Тема: Південна Америка
Мета: узагальнити й систематизувати знання, уміння, навички з вивченої теми; установити загальні зв’язки в матеріалі; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, вміння аналізувати й робити висновки, вміння працювати самостійно й в групах; формувати в учнів екологічну свідомість, знання про небезпечні природні об’єкти та їх вплив на життя людини, значення дотримання здорового способу життя та профілактики захворювань; толеранте ставлення до культурних надбань і традицій народів Південної Америки.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок
Обладнання: атласи, презентація, фізична карта Південної Америки, картки з завданнями.
Хід уроку:
I. Організаційний етап.
Привітання, налаштування на роботу.
II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
III. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.
Завдання 1. Географічне положення (робота в малих групах).
Група 1.
Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в розташуванні відносно екватору (північної та південної півкулі), нульового меридіану (західної та східної півкулі), південного та північного тропіків, південне полярне коло.
Група 2.
Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в протяжності з півночі на південь, з заходу на схід, порізанності берегової лінії.
Група 3.
Порівняти, які моря та океани омивають Південну Америку та Африку.
Група 4.
Порівняти характер течій, що омивають східні та західні береги Південної Америки та Африки. Які материки розташовані найближче до кожного з них, шляхи сполучення з ними.
Завдання 2. Дослідники. Знайти співвідношення між дослідниками та їх маршрутами (додаток 2)
Перевірка виконання завдання (Слайд 2,3,4,5)
Завдання 3. Овочі (додаток 3). Розгадати ребуси, показати на карті країни-батьківщини цих овочів. Картопля (Анди), помидор (Перу, Еквадор, Чилі), квасоля (Еквадор), гарбуз (Бразилія) (Слайд 6,7,8,9)
Табак європейці нюхали, жували, курили, але при будь-якому застосуванні він дуже шкідливий для людського організму, добре, що зараз це всім відомо і людина свідомо може відмовитися від цієї згубної звички.
Завдання 4. Тектонічна будова. Рельєф. Корисні копалини. Використовуючи тектонічну та фізичні карти Південної Америки заповнити пропуски в схемі.
Група 1.
Тектонічна структура – Область кайнозойської складчастості
Рельєф – ________________________________
Корисні копалини – ________________________________
Група 2.
Тектонічна структура – Гвіанський щит
Рельєф – ________________________________
Корисні копалини – ________________________________
Група 3.
Тектонічна структура – Бразильський щит
Рельєф – ________________________________
Корисні копалини – ________________________________
Група 4.
Тектонічна структура – Осадовий чохол давньої платформи
Рельєф – ________________________________
Корисні копалини – ________________________________
(На дошці складаємо схему «Тектонічна будова. Рельєф. Корисні копалини»)
Країни Південної Америки і зараз займають перші позиції по видобутку міді, олова, алюмінію у світі.
Ми з вами згадали багато географічних об’єктів Південної Америки, а зараз перевіремо вашу увагу та пам’ять.
Завдання 5. Географічна номенклатура. Знайти назви географічних об’єктів в хмаринці й нанести на контурну карту (додаток 4)
Варіант 1. Гальїнас, Карибське море, Вогнена Земля, Ла-Платська низовина, Льюльяйльяко, Парана, Маракайбо
Варіант 2. Фроуерд, затока Ла-Плата, Фолклендські, Бразильське плоскогір’я, Котопахі, Оріноко, Тітікака
Варіант 3. Кабу-бранку, Магелланова протока, Амазонська низовина, Гвіанське плоскогір’я, Атакама, Анхель, Маракайбо
Варіант 4. Паріньяс, протока Дрейка, Орінокська низовина, Анди, Амазонка, Ігуасу, Тітікака.
На прикінці лютого в нашій країні православні христіяні святкують Масляну. Це смачне й веселе свято перед Великим постом. Як ви гадаєте як це свято проходить в христіянських країнах Південної Америки? Карнавал.(Слайд 12) В ті давні часи, коли на материку змішалися культури христіян, рабів з Африки, місцевого населення і з’явилося це свято. У рабів у цей день був єдиний в році вихідний, який вони проводили у ритуальних танцях, переселенці-європейці додали свої звичаї і за декілька століть свято перетворилося на карнавал, який бушує по всьому континенту. Зараз це свято є ще й змаганням 14 шкіл самби. Але святкування має свої особливості в кожній країні.
Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (додаток 5)
Група 1.
Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)
Антофагаста (Чилі) 24ºпд.ш.71ºзх.д.
Група 2.
Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)
Ріо-де-Жанейро (Бразилія) 22ºпд.ш.44ºзх.д.
Група 3.
Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)
Тринідад (Болівія) 14ºпд.ш.64ºзх.д.
Група 4.
Завдання 6. За географічними координатами визначити місто й країну Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки)
Буенос-Айрес (Аргентина) 34ºпд.ш.58ºзх.д.
Завдання 7. Визначте в якому кліматичному поясі знаходяться дані міста і яка там погода в лютому.
Антофагаста – тропічний пустельний, тепло і сухо (ТПМ)
Ріо-де-Жанейро – тропічний вологий, тепло і можливий дощ (ТПМ, пасати)
Тринідад – субекваторіальний, тепло і можливий дощ (ЕПМ)
Буенос-Айрес – субтропічний вологий, тепло і можливий дощ (ТПМ, тепла течія)
Рослинний і тваринний світ природних зон в Південній Америці різноманітний і унікальний давайте згадаємо.
Завдання 7. Географічний ілюстрований диктант (називати тварин) (Слайд 16-35)
IV Домашнє завдання
Підготувати цікаві факти про Австралію
V Підбиття підсумків уроку
Завдання. Взяти букву:
Ви – МОЛОДЦІ.
Додаткові завдання
Група 1. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Бразилії до столиці Португалії.
Група 2. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Аргентини до столиці Португалії.
Група 3. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Перу до столиці Португалії.
Група 4. За політичною картою світу визначити відстань від столиці Чилі до столиці Португалії.
Додаток 1
Група 1. Завдання 1. Географічне положення. Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в розташуванні відносно екватору (північної та південної півкулі), нульового меридіану (західної та східної півкулі), південного та північного тропіків, південне полярне коло.
|
Група 2. Завдання 1. Географічне положення. Знайти риси подібності та відмінності Південної Америки та Африки в протяжності з півночі на південь, з заходу на схід, порізанності берегової лінії. |
Група 3. Завдання 1. Географічне положення. Порівняти, які моря та океани омивають Південну Америку та Африку.
|
Група 4. Завдання 1. Географічне положення. Порівняти характер течій, що омивають східні та західні береги Південної Америки та Африки. Які материки розташовані найближче до кожного з них, шляхи сполучення з ними.
|
Додаток 2
Завдання 2. Дослідники Південної Америки.
Знайти відповідність між портретами дослідників иа мореплавців та їх маршрутами мандрівок.
Амеріго Веспучі Александр Гумбольдт Христофор Колумб Чарльз Дарвін
А) Б)
В) Г)
Додаток3
Додаток 4
Варіант 1
Варіант 2
Варіант 3
Варіант 4
Додаток 5
Група 1. Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки) 24ºпд.ш.71ºзх.д.
|
Група 2. Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки) 22ºпд.ш.44ºзх.д.
|
Група 3. Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки) 14ºпд.ш.64ºзх.д.
|
Група 4. Завдання 6. За географічними координатами визначити місто (країну) Південної Амеррики (за політичною картою південної Америки) 34ºпд.ш.58ºзх.д.
|
Бразилія Загальні веселощі починаються в п'ятницю з моменту, коли мер передає ключі від міста королю карнавалу, котрий зводиться повноправним правителем, який може навіть видавати будь-які закони. Кожна школа самби готує власний виступ, що триває 82 хвилин і 700 метрів. Колона, яка повинна продефілювати перед глядачами і журі, складається з 3-5 тисяч чоловік. У кожній зі шкіл самби цілий рік репетирують танці, шиють костюми, продумують оформлення платформ, розробляють сценарій театралізованої ходи, і тому в Бразилії кажуть, що карнавал починається на наступний день після його завершення.
|
Аргентина Запальні танці та пісні, яскраві вбрання, прикрашені пір'ям і блискітками, не покидають вулиці аргентинських міст цілих два місяці. У цій країні проводиться найдовший карнавал у світі. Приблизно з першої суботи січня і до першої суботи березня кожні вихідні вулиці заповнюються танцівницями, які під ритмічний бій сотень барабанів виконують пристрасну самбу .
|
Болівія Десятки тисяч вбраних танцюристів і музикантів беруть участь в головному параді, що триває 20 годин. Найдавніший танець цього фестивалю розповідає про боротьбу добра і зла і називається дьявлада. А закінчується п'ятикілометрова хода загальним колінопреклонінням перед церквою, присвяченій Діві Марії.
|
Чилі Місцеві жителі не бажають, щоб в карнавалі брали участь сторонні, і тому ні за що не повідомлять заїжджим гостям, де він буде проходити. Якщо ж ви випадково почуєте музику і спів, готуйтеся до несподіванок: в ці дні всіх без розбору прийнято посипати борошном, а потім поливати виноградним соком. Карнавал в Чилі зовсім не схожий на звичні барвисті танцювальні ходи, учасники дійства колядують: ходять по домівках, співають своєрідні частівки і приймають від господарів нехитре частування.
|