Тема. Письмо елементів рядкової букви «у». Письмо рядкової букви у. Формування аудіативних умінь за віршем Л.Вознюк. Зіставлення звукових схем із словами-назвами намальованих предметів.
Мета: продовжувати формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з написанням рядкової букви у, вчити писати її окремо та у поєднанні з іншими елементами та вивченими буквами; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння, збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення учнів, графічні навички, дрібну моторику; виховувати працьовитість, інтерес до рідної мови,почуття прекрасного.
Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, набори малюнків, альбоми,кольорові олівці, конверти з картонними елементами букв для кожного учня, «Прописи».
Урок (письмо)
Тема. Письмо елементів рядкової букви «у». Письмо рядкової букви у. Формування аудіативних умінь за віршем Л.Вознюк. Зіставлення звукових схем із словами-назвами намальованих предметів.
Мета: продовжувати формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з написанням рядкової букви у, вчити писати її окремо та у поєднанні з іншими елементами та вивченими буквами; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння, збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення учнів, графічні навички, дрібну моторику;
виховувати працьовитість, інтерес до рідної мови,почуття прекрасного.
Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, набори малюнків, альбоми,кольорові олівці, конверти з картонними елементами букв для кожного учня, «Прописи».
Хід уроку
I. Самовизначення до діяльності
Стали дітки, підтягнулись,
Одне одному всміхнулись,
Тепер сядьте всі рівненько,
Попрацюємо гарненько.
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Які букви ми вивчили на уроці читання?
— Які звуки вони позначають? Охарактеризуйте.
— Послухайте вірш. Яка з вивчених букв найчастіше «працює» у вірші? (Прописи с.18)
— Назвіть слова, в яких працює буква У.
— Розгляньте малюнок у Прописах на с.18. Як звати дівчинку ?
— Що в неї в руках ?
— Який настрій у дівчинки ? Який вираз обличчя?
— Словникова робота: удосвіта, узори, уквітчала.
— Яка робота букви У в цих словах? (позначає звук [у] )
— Яким цвітом прикрасила дівчинка хустинку ? (цвітом маку та барвінку )
— Яку позицію займає звук [у] в цих словах ? Яка робота в букви У після приголосного ?
— Нитками якого кольору вишивала Устинка хустинку ?
— Розфарбуйте і ви так.
— Буквоїд погриз великі та малі літери. Відновіть їх.
— Запишіть на останньому рядку.
III. Створення ситуації успіху
IV. Створення проблемної ситуації та її вирішення.
(У дітей конверти з трьома елементами букв).
(Діти дістають із конвертів картонні елементи: похилу лінію із заокругленням унизу та подовжену похилу лінію із петлею внизу).
Перший елемент починаємо писати від верхньої рядкової, ведемо вниз рухом на себе, трохи не доводячи до нижньої рядкової, робимо заокруглення праворуч, торкаючись лінії і пишемо вгору-вправо до верхньої рядкової.
Подовжена похила лінія з петлею внизу починається з верхньої рядкової, пишемо похилу лінію до нижньої міжрядкової, заокруглюємо ліворуч і ведемо лінію, що утворює петлю, вгору-вправо так, щоб вона перетнула подовжену на місці збігу її з нижньою лінією робочого рядка.
— Рядкова буква у складається з двох елементів: короткої прямої похилої лінії, заокругленої внизу праворуч, і нижньої петлі.
Алгоритм написання рядкової букви у (додаток)
— Пишемо під рахунок раз-і, два-і.
Пальчикова гімнастика «Жук»
— Намалюйте «найкращій» букві корону.
Фізкультхвилинка
1) У — В. п.: стійка на лівій нозі, праву — в сторону на п’яту. Ліва рука внизу, праву зігнуто в ліктьовому суглобі і відведено в сторону, передпліччя догори.
— Те саме в інший бік.
— В. п.
2) А — В. п.: широка стійка, ноги нарізно, руки перед грудьми. 1 — руки в сторони. 2 — В. п. 3 — руки вперед. 4 — В. п.
Слово Ау пишеться безвідривно. Для цього з’єднувальний елемент букви А ведемо до верхньої рядкової лінії. Потім , не відриваючи ручки, пишемо букву У. Таке поєднання букв називається верхнім безвідривним.
Писати Уа з відривом ручки. Закінчуємо букву У на середині рядка. Потім дописуємо до неї букву А.
Учні самостійно прописують слово за зразком у прописах.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Знайдіть серед букв заховані слова ау, уа та підкресліть їх.
— Покажіть на малюнках рибку, огірок, равлика, кенгуру, яблуко.
— На які дві групи можна поділити ці предмети?
— Назвіть слова, в яких є звук [у] та буква у. Розфарбуйте ці малюнки.
Учитель пропонує дітям роздивитися сюжетні картинки та уявити, які звуки чуються на них. Діти підписують малюнки вигуками, що складаються зі знайомих їм писаних літер.
Дівчинка співає: «А-а-а!»
Дитина злякалася собачки: «А-а-а!»
VI. Рефлексія
Гра «Завершуємо думку»
На уроці письма ми познайомилися з… (малою писаною буквою у).
Ми навчилися цю букву… (писати).
Ця літера складається із… (двох елементів). (Кілька учнів дають пояснення.)
Ще ми повторили написання знайомих нам… (писаних літер А, а, малої та великої).
На уроці мені найбільше сподобалося… (індивідуальні відповіді учнів).
Вчитель відзначає найбільш старанних першокласників.