Пейза́ж — жанр в образотворчому мистецтві, в якому об'єктом зображення є природа. Пейзажем називають також окремий твір цього жанру. Як самостійний різновид образотворчого мистецтва пейзаж виник у китайському мистецтві, китайському живописі.І як жанр живопису пейзаж дуже цікавий- це відображення внутрішнього світу того хто їх малює.
Урок ( 5 клас)
Тема уроку: Пейзаж як жанр мистецтва . Види пейзажів.
Мета уроку: вчити спостерігати вплив світла на зміну кольорів;
сформувати уявлення про пейзаж як жанр живопису, види пейзажу, закріпити знання з лінійно -конструктивної перспективи;
дати поняття про повітряну перспективу;
розвивати творче мислення;
виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ряд робіт художників у жанрі пейзажу та учнівські роботи, музичний супровід, альбом, фарби, пензлі, палітра, графітовий олівець, склянка зводою, серветка.
Словничок:
Пейзаж, краєвид — Жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, міст, архітектурних комплексів тощо; пейзажне малярство.
Пейзажист — митець, що спеціалізується в жанрі пейзажу.
Хід уроку
I. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку
Я вітаю вас на нашому уроці творчості, бажаю доброго настрою та успіхів на уроці.
Сьогодні ми з вами пригадаємо все, що знаємо про живопис, дізнаємося більше про жанри живопису. А також створимо свій живописний пейзаж, адже тема уроку «Пейзажний живопис. Малювання пейзажу за уявленням.» Крім того ми пов’яжемо сьогоднішню роботу з творчістю Ліни Костенко
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Без слів не можна вірша написати,
Без нот не можна музики заграти,
А у художника своя є мова-
Це мова фарб, це гама кольорова.
Не має поля, то буде воля… Немає пари, то будуть хмари… Ліна Костенко
Ці чудові і правдиві слова нам доносять важливу суть того, що живопис не може існувати без кольорового вирішення на площині. Саме це і відрізняє живопис від інших видів мистецтва. Адже кожен вид мистецтва має свою мову .
Мова графіки – лінія, штрих, крапка.
Мова скульптури - об’єм та пластика.
Мова живопису – колір.
Мова поезії - слово
1). Гра «Бліц--турнір»
Для того, щоб пригадати, що ми знаємо про живопис ми проведем опитування.
На кожне запропоноване моє твердження ви повинні відповідати коротко «так», «ні».
III. Мотивація навчальної діяльності
Картин написано незчисленну кількість. І всі вони за темами, тобто за змістом зображень, розділяються на великі блоки — жанри. Це неначебто велике місто розділено на райони або, у крайньому разі, квартали.
Колективна робота «Встанови відповідність»
Щоб пригадати жанри живопису, давайте спробуємо встановити відповідність між словами та репродукціями відомих художників.
Побутовий жанр - зображено повсякденне життя людей.
Історичний жанр – зображено певні історичні події.
Портретний жанр – зображено людину чи групу людей.
Натюрморт - зображення
неживої природи.
Пейзажний жанр – зображено краєвид.
Анімалістичний жанр - зображено тварин.
IV. Вивчення нового матеріалу
Відгадування загадки.
Сьогодні ми більше уваги присвятимо одному із жанрів живопису. Який це жанр ви дізнаєтеся щойно відгадаєте загадку.
Якщо бачиш на картині
Намальована ріка,
Чи дерева та ялинка ,
А може дівчинка струнка.
Може, навіть, на узліссі
Ми побачимо крота
Звісно ця картина зветься не інакше, як … ПЕЙЗАЖ.
Скільки десятків тисяч картин і малюнків написано на тему природи! Річки, ліси, гори, моря, долини тощо. Усі ці десятки тисяч зображень природи об'єднуються одним словом французького походження «пейзаж», що означає, як ви знаєте, «зображення країни» . Іноді вживають і німецьке слово «ландшафт», значення якого те ж саме. Не знаючи точне найменування картини, завжди можна назвати її по жанру.
Послухайте вірш Ліни Костенко: Великі хмари холодом нагусли.
Червоне листя падає в гаю.
Летять у вирій дуже дикі гуси,
а я слонам привіт передаю.
2). Робота із таблицею або інтерактивною дошкою.
Пейзажний живопис буває теж різних видів. (Показ репродукцій )
3). Перегляд репродукцій
Запитання до учнів.
Якими кольорами художник передав своє враження від будь якої пори року і відчуття яскравого сонячного освітлення? (Сніг передано різними відтінками рожевого кольору на світлі та голубувато-синього з різними переливами в тіні. Трава переважно відтінками зеленого та голубувато-синьо- жовтого, з з різними переливами в тіні., Темні плями покрівель хат, тину, темнувате небо і темні тіні на або на снігу або на травичці , піску допомагають художнику передати білизну снігу, зелень трави, золото піску створити відчуття сонячного освітлення.)
Природа безмежно різноманітна і чудова. Сонячне світло і навколишнє середовище створюють невичерпну гармонію фарб. Усе в природі гармонійно, доцільно, красиво. Вплив природи на людину, глибокі переживання і помисли, які вона викликає, сприяло появі в образотворчому мистецтві жанру пейзажного живопису.
4). Робота над формуванням навичок і вмінь.
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, маюють, квітують поля.
Добридень тобі, Україно моя! * * *.
Ліна Костенко.
Праця над пейзажем починається із зображення цілого, з побудови основних відношень — кольорових відмінностей між головними об'єктами пейзажу (небом, землею, першим, середнім і дальнім планами).
Основним завданням у створені пейзажу є передавання простору. Для цього художники використовують закони перспективи.
Перспектива – спосіб зображення на площині предметів такими , яким ми їх бачимо в дійсності. У цьому нам допоможе лінійна та повітряна перспективи.
Лінійна перспектива – розміщення предметів з урахуванням зміни іх розміру по мірі віддалення від ока художника.
Повітряна перспектива – зображення предметів відповідно до ока спостерігача у відповідному колірному вирішення чи деталями згідно плану. Працюючи над краєвидом, потрібно звернути особливу увагу на явища повітряної перспективи, на вплив кольору неба, від якого всі об'єкти краєвиду змінюються за відтінками, світлотою та насиченістю кольору. Помітити це можливо шляхом порівняння всіх планів пейзажу при одночасному сприйнятті.
План у пейзажі є передній, середній, задній.
5). Перегляд виставки робіт
Зверніть увагу на пейзажі, що зображені.
V. Практична діяльність учнів
1). Виконання вчителем малюнка на дошці .
2) Літературна сторінка
… Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно,
чисто, незрадливо, усе як є — дорога, явори,
усе моє, все зветься Україна.
Учні виконують пейзаж з урахуванням лінійної й повітряної перспективи, дотримуючись такої послідовності:'
другий — холодніший).
Звучить аудіозапис з віршами Ліни Костенко.
VI. Підсумок
1). Використовуючи «авторське крісло», учні демонструють і захищають свої роботи. Учитель підводить підсумки: дає загальну оцінку виконаним роботам; аналізує характерні помилки в них; оцінює діяльність учнів на уроці.
VII. Домашнє завдання
Принести: альбом, графітовий олівець, гумку
Майстер - клас
Малювання пейзажу гуашью по етапно
Послідовність виконання: