ви якісь цікаві історії про дитинство видатних людей? Поділіться ними з класом.
  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми поринемо з вами у найнеповторніший час життя людини – у її дитинство. Кожен із вас памятає цікаві історії зі свого дитинства, кожен хотів би ще раз повернутися у той прекрасний і безтурботний час. На нашому уроці ми прочитаємо з вами історії про дитинство видатних українських письменників. Я сподіваюся, що у вас залишиться чимало позитивних вражень від нашої сьогоднішньої мандрівки.

  1. Серія «Життя видатних дітей».

«Життя видатних дітей» це книжкова серія видавництва «Грані-Т» (Київ), заснована 2006 року. Об’єднує понад 30 книжок сучасних українських авторів. Частина книг серії схвалена Міністерством освіти і науки України. Кожен автор мав змогу особисто обрати своїх кумирів і написати про їхнє дитинство. Ця серія містить неймовірні історії про життя маленьких майбутніх письменників, художників, архітекторів, математиків, медиків, фізиків, які надихають своїм незламним прагненням досягти мрії.

Кожна книга серії містить п'ять оповідань сучасного українського письменника про дитинство відомих людей різних часів і народів. Ось як описує призначення серії видавництво: «Видатний французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері стверджував, що «всі ми родом з дитинства». Наші дорослі досягнення ґрунтуються на дитячих спогадах та мріях. Ті, кому пощастило вчасно виявити свій талант, щасливі та відомі всьому світові. Історії геніального дитинства із серії «Життя видатних дітей» допоможуть вам і вашій дитині виявити саме той неповторний талант, що зробить вас батьками видатної особистості».

Серія вийшла з ISBN 978-966-2923-77-3. Відповідальний редактор серії — Олена Мовчан.

  1. Розповідь про Марину Павленко.

Павленко Марина Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину. Протягом 1991–1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському державному педагогічному інституті (нині – університеті) імені Павла Тичини. З 1995 по 2000 роки працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000 року – викладач кафедри української літератури й українознавства Уманського державного педуніверситету імені Павла Тичини. Кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій «У країні Лісових Дзвіночків» (2002) і монографії «Тичининська формула українського патріотизму» (2002), за яку удостоєна літературної премії «Благовіст». Упорядник спогадів про Павла Тичину «З любов’ю і болем» (2005). Має багато публікацій у періодичній пресі, мистецьких часописах («Березіль», «Кальміюс», «Дзвін», в тім числі у тих, що видаються за кордоном: вірменському – «Гарун», в італійському – «Артекультура», в німецькій «Соборності»), альманахах та колективних збірниках. З 1997 року член Національної Спілки  письменників  України.

Про своє дитинство письменниця згадує так: «Починалося все з дитинстваДитинство – це коли дерева ще здаються такими височенними, будинки – величезними й загадковими, у кожній нірці живуть якісь істоти, мінімум – тваринка якась, а так ще можуть жити і незвичайні істоти…

Дитинство – це коли живі тато й мама. Хочу сказати, якщо в мене є щось хороше, творче, то це, звичайно ж, від моїх дорогих батьків. Тато – Степан Павленко, сільський учитель, усе життя поєднував тяжку сільську роботу, городи з тяжкою сільською школою, бо сільський і міський вчитель – це, на мою думку, дві різні професії, хоча вчитель – це така професія, що перед нею тільки вклонитися треба. Поєднуючи все це, він встигав ще творити, писати та публікувати. Поспішав усе життя, яке так рано обірвалося… Мама – Ольга Павленко, сільська вчителька, теж надзвичайно творча людина. Вона написала книжку «Мальви на причіпку», що містить у собі мовні ігри, розважальні віршики і просто прозові оповіданнячка.

У родині моїх батьків – учителів Слово було навіть не на почесному місці: воно було всюди. Читати й писати – це було щось таке природне, що на розмальовані й списані мною численні зошити в косу лінію спершу ніхто не звертав особливої уваги. Вони акуратно ув’язувалися в стоси й регулярно виносилися на горище. Аж коли я опинилась у старших класах, татко взяв кілька моїх віршів і надіслав до районної газети. Відтоді все й почалося…

Що ж до дитячих книжок, то насамперед хочу сказати – оте моє дитинство з високими деревами, таємничими будинками довго не відпускало мене, хотілося щось про нього написати… Так виникла повість «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», яку ми вже опрацювали. Сьогодні ми прочитаємо та проаналізуємо з вами розповіді письменниці, присвячені дитинству Павла Тичини, Василя Симоненка та Ірини Жиленко.

  1. Робота над змістом творів серії «Життя видатних дітей».
    1.        Виразне читання і переказування улюблених епізодів творів учнями.
      1. Аналіз оповідання «Янголи для Павлуся».

Бесіда за питаннями:

  1. Яка історія з дитинства Павла Тичини розповідається у творі?
  2. Що ми дізнаємося про Павла?
  3. Хто такий Іван?
  4. Чому вони вирішили заночувати в саду?
  5. Що розповідає Іван про навчання Павлуся?
  6. Що ми дізнаємося про захоплення майбутнього письменника?
  7. Що ми дізнаємося про батьків Павлуся?
  8. Чим завершується історія?
  9. Чи сподобалося вам оповідання?
  10. Що вас захопило у творі?
    1. Аналіз оповідання «Небезпечні польоти Василька Симоненка».

Бесіда за питаннями:

  1. Ким мріяв стати Василько?
  2. Як у творі згадується війна?
  3. Що ви дізналися про батьків Василька?
  4. Що ви дізналися про навчання майбутнього письменника? Чи вразило вас те, яку дорогу він долав для того, щоб вчитися?
  5. Яка пригода трапилася з хлопчиком?
  6. Розкажіть про захоплення Василька плаванням.
  7. Хто найбільше вплинув на поетичний дар хлопця? (Дід Федір).
  8. Розкажіть про «формування поета» у Василькові.
  9. Що вас найбільше вразило у творі?
    1. Аналіз оповідання «Сонячні секрети Іринки Жиленко.

Бесіда за питаннями:

  1. Який секрет приховала Іринка в ямці?
  2. Ким вона мріяла стати?
  3. Що ви дізналися про батьків письменниці?
  4. Хто такий Володько?
  5. Який слід у життєписі письменниці залишила війна?
  6. Як Іринка навчалася у школі? Що було причиною цього?
  7. З ким у дитинстві найбільше спілкувалася Іринка? Чому?
  8. Про яке кіно йде мова у творі?
  9. Яка трагічна історія трапилася з дівчинкою?
  10. Який омріяний подарунок отримала дівчинка на День народження? (Велосипед).
  11.  Що дізналася дівчинка, коли шукала потрібні мамі документи? (Про всиновлення).
  12.  Які були перші проби пера майбутньої письменниці?
  13. Який найбільший секрет підкорився Ірині Жиленко? (Поезія).
  14. Що найбільше вас вразило у творі?
  1. Підсумок уроку.

Рефлексія діяльності:

-  Чи задоволені ви результатом роботи?

-  Що цікавого ви дізналися сьогодні для себе?

-  Які думки хотіли б висловити?

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

  1. Домашнє завдання.
  1. Підготувати коротке повідомлення про життя та творчість Богдана Івановича Мельничука.
  2. Прочитати новелу «Скрипка від старого».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чернова Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
5338
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку