Урок "Плоди. Різноманітність та будова плодів"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Плоди. Різноманітність та будова плодів". Містить ігровий пізнавальний матеріал. Інтерактивні вправи
Перегляд файлу

У щастя людського

 Є рівних два крила

Троянди й виноград,

Красиве і корисне.

 

 

     Тема уроку: Різноманітність плодів.

     Мета: Навчити розрізняти складові частини плодів, - дати уявлення про сухі та соковиті плоди; розвивати увагу учнів, творчість, вміння швидко знаходити правильні відповіді, виховувати екологічне мислення, бережне ставлення до природи.

     Обладнання: набори сухих плодів гербарного матеріалу, сухі плоди, свіжі соковиті плоди, муляжі різних плодів, комп’ютери.

Структура уроку

І. Організаційний етап – 1 хв.

II. Активізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності – 3 хв.

III. Надання учням необхідної інформації 10 хв.

IV. Виконання лабораторної роботи – 4 хв. 

V. Узагальнення та закріплення знань – 15 хв.

VI. Рефлексія.

       а) Метод “Мікрофон” – 3 хв.

       б) Гра “Склади вираз” – 2 хв.  

VII. Домашнє завдання – 2 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст уроку.

 

І. Організаційний момент. Підготовка класу до уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

 (Вчитель одягнутий в одяг зеленого кольору з шарфом із квітками, на грудях приколена квітка и листок із написом “Флора”.)

     Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ваша вчителька поїхала у кругосвітню подорож і попросила мене до вас завітати. І ось у вас в гостях цариця рослин-Флора. Я скрізь побувала і бачила, що велика і прекрасна наша Земля. Поглянувши, навколо себе, ми бачимо  різнобарвний світ. Чи йдемо весняною стежинкою і чуємо різноголосий щебет птахів, чи ступаємо по різнотрав’ю вкритому блискучою росою, чи вкриваємось жовто-багряною ковдрою осені, чи йдемо по засніженій зимовій доріжці. Все навкруги милує наше око. Кожна стежинка, кожне деревце, квітка, травинка – невід’ємні частини Природи, її багатства. Рослини дають нам життя. Кожна рослинка – це витвір природи, а вершиною її фантазії є квітка. В процесі свого життя квітка помахом руки цариці Природи здатна перетворитися з прекрасного на корисне,  Квітка пов’яла і достигає, що ? (Плід)

     А чи знаєте ви будову плодів? Чи знаєте ви, що вони не схожі між собою? Чи знаєте, яке значення плоди мають в нашому житті та в природі? Сьогодні я допоможу вам краще пізнати їх. Тож запрошую вас у різноманітний світ плодів. Заглянемо навіть в середину цього чудесного творіння.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 

IV. Надання учням необхідної навчальної інформації.

   

 Після запліднення зав’язь розростається і з неї утворюється плід, а насіння опиняється всередині плода. Плоди можуть розрізнятися за розмірами, формою, будовою оплодня, забарвленням, способом розкривання. До рослини плід кріпиться за допомогою плодоніжки. А сам складається з оплодня та насіння. Оплодень утворюється зі

 

 

стінок зав’язі і складається з трьох шарів – зовнішнього,               

                                                                          середнього,

                                                                          внутрішнього.

     Коли квітка має одну маточку з неї утворюється один простий плід ( наприклад, у вишні, у сливи).

     Коли квітка має декілька маточок, то з кожної маточки утворюється дрібний плодик і разом вони утворюють складний плід (малина, ожина). Інколи, в дуже щільних суцвіттях, з кожної квітки виникає плід, але вони зростаються між собою і утворюють супліддя ( ананас, шовковиця).

     Мабуть, немає серед вас тих, хто не куштував смородини чи черешні. Скільки насінин містить черешня? (Одну) А смородина? (багато). Отже за кількістю жильців у будиночку, тобто насінин у плоді, вони поділяються на однонасінні і багатонасінні. Наведіть приклади однонасінних – І ряд, багатонасінних – ІІ ряд. Чим відрізняються плоди черешні від плодів соняшника? ( Тим, що оплодень черешні м’ясистий соковитий, а у соняшника плід – це всохла шкірочка). Від чого це залежить? Як ви гадаєте? ( В одних рослин під час дозрівання плоду його оплодень висихає і вміст води в ньому дуже зменшується, а в інших рослин оплодень до зрілого плоду залишається соковитим і може містити цукри, які надають йому солодкого присмаку). Таким чином плоди ще й  розрізняються залежно від вмісту води в оплодні. Якщо води мало, то вони які? ( сухі), якщо багато, то…? ( соковиті).

   

 Розглянемо сухі плоди.

Подивіться на ці два сухі плоди ( зернівка і стручок). ( Флора намагається розкрити обидва плоди) Що відбувається з цими плодами? В середину одного ми можемо заглянути, а інші не відкривають нам двері. Отже сухі плоди поділяються н розкривні та нерозкривні. Матінка Природа, щоб розрізняти плоди, дала їм імена. У гороху, квасолі, сої плід називається – біб. Він розкривається двома стручками, до яких прикріплені насінини. Подібну будову має плід стручок, але насінини кріпляться до плівчастої перетинки, яка тут є. Стручечок має таку ж будову, як і стручок, але він менший за розмірами. До розкривних плодів належить і коробочка( мак, дурман, блекота). “Тверду сорочку” має плід горіх, а “тверда сорочка” – це його оплодень. А плід сім’янка

 

має шкірястий оплодень, який не зростається з насіниною (соняшник, волошки). У зернівки оплодень міцно зростається з насіниною ( жито, пшениця).

     Назвіть будь-ласка сухі плоди, які ви бачите на малюнку. (Учні називають плоди, які зображені на екранах комп’ютерів).

  

  А тепер відвідаємо соковиті плоди. Соковиті це які? (Учні відповідають). До соковитих плодів належить плід ягода. Це багатонасінний плід із соковитими середнім та внутрішнім шарами оплодня, а його зовнішній шар утворює захисну шкірку ( порічки, виноград, аґрус). Яблуко належить також до багатонасінних плодів. Але у нього соковитий лише середній шар оплодня, а внутрішній ущільнюється (яблуня, груша, горобина). Всіх вас матінка природа пригощала соковитими, солодкими динями та кавунами, а вони являються родичами гарбуза та огірків, і плід їх має назву гарбузина.

 

Ходить гарбуз по городу,

Питається свого роду:

А чи живі, чи здорові

Всі родичі гарбузові?

Обізвалась жовта диня

Гарбузова господиня

Усі живі і здорові

Всі родичі гарбузові

Обізвались огірочки

 Гарбузові сини й дочки

Ми всі живі і здорові

Всі родичі гарбузові.

 

Ми дуже полюбляємо плоди, які в нас з’являються найраніше навесні, це плід суничина (полуниця, суниця). До однонасінних соковитих плодів належить плід кістянка. В середині є тверда здерев’яніла кісточка. Який це шар оплодня? (Внутрішній). Середній шар соковитий, а зовнішній – тоненька шкірка  ( вишня, слива, абрикос). Назвіть, які соковиті плоди ви бачите на екранах комп’ютерів.

 

 

 

IV. Виконання лабораторної роботи.

На екранах комп’ютерів зображений плід в розрізі. Діти роздивляються його будову. Потім розглядають плоди, які є на їхніх столах в розрізаному вигляді. Пояснюють їхню будову. Потім виконують самостійну роботу. Визначають назви шарів плоду помідора, ставлячи відповідні цифри до зображень на моніторі.

 

V. Узагальнення та закріплення знань.

   

 На екранах висвічується сигнал “SOS” - , звучить сирена. Це сигнал небезпеки. На моніторах написаний текст телеграми:”Допоможіть нам! Ми співробітники селекційної станції, яка займається вивченням  плодів та зберігає всі екземпляри плодів, які є на нашій планеті, потрапили в полон. Інопланетяни, побачивши таку красу на Землі, таку різноманітність плодів, хочуть забрати всі плоди на свої планети або в замін вимагають інформацію про будову та різноманіть плодів. Будь-ласка Флоро, допоможи спасти нашу планету, адже без плодів рослини не зможуть розмножуватись насінням. Дайте будь-ласка відповіді на запитання та розв’яжіть завдання, які дали нам чужоземці.

     Флора: Діти, ви вже маєте уявлення про плоди, тож допоможемо Природі.

1.Завдання.Термінологічна естафета

   Нам пропонують по-черзі називати плоди, які ви знаєте  ( Учні

   по- черзі називають назви плодів, які знають).

2. Завдання. Загадкове.

    Розгадати ботанічні загадки.(див. додаток)                                     

 

Для того, щоб швидше виконати наступні завдання, потрібно розділитись на групи.

3.Відгадай рослину за текстом

Вам треба показати свою ерудицію, здатність творчо мислити, кмітливість. На карточках у кожної групи написані розповіді про квітку та плід. За текстом відгадати про що йде мова.

 

               

   1).Український народ наділив цю рослину багатьма гарними епітетами, оспівав як символ дівочої краси. Гарна ця рослина під час цвітіння-навесні, а восени, коли дозрівають її плоди, вона прикрашає наші пейзажі. Існує одне із повір’їв: не можна ламати цю рослину, щоб не накликати мороз. Цього звичаю колись дотримувалися всі. Це був наївний, але дієвий природоохоронний спосіб. Отже, назвіть рослину-символ України. (Калина).

                  2). Великий знавець природи Зуєв називав цю рослину найдухмянішим вітаміном природи. Ось як він описує аромат плодів цієї рослини: « Здається, що десь у тазу скипіло та випаровується цукрове варення з букету троянд, меду, яблук і ананасів». З латинської ця назва означає-приємний запах. Що це за рослина.(Полуниця).

                  3). Англійською ця рослина називається pineapple, тобто, дослівно, «соснове яблуко», оскільки його плоди, а точніше, супліддя, дійсно схожі на шишки. А як називаємо «соснове яблуко» ми? ( Ананас ).

                  4). Турок сказав про неї: « Не має сенсу говорити з глухим про музику, живопис, а з англійцем про її смак». Афганець же висловився про неї так: « Усе в ній прекрасне. Сільська дівчина йде з нею на побачення, оскільки її аромат-ніби парфуми». Іранець сказав про неї: « Вона-дар божий, тріщинки на її корі-це священні письмена, які накреслив сам Аллах». Туркмен сказав про неї: «якщо ти зібрався в дорогу, візьми її із собою, ти втамуєш спрагу і будеш ситий». Хто вона? ( Диня ).

     4. Запропоновані овочі і фрукти розкласти в два кошики ( в один-плоди, в інший-бульби, цибулини, коренеплоди

  1. « Плутанка». (Анаграма ).

         Учні вгадують назви плодів і пояснюють до яких типів вони

         відносяться. (Сухі чи соковиті ).

Нівказер – зернівка

Тянкакіс – кістянка

     Зинагарбу – гарбузина

                                          Гояда – ягода

                                          Колуямб – яблуко

   Нанисучи – суничина

  1. « Хрестики – нулики».

Закресліть однією лінією три клітини, виграшний варіант складають назви сухих плодів.

 

БІБ

ЗЕРНІВКА

КІСТЯНКА

ЯГОДА

СТРУЧОК

ГАРБУЗИНА

СУНИЧИНА

ЯБЛУКО

КОРОБОЧКА

 

  1. «Розірвана записка»

Ось інопланетяни ще передали записку, але в ній деякі слова розірвані і не можна прочитати. Відновіть її зміст.

Назва плоду

Ознаки

Тип плоду

 

 

 

Плід, оплодень якого прилягає до єдиної насінини, але не зростається з нею

Сухий

Ягода

Плід з м’якоттю, що зовні вкрита шкіркою, в середині багато насіння

 

 

Плід з м’якоттю і твердим внутрішнім шаром

 

 

Зернівка

Плівчастий оплодень зростається з насінною шкіркою єдиної насінини

 

 

 

 

 

 

 

Розкривається за допомогою кришечки, розтріскуванням, зубцями

Сухий

 

Розкривається з двох боків, насінина прикріплюється до стулок

 

 

 

 

 

  1. « Загадковий плід».

На дошці намальоване дерево, а на столі лежать плоди, на яких написані запитання. Учні відповідають на запитання і прикріплюють плід на дерево намальоване на дошці.

Запитання:

        а) Що таке плід?

                 б) Що таке однонасінні і багатонасінні плоди?

                 в) Що таке супліддя?

                 г) Які плоди називаються сухими?

                 д) Які плоди називаються соковитими?

Ось ми і допомогли Природі зберегти плоди на нашій планеті, а тепер зробимо висновок

   

      9.Метод « Прес…»

        Учні роблять висновок про будову, різноманітність, та значення плодів.

 

     10. «Склади квітку»

Флора: Ви дуже добре працювали і допомогли Природі повернути плоди. А тепер я хочу, щоб ви з розсипаних пелюсток склали квітку і запам’ятали те, що там буде написано

 

Учні складають вираз

Флора:  запам’ятайте ці слова. Я хочу прочитати вам вірш і пригостити вас дарами матінки – Природи. 

Природа – матінка мені

В дарунок дала світ рослинний,

Який люблю я, бережу

Як найціннішу із святинею.

Радію, коли все гаразд,

Коли усі веселі та щасливі,

А коли гірко комусь в світі цім,

То пережить мені не сила.

Я гірко плачу, як образили рослину,

Вас закликаю: не чиніть біди.

Нехай у царстві Флори сонце сяє

І буйний цвіт квітує назавжди.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 березня 2021
Переглядів
1533
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку