Урок. "Плід. Лабораторне дослідження:будова плоду. Інструктаж з БЖД"

Про матеріал

Конспект уроку з біології з теми: "Плід. Лабораторне дослідження:будова плоду. Інструктаж з БЖД".

Мета: ознайомити учнів з поняттям плід, дати йому характеристику; визначити особливості в зовнішній і внутрішній будові плодів; розвивати вміння визначати різноманітність плодів і класифікувати їх за особливостями будови; розвивати логічне мислення, інтелектуальні та творчі здібності; уміння порівнювати біологічні процеси у природі; уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення; виховувати екологічну культуру, бережливе ставлення до довкілля, та природи рідного краю.

Перегляд файлу

Тема: Плід. Лабораторне дослідження:будова плоду. Інструктаж з БЖД (слайд 1)

Мета: ознайомити учнів з поняттям плід, дати йому характеристику; визначити особливості в зовнішній і внутрішній будові плодів; розвивати вміння визначати різноманітність плодів і класифікувати їх за особливостями будови; розвивати логічне мислення, інтелектуальні та творчі здібності; уміння порівнювати біологічні процеси у природі; уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення; виховувати екологічну культуру, бережливе ставлення до довкілля, та природи рідного краю.

 

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  зображення плодів різних рослин, підручник, зошит для лабораторних досліджень, муляжі плодів, мультимедійна презентація.

 

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчення генеративні органи рослин.

Тестові завдання (слайд 2-7)

І варіант

ІІ варіант

  1. Подвійне запліднення відкрив:

А) Карл Лінней

Б) Сергій Навашин

В) Роберт Гук

1. Запліднення у квіткових рослин називають подвійним, тому що:

А) в результаті утворюються дві зиготи

Б) в ньому беруть участь два спермії

В) в ньому беруть участь дві яйцеклітини.

2. Яйцеклітини знаходяться у:

А) пилкових зернах

Б) зародковому мішку

В) пилкових трубках

2. Спермії містяться у:

А) пилкових зернах

Б) заодковому мішку

В) пилкових насінному зачатку

3.Ендосперм утворюється внаслідок злиття:

А) ядра одного спермія з ядром яйцеклітини;

Б) ядра одного спермія з ядром центральної клітини;

В) ядер двох сперміїв

3.Зигота утворюється внаслідок злиття:

А) ядра одного спермія з ядром яйцеклітини;

Б) ядра одного спермія з ядром центральної клітини;

В) ядер двох сперміїв

 

4. Перенесення пилку з пиляка тичинки на приймочку маточки це:

А) запліднення

Б) запилення

В) розмноження

4. Запасна тканина насінини із запасом поживних речовин:

А) насінний зачаток

Б) зародковий мішок

В) ендосперм.

5. Самозапилення може відбуватись:

А) вітром

Б) водою

В) всередині квітки

5. Дводомні рослини завжди є:

А) перехреснозапильними

Б) самозапильними

В) правильної відповіді немає.

6. Запліднення у квіткових рослин подвійне, бо:

А) воно відбувається двічі

Б) в результаті утворюється дві зиготи

В) в ньому беруть участь два спермії

Г) в ньому беруть участь дві яйцеклітини

6. Насінний зачаток у квіткових рослин розташований у:

А) зав’язі маточки

Б) стовпчику маточки

В) квітколожі

Г) пилковій трубці

Зробити позначення до малюнку «Подвійне запліднення» (слайд 8)

І варіант 1 – пилкове зерно; 3 – спермій; 5 – яйцеклітина.

ІІ варіант  2 – пилкова трубка; 4 – велика центральна клітина; 6- зародковий мішок.

Доповнити речення:

І варіант

ІІ варіант

Вітрозапильні рослини зазвичай мають такі ознаки:

А)_____________________

Б)_____________________

В)_____________________

 

Комахозапильні рослини зазвичай мають такі ознаки:

А)_____________________

Б)_____________________

В)_____________________

 

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Казка «Невирішене питання» (слайд 9)

Одного літнього сонячного дня, проходячи повз городні зарості, я почула суперечку.

- Я  королева всіх плодів, соковита й солодка, як ніхто, - сказала Диня, повертаючи свій зелений бік до Сонця.

- Ні, я, — заперечила Картопля.

- Мене варять, мене труть, пироги з мене печуть.

Круглобока Капуста аж позеленіла  від злості.

- У нашому роді ніколи не виникали подібні суперечки, — сердито мовила вона.

Довго вони ще сперечалися, уже зовсім стемніло, але так і не дійшли однієї думки.

Пропоную нам вирішити цю суперечку: хто ж є королевою всіх плодів?

Це ми зможемо зробити опрацювавши матеріал сьогоднішнього уроку.

 

Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 10)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.      

Розповідь з елементами бесіди.

Так, що ж таке плід? (слайд 11-12)

Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. 

Плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки. (слайд 13) 

Будова плоду. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень утворюється з стінок зав’язі маточки. (слайд 14)

В оплодні розрізняють три шари:

  • зовнішній – екзокарп - 1;
  • середній – мезокарп - 2;
  • внутрішній – ендокарп - 3.

 Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.

Різноманітність плодів

Плоди надзвичайно різноманітні за розмірами, формою, будовою оплодня, забарвленням, способом розкривання.

Існують плоди з різною кількістю насіння: (слайд 16)

- однонасінні (соняшник, вишня);

- багатонасінні (мак, огірок, помідор).

Учні заздалегідь готують інформацію про різні види плодів та презентують їх.

При утворенні плодів стінки зав’язі видозмінюються у двох напрямках: в одних рослин оплодень стає сухим, а в інших – соковитим. (слайд 17)У результаті цього плоди поділяються на:

соковиті- оплодень плодів м'ясистий, соковитий:

-  кістянка - плід з тоненькою шкірою, соковитою м'якоттю й однією насіниною всередині досить твердої кісточки (вишня, слива, абрикос, черемха); (слайд 181)

-  ягода -  багатонасінний плід із соковитими середнім та внутрішнім шарами оплодня, а його зовнішній шар утворює захисну шкірку (смородина, чорниця, помідор, виноград, аґрус, картопля, журавлина); (слайд 19)

- яблуко плід, який має соковитий лише середній шар оплодня, а внутрішній – ущільнюється(яблуня, груша, айва, горобина); (слайд 20)

- гарбузина - середній та внутрішній шари плоду соковиті, а зовнішній – твердий (гарбуз, огірок); (слайд 21)

- помаранча - багатонасінний плід з товстошкірим екзокарпієм, багатий на ефірні олії; мезокарпій губчастий, білого кольору, сухий; ендокарпій – соковитий (лимон, апельсин); (слайд 22)

- багатокістянка - утворюються з кількох маточок однієї квітки (малина, ожина); (слайд 23)

- суничина - розросле квітколоже стає соковитим; на його поверхні у великій кількості розміщені сухі плоди – горішки(суниця, полуниця). (слайд 24)

 сухі- відсутня соковита м'якоть:

- зернівка - плід, в якого плівчастий оплодень зрісся з насінною шкіркою (пшениця, ячмінь); (слайд 26)

- сім’янка - сухий шкірястий плід, стінки котрого прилягають до насінини, однак не зростаються із нею (соняшник, кульбаба, ромашка); (слайд 27)

- біб – плід, що розкривається 2 стулками, на внутрішньому боці яких знаходиться насіння (квасоля, горох, біла акація, конюшина); (слайд 28)

- стручок – плід, що має дві стулки, насіння розташоване на перегородці усередині плода (хрін, гірчиця, капуста, свиріпа, редиска, редька, ріпа, бруква); (слайд 29)

- коробочка – плід, що містить багато насіння, яке висипається через отвори у ній чи після розкривання плоду (мак, льон, бавовник, фіалка, бавовник, дурман, дзвоники, лілія, тюльпан). (слайд 30)

- листянка - сухий одногніздий багатонасінний плід, що розкривається по одній стулці і утворений одним плодолистком (магнолія); (слайд 31)

- горіх- плід, який має твердий здерев'янілий оплодень, усередині якого вільно лежить одна насінина (ліщина, бук); (слайд 32)

 

Сухі плоди можуть бути:

- розкривні (боби гороху, квасолі, коробочка маку).

- нерозкривні (жолуді дуба, горіхи ліщини).

Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.

IV Узагальнення та систематизація  отриманих знань

Виконання лабораторного дослідження «Будова плоду» за інструктивними картками в зошиті для лабораторних досліджень. (слайд 33)

 

Обговорення казки  «Невирішене питання» (слайд 34)

 

Вправа. «Знайди зайве» (слайд 35 - 38)


 


Відгадайте загадки і скажіть про які типи плодів йдеться:

(слайд 39)

1) Ікру похвалиш, а юшки не звариш (баклажан чи кабачок)

2) Стебло вусате, а сам смугастий (кавун)

3) Низький та колючий, солодкий та пахучий.

Ягоду зірвеш - руку обдереш. (аґрус)

4) У зеленім кожушку, в кістяній сорочечці.

Я росту собі в ліску, всім зірвати хочеться. (горіх)

5) Живе один батько і тисячі синів має.

    Всім шапки справляє, а собі немає. (дуб, жолуді)

6) Навесні цвітуть, мов свічі, заглядають сонцю в вічі,

     А під осінь ті свічки вдягнуть з голок кожушки. (каштан)

7) Стала на поляні в жовтім сарафані,

     Підросте - всміхнеться, для вітрів вбереться,

     ЇЇ платтячко біленьке пишне, ніжне та легеньке. (кульбаба)

8) Навесні красується білим цвітом, а в жнива - червоним плодом. (вишня)

9) На городі виріс дужий, круглий, жовтий і байдужий

    До червоних помідорів, до капусти і квасолі.

    Хто цей гордий карапуз? Здогадалися?.. (гарбуз)

10) Я жовтенька, я маленька, мов медочок солоденька,

      На баштані достигаю, тепле сонечко вітаю.(диня)

 

V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання (слайд 40)

Опрацювати § 36

* Творче завдання (за бажанням):

Кросворд “Будова і різноманітність плодів”

 

docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
2502
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку