Аліна Карпенко
вчитель філії Володарське НВО «ЗОШ І-ІІст-ДНЗ»
Тема: Планета Земля. Внутрішня будова Землі. Літосфера. Підручник «Довкілля 5 клас» за редакцією О.Григоровича. – Харків: «Ранок», 2022
Мета:
Основні поняття: «глобус», «ядро», «мантія», «земна кора», «літосфера»
Обладнання: карта півкуль, підручник, таблиці і схеми «Внутрішня будова Землі» з атласу «Довкілля 5 клас».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Діти, ми сьогодні на уроці з’ясуємо, як утворилася на планета, які цікаві процеси відбуваються в надрах землі. Побачимо зображення, як змінювалася Земля впродовж мільярдів років.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття про Землю. Глобус
Використання наочності Учитель демонструє Глобус – зменшену модель Землі. Мал.19.1 ст.68 у підручнику.
Яку форму має наша планета Земля?
Які материки й океани ви знаєте?
2.Внутрішня будова Землі
Демонстрація можна продемонструвати куряче яйце, яке за структурою будови схоже на будову планети.
Розповідь У центрі Земної кулі існує ядро (яке поділяють на зовнішнє і внутрішнє). Воно велике і надзвичайно гаряче. Його радіус становить 3500 км. Найвища температура у центрі ядра сягає +5000 °С. Але чим ближче до поверхні Землі, тим температура нижча. Наступний шар — мантія. Вона огортає ядро, ніби покривало. Товщина мантії становить близько 2900 км, а її температура може сягати від кількох сотень до +2500 °С. Мантію вкриває земна кора — верхній твердий шар Землі. Якщо порівняти планету з яблуком, то земна кора така ж тонка, як і шкірка яблука. Її товща становить від 10 до 70 км.
Мал.19.2 ст.68 у підручнику. Демонстрація таблиць і схем з атласу.
3.Літосфера. Рух літосферних плит
Використання наочності «Карта літосферних плит», «Фізична карта світу».
Мал. 19.3. Утворення материків, за гіпотезою Альфреда Вегенера, можна використати прийом «географічні пазли».
Альфред Вегенер помітив, що всі материки можна скласти докупи, як пазли. Він висунув гіпотезу, що 200 мільйонів років тому існував один материк Пангея, оточений єдиним океаном. Але з плином часу материк розколовся, а його уламки стали сучасними материками. Це сталося завдяки руху літосферних плит.
ІV. Підсумок (рефлексія)
1. Чи вдалося нам вирішити завдання уроку?
2. Що таке глобус?
3. Якою є внутрішня будова Землі?
4.Хто такий Альфред Вегенер?
5. Що таке літосфера?
6. Які континенти та океани ви знаєте?
Учитель підводить підсумок уроку, аналізує й оцінює активність учнів.
V.Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 19.