Урок у 7 класі.
Мета: розповісти учням про серію «Життя видатних дітей»; ознайомити їх із цікавими фактами з дитинства відомих українських письменників; проаналізувати твори серії, зокрема «Марина Павленко про Павла Тичину, Василя Симоненка, Ірину Жиленко»; розвивати творчу уяву, увагу, пунктуальність, спритність, рішучість, образне та логічне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття поваги, любов та інтерес до творчості українських письменників; спонукати школярів читати українську літературу.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___ Дата___/___/___
Прізвище вчителя __________________
Тема уроку: ПЧ № 4. «Серія «Життя видатних дітей». «Марина Павленко про Павла Тичину, Василя Симоненка, Ірину Жиленко»
Мета: розповісти учням про серію «Життя видатних дітей»; ознайомити їх із цікавими фактами з дитинства відомих українських письменників; проаналізувати твори серії, зокрема «Марина Павленко про Павла Тичину, Василя Симоненка, Ірину Жиленко»; розвивати творчу уяву, увагу, пунктуальність, спритність, рішучість, образне та логічне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття поваги, любов та інтерес до творчості українських письменників; спонукати школярів читати українську літературу.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання уроку: підручник, портрет Марини Павленко, Павла Тичини, Василя Симоненка, Ірини Жиленко, тексти творів серії «Життя видатних дітей»; ілюстрації до них, дидактичний матеріал.
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
Минуло все, минуло все.
Лиш спогад той мене несе
В дитинства край, в осінній сад,
Де цвів вогнями зорепад.
Ірина Шинкарук
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте зручно! Усміхніться
І на мене подивіться!
ІІ. Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІV. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
Бесіда за питаннями:
Сьогодні ми поринемо з вами у найнеповторніший час життя людини – у її дитинство. Кожен із вас пам’ятає цікаві історії зі свого дитинства, кожен хотів би ще раз повернутися у той прекрасний і безтурботний час. На нашому уроці ми прочитаємо з вами історії про дитинство видатних українських письменників. Я сподіваюся, що у вас залишиться чимало позитивних вражень від нашої сьогоднішньої мандрівки.
«Життя видатних дітей» – це книжкова серія видавництва «Грані-Т» (Київ), заснована 2006 року. Об’єднує понад 30 книжок сучасних українських авторів. Частина книг серії схвалена Міністерством освіти і науки України. Кожен автор мав змогу особисто обрати своїх кумирів і написати про їхнє дитинство. Ця серія містить неймовірні історії про життя маленьких майбутніх письменників, художників, архітекторів, математиків, медиків, фізиків, які надихають своїм незламним прагненням досягти мрії.
Кожна книга серії містить п'ять оповідань сучасного українського письменника про дитинство відомих людей різних часів і народів. Ось як описує призначення серії видавництво: «Видатний французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері стверджував, що «всі ми родом з дитинства». Наші дорослі досягнення ґрунтуються на дитячих спогадах та мріях. Ті, кому пощастило вчасно виявити свій талант, щасливі та відомі всьому світові. Історії геніального дитинства із серії «Життя видатних дітей» допоможуть вам і вашій дитині виявити саме той неповторний талант, що зробить вас батьками видатної особистості».
Серія вийшла з ISBN 978-966-2923-77-3. Відповідальний редактор серії — Олена Мовчан.
Павленко Марина Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину. Протягом 1991–1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському державному педагогічному інституті (нині – університеті) імені Павла Тичини. З 1995 по 2000 роки працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000 року – викладач кафедри української літератури й українознавства Уманського державного педуніверситету імені Павла Тичини. Кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій «У країні Лісових Дзвіночків» (2002) і монографії «Тичининська формула українського патріотизму» (2002), за яку удостоєна літературної премії «Благовіст». Упорядник спогадів про Павла Тичину «З любов’ю і болем» (2005). Має багато публікацій у періодичній пресі, мистецьких часописах («Березіль», «Кальміюс», «Дзвін», в тім числі у тих, що видаються за кордоном: вірменському – «Гарун», в італійському – «Артекультура», в німецькій «Соборності»), альманахах та колективних збірниках. З 1997 року член Національної Спілки письменників України.
Про своє дитинство письменниця згадує так: «Починалося все з дитинства… Дитинство – це коли дерева ще здаються такими височенними, будинки – величезними й загадковими, у кожній нірці живуть якісь істоти, мінімум – тваринка якась, а так ще можуть жити і незвичайні істоти…
Дитинство – це коли живі тато й мама. Хочу сказати, якщо в мене є щось хороше, творче, то це, звичайно ж, від моїх дорогих батьків. Тато – Степан Павленко, сільський учитель, усе життя поєднував тяжку сільську роботу, городи з тяжкою сільською школою, бо сільський і міський вчитель – це, на мою думку, дві різні професії, хоча вчитель – це така професія, що перед нею тільки вклонитися треба. Поєднуючи все це, він встигав ще творити, писати та публікувати. Поспішав усе життя, яке так рано обірвалося… Мама – Ольга Павленко, сільська вчителька, теж надзвичайно творча людина. Вона написала книжку «Мальви на причіпку», що містить у собі мовні ігри, розважальні віршики і просто прозові оповіданнячка.
У родині моїх батьків – учителів Слово було навіть не на почесному місці: воно було всюди. Читати й писати – це було щось таке природне, що на розмальовані й списані мною численні зошити в косу лінію спершу ніхто не звертав особливої уваги. Вони акуратно ув’язувалися в стоси й регулярно виносилися на горище. Аж коли я опинилась у старших класах, татко взяв кілька моїх віршів і надіслав до районної газети. Відтоді все й почалося…
Що ж до дитячих книжок, то насамперед хочу сказати – оте моє дитинство з високими деревами, таємничими будинками довго не відпускало мене, хотілося щось про нього написати… Так виникла повість «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», яку ми вже опрацювали. Сьогодні ми прочитаємо та проаналізуємо з вами розповіді письменниці, присвячені дитинству Павла Тичини, Василя Симоненка та Ірини Жиленко.
Бесіда за питаннями:
Бесіда за питаннями:
Бесіда за питаннями:
Рефлексія діяльності:
- Чи задоволені ви результатом роботи?
- Що цікавого ви дізналися сьогодні для себе?
- Які думки хотіли б висловити?
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.