Урок "Первоцвіти. Цибулькові веснянні первоцвіти"

Про матеріал

Розробка уроку трудового навчання "Квітникарство" "Первоцвіти. Цибулькові веснянні первоцвіти"

Перегляд файлу

Тема: Весняні первоцвіти

Мета:

  • навчальна: поширити знання про різноманітність квітково-декоративних рослин, їх різновиди (весняні первоцвіти), розглянути біологічні особливості цибулькових первоцвітів;
  • корекційно-розвивальна: сприяти розвитку пізнавального інтересу, зорової уяви, уваги, естетичного смаку;
  • виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до професії квітникаря, заохочувати до збереження первоцвітів, дбайливе ставлення до збереження рідкісних рослин, виховувати дружні стосунки шляхом спільної праці.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

   1. Привітання

Встаньте, діти, всі рівненько

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться до гостей.

Привітайтесь: «Добрий день!»

   2. Тренінгова вправа «Букет квітів»

УКРАЇНСЬКІ КВІТИ
Вийшли зрання на гуляння
Українські діти,
Їх стрічали і вітали
Українські квіти
Розбрелись по полю діти –
Більші, менші і малі –
Молоді яскраві квіти
Української землі.
                                               Ганна Черінь

   Дітям пропонується обрати по одній  із 8-ми квіток. На зворотньому боці квіток написано прислів’я про працю. Треба пояснити, що на їхню думку воно означає та прикріпити квітку на дошці, щоб утворився букет квітів.

Орієнтовні прислів’я:

«Праця чоловіка годує, а лінь марнує»

«Взявся за діло-доведи до кінця»

«Без трудів не їсти пирогів»

«Робота сама за себе скаже»

«Працюй ударно-дні пройдуть не марно»

«Добрий початок – половина діла»

«Хто що знає, тим і хліб заробляє»

«Зробив діло – гуляй сміло»

Діти, ось ми спільними зусиллями і створили букет. А створений власноруч букет символізує об’єднання, наполегливу діяльність та розквіт діяльності. Майстерність з’являється тільки після навчання та вміння працювати. Сьогодні я вам пропоную попрацювати за таким планом:

  1. Перевірка домашнього завдання.                                                         Слайд 1                                                                                                    
  2. Вивчення нового матеріалу.
  3. Пройтися по сторінкам Червоної книги України.
  4. Виконати практичну роботу.

  ІІ. Актуалізація опорних знань та корекція життєвого досвіду

  1.         Перевірка домашнього завдання:

Співбесіда з дітьми:

  • Яку тему ми розглядали на минулому уроці? (Захищений ґрунт)
  • Яке було задане домашнє завдання? (Що таке захищений ґрунт, види захищеного ґрунту, його призначення)
  • Робота з картками:
  • Основна група школярів - виконати вправу «Прибери зайве» :
  1. Захищений ґрунт це…
  •                 ділянка землі для вирощування квітів;
  •                 ділянка землі покрита рослинними залишками;
  •                 ділянка землі захищена від гризунів;
  •                 ділянка землі або споруда покрита штучним матеріалом, який пропускає світло.

     2)Розрізняють три види захищеного ґрунту:

  •                 квітник, клумба, рабатка;
  •                 город, квітковий горщик, теплиця;
  •                 утеплений ґрунт, парники, теплиці.

    3)Парник це…

  •                 споруда для вирощування розсади квітів;
  •                 споруда для вирощування квітів;
  •                 споруда для вирощування овочів.

4)Теплицею ми називаємо:

  •                 споруда для зберігання городнього інвентарю;
  •                 споруда для вирощування квіткові рослини та розсаду квіткових рослин;
  •                 укриття від дощу та вітру.
  •                      Корекційна група учнів – визначити типи теплиць за формою покрівлі  C:\Users\Asus\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\25efd5b3e5a545929f3c47887e7dfa1f.jpg -двосхила;

  -односхила;

 

C:\Users\Asus\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\images (2).jpg  -багатокутна;

C:\Users\Asus\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\images.jpg -арочна;

* Перевірка виконаних завдань. Обговорення.

 Підсумок.                                                                                        Слайд 2                                                   

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з новою групою квіткових рослин.

   Щойно настає весна, як прокидається все живе, але першими нас радують надзвичайні рослини, без яких ми не уявляємо прихід цієї прекрасної пори року, розквіту природи. Після довгих зимових місяців ми спостерігаємо ці чудові рослини і здається, що все похмуре, сіре, холодне відійшло далеко-далеко. Знову сонце, квіти, пташки, тепло. Знову життя прекрасне.

   Старовинна китайська мудрість говорить про те, що кожна освічена людина повинна оволодіти семи науками. Одна з них – квітникарство.      Слайд 3                                         

   Квіти можуть не тільки покращувати настрій. А й енергетику людини. Тож давайте разом з вами будемо вивчати цю науку.

   Про що у нас піде мова ви здогадаєтеся самі. Послухайте:

Весна-чарівниця,

Неначе цариця,

Наказ свій послала,

Щоб краса вставала:

І проліски, і травка,

Зелена муравка,

І кульбабка рясна,

Й фіалочка ясна.

Всі квіти весняні

веселі, кохані,

З-під снігу виходять,

Голівки підводять

                              Олена Пчілка

 

  Отже тема нашого уроку « Весняні первоцвіти»         

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

     Тема: Весняні первоцвіти                                                                 Слайд 4                                      

Мета:

  • навчальна: поширити знання про різноманітність квітково-декоративних рослин, їх різновиди (весняні первоцвіти), розглянути біологічні особливості цибулькових первоцвітів;
  • корекційно-розвивальна: сприяти розвитку пізнавального інтересу, зорової уяви, уваги, естетичного смаку;
  • виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до професії квітникаря, заохочувати до збереження первоцвітів, дбайливе ставлення до збереження рідкісних рослин, виховувати дружні стосунки шляхом спільної праці

 

V. Робота над темою уроку.

  1. Слово вчителя:

    -  Щойно пригріє перше весняне сонечко, у наших лісах з'являються перші вісники весни — тендітні первоцвіти. Ми мало знаємо про них. Дивно, але ці квіти не страшаться раптового снігу, морозу. Вони є немов символом пробудження природи від зимового сну. Первоцвіти дуже швидко зацвітають, перетворюючи нашу Землю на яскравий килим, але зовсім на короткий час. Наче сама весна нам посміхається й ховається за обрієм.

    2. Інтерактивна гра «Закінчи речення»                                                                                  СЛАЙД 5

* Весна подобається мені тому, що…

* Весна – чудова пора року, адже…

* Я люблю весну – красну, бо…

* Моя улюблена перша квітка…

* Я знаю перші весняні квіти…

Чи не диво це! Як радісно помилуватися неповторною красою природи — первоцвітами! Перші ніжні, білі й тендітні, чарівні й неповторні…

Підсумок

3.Слово вчителя.

      Весняні квіти – це квіти, які першими радують наші очі навесні. До групи весняних квітів входять як первоцвіти, так і ті види квітів, які розпускаються пізніше, але у весняні місяці.

      У ботаніці первоцвіт – це рід рослин, що відносяться до сімейства первоцвітних. У ньому налічується понад п'ятсот видів і всі вони є ранніми весняними квітами. У народі ж первоцвітами називають рослини, період масового цвітіння яких доводиться на ранню весну. Всі вони багаторічні, зимуючи рослини. Підсніжники, проліски, шафран, тюльпани, мати-й-мачуха, гори-цвіт, рясти, гіацинти, анемони, барвінок, нарциси, білоцвіт, рябчики – щоб перелічити всі первоцвіти нам знадобиться чимало часу.

    За типом кореневої системи первоцвіти поділяються на кореневищні та цибулинні. Перші весняні квіти можна зустріти в різних куточках: на узліссі, в ярочках, між камінням в балках, на схилах ярів, на берегах річок та струмків, в непроходимих  чагарниках, світлих галявинах, в степу. Ці дивовижні рослини мають фантастичну силу виживання. Адже пробуджуються тоді, коли вся природа знаходиться в глибокій зимовій сплячці.

 

  1. Робота з міні – підручником.

Прочитайте текст підручника і знайдіть відповіді на такі питання:

  • Які рослини ми відносимо до сімейства первоцвітів? (рослини, період масового цвітіння яких починається з приходом весни);
  • Які по типу кореневої системи бувають первоцвіти? ( цибулинні та кореневищні).

Із кореневищними ми ознайомимося на наступних уроках. А наразі я пропоную розглянути цибулинні. А саме: тюльпан, підсніжник, нарцис, рябчик, мускарі, гіацинт.                                                                                                                                 

 Для того, щоб нам було легше та доступніше ознайомитися із різновидами первоцвітів та їх біологічні особливості, я пропоную провести дослідницько-аналітичну роботу.

5.Дослідницько – аналітична робота.

       У вас на партах знаходяться зразки цибулинок декількох первоцвітів. Вони викопані ще наприкінці минулого літа. Давайте разом розглянемо їх: розмір, колір, стан. Порівняємо їх, поміряємо їхній діаметр, інформацію щодо їх біологічних особливостей  я вам надам, а ви ознайомите нас з деякими цікавинками щодо даних рослин. І занесемо всі ці данні в нашу дослідницько-аналітичну таблицю.

   4.1 Тюльпан……….легенда……………………………………..Слайд 6

   4.2 Підсніжник……легенда……………………………………..Слайд 6

   4.3 Нарцис…… легенда…………………………………………Слайд 6

   4.4 Рябчик………. легенда………………………………………Слайд 6

   4.5 Мускарі……….. легенда…………………………………….Слайд 6

   4.6 Гіацинт …………….легенда……………………………...…Слайд 6

 

Назва рослини

Строки зацвітання

Висота,

 см

Розмір цибулини, см

Період висаджування

Тюльпан

 

 

 

 

Підсніжник

 

 

 

 

Нарцис

 

 

 

 

Рябчик королівський

 

 

 

 

Мускарі

 

 

 

 

Гіацинт

 

 

 

 

                                                                                                                                               СЛАЙД  7

   В результаті, у нас з вами отрималась така таблиця. В ній чітко видно, що всі данні рослини є ранньовесняними квітами з різними строками зацвітання, різними за формою та розмірами коренем-цибулькою, як наслідок, різними за висотою самої рослини, але однаковими строками висаджування.

Підсумок: отже ми бачимо, що всі цибулинні первоцвіти різні за зовнішнім виглядом, строками цвітіння, але схожі за своєю біологією. Тобто всі вони багаторічні, зимуючі рослини, Геофіти, (від грец. γῆ  земля і грец. φυτóν  рослина)  багаторічні рослини, у яких органи, що забезпечують перезимівлю або перенесення тривалої посухи, і бруньки відновлення (на кореневищах, бульбах, в цибулинах) приховані в ґрунті.

Частини рослин-геофітів, призначені для переживання несприятливих умов, захищені ґрунтом, а в холодний зимовий час — ще й опадом з відмерлих наземних органів і снігом. До геофітів відносяться багато цибулинних рослин.

Біологічною особливістю весняних цибулькових квітів для повноцінного росту та цвітіння є те, що їх потрібно висаджувати восени. До настання стійких морозів цибулинка, яка до цього часу знаходилася у стадії біологічного спокою, 

                                                                                                                 Слайд 8

пускає корінці та потихеньку пробуджується. Із настанням оптимальної температури ґрунту, паросток рослини пробивається на поверхню до світла і подальший розвиток вже залежить від виду рослини. Тому ми і спостерігаємо підсніжник вже наприкінці лютого, пізні сорти тюльпанів та конвалію в травні.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА                                                                                                     Відеоролик

Враховуючи біологічні особливості цибулькових рослин існують певні  Слайд 9                               правила висаджування. Кожна цибулинка висаджується індивідуально і в залежності від її розміру, тобто діаметру. За правилами успішного квітникарства, всі цибулькові висаджуються на глибину трьох цибулинок. Для того, щоб ваша клумба виглядала привабливою, намагайтеся підбирати для посадки однаковий за розмірам та віком посадковий матеріал.

 

6.Сторінками Червоної книги України

   Але не всі люди ходять до лісу милуватися, дехто має наміри наживитися, знищити перші квіти. Коли і у вас з'явиться бажання зірвати первоцвіти, не поспішайте, замисліться — вони можуть зникнути з цього лісу, з нашої Землі. Чи хотіли б ви цього? Тільки уявіть, що можуть зникнути сон-трава, медунка, мати-й-мачуха, підсніжник, пролісок, конвалія, горицвіт весняний, білоцвіт, первоцвіт.                                

   Наприклад, якщо зірвати з кущика анемони хоч одну квітку, то загине весь кущик.

   Мабуть, багато хто й і не здогадується, що майже усі види первоцвітів занесені до Червоної книги, адже їх кількість у природі щороку зменшується. Рвати і викопувати їх у природі категорично забороняється.

- Що ми можемо робити, щоб зберегти в наших лісах красу первоцвітів? Не рвати самим квіти й не дозволяти, щоб це робили інші.

   Первоцвіти швидко в'януть, а люди набирають їх у лісах великими букетами. Часто виривають з корінням чи з цибулинами, не залишаючи жодної надії на порятунок.

До Червоної книги України занесені- гори-цвіт, шафран Гейфелів, білоцвіт весняний, сон-трава, підсніжник, тюльпан Шренка, конвалія, пролісок.

                                                                                                                        Слайд 10                                

Зверніть увагу! В Україні взято на облік близько 200 видів рослин, які перебувають на межі зникнення.

   В Україні заборонена торгівля ранньоквітучими весняними квітами — первоцвітами. Але на вулицях та ринках міст продаються рослини, занесені до Червоної книги України. Подумайте, якщо ми відмовимося купувати букети первоцвітів, то ними перестануть торгувати.

   Продавці первоцвітів порушують закони України «Про Червону книгу України», «Про ухорони навколишнього середовища України». Порушників карають штрафами. Але Закон оберігатиме природу тоді, коли кожна людина шануватиме його, цінуватиме кожну рослину, занесену до Червоної книги.

   Рослинний світ Херсонської області також нараховує близько сотні червонокнижних рослин, декілька з них - первоцвіти:                                                                            СЛАЙД 11

 гадюча цибулька гроноподібна, півники рогаті (ті, що ростуть у наших садках, на клумбах нашої школи), тюльпан Шренка, гіацинтик Палассів, брандушка різнобарвна, шафран вузьколистий, ряска гірська (неоцінена), тюльпан бузький.

   Ми навіть не уявляємо собі які рослини, що занесені до Червоної книги, ростуть у нашій місцевості. Коли ми ходимо до лісу, чи на прогулянку балками, топчимо ніжками, рвемо ручками підчас дуже рідкісні, неоціненні, зникаючі, реліктові рослини:

                                                                                                                                               СЛАЙД 12

 отставник одеський (реліктовий), шафран сітчастий ( неоцінений), півники борові, ряска Буше (неоціненна), ряска відігнута (вразлива, росте на наших квітниках), пізньоцвіт анкарський, гори – цвіт, фіалка Джоя ( реліктовий, вразливий вид, занесений до Європейського списку  рослин взятих під охорону), тюльпан змієлистий, цибулька гадюча. 

   Щоб розглянути всі рослини Червоної книги тільки Херсонської області, а саме ранньовесняні, потрібен окремий урок. У мене є надія, що ми з вами виділимо час для їх вивчення.

   Рідкісні квіти можуть зникнути зовсім, якщо ми не оберігатимемо їх. Тільки від нас самих залежить, чи будуть навесні квітнути першоцвіти в наших лісах.

   Тому, перебуваючи на природі, не винищуйте квітів, залишайте майбутнім поколінням куточки первісної краси нашої Землі. Адже кожна рослина неповторна.

    Розв'язування проблемних ситуацій.

1. Що ти робитимеш, коли на твоїх очах ламатимуть гілки дерева? Бігатимуть по клумбах?

2.Твої дії, коли стежиною, якою йдеш, біжить їжачок? Повзе вуж? Стрибає жабка? Повзе равлик?

3.Іноді можна почути: "Квітку зривай ту, що біля дороги, вона нічия". Чи бувають нічиї квіти? Дерева? Кущі? Звірі? Птиці?

 

    Народні прикмети про квіти.

Мовою перших квітів:

        Масове цвітіння пролісків - на помірну погоду влітку.

-        Багато пролісків - гарно вродить картопля.

        Поява жовтих квіток мати-й-мачухи - вірна ознака теплих днів наприкінці березня - на початку квітня.

        Завжди і всюди медунка зацвітає пізніше мати-й-мачухи і раніше кульбаби.

-         Провісником настання тривалого, стійкого тепла, пісня похолодання і затяжних днів з негодою, стають золоті ключики первоцвіту.

        Ніжні проліски стулюють свої пелюстки і злегка вигинають квітконіжку - чекай негоди, дощу.

        Розкрита квітка фіалки — буде гарна погода.

 

V. Підсумок.

         Отже, бачимо, що весна нікого не забула, нікого не залишила поза увагою: всім дала і красу і радість, всіх щедро напоїла своєю життєдайною силою.

   Якщо вам сьогодні було цікаво слухати розповідь про квіти – окрасу нашого життя, якщо у вас виникне бажання розширити ваші клумби вдома та й школі, то наш урок досягнув мети. Адже квіти – одне з найпрекрасніших творінь природи.

Квіти – частина природи, вбрання рідної Землі, нашої планети. Це обличчя людської гідності. Завдання кожної людини – берегти її, як своє життя, любити, вивчати, спостерігати.

Отож, звертаюсь до вас, мої діти.

Навесні знов землю вкриють квіти.

Зачарують своїм дивним цвітом

Тендітні й беззахисні первоцвіти.

Приходьте у ліс красою милуватись,

Про природу більше дізнаватись.

Але нехай завжди пам'ятає людина,

Що треба оберігати рідкісні рослини.

А вам на добру згадку, любі діти,

Залишиться пам'ятка про першоцвіти.

В. Чала

 

►► Пам'ятка «Увага! Першоцвіти!»                                                                   

● Першоцвіти — неповторна краса нашої природи.

● Запам'ятайте назви першоцвітів: сон-трава, медунка, мати-й-мачуха, підсніжник, пролісок, конвалія, горицвіт весняний, білоцвіт, первоцвіт, ряст.

● Не рвіть першоцвіти, а тільки милуйтеся ними.

● Майже усі види первоцвітів занесені до Червоної книги.

● Їх кількість у природі щороку зменшується.

● Торгівля першоцвітами заборонена.

● Свідомо відмовтеся від купівлі квітів.

● Станьте на захист первоцвітів!

● Цінуйте кожну рослину!

 

А наразі давайте з вами пригадаємо та запам’ятаємо золоті правила поведінки в природі:

 

  1. Не знищуй рідкісних квітів.                                                                  СЛАЙД 13
  2. Охороняй чистоту джерел.
  3. Не лови метеликів.
  4. Не руйнуй мурашників.
  5. Не чіпай гнізда птахів.
  6. Не топчи, не зривай рослин.
  7. Не сміти – ти людина.

*Чи все вам було зрозумілим на уроці?

* Які у вас будуть до мене запитання?

* Чи знадобляться  отриманні знання у вашому подальшому житті?

 

 

Практична робота

ТЕМА: саджання цибулькових на вигонку                                                                         СЛАЙД 14

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ: навчити школярів правильно виконувати вигонку цибулькових. СЛАЙД 15

Прилади та матеріали: цибулинки тюльпанів, горщики, грунтосуміш, дренажний матеріал, лійка, піддони, лопатки, вода, технологічна карта.

Тип уроку: практична робота

Хід роботи

І. Організаційний момент.

2. Призначення чергових.

3. Актуалізація опорних знань та корекція життєвого досвіду.

 

 

 

4. Інструктаж безпеки життєдіяльності.

5. Інструктаж по виконанню завдань.                                                                        СЛАЙД 16.17,18

6. Виконання завдань по частинах, корекція допущених помилок.

7. Виконання всього завдання в цілому.

8. Перевірка виконаних завдань.

9. Аналіз виконаних завдань вчителем разом з дітьми.

10. Прибирання робочого місця, приведення інструментів та матеріалів до порядку.

11. Підсумок.                                                                                                                           Слайд 20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку