Тема: Письмо великої букви Ж. Списування з друкованого тексту.
Мета: учити писати велику букву Ж; вправляти в письмі підготовчих елементів великої букви Ж; звертати увагу на паралельність елементів великої букви Ж; порівняти її з малою ж, визначити відмінність; порівняти з великими рукописними буквами С, Х, виявити спільні елементи; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати; виховувати охайність, уважність.
Хід уроку
- Уявіть, що у ваших долоньках — дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо урок! Перевірка наявності на партах необхідного приладдя, готовності учнів до уроку.
1) Гра «Збери слова». Робота в групах.
А тепер давайте об’єднаємося у команди. Кожна отримує завдання дібрати якнайбільше слів зі звуком [ж]: перша команда — на початку слова, друга — всередині слова, третя — у кінці слова. У декількох словах послідовно називають звуки, визначають наголос. Характеризують звук [ж].
2) Гра «Утворіть словосполучення».
жоржина
Жанна
жаба
акула
книжка
хижа
жвава
нова
жовта
зелена
Біжить стежина поміж ожини.
І вже у Жені ожини жменя.
— Як звали хлопчика? (Женя.)
— Чи можете ви написати слово Жені? (Ні.)
— Чому? (Бо ще не вміємо писати велику букву «Ж».)
— Сьогодні навчимося писати велику літеру Ж та поєднувати з іншими літерами. Розглянемо і порівняємо друковану та рукописну літери Ж.
— Зіставимо велику букву Ж — друковану і рукописну.
— Що у них спільного?
— А що — відмінного?
— Назвіть слова, у яких ми чуємо звук [ж].
— Обведіть по пунктирах елементи літери «же».
— Сьогодні ми навчимося писати велику літеру Ж.
— Велика буква відрізняється від малої лише розміром. Верхня її частина торкається міжрядкової, а нижня — нижньої рядкової лінії.
— Напишіть елементи в повітрі: і-раз-і, і-два-і, і-три-і.
— У першому та другому рядку напишіть велику літеру «же».
Повторення правил сидіння за партою
Нагадую, як правильно сидіти за партою під час письма, як тримати ручку, як розмістити на парті зошит. Нагадую, що всі букви писатимемо похило, подібно до похилої лінії і доводити до країв робочого рядка. Після цього учні починають писати.
— Обміняйтеся зошитами із сусідом по парті. Підкресліть олівцем букву, що вам сподобалась. Поверніть зошити одне одному.
— Пишемо сполучення великої та малої літери «же».
Ішла коза дорогами, похитувала рогами,
Іде коза рогата, коза бородата.
Козенятко спішить, дзвоником дзвенить.
(Зімкнути в кільце великий, середній і безіменний пальчики. Решту максимально витягнуто в сторони (зробити козу). Після цього зімкнути в кільце великий, безіменний пальці та мізинець (зробити «ріжки»). Повторити ці фігури по 3 рази кожною рукою.)
— А зараз пригадайте, коли пишеться велика літера?
— Прочитайте написані на дошці склади.
— Які слова можна написати, аби вони розпочиналися цими складами?
— Давайте запишемо ці слова до своїх зошитів. Слідкуйте за з’єднанням літер.
Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
В рукавичку позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата.
Політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
— Скажіть як пишеться слово Жанна? (З великої літери.)
— Що означає це слово? (Ім'я.)
— Які ще імена пишуться з великої літери?
— Запишіть слово Жанна в зошит.
— Як пишеться слово Житомир? (З великої літери.)
— Що означає це слово? (Місто.)
— Які ще міста пишуться з великої літери?
— Запишіть слово Житомир у зошит.
Метод «Біном фантазії»
— Складіть усно речення, у якому уживалися б ці два слова. (Жанна отримала листа з Житомира.)
— А зараз прочитайте речення з дошки. (У Жені книжка.)
— Запишіть рукописними літерами, правильно роблячи з'єднання.
— Тепер я читатиму вам слова а називатимете з якої букви воно пишеться з великої чи маленької.
(П, п)есик (С, с)ірко, (С, с)естра (Ж, ж)анна, (М, м)істо (Ж, ж)итомир, (Р, р)іка (Ж, ж)уравка, (П, п)апуга (Ж, ж)ора, (Ж, ж)урналіст (М, м)иколенко.
Вправа «Синквейн»
Перший крок — назва теми (одне слово). (Літера.)
Другий — опис теми в двох словах. (Слова з «же» ...)
Третій — рядочок опису дій у рамках певної теми (три слова). (Порівнювали, знаходили, дописували.)
Четвертий крок — фраза з чотирьох слів, що стосується цієї теми. (Написання слів з великої літери.)
Останній крок — синонім, що описує сутність теми. (На уроці навчилися писати слова з літерою «же».)