Урок "Південна Америка"

Про матеріал
розробка урока узагальнення й систематизації з дидактичним матеріалом до уроку
Перегляд файлу

Тема: Південна Америка

Мета: узагальнити й систематизувати знання, уміння, навички з вивченої теми; установити загальні зв’язки в матеріалі; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, вміння аналізувати й робити висновки, вміння працювати самостійно й в групах; формувати в учнів екологічну свідомість, знання про небезпечні природні об’єкти та їх вплив на життя людини, значення дотримання здорового способу життя та профілактики захворювань; толеранте ставлення до культурних надбань і традицій народів Південної Америки.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок

Обладнання: атласи, презентація, фізична карта Південної Америки, картки з завданнями.

 

Хід уроку:

I. Організаційний етап.

 Привітання,  налаштування на роботу.

 

II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування.

  • Пригадайте, особливості яких природних компонентів Південної Америки ви дослідили під час вивчення теми. Назвіть природні рекорди Південної Америки.
  • Південна Америка знаходиться за тисячі кілометрів від України, але чи насправді вона для нас така далека? Сьогодні на уроці, спробуємо дати відповідь на це питання?

III. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.

  • Географічне положення  - це доля материка. Чому? Давайте згадаємо географічне положення Південної Америки та порівняємо з Африкою.

Завдання 1. Географічне положення (робота в малих групах).

Група 1.

Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в розташуванні відносно екватору (північної та південної півкулі), нульового меридіану (західної та східної півкулі), південного та північного тропіків, південне полярне коло.

Група 2.

Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в протяжності з півночі на південь, з заходу на схід, порізанності берегової лінії.

Група 3.

Порівняти, які моря та океани омивають Південну Америку та Африку.

Група 4.

Порівняти характер течій, що омивають східні та західні береги Південної Америки та Африки. Які материки розташовані найближче до кожного з них, шляхи сполучення з ними.

 

  • У якому році європейці відкрили для себе Південну Америку.

Завдання 2. Дослідники. Знайти співвідношення між дослідниками та їх маршрутами (додаток 2)

 Перевірка виконання завдання (Слайд 2,3,4,5)

  • Який вклад кожного з цих дослідників?
  • Чому для європейців Х.Колумб є великим мореплавцем, проте для корінних мешканців Південної Америки він антигерой?
  • Іспанія, після відкриття Південної Америки збагатилася за рахунок золота, срібла та інших металів, на які багаті надра материка. Але ще більшим скарбом, яким користуємося і ми з вами , стали ...? овочі, батьківщиною яких є Південна Америка.

Завдання 3. Овочі (додаток 3). Розгадати ребуси, показати на карті країни-батьківщини цих овочів. Картопля (Анди), помидор (Перу, Еквадор, Чилі),  квасоля (Еквадор), гарбуз (Бразилія) (Слайд 6,7,8,9)

  • Але не всі рослини, завезені в Європу з Південної Америки стали на користь (фрагмент мультфільма «Острів скарбів» про табак).

Табак європейці нюхали, жували, курили, але при будь-якому застосуванні він дуже шкідливий для людського організму, добре, що зараз це всім відомо і людина свідомо може відмовитися від цієї згубної звички.

  • (Слайд10)Давня імперія інків відома на весь світ своєю особливою культурою, архітектурою, досягненнями в медицині, унікальною узелковою писемністю, господарством, армією.Інкі були майстерними металургами. З якими металами вони мали можливість працювати? Ми згадаємо про це, виконавши наступне завдання.

Завдання 4. Тектонічна будова. Рельєф. Корисні копалини. Використовуючи тектонічну та фізичні карти Південної Америки заповнити пропуски в схемі.

Група 1.

Тектонічна структура – Область кайнозойської складчастості

Рельєф                               ________________________________

Корисні копалини             ________________________________

Група 2.

Тектонічна структура – Гвіанський щит

Рельєф                              ________________________________

Корисні копалини            ________________________________

Група 3.

Тектонічна структура – Бразильський  щит

Рельєф                              ________________________________

Корисні копалини            ________________________________

Група 4.

Тектонічна структура – Осадовий чохол давньої платформи

Рельєф                              ________________________________

Корисні копалини            ________________________________

(На дошці складаємо схему «Тектонічна будова. Рельєф. Корисні копалини»)

  • З якими металами працювали інкі?

Країни Південної Америки і зараз займають перші позиції по видобутку міді, олова, алюмінію у світі.

  • Погляньте на місце розташування цієї держави. Які природні небезпеки загрожували людям? Чому? Які найвищі діючі вулкани знаходяться на території Південної Америки? (показати на карті)
  • Але згубили цю імперію не вулкани, а іспанці – завойовники. І допомогли їм  звичайні віспа та кір. Як ви думаєте чому? Як люди  зараз захищають себе від цих небезпечних хвороб?

 Ми з вами згадали багато географічних об’єктів Південної Америки, а зараз перевіремо вашу увагу та пам’ять.

Завдання 5. Географічна номенклатура. Знайти назви географічних об’єктів в хмаринці й нанести на контурну карту (додаток 4)

Варіант 1. Гальїнас, Карибське море, Вогнена Земля, Ла-Платська низовина, Льюльяйльяко, Парана, Маракайбо

Варіант 2. Фроуерд, затока Ла-Плата, Фолклендські, Бразильське плоскогір’я, Котопахі, Оріноко, Тітікака

Варіант 3. Кабу-бранку, Магелланова протока, Амазонська низовина, Гвіанське плоскогір’я, Атакама, Анхель, Маракайбо

Варіант 4. Паріньяс, протока Дрейка, Орінокська низовина, Анди, Амазонка, Ігуасу, Тітікака.

  • Яка релігія розповсюджена в країнах Південної Америки? Чому?

На прикінці лютого в нашій країні православні христіяні святкують Масляну. Це смачне й веселе свято перед Великим постом. Як ви гадаєте як це свято проходить в христіянських країнах Південної Америки? Карнавал.(Слайд 12) В ті давні часи, коли на материку змішалися культури христіян, рабів з Африки, місцевого населення і з’явилося це свято. У рабів у цей день був єдиний в році вихідний, який вони проводили у ритуальних танцях, переселенці-європейці додали свої звичаї і за декілька століть свято перетворилося на карнавал, який бушує по всьому континенту. Зараз це свято є ще й змаганням 14 шкіл самби. Але святкування має свої особливості в кожній країні.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (додаток 5)

Група 1.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

 Антофагаста  (Чилі) 24ºпд.ш.71ºзх.д.

Група 2.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

Ріо-де-Жанейро (Бразилія)  22ºпд.ш.44ºзх.д.

Група 3.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

 Тринідад (Болівія) 14ºпд.ш.64ºзх.д.

Група 4.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

 Буенос-Айрес (Аргентина) 34ºпд.ш.58ºзх.д.

  • Послухаємо особливості святкування (додаток 5)
  • У нас в цей час ще лютують морози, а яка погода супроводжує карнавали в Південній Америці.

Завдання 7. Визначте в якому кліматичному поясі знаходяться дані міста і яка  там погода в лютому.

Антофагаста – тропічний пустельний, тепло і сухо (ТПМ)

Ріо-де-Жанейро – тропічний вологий, тепло і можливий дощ (ТПМ, пасати)

Тринідад – субекваторіальний, тепло і можливий дощ (ЕПМ)

Буенос-Айрес – субтропічний вологий, тепло і можливий дощ (ТПМ, тепла течія)

  • (Слайд 13) ЇЇ називають рікою життя для мільйонів? Що це за ріка? Чому її так називають? На яку річку Африки вона схожа? Чим?
  • (Слайд 14) А що відображає цей слайд? Чим це загрожує планеті?
  • (Слайд15) Подивіться  на аргентинську монету на якій зображено колос пшениці та голову бика. Як ви гадаєте чому?
  • Пампа – ця невелика за площею природна зона, відразу привабила до себе переселенців, як така увага вплинула на неї?
  • Які природні зони  займають в Південній Америці значні території? Розташовані в обох півкулях?

Рослинний і тваринний світ природних зон в Південній Америці різноманітний і унікальний давайте згадаємо.

Завдання 7. Географічний ілюстрований диктант (називати тварин) (Слайд 16-35)

IV Домашнє завдання

Підготувати цікаві факти про Австралію

V Підбиття підсумків уроку

Завдання. Взяти букву:

  1. Найсухіша пустеля – 6-у букву
  2. Найдовша річка – 5-у букву
  3. Найвищий водоспад – 5-у букву
  4. Найдрібніший птах – 2-у букву
  5. найдовший удав – 7-у букву
  6. Тварина-санітар саван і пампи – 10-у букву
  7. найбільше високогірне озеро – 2-у букву.

Ви – МОЛОДЦІ.

Додаткові завдання

  • Південна Америка на весь світ відома своїми футболістами. Їх кубок південноамериканської конфедерації футболу Конмебол на 44 роки старший від свого європейського аналога. Футбольні країни цього континенту це... Аргентина, Болівія, Бразилія, Венесуела, Колумбія, Парагвай, Перу, Уругвай,  Чилі, Еквадор (показати на карті). Найбільших перемог за час існування здобули 2 команди: Уругвай та Аргентина. Європейські країни проводять матчі з південноамериканськими командами, давайте дізнаємося, яку відстань необхідно подолати футболістам, щоб дістатися до Португалії, також відому в усьому світі як країна футболу.

Група 1. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Бразилії до столиці Португалії.

 Група 2. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Аргентини до столиці Португалії.

Група 3. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Перу до столиці Португалії.

Група 4. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Чилі до столиці Португалії.

  • (Слайд 36) Подивиться на Анди з космосу. Чому на півдні в Андах більші снігові шапки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група 1.

Завдання 1. Географічне положення.

    Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в розташуванні відносно екватору (північної та південної півкулі), нульового меридіану (західної та східної півкулі), південного та північного тропіків, південне полярне коло.

 

Група 2.

Завдання 1. Географічне положення.

    Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в протяжності з півночі на південь, з заходу на схід, порізанності берегової лінії.

Група 3.

Завдання 1. Географічне положення.

    Порівняти, які моря та океани омивають Південну Америку та Африку.

 

Група 4.

Завдання 1. Географічне положення.

     Порівняти характер течій, що омивають східні та західні береги Південної Америки та Африки. Які материки розташовані найближче до кожного з них, шляхи сполучення з ними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Завдання 2. Дослідники Південної Америки.

Знайти відповідність між портретами дослідників иа мореплавців та їх маршрутами мандрівок.

Амеріго Веспучі  Александр Гумбольдт Христофор Колумб Чарльз Дарвін

 

 

  А)             Б)

 

    В)        Г)  

 

Додаток3

 

 

         

 

 

 

 

                                      

Додаток 4

Варіант 1

 

Варіант 2

 

 

 

 

 

Варіант 3

 

 

Варіант 4

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Група 1.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

 24ºпд.ш.71ºзх.д.

 

Група 2.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

22ºпд.ш.44ºзх.д.

 

Група 3.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

 14ºпд.ш.64ºзх.д.

 

Група 4.

Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)

34ºпд.ш.58ºзх.д.

 

Бразилія

Загальні веселощі починаються в п'ятницю з моменту, коли мер передає ключі від міста королю карнавалу, котрий зводиться повноправним правителем, який може навіть видавати будь-які закони. Кожна школа самби готує власний виступ, що триває 82 хвилин і 700 метрів. Колона, яка повинна продефілювати перед глядачами і журі, складається з 3-5 тисяч чоловік. У кожній зі шкіл самби цілий рік репетирують танці, шиють костюми, продумують оформлення платформ, розробляють сценарій театралізованої ходи, і тому в Бразилії кажуть, що карнавал починається на наступний день після його завершення.

 

Аргентина

Запальні танці та пісні, яскраві вбрання, прикрашені пір'ям і блискітками, не покидають вулиці аргентинських міст цілих два місяці. У цій країні проводиться найдовший карнавал у світі. Приблизно з першої суботи січня і до першої суботи березня кожні вихідні вулиці заповнюються танцівницями, які під ритмічний бій сотень барабанів виконують пристрасну самбу .

 

Болівія

Десятки тисяч вбраних танцюристів і музикантів беруть участь в головному параді, що триває 20 годин. Найдавніший танець цього фестивалю розповідає про боротьбу добра і зла і називається дьявлада. А закінчується п'ятикілометрова хода загальним колінопреклонінням перед церквою, присвяченій Діві Марії.

 

Чилі

Місцеві жителі не бажають, щоб в карнавалі брали участь сторонні, і тому ні за що не повідомлять заїжджим гостям, де він буде проходити. Якщо ж ви випадково почуєте музику і спів, готуйтеся до несподіванок: в ці дні всіх без розбору прийнято посипати борошном, а потім поливати виноградним соком. Карнавал в Чилі зовсім не схожий на звичні барвисті танцювальні ходи, учасники дійства колядують: ходять по домівках, співають своєрідні частівки і приймають від господарів нехитре частування.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Линник Олена
Додано
10 березня 2020
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку