Перший урок для 2 класу
Ми- діти твої, Україно!
Мета: актуалізувати та поглибити знання учнів про рідний край: славне історичне минуле , державні та народні символи , розвивати зв’язне мовлення , пам'ять , увагу , логічне мислення ; виховувати шанобливе ставлення до державної символіки , культурного та історичного минулого , повагу до героїв України , толерантне ставлення до представників національних меншин ; сприяти формуванню в кожної дитини усвідомлення себе частинкою великого народу , розуміння важливості панування миру і злагоди в державі ; виховувати любов та повагу до рідного краю, його традицій, народу.
ОБЛАДНАННЯ. Таблиця з державними символами України, глобус, карта України, комп’ютер, відеоролики «Народні символи України», «Цікаві факти про Україну», запис пісні «Квітуча Україна», святково прикрашена дошка.
(Класна кімната прикрашена синіми та жовтими кульками , на столі – вишита скатертина і букет калини , на дошці записано тему уроку та епіграф , учитель та учні вдягнені у вишиванки)
Хід уроку
Ненька наша Україна!
Мова рідна , рідний спів!
Це земля свята , єдина
Наших прадідів-батьків!
(Звучить пісня «Квітуча Україна»)
М. Щербак
І. Привітання вчителя
- Сьогодні у школі, у класі дуже багато квітів. Вони додають усім святкового настрою , адже дзвіночок на святковій лінійці проголосив про початок нового навчального року. Я вітаю всіх вас з цим святковим днем. Зичу вам здоров’я. натхнення, цікавих уроків та справжніх друзів поряд з вами.
Традиційно навчальний рік розпочинаємо першим уроком.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра « Так чи не так, я чи не я»
Усі за літо відпочили?
А набралися ви сили?
У школу всі із вас хотіли?
А на сонці засмагли?
Хто улітку грався?
Ну, а хто купався?
У таборі хто із вас був?
А хто букви всі забув?
Хто з вас їздив до бабусі?
Хто допомагав матусі?
Хто книжку нову прочитав?
А хто лише в м’яча ганяв?…
ІII. Основна частина
– Тема нашого уроку дуже цікава. Давайте всі разом прочитаємо її.
МИ – ДІТИ ТВОЇ, УКРАЇНО!
2.Технологія « Асоціативний кущ »
- Тож сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про Україну, вчитися висловлювати свої думки, аналізувати, робити висновки, пригадаємо факти, які вже знаємо, а також дізнаємося багато цікавого.
Ви, напевно, знаєте, що головний обов′язок кожного українця добре знати історію та традиції свого народу. Спробуйте і ви свої сили, дайте відповіді на запитання.
3.Вікторина
* Назва нашої держави? (Україна.)
* Столиця України? (Київ.)
* Основні кольори нашого прапора? (Синій і жовтий.)
* Назвіть державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор України.)
*Коли Україна здобула свою незалежність ( 24 серпня 1991 р)
* Рослини – символи України. (Верба і калина.)
* Які обереги українського народу ви знаєте? (Віночок, рушник.)
* Яка велика річка протікає на Україні? (Дніпро.)
* З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю.)
* Частина світу, в якій знаходиться наша Батьківщина. (Європа.)
Слово вчителя
- На вашу думку, що означає бути українцем? (Відповіді учнів)(Вправа «Мікрофон»)
Отже, бути українцем означає любити свою країну, відноситися з повагою до народу , символів держави, знати її історію, захищати незалежність своєї держави, що і роблять тисячі українців на Сході країни. Бути гордим, що ти українець.
(Виходить дівчинка в українському одязі)
Сьогодні до нас на урок завітала дівчинка-українка. щоб повідомити вам, що Україна - одна з найбільших держав у Європі. Вона має свої символи, традиції, мову і талановитий народ, який протягом багатьох віків боровся і бореться за незалежність своєї держави.
24 серпня 1991 року Україна здобула незалежність. Український народ заявив про себе, як про велику націю.
Українка
Я - українка!
Живу в Україні,
на вільній, єдиній
Моїй Батьківщині,
Де все мені в радість:
Ліси і садки.
Озера й річки,
І глибокі ставки,
Лани неосяжні,
І гори, й долини,
Цвіт білосніжний
У лузі калини.
В душі моїй солодко
Грає сопілка,
Бо я з України,
Бо я - українка!
(Перегляд відеоролика «Цікаві факти про Україну»)
https://www.youtube.com/watch?v=csVO4OgDGjg
4.Фізхвилинка:
Ми крокуєм, ми крокуєм,
Ми країнами мандруєм
Ось побачили Карпати:
Як вершини нам дістати?
Заглядаємо в озерця-
Не торкнутися нам денця!
Далі ми йдемо поважно,
Шлях долати нам неважко.
Порівняйтесь, усміхніться,
Батьківщині поклоніться
За щасливі дні в любові,
За пісні за колискові.
Кругом себе обкрутіться
Раз присядьте, два присядьте,
За столи тихенько сядьте.
5. Державні символи України Кожна держава має три найголовніших символи: Гімн, Прапор та Герб. Є такі символи і у нашої держави.
Загадки
По ньому ми живем із вами –
це основний закон держави.
(Конституція)
Знак держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім. –
То ж попробуй відгадати.
(Герб)
Державний Герб
Наш герб – тризуб – один із найдавніших знаків , які дійшли до наших днів . Це знак влади вождів слов’янських племен і Княжої Держави Володимира Великого . Існує багато думок щодо його походження . Одні вчені вважають , що тризуб – це об’єднання природних стихій – повітря , води і землі . Інші вважають , що це знаряддя праці , яким користувалися землероби і мисливці . Малювали його на будинках , щоб уберегтися від злих духів .
По радіо звучить щоденно
патріотична пісня,
що возвеличує Вкраїну
і прославля навічно.
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють.
( Гімн)
Державний Гімн –це урочиста пісня , що представляє Вітчизну, історичні події та героїв . Державним Гімном України є пісня «Ще не вмерла Україна» , слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького . Кожен українець по-винен знати і виконувати гімн своєї держави . При його звучанні ми повинні стояти струнко – цим ми виявляємо свою повагу до держави і народу .
Запам’ятайте , Гімн співають і слухають стоячи .
Синьо – жовте полотнище
гордо майорить.
Це – ознака сили й слави
Української держави.
Синє небо, жовте жито –
цю святиню знають діти.
(Прапор)
Державний Прапор
Синьо-жовтий прапор маєм ‒ синє небо, жовте жито. Чисте небо – символ миру та пшеничне поле – символ достатку. З давніх часів в усіх народів прапор вважався святинею . Прапори брали у походи , вивішували на фортецях та замках , зображували на гербах .
Прапор свій оберігаєм .
Він є в кожної держави .
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
23 серпня в Україні щорічно відзначають День Державного Прапора.
-Як одним словом можна назвати всі ці слова –відгадки?
-Так, це державні символи України. Є ще народні символи. Давайте назвемо їх.
- Відеоролик допоможе дізнатися нам ще про народні символи українців.
(Перегляд відеоролика «Народні символи України»)
https://www.youtube.com/watch?v=PPnWw8cyGA8
ІІІ. Підсумок уроку
-Ми українці маємо свої відмінності від інших народів: звичаї , обереги, символи, страви, які відрізняють нас від інших і прославляють.
Проведемо гру і перевіримо, чи справжні ви українці?
Я читатиму перелік предметів, страв, оберегів ,тощо, а ви визначите один з них, що належить українському народу.
Плов, вареник, пельмень.
Лелека, слон, мавпа.
Пальма, калина, ялина.
Вишитий рушник, віяло, матрьошки.
Береза, каштан, верба.
Місяць, зірка, тризуб.
Чорнобривці, кактус , гвоздика.
Віночок, хустинка, шапка.
Суп , борщ, уха.
- Молодці, ви справжні маленькі українці.
Пісня «Рідна серцю Україна»