Урок "Періоди та тривалість життя тварин"

Про матеріал
Конспект уроку з біології 7 класу на тему: «Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження «Визначення віку тварин ( на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)».
Перегляд файлу

        

Тема: Періоди та тривалість життя тварин.

Лабораторне дослідження «Визначення віку тварин»

 

Мета (формувати компетентності): предметні: формування поняття про тривалість життя тварин, життєві цикли; з'ясування впливу основних факторів на тривалість життя тварин;

ключові: уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: навички систематизування отриманої інформації; математичну: підрахунок кілець річного приросту, екологічну: виховування екологічної культури, прагнення до здорового способу життя та вміння цінувати життя

Цілі:

Учні оперують термінами та поняттями: тривалість життя, життєвий цикл;

характеризують: якою може бути тривалість життя тварин, цикл розвитку тварин;

називають: тварин рекордсменів-довгожителів;

пояснюють: залежність тривалості циклу розвитку від кількості поколінь; тривалості життя від розмірів організму, характеру харчування, спо­собу життя;

порівнюють: тривалість життя безхребетних і хребетних тварин;

висловлюють судження: щодо впливу основних факторів на тривалість життя тварин;

удосконалюють уміння: порівнювати, робити висновки, застосовувати теоретичні знання на практиці

Обладнання і матеріали: підручник, презентація, навчальні відео.

Методи і методичні прийоми: розповідь-пояснення, бесіда, мозковий штурм,

робота з підручником, демонстрація, перегляд презентації, навчальних відео, виконання завдань з використанням освітньої платформи «На Урок», сервісу learningapps, дошки  Jamboard.

Базові поняття і терміни: тривалість життя, життєвий цикл

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку та налаштовує позитивну атмосферу в класі для підвищення пізнавальної активності учнів.

Доброго ранку, любі мої учні! Напевно всі ви добре знаєте про те,  що посмішка  створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості, сприяє гарному настрою. Усміхніться один одному! І ваша усмішка створить атмосферу доброзичливості в спілкуванні, що нам допоможе гарно попрацювати на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель зацікавлює учнів за допомогою висловлювань та питань.

Метелик рахує не місяці, а миті, і має достатньо часу
Рабіндранат Тагор

(індійський письменник, поет, художник)

Життя – це не миттєвість існування тієї чи іншої істоти, це минуле, сучасне і майбутнє в органічному поєднанні.

Тема сьогоднішнього уроку таємнича і загадкова. Безліч людей торкались проблеми тривалості життя, прагнули до відкриття еліксирів молодості, помирали так і не знайшовши чарівну пігулку від безсмертя. Чому так? Тому що життя дається людині і всьому живому на землі лише один раз, яким складним воно б не було – воно цікаве і прекрасне!

Яке ж воно, життя? Які існують періоди життя ? Яка його тривалість? Які фактори впливають на тривалість життя ? А чи можуть бути тварини безсмертними? Ось ключові питання нашого уроку. Спробуємо на них відповісти.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Запишіть, будь ласка, дату та тему сьогоднішнього уроку «Періоди та тривалість життя тварин»

 

IV. Актуалізація опорних знань

Вчитель проводить перевірку засвоєння учнями попередньої теми та звертає увагу на терміни та поняття, необхідні при вивченні нової теми.

Фронтальна бесіда

  1. Як називається індивідуальний розвиток особини від зиготи до смерті? (онтогенез)
  2. Які існують періоди онтогенезу?(ембріональний, постембріональний)
  3. На які 3 групи поділяються тварини за типом розвитку ембріона? (яйцекладні, яйцеживородні, живородні)
  4. Розвиток у тварин буває двох видів. (прямий і непрямий)
  5. Непрямий розвиток у свою чергу поділяється на… (з повним перетворенням і неповним перетворенням)
  6. Як називається повне глибоке перетворення організму, перебудова органів, пов’язана із зміною середовища або способу життя? (метаморфоз)

Пригадаймо! Які тканини та орган утворюються із зародкових листків:

у хребетних тварин з ектодерми виникають нервова система, епітелій шкіри, зовнішні зябра амфібій тощо. Ентодерма бере участь у формуванні кишечнику, хорди, травних залоз (печінки, підшлункової залози), плавального міхура риб, легень тощо. З мезодерми беруть початок зачатки скелета, посмугованої мускулатури, кровоносної системи, статевих залоз тощо.

Перевірка вивченого матеріалу з використанням платформи «На Урок» (онлайн-тести).

V. Виклад навчального матеріалу

Виклад основного матеріал проводиться у вигляді розповіді з елементами бесіди з використанням презентації та навчального відео.

 

Періоди розвитку тварин

Післязародковий розвиток тварин поділяється на такі періоди:

• до досягнення статевої зрілості;

• статева зрілість, зрілий стан;

• старіння організму.

Період до досягнення статевої зрілості — це період формування статевозрілої особини. У бехребетних – личинка, у птахів – пташеня, у ссавців – новонародження і молочний вік.

Період статевої зрілості триває доти, поки тварина здатна до розмноження. У деяких організмів після розмноження настає смерть.

Період старіння триває від кількох діб (у комах) до десятків років (у деяких ссавців) і закінчується смертю.

(заповнення схеми в зошитах)

Тривалість життя тварин

Тривалість життя - це період існування організму від народження до загибелі. У різних тварин цей показник має різне значення й може коливатися від декількох годин (у комах-одноденок) до декількох сотень років (наприклад, у молюсків арктіка). До тварин-довгожителів відносять також гренландських китів (майже 210 років), галапагоську черепаху (майже 170 років), озерного осетра (майже 150 років) та ін. Учені вважають, що серед тварин є й безсмертні істоти. Так, крихітна (майже 5 мм в діаметрі) гідроїдна медуза турітопсіс єдиний відомий нині організм на Землі, здатний до омолодження. Ці медузи здатні переходити з дорослої стадії в незрілу стадію поліпа й назад та здійснювати такі перетворення багато разів підряд.

Якою може бути тривалість життя багатоклітинних тварин? (робота з підручником с. 176-177).

Тварини-довгожителі нашої планети (демонстрація фрагментів відео)

Основні чинники що впливають на тривалість життя тварин:

зовнішні чинники (чинники довкілля) (освітлення, температура, вологість повітря, склад води та інші), що змінюються протягом доби або протягом року, а вони зумовлюють сезонну линьку для росту, міграції тварин, сповільнення процесів життєдіяльності, впадання в сплячку, заціпеніння, розмноження в певний період тощо);

внутрішні чинникиплодючість (чим більше потомства тварина дає, тим менше живе), розміри (зазвичай менші за розміром тварини мають меншу, а більші за розміром - більшу тривалість життя, оскільки обмінні процеси у більших тілах відбуваються повільніше), ритм і частота дихання та серцебиття (тварини, які мають високий ритм і частоту, живуть недовго), тип харчування (рослиноїдні живуть довше за хижаків), темпи розвитку організму (тварини, які швидко розвиваються і досягають статевої зрілості, як правило мають меншу тривалість життя, зумовлюється інтенсивністю обмінних процесів).

умови життя (тривалість життя тварин у зоопарках, де вдосталь кормів, немає хижаків і є ветеринарний догляд, як правило, значно більша, ніж у природі).

 

 

Учені запропонували декілька гіпотез обґрунтування тривалості життя.

  1. Тривалість життя тварин прямо пропорційна тривалості їх періоду росту і розвитку.
  2. Тривалість життя тварин перебуває в тісному зв’язку з розмірами і масою їх тіла. Масивні тварини живуть довше, ніж дрібні.
  3. Тривалість життя організмів має зворотну залежність від їхньої плодючості. Чим вища плодючість тварин, тим меншою є тривалість їхнього життя.
  4. Тривалість життя тварин пов’язана з ритмом і частотою дихання та серцебиття. Тварини, які мають високий ритм і частоту дихання та серцебиття, живуть недовго.
  5. Тривалість життя тварин залежить від типу харчування, наприклад травоїдні живуть довше за хижаків.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА з песом Патроном

 

Життєві цикли (самостійна роботу учнів з підручником с. 178-179 та обговорення з використанням презентації).

Усі процеси в живих організмах відбуваються, повторюючись у часі. Кожна істота спочатку зароджується (із зиготи), потім росте, дорослішає і в певний час починає розмножуватися, даючи початок новому поколінню, яке проходить ті самі етапи (фази) розвитку. Це і є циклічність (повторюваність етапів життя). Період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь має назву цикл розвитку, або життєвий цикл. Безперервність циклу розвитку організмів забезпечують статеві клітини, які передають спадкову інформацію організмам дочірнього покоління. Розрізняють прості та складні цикли розвитку.

За простого циклу розвитку всі покоління не відрізняються одне від одного. Такі життєві цикли характерні для гідри, річкового рака, павука-хрестовика, рептилій, птахів, ссавців.

Складні цикли розвитку супроводжуються закономірною зміною різних за будовою чи способами розмноження поколінь. У життєвому циклі багатьох кишковопорожнинних спостерігають закономірне чергування поколінь, які розмножуються статевим і нестатевим шляхом. Так, у мешканця морів аурелії нестатеве покоління - поліпи, статеве - медузи. Інший варіант складного життєвого циклу спостерігаємо в сисунів - котячого і печінкового.

 

Результат пошуку зображень за запитом "життєвий цикл медузи аурелії"

 

 Тривалість циклу розвитку залежить від кількості поколінь, які послідовно змінюють одне одного протягом одного року, або кількості років, протягом якого розвивається одне покоління.

Чи можна визначити вік тварин?

Очікувані відповіді учнів:

Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. Проте тривалість життя можна встановити за кількістю річних кілець, що подібні до тих, які є на зрубі дерева. Такі кільця можна знайти на лусці риб, на панцирах плазунів (наприклад, черепах), на мушлях двостулкових молюсків та на зубах кашалотів.

 

VІ. Узагальнення та систематизація

Лабораторне дослідження

 (ознайомлення учнів з критеріями оцінювання лабораторного дослідження)

Тема: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)

Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.

Обладнання: зображення луски кісткових риб та мушлі двостулкових молюсків.

Хід дослідження

  1. Розгляньте луску різних видів риб та визначте вік тварини за річними кільцями.

Рис. 131. Чешуя рыбы шестилетнего возраста (увеличена)

Биология рыб

Биология рыб

 

 

 

 

  1. Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.

http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=cf82f9533a61a29da4323b1e49295302-47-144&n=21

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR0-UQO27L4egg0AQ7JUZpF_sbzAHoqQhNnpcEb6yULMTGzlNtc

    3. За результатами дослідження сформулюйте висновок.

    4. Дайте відповіді на питання: а) за якими ознаками можна визначити вік риб та молюсків; б) чому річні кільця на лусці риб або мушлях двостулкових молюсків різного кольору?

 

VIІ. Підсумки

Отже, сьогодні ми з вами розглянути періоди та тривалість життя тварин, а також з’ясувати різноманіття тривалості життя тварин, її залежність від розмірів організму, характеру харчування, способу життя.

«Мозковий штурм»

Чому всі рекордні показники тривалості життя різних тварин були виявлені в XII–XIV ст.? (Антропогенний вплив на довкілля був не таким значним, як у XX та на початку XXI ст.)

Виконання завдання з використанням сервісу learningapps (розв’язування кросворду) «Системи органів тварин» (повторення та закріплення знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин» підготовка до контрольної роботи).

 

VIІІ. Рефлексія

З використанням дошки Jamboard.

Діти переміщують картинку-сонечко до відповідного стікера:

    Бездоганна робота. Я молодець!

    В мене сьогодні прогрес!

    Потрібно ще попрацювати, не все зрозуміло.

 

Вчитель.  Я сподіваюсь, що ви вийдете із уроку набагато досвідченішими. Успіхів вам у виконанні домашніх завдань.

 

IХ. Інструктаж з домашнього завдання

Прочитати § 41, с. 176-179

Виконати лабораторне дослідження та оформити результати в робочому зошиті.

Виконати тестовий самоконтроль знань с. 180 (письмово).

За бажанням: виконати творче завдання або підготувати міні-проєкт «Тварини-довгожителі»**

Підготуватися до к.р., повторити § 28-40; §15.

 

Список використаних джерел та літератури:

  1. Біологія: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів 6-й кл. /Л.І.Остапченко [та ін.].  К.: Генеза, 2014.  С. 176 - 179.
  2. Соболь В. І. Біологія. Підручник для 7-го класу. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2015. – 288 с.
  3. Біологія : довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник / О. А. Біда, С. І. Дерій, Л. М. Ілюха, Л. І. Прокопенко [та ін.]. – 3-тє вид., переробл. та доповн. – К. : Літера ЛТД, 2013. – 672 с.
  4. https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-periodi-ta-trivalist-zitta-tvarin-128837.html
  5. https://drive.google.com/file/d/0B0UDKxSJi-joU2ladlBtbTJTQ2s/view
  6. https://ecoaction.org.ua/my-ne-pobachymo-yih-vzhe-nikoly.html?amp
  7. https://naurok.com.ua/urok-z-biologi-u-7-klasi-na-temu-periodi-ta-trivalist-zhittya- tvarin-laboratorne-doslidzhennya-viznachennya-viku-tvarin-56981.html
  8. https://tsn.ua/nauka_it/sered-meshkantsiv-okeanu-znaideno-bezsmertnu-istotu. html

 

 

docx
Додано
19 травня
Переглядів
104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку