Урок "Перевір, як ти вмієш застосовувати свої знання про гірські породи та грунти"

Про матеріал

Матеріали даного уроку можна використовувати на підсумковому уроці з теми "Гірські породи. Грунти".Метою уроку є: перевірка вмінь застосовувати знання про гірські породи та грунти; розвиток пам'яті, мислення; виховання дбайливого ставлення до природних ресурсів.

Перегляд файлу

Тема: Перевір, як ти вмієш застосовувати свої знання про гірські породи та грунти.

Мета: Перевірити, як учні вміють застосовувати знання про гірські породи та грунти; розвивати пам’ять, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природних ресурсів.

Обладнання: таблиці, картки, зошити, підручники, загадки, колекція корисних копалин, презентація.

Хід уроку

І. Організація класу

Станьте, діти, всі рівненько,

Щоб урок пройшов гарненько.

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: Добрий день!

 

Розкриємо віконце в чудовий світ природи,

Отож часу не гаймо, до роботи приступаймо.

Девіз нашого уроку: «Знай, люби, бережи!»

ІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні в нас особливий урок. Протягом двох тижнів ми з вами були учасниками міні-проекту, працювали, як справжні науковці: вивчали, досліджували, спостерігали, аналізували. Нам допомагали пан Кріт та Їжачок Хитрячок. Настав час підсумувати вивчене. Отже, на уроці ви маєте:

- Не просто слухати, а чути.

- Не просто дивитися, а бачити.

- Не просто відповідати, а міркувати.

- Дружно й плідно працювати.

ІІІ. Повідомлення теми і мети  уроку.

 ІV. Робота над матеріалом уроку. Узагальнення, систематизація й контроль знань.

1. Мозкова атака

- Що таке гірські породи?

-Що розповідає нам пан Кріт про гірські породи?

Земна поверхня складається з 2000 гірськіх порід. Хоча вони й називаються «гірськими», але розташовані скрізь: на поверхні та під шаром грунту, в горах та на рівнинах. Входять гірські породи і до складу грунту. Вивченням гірських порід та надр землі займаються вчені геологи.

-Які гірські породи ви впізнали на малюнках? Знайдіть відповідні зразки в колекціях.

-Що таке корисні копалини?

-Якими бувають корисні копалини?

-Як видобувають корисні копалини?

-Навіщо людям потрібні корисні копалини?

2.Ми досліджували корисні копалини та хочемо вам про них розповісти. Спочатку ми дослідили горючі копалини.

1). Буре, м’яке,крихке, із рослин складається, легко загоряється.

Цю корисну копалину досліджував Ілля. Прошу розповідати.

                         Роблять з мене речовини:

                         Фарби, штучнії тканини,

                         Ліки і картон, пластмаси.

                         Отже, спрвжнє я багатство.

                         Хоч в болоті народився,

                         Але й в полі знадобився,

                         Бо я добриво чудове

                         Й зігріваю я будови.

2). Чорне, блискуче, у воді  тоне, у вогні добре горить. Про цю копалину нам розповість Артур.

                          Грію взимку я будови,

                          З мене паливо чудове,

                          Я потрібен для тепла.

                          З мене зроблені, до речі,

                          І такі корисні речі:

                          Як пласмаси, гума, фарба,

                          Ліки, спирт, смола.

3). Рідина, а горить, з водою не змішується, виділяє багато тепла. Іра розповість нам, що вона дізналася про цю корисну копалину.

                               Масляниста рідина,

                               З різким запахом вона,

                               Темно-бурий колір має,

                               Під землею залягає.

                               Чорним золотом її

                               Звуть всі люди на землі.

                               З неї роблять, любий друже,

                               Гас, бензин, машинне масло,

                               Фарбу, гуму і пластмаси.

4). Ще до горючих корисних копалин належить газ. Газом ми обігріваємо будинки, на газовій плиті готуємо собі їжу. Ще газ використовують в хімічній промисловості.

Підсумуємо. До горючих корисних копалин належать: нафта-рідина з різким запахом, темно-бурого кольору, виділяє багато тепла; газ –речовина без кольору та запаху, добре горить, виділяє багато тепла; торф-твердий, крихкий, бурого кольору, гоючий, виділяє багато тепла; кам’яне вугілля-тверде, чорного кольору, при горінні виділяє багато тепла.

Скледемо порівняльну таблицю на прикладі торфу та кам’яного вугілля.

 

 

 

 

 

 

 

3. Крім горючих копалин є будівельні корисні копалини: граніт, вапняк, пісок, глина.

Це відомо і дитині,

Посуд роблять в нас із (глини).

Хочеш щось побудувати,

То (пісок) потрібно мати.

Про ці копалини розповість Віка.

 Камінь я, гірська порода,

А також дитя природи.

Я зернистий, я твердий,

І матеріал міцний.

Можна пам’ятник зробити,

Коли треба - подрібнити,

Я згоджуся на бруківку

І фундамент на домівку.

Я не мармур, не магніт,

А такий собі(граніт).

Знайдіть зразок каменю в колекції.

Кам’яна сіль також корисна копалина. Її використовують у харчовій промисловості, люди вживають в їжу, полюбляють тварини. Вона-хороший консервант, тобто не дає швидко псуватися продуктам. В промисловості використовують для виробництва соляної кислоти. Про неї розкаже Вікторія.

Підсумуємо. Будівельні копалини: граніт-міцний, твердий, важкий, різного кольору, легко обробляється;вапняки-тверді, різного кольору, крихкі.


 

Складемо порівняльну таблицю на прикладі глини і піску.

 

 

 

 

 

 

 

4. Під час дослідження теми ми дізналися, що є рудні копалини. Це зокрема: залізна руда, мідна руда. З рудних копалин у доменних печах виплавляють чавун і сталь,  виготовляють деталі до автомобілів, верстатів, тракторів, потягів. Із заліза виготовляють інструменти. Цікаво було дізнатися, що графіт-гірська порода, а цинк, срібло, золото теж корисні копалини. Вода також належить до гірських порід.

                                       Фізкультхвилинка

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише-гойдає,

То вліво, то вправо хитає,

То вперед, то назад,

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А учні тихенько за парти сідають.

 

V. Ґрунти.

-Хто скаже, що таке ґрунт?

-Чим грунти відрізняються від гірських порід?

-Чим схожі і чим відрізняються ґрунти на малюнку в підручнику?

-Що входить до складу ґрунтів?

Ми досліджували ґрунт біля школи. І ось, що ми з’ясували. До складу ґрунтів нашої місцевості входять: перегній, глина, пісок, вода, повітря, мінеральні речовини.

Коли ми налили води в посуд з ґрунтом, то помітили, як виділяються бульбашки повітря. Після того, як ґрунт розчинився у воді, на поверхню спливли маленькі часточки перепрілого листя і шматочки кори, а глина і пісок осіли на дно посуду. Осад зверху був темнішого кольору, ніж знизу. У ґрунті переважали пісок і глина, перегній.

 Гра «Виправ помилки».

Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм. (Ґрунтом).

Чим більше в ґрунті перегною, тим він світліший. (Темніший).

Ґрунт, у якому мало перегною називається чорнозем. (Сірозем).

На чорноземах дуже низькі врожаї. (Високі).

-Яке значення мають ґрунти для людей?

Хвилинка - цікавинка

5 см ґрунту утворюється за 2000 років.

При сприятливих умовах 1 см ґрунту може утворитися за 250-300 років.

Папір гниє 2-3 роки, консервна банка 50 років, плівка-200 років, скло-понад 1000 років.

Тому ґрунти потрібно оберігати. Недаремно землю називають матінкою-годувальницею. Все, що нам потрібно для життя, ми беремо з ґрунту та видобуваємо з її надр.

Приказки про ґрунт.

Глибше орати-більше хліба мати.

Добре ґрунт угноїш-урожай утроїш.

Дайте правильну відповідь.


1. Хто створив гірські породи?

    а) люди;

    б) тварини;

    в) природа.

2. Які бувають корисні копалини?

     а) горючі і рудні;

     б) рудні і нерудні;

     в) горючі, рудні і нерудні.

3. Торф- це:

        а) тверда корисна копалина;

        б) рідка корисна копалина;

        в) газоподібна корисна копалина.

4. Головна ознака ґрунту-це:

         а) родючість;

         б) світлий шар піску;

          в) різні за кольором шари ґрунту.

5. Людина може виготовляти корисні копалини?

          а) так;

          б) ні.

6. Як охороняти ґрунти?

           а) надмірно поливати;

           б) удобрювати;

           в) викидати сміття.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  -     Розгляньте фотографії на ст.59.

  •   Розкажіть, що зображене на малюнках.

  -     Що вам найбільше запам’яталося?

   -    Що вас вразило або здивувало?

   -    Які знання можна застосовувати в повсякденному житті?

    -   Які можна застосувати в майбутньому?

На уроці ми дуже плідно попрацювали. Тему засвоїли добре, тому і оцінки за урок будуть хороші. Домашнє завдання: повторити тему. Давайте подякуємо пану Кроту та Їжачку Хитрячку, які допомагали нам досліджувати проблему.

 

1

 

docx
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
1632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку