Тема. Письмо рядкової букви с, великої С
Мета. Навчальна: учити учнів писати рядкову букву с, велику букву С, склади, слова з ними. Закріплювати уміння переписувати з друкованого шрифту. Формувати раціональні рух рукою під час письма в рядку, правильність поєднання букв у написанні складів. Розвивальна: розвивати вміння зіставляти графічну форму друкованих і рукописних букв, списувати з рукописного шрифту; зв'язне мовлення учнів, увагу, спостережливість, мислення. Виховна: виховувати старанність, наполегливість, естетичні смаки.
Засоби навчання. Проектор, ноутбук, мультимедійна презентація “Письмо рядкової букви с, великої С”, плакат “Правильно сиди під час письма”, кольорові олівці, картки з друкованими і рукописними літерами, картки з предметними малюнками, прописи, мішечки для формування правильної постави, Лего-цеглинки.
Тип уроку. Комбінований.
Перебіг уроку
І. Вступна частина. Організація класу до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа “Вільний мікрофон”.
- Назвіть вивчені букви. Складіть пари друкованих і рукописних літер. Які літери позначають голосні звуки? Викладіть картки з цими літерами на верхню поличку. Які літери позначають приголосні звуки? Викладіть картки з цими літерами на нижню поличку.
- Які звуки позначає буква с? Які ці звуки за звучанням?
2. Відгадування загадки. Виділення слів зі звуком (с) із загадки.
ЗАГАДКА
Дуже товсті ноги маю,
Ледве їх переставляю,
Сам високий я на зріст,
замість носа в мене хвіст. (Слон)
- Які слова зі звуком (с) запам'ятали? Назвіть послідовно звуки в слові-відгадці.
- Доберіть слова, протилежні за значенням, до слів товсті, високий. Складіть речення, щоб у них були пари слів товсті - тонкі, високий — низький. Позначте схему речення Лего-цеглинками.
3. Мотивація навчальної діяльності.
ЗАГАДКА
Як смичок струни торкнеться,
Вона піснею озветься
Дуже ніжну душу має,
Що сміється і ридає. (Скрипка)
- Які слова зі звуком (с) ви чули в загадці? Який за звучанням звук (с)? Якою буквою позначається цей звук на письмі?
- Сьогодні ми вчитимемося писати рядкову і велику букви “ес”. Чи знайомий вам елемент букви? (так, це малий і великий півовали.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Виконання завдань у прописах (с.30-31).
1. Презентація букви.
Учні розглядають рукописні літери, визначають, що вони схожі на друковані.
2. Пальчикова гімнастика.
Виконують вправу 15 (прописи, с. 61).
3. Вправа з розвитку дрібної моторики. Обведення контурів малюнка по пунктирній лінії.
4. Показ і пояснення написаннся рядкової букви с.
- Рядкова буква с — це лівий півовал. Починаємо писати нижче від верхньої рядкової лінії, ведемо вгору, заокруглюючи ліворуч біля лінії, потім униз, теж заокругюючи. Біля нижньої рядкової заокруглюємо праворуч і вгору. Пишемо під лічбу і-раз-і.
5. Письмо великої літери С.
Починаємо писати із заокруглення, що торкається верхньої міжрядкової лінії, і закінчуємо заокругленням на нижній рядковій лінії. Верхнє заокруглення вужче, ніж нижнє. Пишемо під лічбу і-раз-і.
6. Письмо складів.
- Прочитайте склади в наступних рядках. (со, Со, сі, Сі, су, Су).
Пишуть один раз склад со, поруч слово — сова; у цьому ж рядку пишуть склад Со і слово Сом. У наступному рядку: сі, сіно; Сі, Сім. В останньому: су, сумно; Су, Суми.
7. Руханка “Арам-зам-зам”
8.Письмо слів з новою буквою.
Учні читають, аналізують, учаться писати слова сало, оса.
9. Виконання мовного завдання.
- Попрацюйте в парах. Назвіть зображені предмети, доберіть до них загальну назву. ( Сопілка, скрипка, барабан, саксофон — музичні (інструменти.) Обговоріть, де можна побачити музичні інструменти, послухати їх звучання.
Вписують букву с біля назв, у яких є звук (с).
ІV. Застосування набутих знань.
1. Письмо складів, слів із ними.
На с. 31 читають склад у першому рядку (сло), записують його один раз. Добирають слова, у яких є такий склад, записують: слон, слово, масло.
У наступному рядку пишуть сні, словосполучення на сосні, у сні.
Перед написанням слова Суми зясовують, що це назва міста, тому слово потрібно писати з великої букви.
2. Складання речень.
- На стрічках були записані речення. Випадково ножицями розрізали стрічки, слова переплуталися. Вам потрібно відновити (“склеїти”). Поміркуйте, яке речення було записано на першій стрічці. (Слава ловив сомів). Чому слова розміщуватимете в такій послідовності? Якими буквами падано речення — друкованими чи рукописними? Запишіть речення у вільному рядку.
Аналогічно складають і записують друге речення: Сава носив сіно.
3. Письмо слів. Робота в групах.
Кожна група одержує картку, на якій зображено тільки 2-3 предмети (слон, сова, ніс, оса, лис, слива, сани, ананас, сосна, насос). Учитель загадує загадки. Учні радяться щодо відгадки, на картці підписують відповідний малюнок.
ЗАГАДКИ
Влітку або восени Виснуть на гілках вони:
Маленькі, синенькі, Вкусиш — солоденькі. (Слива)
Не стулить ні на мить очей - Вночі полює на мишей,
Зате удень відпочива. Ні, це не кішка. Це ...(сова).
В зимовий студений час Люблять всі малята нас.
З гірки ми рушаєм в путь, А на гірку на везуть. (Сани)
Сопе, хропе, часом чхає, сюди, туди зазирає:
На морозі замерзає, бо одежини не має. (Ніс)
Фрукт заморський — гордий пан: пишний чуб, цупкий жупан.
А як скинеш цей жупан, смакотою вгостить пан. (Ананас)
Заміта сліди хвостом, як біжить, бува, селом.
Схопить курочку — і в ліс. Отакий він хитрий...(лис).
V. Підсумки уроку.
- Які букви ви навчилися писати на уроці? Які слова ми писали з великої букви? Чому?
- Позначте свій настрій після виконання всіх завдань.