Урок"Писанки.Різновиди писанок. Великодні писанки у техніці "ізонитка".

Про матеріал

Поглибити знання учнів про писанкарство в Україні, ознайомити з технікою виконання писанок; формувати навички застосування технологій "ізонитки" - прошивання кола, дуги, трикутників. Спонукати школярів до творчості.

Перегляд файлу

                            ( трудове  навчання 3 клас)

Тема. Писанки. Різновиди писанок.

Великодні писанки у техніці ізонитки.

Мета:розширити і поглибити знання учнів про писанкарство в Україні;

              ознайомити з технікою виконання писанок; формувати навички

              застосування технологій прошивання кола, дуги, трикутників у

              техніці ізонитки;

                   розвивати уяву, пам'ять,вміння слухати, спостерігати  й

              узагальнювати ;

                    виховувати естетичні смаки, охайність, спонукати до творчості.

Обладнання:  картон,  нитки: муліне, ірис, акрилові,  схеми виробів,   демонстраційний матеріал,   інструменти  для роботи в техніці «ізонитки»,  зразки  виробів, ілюстрації писанок, загадки.

 

                                                                 Хід уроку

І. Організація класу

1.Вступна бесіда

- Знову за вікном весна. Теплий вітерець висушує калюжі за вікном на дорогах. От-от відкриються сонні очі бруньок. Чи не пора вже вкривати дерева листом ?

- А яке свято наближається до нас ?

- Так, це Великодні свята. Одне з найважливіших свят, яке з давніх-давен святкували в Україні й далеко за її межами.

 

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми пригадаємо все-все, що нам відомо про це свято, а може,

x_5b2c4898.jpgви дізнаєтесь ще щось нове. А також на нас чекає дуже цікава і відповідальна робота. Яка? Про це ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте   загадку:

 

 Розколеш лід –

 візьмеш срібло,

 розколеш срібло –

 візьмеш золото. (Яйце).

 

 

 

  • Вірно – це яйце, яке є символом Великодня. І ми сьогодні власноруч  створимо писанки у техніці ізонитки.

      ІІІ. Сприймання нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

    У Т.Г. Шевченка є такі рядки: «На Великдень, на соломі проти сонця

діти грались собі крашанками.»

- А як саме гралися діти писанками? (діти  демонструють народні ігри

з писанками в "Навбитки", "Котка", "У кидка").

           - А ще співали пісні про писанки.

i.jpegРозмалюю писанку, розмалюю.

Коника гривастого намалюю.

Розмалюю писанку, розмалюю.

Соловейка-любчика намалюю.

Розмалюю писанку, розмалюю.

Різьблену сопілочку намалюю.

А моя сопілочка буде грати.

Буде коник весело танцювати.

         - А що ще малювали на писанках?

    2. Гра  «Знаки і символи писанок ».

1302629053_2_FT2158_img7.jpg3.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

   Рослинний і тваринний                         Геометричні фігури

              орнамент

img_16519538350457907843903253394282.gif

1302628988_2_FT2158_img6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Прикарпаття - геометричні орнаменти жовтого, білого, інколи коричневого кольору. Полісся - геометричний візерунок на зеленому, червоному, жовтому тлі. Поділля - рослинний орнамент на коричневому, білому тлі. Запоріжжя - широкі лінії, переважно рослинний орнамент (дубовий чи горіховий листок, зірка, рожа), червоний чорний колір. Наддніпрянщина - чорне тло, рослинний орнамент (квіти). Гуцульщина - живий візерунок, яскраві кольори (жовтий, білий, червоний))..

3.Ознайомлення  із видами  фарбування, символами та їх значенням .

- Що ж передувало неділі Великоднього свята? (Підготовлені діти розповідають про Вербну неділю, Чистий четвер, Великодню суботу, Страсну п'ятницю і про Великдень).

 

- Ви бачите, що сьогодні наш клас весь прикрашений писанками: вони і у вигляді пташок, і витинанок, і просто у  кошиках. І ви знаєте, що писанки мали велике значення у цьому святі. Скажіть, чому до Великодня люди фарбували, розписували саме яйце?

писанки рослин.арнам.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        Розповідь вчителя.

   Існує багато легенд про писанки. Отже, ми бачимо, що яйце, а особливо пофарбоване, мало велике значення для людей. Розписуючи яйця, українці вкладали в них усі свої мрії, бажання, сподівання про краще майбутнє. Мабуть, тому ця традиція жива й досі.

   Але такий серйозний зміст писанки стосувався переважно дорослих.

Дітям же дозволялося гратися готовими писанками і крашанками.

Ось ми і згадали все про писанки. Не сказали тільки, які види писанок

 ви знаєте? (Крашанка, дряпанка, крапанка, мальованка, власне писанка).

- Чим вони відрізняються?

Крашанки – яйця пофарбовані в один колір.

Кожен колір має певне значення :

Інформаційна картка (на кожну парту).

   Значення кольорів на писанках.

Червоний - радість життя, надія.

Жовтий - місяць і зорі, у господарстві - врожай.

Блакитний - небо, повітря, здоров'я.

Зелений - воскресіння природи, її багатство і плодоріддя.

Білий - чистота, світло.

Пурпуровий - багатство, вдача.

Чорний - земні надра.

Коричневий - мати-земля, її щедрість для кожної людини.

Білий з чорним - пошана померлих, охорона від злих сил.

4-5 фарб одночасно - родинне щастя, мир, любов.

Дряпанки  –це яйця, пофарбовані в один колір, на яких видряпаний

                    орнамент.

Крапанки – техніка, коли воском накрапають візерунок , а потім яйце  

                     фарбують .

Писанки – малюють спеціальним знаряддям - писачком.

Мальованки – яйця, розмальовані пензликом (гуаш, акварель, олійні фарби).

73636963_large_3419483_UiMwDyuc.jpgПисанка-1237811740_99.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

71.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Дослідницька робота   « Цікаве  про писанку з усього світу».

                                 (Повідомлення учнів)

                   Учень1.Музей  «Писанка » у Коломиї

    У    невеликому   прикарпатському  місті   Коломия    розташований

унікальний , єдиний у світі музей « Писанка», в якому зібрано 10 тисяч писанок  з  різних  країн  світу – Словенії,  Чехії,  Польщі,   Німеччини,

Франції, Індії, Китаю,і т.д. Основна частина колекції складається з україн-

сяких писанок.

    Музей   « Писанка » - унікальна споруда у вигляді яйця . Її висота 13м.

Зроблена з цегли, бетону, її збудували  всього за 90 днів до 10-го Міжна-

родного  фестивалю гуцулів , який пройшов на кінець 90-х років XX ст.

 

 

Укр. Коломия.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Музей «Писанка»   у Коломиї

            Учень2.Памятник писанці

        Існує і пам’ятник писанці. Він розташований у Канаді  місті Вегревіл,

Канада.jpgде проживає 75 % українців. За проектом художника  Павла Цимбалюка створено 12-метровий пам’ятник українській писанці, що за розміром дорівнює п’ятиповерховому будинку. Памятник складено з 40 частинСтрийщина.jpg різних геометричних фігур. Гігантська  писанка  розмальована яскравими кольорами.

 Село Братковичі на Стрийщини                                      Канада

Румунія.jpg                Львівська обл.

Хортиця.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  о. Хортиця                                                             Румунія

                       5.Інструктаж до роботи .

- Але сьогодні свої писанки ми не будемо фарбувати, дряпати чи розписувати.   Використовуючи   техніку ізонитки,   ми створимо   вишите

Великоднє  яєчко .

  • А що ви знаєте про технологію  ізонитки ?

( На зворотньому боці твердої основи креслять геометричну фігуру –  кут, трикутник, коло, еліпс, ромб. Ділять її на рівну кіль­кість частин («ізо» — рівний). Проколюють отвори. За визна­ченою схемою (для різних фігур іншою) протягують нитки через отвори, внаслідок чого утворю­ється ниткове мереживо на фоні лицьового боку твердої основи).

  •  Як її ще називають ?
  • Які інструменти та прилади використовують під час роботи  у техніці

ізонитки?

  • Але для освоєння «ізонитки» потрібно знати основні прийоми заповнення фігур.

-Які  основні технології прошивання фігур існують у техніці ізонитки ?

(кола, кута, квадрата , спіралі ).

                а)Показ зразків виробу та схем ( дод.1).

                б)Технологія виготовлення виробу.

                              - підбір ниток;

                               - поетапне виконання роботи:

          * яйце прошиваємо як овал (по схемі: 1-15, 2-16 і т.д.);

          * листочки та стебла квіток  прошиваємо як дугу

                 (по схемі :1-8,2-9 і т.д.);

           * квіточки та фігури прошиваємо як коло по схемі :

              кількість отворів поділити порівну і прошивати до

               заповнення фігури .

                 в)Правила техніки безпеки.

ІV. Самостійна робота учнів .

(Учні прошивають певні частину виробу, вчитель коментує, допомагає.)

V. Підсумок  уроку

1. Оцінка робіт

2. Організація виставки

3.Рефлексія

- Чи сподобався вам урок?

- Що ви запам'ятали про писанки, чи будете ви вдома з батьками робити писанки до Великодня?

                     Заключне слово вчителя.

- Наприкінці уроку я хочу розказати ще одну легенду про писанки. Ось

 вона:   доля світу  залежить  від того,  скільки   писанок  кожного  року

 пишеться. Доки пишуть писанки, світ буде існувати, а коли цей звичай занедбають, тоді зло звільниться від пут і знищить світ. Це зло прийде у вигляді диявола, він живе під землею і прикутий до скелі ланцюгом.

Щороку він посилає своїх слуг навколо світу, щоб ті підглянули, чи пишуться писанки і скільки їх написано. Коли багато, то залізні пута

 міцно стискають диявола, і він втрачає силу, бо людська любов

перемагає найбільше зло. Отже, давайте писати писанки!

 

Додаток 1

                                                       IMG_0002.bmp

docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
3166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку