Урок "Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі"

Про матеріал
Розробка уроку географії у 6 класі на тему "Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі" з використанням сервісів Web 2.0.
Перегляд файлу

Тема. Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі

Мета. Сформувати знання учнів про підземні води,  умови їх утворення, надати поняття якісного аналізу розчинів; поглибити знання про властивості гірських порід та води; удосконалювати вміння працювати з навчальним матеріалом        та лабораторним      посудом,     аналізувати          та      узагальнювати теоретичний та практичний матеріал; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств світу.

Обладнання: атласи, підручники, штатив, пробірка, лійка, хімічна склянка зі скляною паличкою, суміш гірських порід, 1%-й розчин хлоридної кислоти, мультимедійний супровід до уроку.

Тип уроку: комбінований

Компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість.

Очікувані результати навчально - пізнавальної діяльності учнів: знаннєвий компонент - знають про підземні води як частину Світового кругообігу; пояснюють про ґрунтові і міжпластові, мінеральні води; діяльнісний компонент - розуміють залежність між рельєфом, кліматом і підземними водами; ціннісний компонент - усвідомлюють загрози вод.

Епіграф: Джерело

З-під верби б’є мале джерело,

Там ромашки цвітуть у тепло

І пташина до нього летить, Щоб живої водиці попить.

А воно дзюркотить і співа, Бо вода в ньому й справді жива,

Напуває ромашковий світ, Посилає веселий привіт.

Я розчищу мале джерело,

Щоб ще краще співати могло,

Напувало дерева й траву,

Всім давало водичку живу!                                     Надія Красоткіна

Хід уроку

І. Організаційний момент Доброго здоров'я, діти,

Вас покликав дзвінок в клас

Вчитись будете, міркувати та аналізувати.

То ж мерщій до справи, в добрий час.

ІІ. Вступ. Епіграф

Пропоную вам прочитати вірш, який пов'язаний з сьогоднішньою темою.

Після обговорення, запропонуйте свої варіанти теми уроку.

ІІІ. Психологічна хвилинка «Сьогодні на уроці»

Використовуючи, онлайн сервіс LearningApps.org, виконати інтерактивну вправу «Парочки»:          «Психологічна     хвилинка    «Сьогодні   на      уроці»»       - https://learningapps.org/display?v=pinza0ukc19

ІV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Плутанина»

Завдання. На настінній фізичній карті світу неправильно прикріплені назви гідрологічних об'єктів, учні повинні повернути об'єкти на місце. 

Прийом «Суша або вода»

Завдання. Учні уважно слухають назву об’єкта та якщо це вода - плещуть у долоні, якщо  суша - тупають ногами.

Гудзонова - вода, затока

Аравійський - суша, півострів

Малайський - суша, архіпелаг

Гольфстрім - вода, течія

Гібралтарська - вода, протока

Великобританія - суша, острів

Тихий - вода, океан

Балтійське - вода, море

Дрейка - вода, протока

Австралія - суша, материк.

Прийом «Чарівний капелюшок»

Завдання. У кого капелюшок опиниться на голові, той має назвати материк на якому цей об'єкт знаходиться.

Об’єкти: Байкал; Каспійське; Ейр; Чад; Конго; Ніл; Амазонка; Міссісіпі; Об; Волга; Ігуасу; Ніагара; Анхель; Вікторія; Тітікака; Верхнє; Лена; Єнісей.

Прийом «Пошта»

Завдання. Визначити до якого океану відносяться острови і півострови. Під час відповіді учні піднімають конверт з назвою потрібного океану.

Нова Земля, архіпелаг              Північний Льодовитий океан

Великобританія, острів            Атлантичний океан

Ісландія, острів                         Атлантичний океан

Сахалін, острів                          Індійський океан

Великі Зондські острови               Тихий океан

Нова Гвінея, острів                          Тихий океан

Мадагаскар, острів                           Індійський океан

Гренландія, острів                           Північний Льодовитий океан

Антильські острови                         Атлантичний океан

Вогняна Земля, острів                     Атлантичний океан

Гавайські острови                            Тихий океан

Кольський півострів                         Північний Льодовитий океан

Скандинавський півострів              Атлантичний океан

Піренейський півострів                  Атлантичний океан

Прийом «Розгадка проблеми»

Завдання. Учні виписують зі списку окраїнні моря: Червоне,  Карське,

Чорне, Баренцове, Середземне, Чукотське, Карибське, Берингове, Лаптєвих, Балтійське.

Прийом «Географія в цифрах»

Завдання. На столи учнів роздати табличку з відповідями, на слайді зображення таблиця з цифрами. Потрібно співставити.

Завдання:

Орієнтовна висота вітрових хвиль… 4 м

Солоність прісної води…<1 ‰

Температура замерзання морської води…- 2 ° С

Ревучі сорокові…40 ° пд.ш 

Висота припливу в затоці Фанді… 18 м

Температура води на глибині 1000 м…+ 2-3 ° С

Середня солоність Світового океану…35 ‰

Солоність Червоного моря…42 ‰

V. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності 

 Ви вже знаєте про те, що вода - неабияка мандрівниця.  Здійснюючи свій великий кругообіг, вона весь час змінюється, перетворюючись то на прозору легку пару, то на крихітні крапельки води, то на льодовики. Вона навдивовижу старанна – завжди трудиться!

На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся про воду, що прихована від очей, але відіграє виняткову роль у забезпеченні людей життєво важливим напоєм. 

Пропоную подивись відео про «Кругообіг води в природі» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=HhHoSIxduRg  

VІ. Вивчення нового матеріалу 

У міру пояснення нового матеріалу вчитель складає опорний конспект, за яким буде проходити закріплення нового матеріалу і опитування домашнього завдання на наступному уроці.

Отже, сьогодні на уроці ми вивчимо один з видів вод суші. Для цього ми вже згадали види внутрішніх вод. В кінці уроку ми повинні відповісти на дуже важливе питання: «Які знання про внутрішні води необхідні при будівництві будинку?» 

Сформулюйте визначення підземних вод. 

Підземні води - води суші, що знаходяться під землею. (Визначення дають самі учні)

Робимо висновок з переглянутого відеофрагменту - Як вона туди потрапила?

-                      Які умови необхідні для утворення підземних вод?

(Атмосферні опади в достатній кількості. Здатність гірських порід пропускати воду.)

Прийом «Географи експериментують» Проведемо дослід:

Перед вами три склянки, три лійки. У лійці № 1 - глина, 2 - пісок, № 3 - гравій. Наливаємо одночасно в усі лійки воду.

-                      Що ми спостерігаємо? (Глина воду не пропускає)

-                      Який висновок ми можемо зробити? (Є гірські породи, які пропускають воду, а є, які затримують).

-                      Від чого залежить швидкість проходження води крізь гірські породи? (Від кількості і розмірів тріщин і пор.)

-                      Прочитайте в підручнику як називаються гірські породи, що відрізняються за проникністю.

-                      Дані гірські породи утворюють шари і можуть залягати в наступній послідовності:

-                      Ґрунтові води - води, що знаходяться в водоносному шарі, що не прикритий зверху водотривкими породами.

-                      Міжпластові - води водоносного шару, що лежить між двома водотривкими пластами. 

Прийом «Поміркуємо разом»

Запитання: Хто з вас може пояснити, як утворюються печери?

-                      Міжпластові води поповнюються дуже повільно. Вода потрапляє там, де пласт виходить на поверхню.

Запитання:  Рівень ґрунтових вод може бути різним. Це залежить від …? 

(кількості опадів, танення снігу, посушливе літо, від рельєфу, близькості річок і озер)

Запитання:  Якщо ви пішли в похід, і вода закінчилася. Де будете її шукати? 

(У похідних умовах джерело слід шукати в низинах, балках, ярах, балках, тобто в зниженнях рельєфу. Так як в цих місцях ґрунтові води можуть виходити на поверхню. Рівень води (за принципом сполучених посудин) прагне до рівноваги і тому джерела зустрічаються в зниженнях).

Запитання:  Значить, де буде знаходитися джерело? (Думки учнів) Запитання: Поясніть, чому криниці копають взимку?

(Взимку рівень води в криницях знижується. Це пов'язано з тим, що підземні води живлять річки. А взимку іншого живлення у річок немає, тому вся вода йде в річки і рівень падає. А навесні талі води просочуються крізь водопроникний шар, і криниці наповнюється).

Запитання: Чому джерело виглядає як маленький фонтанчик?

(Найчастіше фонтанують міжпластові води, так як вони знаходяться під тиском. Це пов'язано з тим, що вода стікає по водоупорах в найнижче місце і утворюється тиск). 

Запитання: На слайді зображена артезіанська криниця. У XII столітті у французькій провінції Артуа стали вперше використовувати такі підземні води, що і дало назву водоносних шарів, обмеженим зверху і знизу водотривкими пластами. 

(Артезіанські - води, що залягають на глибині під постійним тиском. Ці води можуть містити мінеральні речовини).

З ґрунтовими водами пов'язане таке поняття як зсуви. Зсув - сповзання блоку гірських порід під впливом сили тяжіння.

Прийом «Проблемне запитання»

Завдання: Ми з вами вивчили підземні води. Тепер ви можете відповісти на запитання, що прозвучало на початку уроку «Що потрібно врахувати при будівництві будинку?»

(Склад водопроникних шарів, рівень ґрунтових вод, особливості рельєфу (низовини, береги і тощо))

Завдання: Яке значення мають підземні води в природі та житті людини? (Життєвий досвід учнів дозволяє відповісти на питання без допомоги вчителя і підручника)

VІІ. Закріплення нового матеріалу

                Перегляд      відео      «Підземні      води      України»      за      посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=r40zNs1a_VM  

Прийом «Чомучка»

1)                Чому одні гірські породи пропускають воду, а інші – ні?

2)                Чому міжпластові підземні води характеризуються високою якістю?

3)                Чому рівень ґрунтових вод не є постійним?

4)                Чому підземні води слід витрачати дуже економно?

5)                Що природа використовує в якості фільтрів?

6)                Чи існує в природі чиста вода? Чому?

VІІІ. Домашнє завдання

1)                Опрацювати відповідний параграф підручника

2)                Скласти в зошитах схему «Утворення підземних вод»

ІХ. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
pdf
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку