ТЕМА: Опірність організму хворобам
Мета
навчальна: сформувати поняття «імунітет», «імунна система», ознайомити з видами імунітету, будовою вірусу ВІЛ- інфекції, шляхами передачі ВІЛ/СНІД;
розвивальна: формувати в учнів пізнавальний інтерес, дослідницькі навички, розвивати інтелектуальну сферу дитини, ініціативність у висловлюванні думок, уміння лаконічно висловлювати свою думку, формувати соціальну компетентність, розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх;
виховна: виховувати активність, дисциплінованість, уважність, вміння працювати у колективі, відповідальність за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих людей.
Методи та прийоми роботи:
Інформаційно – рецептивний: словесний: розповідь, пояснення, бесіда, робота з підручником.
Наочний: ілюстрація, демонстрація,проведення досліду.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.
Проблемно – пошуковий: проблемні питання
Візуальний: заповнення таблиці.
Міжпредметні зв’язки: історія, біологія, медицини, валеологія, імунологія.
Обладнання: підручник, таблиці, зошити, відеоматеріал.
Очікувані результати: учні дізнаються про імунну систему, способи захисту власного імунітету.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
1. Організаційний момент
Привітання.
2. Активізація пізнавальної активності. Прийом «Пригадай»
II. Мотивація навчальної діяльності
На скелі в Елладі було висічено: «Якщо хочеш бути сильним - бігай якщо хочеш бути красивим - бігай, якщо хочеш бути здоровим – бігай».
Справедливість цього вислову в теперішній час доведена багатьма науковими
дослідженнями. Людина народжена для активної фізичної діяльності, і без неї радість життя не може бути повною.
Нашу планету населяють безліч організмів. Одні з них, як і людина, споживають готові органічні речовини, інші — синтезують їх самостійно, а деякі просто пристосувалися до паразитичного способу життя та існують за рахунок інших живих істот. До таких організмів належать хвороботворні бактерії, одноклітинні паразитичні організми та віруси.
Проблемне питання:
Одного філософа спитали, що є для людини найбільш цінним і важливим
у житті: багатство чи слава? Подумавши хвилину, мудрець відповів: «Ні
багатство, ні слава не робить людину щасливою. Здоровий бідний щасливіший, ніж хворий король!». Як ви розумієте цей вислів? Чи правий філософ?.
Записати дату та тему уроку.
III. Вивчення нового матеріалу
Імунітет — це спосіб захисту організму від чужорідних тіл або власних клітин, у процесі розвитку яких відбулися порушення. Функція імунітету — знешкодження чужаків, що потрапили всередину тіла, попередження утворення пухлин та контроль стабільності внутрішніх процесів організму.
Створення схеми «Види імунітету»
Робота з підручником вправа 3 с 202.
Демонстрація «Злюка Бактерія». (Прикріпити на плакаті «Людина» бактерії, віруси на ті місця через які вони можуть проникати в організм)
— Я шукаю ранки і подряпини на твоєму тілі, яким ти не приділяєш увагу.
— Я шукаю тих, хто не миє руки, овочі або фрукти, хто п’є воду з неперевіреного джерела.
— Я шукаю тих, у кого в помешканні багато пилу.
Через шкіру, ротову та носову порожнину, наче через відкриті ворота, хвороботворні організми потрапляють до нашого організму. Проте, якщо збудників захворювання потрапляє небагато, ви не хворієте. Організм сам успішно захищає себе — чинить опір збудникам. А якщо ми ще й допомагаємо йому в цьому, то виграємо бій.
Однією з найнебезпечніших хвороб імунної системи є вірус імунодефіциту людини (ВІЛ). ВІЛ — це невиліковне захворювання, що поступово позбавляє організм здатності протидіяти хворобам. Унаслідок руйнування вірусом імунної системи в людини розвивається багато захворювань, що вражають організм та поступово знижують його працездатність. Сукупність усіх уражень, що виникли в результаті ВІЛ, називають СНІД (синдром набутого імунодефіциту). Демонстрація відео про ВІЛ/СНІД https://youtu.be/1eOXssmxmmg?si=j_w934C-_rLGf_55
Міцність імунітету залежить від багатьох чинників: спадковості, харчування, способу життя, неправильного лікування тощо. Якщо ви постійно хворієте, задумайтесь: можливо, ваш імунітет потребує допомоги.
Навіть якщо від природи ваш імунітет слабкий, зміцнити його можна, дотримуючись простих правил (робота з підручником с 178).
Практичне застосування знань. Проведення досліду
У чисту ємність наливаємо воду та насипаємо чорний перець (імітація бактерій). Пропоную дітям опустити палець у воду. Що відбувається? (бактерії налипають на палець). А тепер опустіть палець у мило. І знову опустіть палець у воду з бактеріями. Що відбувається? (бактерії тікають). Який висновок ви можете зробити?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
ЗАСТОСУЙТЕ СВОЇ ЗНАННЯ
Оцініть стан свого імунітету (залежно від того, як часто ви хворієте на інфекційні захворювання). Як ви зміцнюєте свій імунітет або плануєте це робити? (Пропоную дітям намалювати власну імунну систему).
V. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Відкритий мікрофон»
- Я дізнався …
- Для мене було новим…
- Я хотів би дізнатися про….
VІ. Домашнє завдання.
Читати параграф 46. Виконати завдання № 4, 5 на с 202 – 203.
Література