Внутрішні води Євразії
Мета: з»ясувати розподіл внутрішніх вод на материку ,ознайомити з найбільшими річками ,типами їх нього живлення та режимом,навчити робити опис річки за планом, розвивати вміння працювати з картою, за допомогою художнього опису краще запам’ятовувати назви річок, виховувати дбайливе ставлення до запасів прісних вод на планеті.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: карта Євразії, підручники, атласи,картки з питаннями.
Х І Д У Р О К У
І. Оргмомент
ІІ. Мотивація пізнавальної та розумової діяльності учнів.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми вирушаємо в подорож по материку Євразія.
Ми ще раз зійдемо на високі гори, скелясті шпилі, увінчані білими шапками. Туч часто-густо творяться таємниці народження річок. Глибокими ущелинами річки поведуть нас у царство гір, і ми побачимо , як струмочки води,ледь зародившись, поступово ростимуть, мужнітимуть, як невеличкий потік , перетворившись потім на річкового богатиря , почне котити велике каміння по нерівному дні. Далі залишивши гори , попливемо по хвилях могутніх, але вже дуже постарілих потоків до далеких морів і океанів.
Крок за кроком ми простежимо життя річки від витоків до місця ., де вона закінчує свій біг, розчинившись в лоні морських чи океанічних вод.
Починаючи розповідь про великі річки Євразії, я хочу , щоб ви твердо пам»ятали: усі річки Землі – чудовий дар природи. Їх треба берегти , про них треба дбати, бо без цих живих джерел дорогоцінної вологи неможливе життя на нашій планеті.
У своєму вступному слові я розкрила мету нашого уроку, нашої подорожі. Але перед тим як вирушити , давайте перевіримо чи готові ми до неї.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
Прийом «географічна мозаїка»
Ми знаємо , що материк Євразія – найбільший материк планети. Чи впливає це якось на довжину річок?(якщо материк великий , то й річки будуть великі )
Існує афоризм – «Річки діти клімату і рельєфу»
Чому річки називають дітьми рельєфу? (рельєф впливає на напрям течії,її швидкість і довжину).
Річки діти клімату. Чому? (живлення річок різне)
Щоб існувати , жити , треба живитися – такій закон природи . Річки також підкоряються йому.
Яке живлення можуть мати річки?(опадове - снігове, дощове,;льодовикове, підземне.)
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Тепер почнемо свою подорож по річкам Євразії.
Прийом «Бліц опитування»
Прийом « Географічний практикум»
За допомогою карти підручника з»ясуйте:
Річки Євразії впадають в один чи декілька океанів? В які?
Але на карті показано ще один басейн? Що це за басейн?(внутрішнього стоку)
Робота в групах за картками.
КАРТКА №1
Басейн Північного Льодовитого океану
КАРТКА №2
Басейн Тихого океану
КАРТКА №3
Басейн Індійського океану
КАРТКА №4
Басейн атлантичного океану
КАРТКА №5
Басейн внутрішнього стоку
Літературна Хвилинка.(вірш про Дніпро).
Слово вчителя.
Як бачите , багато річок в Євразії і всі вони різні. Немає такої щоб точнісінько була схожа на якусь іншу. У кожної свій характер, «почерк», «паспорт»,властивий тільки їй. Через гори і рівнини , луки і ліси, степи і пустелі несуть вони свої води – прозорі і каламутні, холодні і теплі, прісні і солонуваті.
Багато річок забруднюються. Жителі Рейну називають свою річку «стічною канавою Європи».
Прийом «Проблемне питання»:
-Як ви думаєте ,що є джерелом забруднення?
Екологічне виховання. (доповідь учня, який мав випереджувальне завдання).
А як зменшити забруднення річок?
У. Закріплення вивченого матеріалу.
Для того щоб закріпити і поглибити наші знання про річки Євразії ми виконаємо Практичну роботу « Опис річки за планом».(за вибором учнів або по варіантам)
Давайте згадаємо план характеристики річки.
Виконання практичної роботи
УІ. Домашнє завдання.