КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «МАРІУПОЛЬСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-
ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС «ЛІЦЕЙ-ШКОЛА № 14»МАРІУПОЛЬСЬКОЇ
МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ»
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОКА З ПРЕДМЕТА «ПИСЬМО»
ДЛЯ 1 КЛАСУ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ОСВІТОЮ
(ПОРУШЕННЯ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ)
РОЗРОБИЛИ : УЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
НВК «ЛІЦЕЙ-ШКОЛА № 14»
ЛАВШУК ІРИНА ВАЛЕНТИНІВНА
АСИСТЕНТ УЧИТЕЛЯ
СИДОРЕНКО ВАЛЕНТИНА МИКОЛАЇВНА
М. МАРІУПОЛЬ 2020 рік
Анотація до уроку письма з використанням новітніх технологій в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
В класі навчається дитина з порушеннями опорно – рухового апарату (ДЦП). Для неї характерна неспроможність повною мірою контролювати координацію рухів і м’язову силу, а також «танцююча хода».
Урок письма розроблений з урахуванням індивідуального підходу до навчально – виховного процесу дитини з ОП. В ході уроку використовувалися методи і прийоми, направлені на розвиток дрібної моторики (масаж пальців, пальчикова гімнастика, корекція дрібних рухів під час роботи з природним матеріалом). Також були введені вправи у вигляді ігор на розвиток стереогнозу (сприймання предметів на дотик), що відіграють важливу роль у розвитку пізнавальної діяльності учня. На уроці передбачається робота з корекції рухової сфери під час фізкультпауз, що дозволяє зняти фізичну напруженість та активізувати рухи дитини з ОП.
Використані методи і прийоми дозволяють створити позитивну мотивацію на уроці, підтримати активність і самостійність дитини, формувати вміння довільно спрямовувати увагу.
До уроку додається роздатковий матеріал для групової роботи на етапі мотивації, текст з питаннями для аудіювання.
Список використаної літератури під час підготовки до уроку:
Л. Тимченко. Видавництво «Ранок» м. Харків, 2018 р.
2. Буквар. Підручник для 1 класу (2 частина). Л. Тимченко. Видавництво «Ранок» м. Харків, 2018 р.
3. О. В. Чеботарьова. Дитина із церебральним паралічем. Видавництво «Ранок» м. Харків, 2018 р.
1клас з інклюзивною освітою (порушення опорно – рухового апарату)
Урок письма
Тема уроку. Письмо рядкової букви г («ге»)
Тип уроку: комбінований
Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, розповідь, робота з текстом, робота в парах, індивідуальна робота, групова робота, мультимедійна.
Задачі уроку:
Ключові компетентності: формувати вміння вчитися, розмірковувати, запам’ятовувати та відтворювати навчальний матеріал, виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова.
Загальнокультурна: розвивати норми культури мовлення і письма.
Здоров’язберігаюча компетентність – викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ, дотримання правильної постави під час письма.
Інформаційно – комунікативна компетентність: формувати вміння працювати з текстовою інформацією.
Предметні компетентності : вчити учнів писати маленьку букву г («ге»), правильно з’єднувати її з іншими літерами в словах, удосконалювати вміння робити звуко –буквений аналіз слів; розвивати усне зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас.
Корекційна: розвивати дрібну моторику рук, просторову орієнтацію; розвивати усне зв’язне мовлення, вміння правильно формулювати думки, будувати речення. Виховна: виховувати у дітей охайність, старанність, дисциплінованість, інтерес до навчання, вміння працювати у взаємодії один з одним і слухати інших.
Обладнання: картки із завданнями, комп’ютер, проектор, лего – конструктор, індивідуальна дошка з крейдою, фішки для звукових схем, пазли, шаблони букв.
Хід уроку
Зміст уроку |
Вправи для дитини з особливими потребами |
Вчитель |
Асистент |
І. Організаційний момент. 1. Привітання. Психологічний настрій на урок. Ось і все! Дзвенить дзвінок, В гості йде до нас урок. Сядьте зручно! Усміхніться І на мене подивіться! Всі сідайте тихо, діти, Домовляймось не шуміти, На уроці не дрімати, А старанно працювати. |
|
Організовує учнів, створює позитивну атмосферу |
Слідкує за поведінкою і робочим місцем дітей |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У лісах струмки пустила, Землю травами встелила. Перші квіти принесла Наша чарівна … (Весна)
б) Гра «Знайди зайве слово». Добір слів до опису весни. Робота в групах. (Додаток 3) - Складіть речення. в) Презентація роботи груп, складання тексту (усно)
2. Аудіювання тексту «Весна» (Додаток 4) |
Гра «Пори року»; вибирає картинки з ознаками весни (Додаток 1)
Робота на індивідуальній дошці крейдою |
Запитує учнів і вислуховує відповіді
Допомагає учням, перевіряє роботу
Проводить, слідкує за роботою дітей |
Слідкує за виконанням завдання
Допомагає учням
Слідкує за роботою на індивідуальній дошці дитини з ОП |
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Виділення звуків [г] [г’], їхня характеристика. - Якими звуками починаються слова голуби і горобці? Який він? Викладіть схему слова голуби. - Де з’явилися перші листочки? (На гілках) - Виділіть перший звук у слові гілка. Який він? Викладіть схему цього слова. - Порівняйте звуки. |
|
Проводить, слідкує за відповідями учнів |
Слідкує за викладанням схем |
ІV. Музична фізкульхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=HkPFc4JK8Qo
|
Рухи виконує сидячи. |
Вмикає музичний супровід |
Слідкує за виконанням рухів |
V. Робота над новим матеріалом. 1. Порівняння друкованої і писемної букви г. - Розгляньте велику і маленьку друковану букву Г,г , порівняйте форму, розмір. Які предмети вони нагадують. - Складіть букву г з лего – конструктора. 2.Ознайомлення і аналіз писемної маленької букви г: а)порівняння друкованої і писемної букви г; б)графічний аналіз рядкової букви г, конструювання букви з елементів – шаблонів. - На що схожа буква «ге»? (На гачок) - Із скількох елементів складається буква? (З одного). - Як називається цей елемент? в) розв’язання графічних прикладів (Додаток 5) - Який елемент отримали під час розв’язання прикладів? 3. Письмо малої букви г: а) виконання розчерків для написання малої букви г різнокольоровими олівцями, наведення букви у зображенні гусенятка (с. 8 пропису) - Де заховалася буква г? - Чи зимують дикі гуси в нашій місцевості? -Коли вони повертаються додому? -Чи нагадує ця буква шию гусенятка? б) викладання букви г з грубих ниток на парті; в) показ письма рядкової букви г; https://www.youtube.com/watch?v=PXWmO8XgvHA
г) письмо букви в прописах (с. 8, перший рядок) |
Ліплення букви з пластиліну |
Проводить
Слідкує за правильною посадкою під час письма, розташуванням зошита, триманням зошита, триманням ручки. Вмикає проектор, пояснює написання букви
Допомагає учням правильно писати букву |
Допомагає учням у виконанні завдань
Слідкує і допомагає виконувати роботу дитині з ОП, слідкує за її правильною посадкою під час письма, розташуванням зошита, триманням ручки
Допомагає учню з ОП правильно писати букву |
VІ. Пальчикова гімнастика «Пташка», «Жук» (Додаток 6) |
|
Показує і виконує разом з дітьми |
Виконує разом з дітьми |
VІІ. Письмо складів і слів з буквою г. 1. Робота із з’єднанням гр -Придумайте слова, в яких є поєднання букв гр (гриб, граб, грак, гроза).
-Складіть слова з букв третього рядка. Щоб було легше, відгадайте загадки. (Додаток 7) - В яку пору буває перший грім? -Запишіть ці слова.
2.Робота із з’єднанням букв аг. Гра «Розвідник». - Знайдіть на с. 8 слова, в яких зустрічається це поєднання букв. - Скільки складів у цьому слові? Який склад наголошений? - Запишіть це слово. |
Гра «Пазли» (складає ці слова) (Додаток 8) |
Проводить роботу
Допомагає учням
Слідкує за виконанням роботи.
Проводить, звертає увагу на подвійний наголос |
Слідкує за викладанням пазлів, допомагає дитині з ОП
Допомагає учням
Слідкує за виконанням роботи.
Допомагає учням |
VІІІ. Робота над реченням.
-Прочитайте текст, уявіть картину, описану в ньому. Які фарби ви б використали? - Прочитайте перше речення. Порівняйте його з реченням в прописах. - Що в них спільного? - Про що йде мова? (Про сніг) - Що саме сказано про сніг? (Що він розтанув) - Чим відрізняються ці речення? (В першому реченні 2 слова, а в другому - 4). - Як пишуться слова в реченні? - Як пишеться перше слово? - Що ставимо в кінці речення? - Запишіть речення і підкресліть у словах малу букву г. |
Під час обговорення дитина з ОП виконує самомасаж з шишкою
Складає схему речення |
Проводить |
Допомагає учням правильно формулювати відповіді
Допомагає складати схему речення, слідкує за правильністю виконання завдання |
IX. Закріплення матеріалу.
Письмо пальчиком по спині сусіда (Додаток 11) |
Гра «Відгадай букву» (Додаток 10) |
Проводить гру
Слідкує за виконанням роботи. |
Допомагає дитині з ОП, слідкує за поведінкою Слідкує і допомагає у виконанні завдання |
Х. Підсумок уроку. - Яку букву вчилися писати на уроці? - Який звук вона позначає? - З яких елементів складається? |
|
Проводить |
Допомагає дитині з ОП відповідати на питання |
Додаток 1
Гра «Пори року»
Вибрати малюнки – ознаки весни.
Додаток 2
Додаток 3
Гра «Знайди зайве слово»
Додаток 4
ВЕСНА
Настала тепла весна! Лагідно гріє сонечко. Розтанули сніги. На галявинах з’явилися перші квіти. На голому гіллі дерев показалися маленькі зелені листочки, а на гілках верболозу – пухнасті сіренькі котики.
Галинка, Грицько й Ігор гуляють у парку. Діти пригощають птахів крихтами хліба. Голуби задоволено гулять. А маленя горобці купаються в калюжі. Навкруги чутно веселий сміх. Гарна і радісна весна!
а) весна;
б) осінь;
в) літо.
2. Що з’явилось на голому гіллі дерев?
а) сіренькі котики;
б) перші квіти;
в) зелені листочки.
3. Хто гуляв у парку?
а) Галинка. Грицько, Іван;
б) Галинка, Грицько, Ігор;
в) Марійка. Грицько, Ігор.
4. Яких птахів побачили діти?
а) горобців;
б) голубів;
в) голубів і горобців.
Додаток 5
Додаток 6
Пальчикова гімнастика
Дерево
Має стовбур дерево, багато гілочок.
Листячком зеленим, бавить діточок.
Притиснути руки тильною стороною одна до одної. Пальці розставлені та підняті догори. Рухати кистями і пальцями.
Пташка
У садочку вишні спіють — от малята порадіють!
Птахи різні прилетять, з ними ягід поїдять.
Долоні повернуті до себе, великі пальці випрямлені від себе і переплетені (немов чіпляються один за одного), великі пальці – головка, інші зімкнуті пальці – крила. Помашіть ними.
Додаток 7
Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків.
(Грім)
Я кажу братові: - Ох,
З неба сиплеться горох!
-От дивак, - сміється брат,-
Твій горох адже це … (град)
Додаток 8
Додаток 9
Гра «Влучний постріл»
На дошці записані елементи вивчених раніше прописних букв в розкид. Треба з’єднати їх так, щоб вийшла літера.
Додаток 10
Гра «Відгадай букву»
Учень отримує картки з наждачного пеперу і з заплющеними очима, обмацуючи, має визначити, яка це буква.
Додаток 11
Письмо пальчиком по спині.
Одна дитина «пише» пальчиком по спині певну букву, а друга повинна відгадати, що це за літера.