Урок «Підсумковий урок-вікторина по темі «Літосфера»

Про матеріал
Урок-вікторина по темі «Літосфера» Мета: навчальна – перевірити знання учнів з даної теми; активізувати логічне мислення і практичну роботу учнів; коригувати зв’язне мовлення; формувати в учнів навички самоконтролю і взаємодопомоги, вмінь працювати в нестандартних умовах; сприяти розширенню кругозору та ерудованості учнів. виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті; розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.
Перегляд файлу

Урок-вікторина по темі «Літосфера»

Мета:

  • навчальна – перевірити знання учнів з даної теми; активізувати логічне мислення і практичну роботу учнів; коригувати зв’язне мовлення; формувати в учнів навички самоконтролю і взаємодопомоги, вмінь працювати в нестандартних умовах; сприяти розширенню кругозору та ерудованості учнів.
  • виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті;
  • розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.

Обладнання: методичні картки, географічні карти, «чорний ящик».

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Учитель в довільному порядку роздає картки з номерами чорного, синього та червоного кольорів і пояснює, що дані картки будуть використані для роботи на уроці. У ході бесіди він по черзі називатиме номер і зачитуватиме запитання, а учень, в якого є картка з вказаним номером, підводиться з місця й відповідає. Якщо він не може відповісти на запитання, то або передає картку бажаючому, або здає її учителю. Якщо відповідь неповна, учень отримує один або два штрафних жетони. За гарну відповідь можна отримати призовий жетон. В кінці підраховується кількість карток і виставляються бали, відмічається найактивніший учасник. Завдання картки чорного кольору оцінюються в 1 бал, синього – 2 бали, червоного – 3 бали.

  1. Актуалізація опорних знань

Учитель проводить фронтальне опитування:

  1. Яка внутрішня будова Землі?
  2. Що таке літосфера та земна кора?
  3. Чим відрізняється материкова та океанічна земна кора?
  4. Що таке літосферні плити?
  5. Які ви знаєте тектонічні явища?
  6. Що таке гірські породи та мінерали?
  7. Яка різниця між магматичними, осадовими та метаморфічними породами?
  8. Що таке корисні копалини?
  9. Що таке материки та острови?
  10. Які є острови за походженням?
  11. Де розміщена територія України з точки зору рельєфу та геології?
  1. Географічна розминка

Проводиться у вигляді словесного диктанту.

Запитання:

  1. Поверхня між земною корою і мантією називається:

а) астеносфера; б) базальтосфера; г) геосфера; н) ноосфера.

  1. Яка гірська порода знаходиться на дні Світового океану під шаром осадових порід?

а) алебастр; б) базальт; г) граніт; ф) флюорит.

  1. Найтвердіший мінерал на Землі називається:

а) алмаз; б) базальт; г) граніт; п) пірит.

  1. Вулканічною породою є:

а) алмаз; б) базальт; г) графіт; м) малахіт.

  1. Вугілля найвищої якості називається:

а) антрацит; б) буре; к) кам’яне; с) сланцеве.

  1. Яка гірська порода відрізняє материкову й океанічну земну кору?

а) алебастр; б) базальт; г) граніт; д) доломіт.

  1. Найдовші гори називаються:

а) Анди; г) Гімалаї; п) Піренеї; у) Уральські.

  1. Розплавлена кам’яниста маса, позбавлена газів, називається:

к) кімберлітові трубки; л) лава; м) магма; п) пірокластичний потік.

  1. Гірська система Європи називається:

а) Альпи; г) Гімалаї; к) Кордильєри; с) Скелясті.

  1.                      Як у перекладі на українську звучить слово «плащ»?

а) астеносфера; к) кора; м) мантія; я) ядро.

  1.                      Мінерал, що виник з покладів кам’яного вугілля, називається:

а) алмаз; б) базальт; г) граніт; с) слюда.

  1.                      Корисна копалина, утворена внаслідок метаморфізації кам’яного вугілля, називається:

а) антрацит; г) графіт; п) пірит; х) халькопірит.

  1.                      Частина світу, що містить найдовший гірський хребет, називається:

а) Америка; б) Європа; в) Азія; г) Африка.

Далі учні виконують взаємоперевірку, в ході якої учитель оголошує, що ключова фраза диктанту – «АБАБАГАЛАМАГА».

Учитель: а от чи дійсно ви добре знаєте географію, чи для вас це «АБАБАГАЛАМАГА» – ми зараз і перевіримо!

  1. Робота з картками

Чорні номери – бліц-турнір.

  1. Що таке літосфера?
  2. Що таке мантія?
  3. Де найтонша земна кора?
  4. Як називаються великі кам’яні блоки, на які розбита земна кора?
  5. Як називаються гірські породи та мінерали, утворені з застиглої магми?
  6. Як називаються гірські породи, утворені внаслідок вивітрювання?
  7. Як називаються гірські породи, видозмінені внаслідок дії високих тисків та температур?
  8. Що таке вивітрювання?
  9. Що таке гори?
  10.  Що таке рівнини?
  11.  Що таке земна кора?
  12.  Що виникає внаслідок сходження літосферних плит?
  13.  Що виникає внаслідок розходження літосферних плит?
  14.  Що таке гейзер?
  15.  Що таке сейсмічні хвилі?
  16.  Що таке сейсмограф?

Сині номери – конкурс знавців.

  1. Яка причина виникнення вулканів?
  2. Яка причина розігрівання земних надр?
  3. Яка причина виникнення землетрусів?
  4. Яка причина дрейфу літосферних плит?
  5. Чому гори не можна вважати вічними?
  6. Як виникає яр?
  7. Як виник мармур?
  8. Як виник торф?
  9. Як виникли поклади кам’яного вугілля?
  10.  Як виникли поклади крейди?
  11.  Що являє собою ядро Землі?
  12.  Наведіть приклади рудних корисних копалин.
  13.  Наведіть приклади нерудних корисних копалин.
  14.  Які є острови за походженням?
  15.  Як утворилися глина та пісок?
  16.  Доведіть, що рельєф – це результат боротьби зовнішніх і внутрішніх сил.

Червоні номери – конкурс ерудитів.

Під час виконання завдань цього конкурсу можлива робота з картою.

  1. Що таке Тихоокеанське вогняне кільце? Покажіть на карті об’єкти, що є результатом вулканізму у цій зоні.
  2. Що таке Альпійсько-Гімалайський складчастий пояс?
  3. Який вулкан знищив міста Помпеї, Стабію та Геркуланум? Покажіть його на карті.
  4. Під час виверження цього вулкану у 1883 році 2/3 острова злетіли у повітря, а вибухова хвиля тричі обігнула земну кулю. Що це за вулкан? Покажіть його на карті.
  5. Цей вулкан в егейському морі знищив квітучу Міноську цивілізацію на острові Кріт. Що це за вулкан? Покажіть область, де сталося це виверження.
  6. Під час повстання рабів Спартак сховав свій загін на вершині вулкану. Що це за вулкан? Чому римляни вважали його згаслим?
  7. В романі «Діти капітана Гранта» Жуль Верн відправив своїх героїв на вулканічний острів поблизу найменшого материка. Що це за острів і материк? Покажіть їх на карті.
  8. Найвища вершина світу має дві назви. Назвіть їх і покажіть цю вершину на карті.
  9. Як називаються найстаріші гори? Покажіть їх на карті.
  10.  Назвіть і покажіть найвідоміші тектонічні плити.
  11.  Що таке Пангея, Лавразія і Гондвана?
  12.  Яка заслуга Альфреда Вегенера в теорії мобілізму?
  13.  Доведіть, що сучасні материки – уламки прадавнього материка Пангея.
  14.  Як виник острів Мадагаскар? Покажіть його на карті.
  15.  Як і чому тварини можуть відчувати наближення землетрусу?
  16.  Як Місяць і сонце впливають на тектоніку Землі?

Учні підраховують набрані бали, керуючись кількістю і вартістю карток, кількістю штрафних та призових жетонів. Відбираються найбільш активні учасники, які приймають участь у фіналі. Формуються міні-команди з лідерами для участі у фіналі. Частина учнів розгадує географічні кросворди або виконує інші завдання.


  1. Фінал.

Перший рівень – конкурс загадок.

  1. У воді народиться, а води боїться.    (Сіль)
  2. Є у Африці Панас,

Що давно уже він згас.

Не Казбек й Мохенджо-Даро,

А вулкан…        (Кіліманджаро)

  1. Не суша і не вода.

Ні ходити не можна, ні плавати – потонеш.  (Болото)

  1. Хоч у спеці я стою –

В шапку сніг я дістаю.     (Гора)

  1. Б’є із-під землі фонтан,

А сусід його – вулкан.      (Гейзер)

  1. І острів, і чай, і відомий мотоцикл.   (Ява)

Другий рівень – піди туди, не знаю куди.

 Учні отримують листки з координатами гірських вершин та вулканів (орієнтовний перелік – Везувій, Кракатау, Кіліманджаро, Джомолунгма, Говерла, Гекла, Аконкагуа, Ключевська сопка, Фудзіяма тощо).

Третій рівень – чорний ящик.

 Учитель описує предмет і показує «чорний ящик» (будь-яку місткість) та просить учнів сказати, що знаходиться усередині. Після отримання або відсутності відповіді вміст «чорного ящика» демонструється глядачам.

  1. Ця корисна копалина є у нас у крові, сечі, поту і сльозах. Ми щодня споживаємо її з їжею.

Запитання: що в «чорному ящику»?

Відповідь: сіль

  1. Ця корисна копалина – незмінний атрибут учителя, а ще її часто їдять малі діти, якщо кісткам не вистачає кальцію.

Запитання: що в «чорному ящику»?

Відповідь: крейда

  1. Ця м’яка корисна копалина допомагає малювати, креслити, є вона у контактах електродвигунів та навіть у термостійких мастилах. Це близький родич сажі та алмазу. Якщо «одягти» її в дерев’яний корпус, вийде інструмент для малювання.

Запитання: що в «чорному ящику»?

Відповідь: графітовий грифель олівця

  1. Це найпоширеніший мінерал на Землі.

Запитання: що в «чорному ящику»?

Відповідь: посудина з водою

  1. Колись це була часточка екосистеми болота, а зараз – корисна копалина.

Запитання: що в «чорному ящику»?

Відповідь: троф

  1. Ця корисна копалина – будівельний матеріал шумерських зикуратів та матеріал для письма вавилонського клинопису, а також основа долівок українських хат.

Запитання: що в «чорному ящику»?

Відповідь: глина

  1. Суперфінал

Два учасники виходять у суперфінал. Перед ними – географічне «лото» (розрізані на шматки фрагменти карти). Хто швидше збере – той і переможець.

  1. Підсумок

За результатами вікторини підводяться підсумки, виставляються оцінки, найактивніші учасники нагороджуються заохочувальними призами.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Брич Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Oliinyk Volodymyr
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 червня 2020
Переглядів
1849
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку