Тема уроку: Підбір довжини і ширини прямокутника за відомою його площею. Креслення плану в зменшуваному вигляді. Розв'язування задач. Величини. Сюжетні задачі
Очікувані результати:
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання
2. Налаштування класу до уроку
- Діти, щоб трішечки зняти напругу і налаштуватися на роботу, я пропоную провести аутотренінг. Сядьте рівненько, заплющіть очі, розслабтесь, дихайте спокійно і подумки повторюйте за мною : (Слайд 1)
- Я творча дитина!
- Мене все цікавить!
- Мені завжди все вдається!
- Я сподіваюсь, що ви зосередились та налаштувалися на роботу.
ІІ. МОТИВУВАННЯ ДО НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Бесіда:
- Діти, як ви вважаєте: яку людину називають успішною?
- Чи хотіли б ви бути успішними?
- Що потрібно для того, щоб стати успішною людиною?
(Учні висловлюють свої думки)
Сьогодні на уроці ми з вами зробимо ще один крок до успіху. (Слайд 2) Пропоную вам протягом уроку визначати свої успіхи. А допоможе у цьому сходинки успіху. Після кожного етапу уроку, ви будете на відповідній картці позначати свої «кроки».
Тож давайте згадаємо, які знання ви отримали на попередньому уроці.
Перевірка домашнього завдання
- Перевіримо ваше домашнє завдання. Хто може озвучити правильну відповідь? Чи є в когось інший варіант відповіді? Чудово, ви гарно попрацювали.
Каліграфічна хвилинка
Запишіть каліграфічно число – відповідь: обчисліть периметр прямокутника із сторонами 12 см і 18 см ( 60 см) (Списуємо з дошки)
ІІ. АКУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Квадратний сантиметр - см²
Квадратний міліметр - мм²
Квадратний метр - м²
Квадратний дециметр - дм²
Квадратний кілометр - км²
Розташуй одиниці вимірювання площі від менших до більших. (Діти на ламінованих планшетах записують одиниці вимірювання площі та демонструють готову відповідь) (Слайд 3)
км² см² мм² м² дм² ( мм² см² дм² м² км²)
ІІІ. ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ І ПОСТАНОВКА МЕТИ
А щоб дізнатися, тему сьогоднішнього уроку, нам потрібно розгадати ребус.
Сьогодні ми побуваємо у світі професій. Дізнаємося, що поєднує геометричні фігури і оточуючий світ. В кінці уроку ви повинні зрозуміти, що треба знати для обчислення площі прямокутника, а також навчитися знаходити довжину та ширину прямокутника за його площею.
Перед тим як розпочати вивчення нової теми, я пропоную озвучити ваші очікування від сьогоднішнього уроку: (Слайд 5)
- Хочу зрозуміти…
- Навчитися…
А в кінці уроку ми побудуємо «Піраміду знань» з цеглинок LEGO.
Щоб виготовити меблі своїми руками, щоб визначити, скільки необхідно насіння для засіву поля, скільки потрібно фарби для ремонту квартири, потрібно знайти площу поля, підлоги, стелі, стін. Щоб розв’язати ці та багато інших практичних задач, необхідно вміти вимірювати площу.
- Скажіть, а людям яких професій необхідно знати як обчислюється площа.
(будівельник, плиточник-лицювальник, агроном, військовий, садівник, ландшафний дизайнер, архітектор, і т.д). Тож сьогодні на уроці будемо роз’язувати задачі, з якими зустрічаються у побуті, та задачі, які розв’язують люди певних професій, коли виникає потреба підібрати довжини і ширини прямокутника за відомою площею.
ІV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЙ
- Малеча, підніміть руку ті, у кого є смартфон? А в кого є планшет чи ноутбук?
- Як ви гадаєте, а хто конструює ці вироби? Так, дійсно програмісти, інженери, а також і дизайнери.
- Погляньте на екран. Нам необхідно знайти периметр та площу електронних пристроїв за задано довжиною та шириною. Зверніть увагу, що перше число – це ширина, а друге – довжина.
Відповідь. Телефон (P=38см, S=78см²), планшет (P=86см, S=456см²), комп`ютер (P=172см, S=1728см²), телевізор (P=300см, S=5184 см²).
- Ви впорались з цим завданням. Не забудьте відмітити свій успіх!
2. Вивчення нового матеріалу
- Нам необхідно зараз розв`язати проблемну ситуацію. (Слайд 7)
- Ростик вирізав прямокутник площею 8 см². Яка довжина і яка ширина може бути у цього прямокутника?
- Поміркуємо так: 8 – це 4·2 або 8·1. Отже, є два варіанти прямокутників: довжина – 4 см, ширина – 2 см; або: довжина – 8 см, ширина – 1 см.
- Зробімо такі ж міркування за даними таблиці.
- Запишіть у своїх зошитах слово «Завдання». Та побудуйте задану таблицю, знайдімо відповіді на поставлені запитання. (Слайд 8)
Площа |
6 см² |
9 дм² |
16 м² |
50 км² |
100 мм² |
Кількість варіантів |
|
|
|
|
|
Розміри прямокутників |
|
|
|
|
|
- Чи виникли в когось труднощі з виконанням цього завдання?
3. Робота з підручником (с.141 №339). Обчислення виразів + індивідуадьні картки
- Відкрийте свої підручники на с.141 та погляньте на вирази під номером 339. Зробіть відповідний запис у зошиті.
- Спершу пригадаймо порядок дій у виразах.
- Хто бажає біля дошки вирішити ці вирази?
- Деяким діткам буде індивідуальне завдання.
(Діти виконують вирази, виконують самоперевірку)
- Відзначте свої успіхи в відповідній картці.
4. Руханка (Слайд 9)
5. Розв`язання практичної задачі (Слайд 10-11)
- Діти, а як називається професія людей, що будують будинки, або планують спортивні майданчики?
- Так, дійсно. Це архітектори, будівельники, інженери. Тепер і ми уявимо себе архітекторами.
- Ми бачимо на екрані план спортивного майданчика. Тут кожна клітинка позначає 1 м² справжніх розмірів.
- Виконаймо тестове завдання та оберемо правильні відповіді, попередньо зробивши всі необхідні обчислення.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО, ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
1. Групова робота. Побудова плану городу прямокутної форми за вказівками
- Настав час попрацювати в групі. Але для цього давайте пригадаємо правила роботі в групі, разом складемо їх і плідно попрацюємо.
- Не забувайте їх тепер дотримуватись!
- Вам необхідно на спеціальном аркуші накреслити план городу прямокутної форми за вказівками: (Слайд 12)
1) Довжина городу – 8 м, ширина – 3 м. Звертаю вашу увагу, що 1 м городу на папері як 1 см.
2) Обчисліть тепер площу городу.
3) Позначте на плані: грядка моркви має форму квадрата площею 9 м², буряк займає 10 м² городу. Ще раз нагадую, що 1 м² городу дорівнює 1 см² на плані.
4) Обчисліть на останок, яка площа городу вільна та поміркуйте, чим її можна буде ще засадити.
(Презентування дитячих робіт)
- Відкрийте підручники на с.144, зверніть увагу на задачу 344. Хто бажає прочитати умову задачі?
- Чудово. Підкажіть, будь ласка, про що розповідається в задачі? Яка площа наметового містечка? Скільки виділили місця для приготування їжі? Скільки всього наметів поставили? Які були їх розміри? Про що запитується в задачі? Чи можемо одразу дати відповідь на поставлене запитання? Що нам для цього потрібно зробити?
- Тепер ми можемо записати короткий запис задачі.
Для їжі – 9 м²
Для 3 наметів - ? м², a=3 м, b=2 м
Залишилося S - ? м²
- Розв`яжімо її.
Розв`язання
Відповідь: 33 м² площа наметового містечка залишилася вільною.
- Ви неймовірно попрацювали.
VІ. Підсумок. Рефлексія навчальної діяльності.
1. Гра «Так - ні»
Квадрат - це прямокутник (так)
Всякий прямокутник - квадрат (ні)
Площа – це сума всіх сторін (ні)
Площа прямокутника дорівнює добутку довжини на ширину (так)
Фігури у яких рівні площі називаються рівними (ні)
2.Розкажіть про результати власних навчальних досягнень:
- Чи справдились ваші очікування?
- Я розумію, що треба знати для обчислення площі прямокутника.
- Я можу обчислити площу ділянки.
3. Піраміда знань
(Учні рахують східці своїх успіхів, підраховують свої результати та будують піраміду з цеглинок LEGO)
VІI. Домашнє завдання
Обчислити площу своєї кімнати.