Тема. Українська література (11 клас, профільний рівень). Зрізи знань за рік
Мета: (формувати компетентності): предметні: узагальнення й систематизація вивченого за курс української літератури 11 класу; ключові: інформаційну: за допомогою запропонованих завдань виявлення в учнів рівня знань та вмінь з вивченої теми, закріплення їх, застосовуючи на практиці теоретичні знання, грамотно розкриваючи суть поставленого питання, загальнокультурну: розвиток уваги, пам'яті, рішучості, спритності, об'єктивності, удосконалення навичок самостійної роботи, інтересу до наслідків власної праці.
Тип уроку: урок контролю і корекції знань.
Обладнання: різнорівневі завдання.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Оголошення теми, мети і завдань уроку
2. Інструктаж учителя щодо роботи над варіантами
III. КОНТРОЛЬНА РОБОТА
Виконання різнорівневих завдань
Різнорівневі завдання (І варіант)
І. Тестування.
1. Степова Еллада – синонім України в поезії…
А) В. Симоненка; Б) Є. Маланюка; В) В. Сосюри; Г) В. Стуса.
2. Дядько Тарас із Києва – герой твору…
А) Ю. Яновського «Майстер корабля»; Б) В. Підмогильного «Місто»;
В) Миколи Хвильового «Я(Романтика)»; Г) М. Куліша «Мина Мазайло».
3. Який із романів можна назвати пригодницьким?
А) «Місто» В. Підмогильного; Б) «Майстер корабля» Ю. Яновського;
В) «Тигролови» Івана Багряного; Г) «Роксолана» П. Загребельного.
4. Ім’я якого письменника випадає з логічного ряду?
А) М. Рильський; Б) Є. Плужник; В) М. Зеров; Г) Юрій Клен.
5. Твір, жанр якого можна визначити як урбаністичний роман…
А) «Дім на горі» В. Шевчука; Б) «Місто» В. Підмогильного;
В) «Майстер корабля» Ю. Яновського; Г) «Маруся Чурай» Л. Костенко.
6. Хто автор пророчих слів: «Народе мій, до тебе я ще верну, і в смерті обернуся до життя…»?
А) В. Симоненко; Б) Л. Костенко; В) Д. Павличко; Г) В. Стус.
7. Який твір випадає з логічного ряду?
А) «Зачарована Десна» О. Довженка; Б) «Мина Мазайло» М. Куліша;
В) «Тигролови» Івана Багряного; Г) «Земля» О. Кобилянської.
8. Головний задум, який автор висловив у епічному творі, – це…
А) тема; Б) проблема; В) ідея; Г) мотив.
ІІ. Упізнай письменника.
1. «Я відчуваю правду, як рана сіль…» Яка доля цього письменника?
2. «Поет – це людина. Насамперед. А людина – це насамперед добродій. Якби було краще жити, я б віршів не писав, а робив би коло землі…» Яка доля судилася цьому поету?
3. «Ми є. Були. І будем ми!
Й Вітчизна наша з нами», – так сказав… Який твір цього письменника вас найбільше вразив і чому?
4. Гр. Тютюнник так сказав про цього письменника: «… – мудрець. Він за строєм душі філософ. Йому б не письменником бути, або й ним, але не зараз. Думайте про високе! «Бережіть собори ваших душ» – це крик у пустелі. Філософи завжди були пустельниками». Чиє прізвище треба вставити замість крапок? Яку ідею втілено у його творі, котрий ви вивчали?
ІІІ. Літературознавчий калейдоскоп.
1. Що називається кіноповістю?
2. Як називається наука про художню літературу?
3. Вираз, який є натяком на відомі історичні події, на літературний твір – це…
4. Опис зовнішності персонажа –…
ІV. Упізнай героя, твір, автора.
1. «Стрибнув у певну смерть, але не здався, дев’яносто дев’ять шансів проти одного за те, що від нього залишаться самі шматки, але стрибнув». Поясніть символіку назви цього твору.
2. «Їхня українізація – це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було… Попереджаю!» Як інші герої цього твору ставляться до українізації?
3. «Вона чула його, мабуть, ще здалеку, той лист; мабуть, ще з півдороги. І ждала. Прийде до пошти, сяде на поріжку – тонесенька, тендітна, у благенькій вишиваній сорочині й рясній спідниці під босими ногами…» Чи має цей твір автобіографічну основу?
4. «Я люблю людські руки. Вони мені здаються живими додатками до людського розуму. … Дві людських руки вкупі – це кільце, за яке, ухопившися, можна зрушити землю». Які символи закодував автор у назву свого твору?
V. Напишіть творчу роботу на тему: «Сторінки, до яких хочеться повернутися…»
Українська література (11 клас)
Зрізи знань за рік
Різнорівневі завдання (ІІ варіант)
І. Тестування.
1. Тема долі України є центральною в романі…
А) «Майстер корабля» Ю. Яновського; Б) «Місто» В. Підмогильного;
В) «Маруся Чурай» Л. Костенко; Г) «Тигролови» Івана Багряного.
2. Родина Сірків – герої твору…
А) П. Загребельного «Роксолана»; Б) О. Довженка «Зачарована Десна»;
В) Івана Багряного «Тигролови»; Г) М. Куліша «Мина Мазайло».
3. Який із романів можна назвати мариністичним?
А) «Місто» В. Підмогильного; Б) «Майстер корабля» Ю. Яновського;
В) «Тигролови» Івана Багряного; Г) «Дівчина з ведмедиком» В.Домонтовича.
4. Ім’я якого письменника випадає з логічного ряду?
А) Олександр Олесь; Б) М. Вороний; В) Микола Хвильовий;
Г) М.Вінграновський.
5. Який твір випадає з логічного ряду?
А) «Чорнобильська мадонна» І. Драча; Б) «Дім на горі» В. Шевчука;
В) «Лісова пісня» Лесі Українки; Г) «Маруся Чурай» Л. Костенко.
6. «У мене одна наречена, наречена з колиски, про яку я думав мабуть і тоді, коли не вмів ще говорити. Наречена, для якої я жив ціле життя, їй присвятив сталеву шпагу і за неї підставляв під мечі важкий щит. Сімдесят років стою я на землі, пройшли передо мною покоління чужих і рідних людей, і всім я з гордістю дивився в вічі, боронячи життя й честь моєї нареченої…» – говорить герой твору…
А) «Зачарована Десна» О. Довженка; Б) «Маруся Чурай» Л. Костенко;
В) «Майстер корабля» Ю. Яновського; Г) «Місто» В. Підмогильного.
7. Небачену жорстокість і антилюдяність каральної машини радянського тоталітаризму таврує…
А) «Яничари» Р. Іваничука; Б) «Вавилон ХХ» В. Земляка; В) «Прапороносці» Олеся Гончара; Г) «Сад Гетсиманський» Івана Багряного.
8. Тьотя Мотя з Курська – героїня твору…
А) Остапа Вишні «Моя автобіографія»; Б) Олеся Гончара «Модри Камень»;
В) «Я(Романтика)» Миколи Хвильового; Г) «Мина Мазайло» М.Куліша.
ІІ. Упізнай письменника.
1. Запис 02.11. 52 р. «Я хочу жити в Україні. Що б не було зі мною… Нехай зневага і зло людське круг мене, хай кличуть мене ворогом народу… Я України син, України». Де і ким зроблено запис?
2. У перші повоєнні місяці, коли на вимогу Сталіна почалася примусова репатріація колишніх радянських громадян, супроводжена насильством та розстрілами, він пише брошуру-маніфест нової хвилі української еміграції, що показав обличчя тиранії. Хто ця людина, як називається брошура?
3. «Від кларнета твого пофарбована дудка зосталась…» Хто про кого сказав? Яка доля обох письменників?
4. Дослідник творчості Г. Клочек робить такий висновок: «… – прямий духовний нащадок Шевченка, Лесі Українки, Франка. … наближена до Істини. У … абсолютний слух до «голосу віків»». Чиє прізвище треба вставити замість крапок? Чим імпонує вам творчість цієї людини?
ІІІ. Літературознавчий калейдоскоп.
1. Що таке рефрен?
2. Художнє означення – це…
3. Як називається спосіб розміщення рим у вірші?
4. Пергамент, на якому стерли первісний текст, а поверх нього написали новий – це…
ІV. Упізнай героя, твір, автора.
1. «Ми співаємо, а він вусами пару з миски ловить та сопе так, що каганець на столі як не погасне». Поясніть символіку назви цього твору.
2. «Яка вона хороша! Такої він, далебі, ще не бачив. Якесь дивне поєднання надзвичайної дівочої краси і суворості. Гнучка, як пантера, і така ж метка, мабуть, а строга, як царівна». Які дві цитати з цього твору можна взяти за життєві девізи?
3. «З’єднаєм що, нестатки до нестатків?… А як землі нам мати не одпише?» Який герой із ще одного вивченого вами твору української літератури має таку ж життєву позицію?
4. «Ти виходиш на дерев'яний різьблений ґанок у білій легкій сукні з чорною пов'язкою на рукаві і дивишся вниз, …, де колись пролягала наша оборона». Назвіть дві версії перекладу назви цього твору українською мовою, котрі в ньому наявні.
V. Напишіть творчу роботу на тему: «Сторінки, до яких хочеться повернутися…»