Урок " Пейзж як жанр образотворчого мистецтва"

Про матеріал

Пейза́ж — жанр в образотворчому мистецтві, в якому об'єктом зображення є природа. Пейзажем називають також окремий твір цього жанру. Як самостійний різновид образотворчого мистецтва пейзаж виник у китайському мистецтві, китайському живописі.І як жанр живопису пейзаж дуже цікавий- це відображення внутрішнього світу того хто їх малює.

Перегляд файлу

Урок  ( 5 клас)

Тема уроку: Пейзаж як жанр мистецтва . Види пейзажів.

Мета уроку: вчити спостерігати вплив світла на зміну кольорів; 

сформувати  уявлення про пейзаж як жанр живопису, види пейзажу, закріпити знання з лінійно -конструктивної  перспективи; 

дати  поняття  про повітряну перспективу; 

розвивати творче мислення; 

виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: комбінований.   

Обладнання: ряд робіт художників у жанрі пейзажу  та учнівські  роботи, музичний супровід, альбом, фарби, пензлі, палітра, графітовий олівець, склянка зводою, серветка.

Словничок:

Пейзаж, краєвид   Жанр образотворчого мистецтва, присвячений  зображенню природи, міст, архітектурних комплексів тощо; пейзажне малярство.

      Пейзажист — митець, що спеціалізується в жанрі пейзажу.

 

Хід уроку

I.       Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку

    Я вітаю вас на нашому уроці творчості, бажаю доброго настрою та  успіхів на уроці.

Сьогодні ми з вами пригадаємо все, що знаємо про живопис, дізнаємося більше про жанри живопису. А також створимо свій живописний пейзаж, адже тема уроку «Пейзажний живопис. Малювання пейзажу за уявленням.» Крім того ми пов’яжемо сьогоднішню роботу з творчістю Ліни Костенко

II.    Актуалізація опорних знань і вмінь

Без слів не можна вірша написати,

Без нот не можна музики заграти,

                                          А у художника своя є мова-

Це мова фарб, це гама кольорова.

 

Не має поля, то буде воля…                                                                                                         Немає пари, то будуть хмари…                            Ліна Костенко                                                 

Ці чудові і правдиві слова  нам доносять важливу суть того, що живопис не може існувати без кольорового вирішення на площині. Саме це і відрізняє живопис від інших видів мистецтва. Адже кожен вид мистецтва має свою мову .

Мова графіки – лінія, штрих, крапка.

Мова скульптури - об’єм та пластика.

Мова живопису – колір.

Мова поезії - слово

1). Гра «Бліц--турнір»

Для того, щоб  пригадати, що ми  знаємо про живопис ми проведем опитування.

На кожне запропоноване моє твердження ви повинні відповідати коротко «так», «ні».

  •       Живопис –це вид мистецтва.
  •         Живописні твори виконані із пластиліну.
  •         Живописні твори виконані завжди на пласкій поверхні.
  •         Виражальним засобом  живопису є колір.
  •         Основні кольори - синій, жовтий, червоний.
  •         Холодні кольори - це синій, фіолетовий, голубий.
  •         Теплі кольори – це червоний, оранжевий, рожевий.

III.    Мотивація навчальної діяльності

Картин написано незчисленну кількість. І всі вони за темами, тобто за змістом зображень, розділяються на великі блоки — жанри.                                                                     Це неначебто велике місто розділено на райони або, у крайньому разі, квартали.

 Колективна робота «Встанови відповідність»

Щоб пригадати  жанри живопису, давайте спробуємо встановити відповідність між словами та  репродукціями відомих художників.

Побутовий  жанр - зображено повсякденне життя людей.

Історичний жанр  – зображено певні історичні події.

Похожее изображение

Картинки по запросу види пейзажуКартинки по запросу види пейзажу

Похожее изображение

Картинки по запросу види пейзажу

Портретний жанр зображено людину чи групу людей.

 

Натюрморт - зображення   

                      неживої природи.

Картинки по запросу види пейзажуПохожее изображение

Пейзажний жанр – зображено краєвид.

Анімалістичний жанр -  зображено тварин.

 

 

 

IV.    Вивчення нового матеріалу

 Відгадування загадки.

Сьогодні ми більше уваги присвятимо одному із  жанрів живопису. Який це жанр ви дізнаєтеся щойно відгадаєте загадку.

Якщо бачиш на картині

                                                  Намальована ріка,

                                                  Чи дерева та ялинка ,

   А може дівчинка струнка.

Може, навіть, на узліссі

                                                  Ми побачимо крота

Звісно ця картина зветься не інакше, як … ПЕЙЗАЖ.

 

Скільки десятків тисяч картин і малюнків написано на тему природи! Річки, ліси, гори, моря, долини тощо. Усі ці десятки ти­сяч зображень природи об'єднуються одним словом французького походження «пейзаж», що означає, як ви знаєте, «зображення краї­ни» . Іноді вживають і німецьке слово «ландшафт», значення якого те ж саме. Не знаючи точне найменування картини, завжди можна назвати її по жанру.

Послухайте вірш Ліни Костенко:                                                                                               Великі хмари холодом нагусли.
    Червоне листя падає в гаю.
    Летять у вирій дуже дикі гуси,
    а я слонам привіт передаю.

 

 

 2). Робота із таблицею або інтерактивною дошкою.

Картинки по запросу живопись пейзажиПейзажний живопис буває теж різних видів.  (Показ  репродукцій )

 

 

 

3). Перегляд репродукцій

Запитання до учнів.

Якими кольорами художник передав своє враження від будь якої пори року і відчуття яскравого сонячного освітлення? (Сніг передано різними відтінками рожевого кольору на світлі та голубувато-синього з різ­ними переливами в тіні. Трава переважно відтінками зеленого та голубувато-синьо- жовтого, з з різ­ними переливами в тіні., Темні плями покрівель хат, тину, темну­вате небо і темні тіні на або на снігу або на травичці , піску допомагають художнику передати білизну снігу, зелень трави, золото піску створити відчуття сонячного освітлення.)

 

Картинки по запросу пейзажи осени акварелью

 

 

Природа безмежно різноманітна і чудова. Сонячне світло і нав­колишнє середовище створюють невичерпну гармонію фарб. Усе в природі гармонійно, доцільно, красиво. Вплив природи на людину, глибокі переживання і помисли, які вона викликає, сприяло появі в образотворчому мистецтві жанру пейзажного живопису.

4). Робота над формуванням навичок і вмінь.

Струмок серед гаю, як стрічечка.

 На квітці метелик, мов свічечка.

 Хвилюють, маюють, квітують поля.

Добридень тобі, Україно моя! * * *. 

                                            Ліна Костенко.

 

Праця над пейзажем починається із зображення цілого, з побу­дови основних відношень — кольорових відмінностей між головни­ми об'єктами пейзажу (небом, землею, першим, середнім і дальнім планами).

 Основним завданням у створені пейзажу є передавання простору. Для цього художники використовують закони перспективи.

Перспектива – спосіб зображення на площині  предметів такими , яким ми їх бачимо в дійсності. У цьому нам допоможе  лінійна та повітряна перспективи.

Лінійна перспектива – розміщення предметів з урахуванням зміни іх розміру по мірі віддалення від ока художника.

Картинки по запросу живопись пейзажиПовітряна перспектива – зображення предметів  відповідно до ока спостерігача у відповідному колірному вирішення чи деталями згідно плану. Працюючи над краєвидом, потрібно звернути особливу увагу на явища повітряної перспективи, на вплив кольору неба, від якого всі об'єкти краєвиду змінюються за відтінками, світлотою та насиченіс­тю кольору. Помітити це можливо шляхом порівняння всіх планів пейзажу при одночасному сприйнятті.

План у пейзажі є передній, середній,  задній.

5). Перегляд виставки робіт

Зверніть увагу на пейзажі, що зображені.

  • Які пейзажі ви бачите?
  • Які  кольори переважають?
  • Що зображено на передньому плані?
  • Що зображено на середньому плані?

              

 

 

 

 

V.   Практична діяльність учнів

1). Виконання вчителем малюнка на дошці .

2) Літературна сторінка

… Буває, часом сліпну від краси.

 Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно,

 чисто, незрадливо, усе як є — дорога, явори,

усе моє, все зветься Україна.

Учні виконують  пейзаж з урахуванням лінійної й повітряної перспективи, дотримуючись такої послідовності:'

 

 

  •         Вибрати точку зору і визначити формат аркуша паперу. (Не­обхідно   уявити собі розташування предметів та об'єктів на площині зображення.)
  •         Найти співвідношення між небом, землею та іншими об'єктами,   
  •         Прокласти кольором основні кольорові відношення
  •         Передати повітряну перспективу (перший план тепліший,

                                                                  другий — холодніший).                     

  •         Перевірити й порівняти передачу повітряної перспективи на  малюнку.
  •         Не забувай про правила повітряної перспективи під час виконання роботи фарбами.

Звучить аудіозапис з віршами Ліни Костенко.

 

VI. Підсумок

1). Використовуючи «авторське крісло», учні демонструють і захи­щають свої роботи. Учитель підводить підсумки: дає загальну оцінку виконаним роботам; аналізує характерні помилки в них; оцінює діяльність учнів на уроці.

 

 

 

VII.   Домашнє завдання

Принести: альбом, графітовий олівець, гумку

Майстер -  клас

Малювання пейзажу гуашью по етапно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Послідовність виконання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
9132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку