Шевчук І.В.
Нігинська ЗОШ І-ІІІ ст.
Урок математики в 5класі
Тема. Площа прямокутника і квадрата
Формування компетентностей:
• предметна компетентність: удосконалити вміння обчислювати площу прямокутника та квадрата;
створити умови для усвідомлення учнями цінності практичного застосування формули площі прямокутника у житті,
• ключові компетентності:
• уміння вчитися впродовж життя — прагнути до вдосконалення результатів своєї діяльності;
• спілкування державною мовою — доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень;
• ініціативність і підприємливість — аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення;
Тип уроку: удосконалення вмінь і навичок.
Наочність та обладнання: матеріал для «Доміно », ватман, маркери, таблиці з
домашнім завданням, кошторисна таблиця, завдання для груп на
окремих аркушах.
Покажи мені – і я запам’ятаю.
Дай мені діяти самому – і я навчуся…
Китайська мудрість
Хід уроку
1.Ознайомлення учнів із темою та метою уроку
Я зачитаю акровірш, початкові букви рядків якого підкажуть вам ключове поняття, яке ми будемо використовувати на цьому уроці.
Прямокутник всі ми знаємо,
Легко його зображаємо,
От би точно нам ще взнати,
Щоб його пофарбувати,
А скільки ж фарби купувати?
Так, сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати площу прямокутника і квадрата. І ви побачите яку важливу роль відіграє формула площі прямокутника і як знання цієї формули допоможе вам в житті .
Задача. Наприкінці навчального року в математичному кабінеті потрібно буде зробити косметичний ремонт: пофарбувати підлогу і двері , пофарбувати стелю білою водоемульсійною фарбою, стіни – кольоровою і наклеїти багет на стіни. На батьківських зборах ваші батьки вирішили, що спонсорська допомога батьків з однієї сім`ї не повинна перевищувати 100грн. Використовуючи запропоновані джерела, проведіть розрахунки і підкажіть батькам чи вистачить зібраних грошей. Скільки буде коштувати ремонт, якщо його будуть проводити ваші батьки самі?
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Домашнім завданням було, зробивши потрібні вимірювання в математичному кабінеті, заповнити таблиці.
(Учитель перевіряє і коректує розміри в таблицях учнів)
Назва |
Розмір (м) |
Підлога (стеля) |
9×6 |
Демонстраційний стіл |
3×1 |
Двері |
1×2 |
табл.1
Назва |
Розмір (см) |
Над дошкою |
400×50 |
Над дверима |
100×50 |
Справа від дверей |
100×200 |
табл.2
Назва |
Розмір (см) |
Зліва від дверей |
100×200 |
Над дверима |
100×50 |
Справа від дверей |
400×100 |
табл.3
(Справа від дверей висота панелі вища, бо там розміщені вішаки для одягу).
Назва |
Розмір (м) |
Кількість |
Права стіна |
9×2 |
|
Ліва стіна( проміжок між вікнами) |
1×2 |
3 |
табл.4
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
На одних аркушах написано початок фраз , на інших – закінчення до них, серед закінчень – не всі правильні. Учням потрібно підібрати правильні закінчення. Все зроблено в двох екземплярах, до демонстраційного стола викликають двох учнів. Хто з учнів виконає завдання швидше, тому на бал вища оцінка.
1 |
10 |
|
10 000 |
Рівні фігури мають |
різні площі |
рівні площі |
Площа фігури дорівнює |
сумі площ її частин |
Площа квадрата дорівнює |
Площа прямокутника дорівнює |
квадрату його сторони |
2. Поки 2 учні складають незакінчені фрази, для решти учнів класу усно методичний прийом «Сніжна грудка».
Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня і говорить : «Речення!». Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує запитання з цим словом, а четвертий дає відповідь, можна продовжити: запитання – відповідь…
Наприклад:
Слово |
Прямокутник |
Речення |
Прямокутник – це чотирикутник у якого всі кути прямі і протилежні сторони попарно рівні |
Запитання |
Яка формула периметра прямокутника? |
Відповідь |
Р=2а+2b |
Запитання |
Яка формула площі прямокутника? |
Відповідь |
S=ab |
ІV. Удосконалення вмінь і навичок. Практичне застосування формули площі і периметра прямокутника.
(клас ділиться на малі групи диференційовано)
Завдання для першої групи (середній рівень)
Задача 1 . Скільки потрібно купити багета, щоб обклеїти стіни. Яка площа стелі (табл.1)?
Розв’язання.
1)Р=2а+2b=2 (а+b)= 2(9+6)=215=30 (м )- потрібно багета;
2) S=a b=96=54() – площа стелі.
Відповідь:30 м ; 54.
Завдання для другої групи (достатній рівень)
Задача 2. Яку площу підлоги математичного кабінету потрібно пофарбувати, якщо під демонстраційним столом підлога не фарбується(табл.1) ?
Розв’язання.
Відповідь: 51
Завдання для третьої групи (високий рівень)
Задача 3. Яка загальна площа пофарбованої частини стін математичного кабінету (табл.1-4)?
Вказівка . Так. як ми ще не вчили десяткові дроби, то розміри пофарбованої частини передньої і задньої стіни подано в сантиметрах. Тому лише, знайшовши загальну площу фарбування обох стін, одиниці площі переведіть з квадратних сантиметрів в квадратні метри.
Розв’язання.
3)Площі пофарбованої частини передньої і задньої стіни доцільніше обчислювати, заповняючи таблицю:
Назва |
Розмір(см) |
Площа() |
Над дошкою(передня стіна) |
400×50 |
20 000 |
Над дверима(передня стіна) |
100×50 |
5 000 |
Справа від дверей (передня стіна) |
100×200 |
20 000 |
Зліва від дверей(задня стіна) |
100×200 |
20 000 |
Над дверима(задня стіна) |
100×50 |
5 000 |
Справа від дверей (задня стіна) |
400×100 |
40 000 |
Разом |
|
110 000 |
1=10 000
=110 000=11– площа пофарбованої частини передньої і задньої стіни разом;
Відповідь: 35.
Всі учні разом промовляють і виконують рухи руками:
Із-за парт ми дружно встали
І кути всі показали:
Руки в сторони розвели
Й кут розгорнутий провели.
Праву руку залишаємо,
Ліву – трішки піднімаємо
Знають всі: це кут – тупий,
Який більший за прямий.
Тепер позицію зміняємо :
Ліву –в сторону тримаємо,
Праву руку – рівно вгору:
Кут прямий дає всім фору.
Праву руку – трішки вліво:
Й гострий кут – усім на диво!
Це вже кожен зрозумів:
Він – найменший із кутів.
Отак просто під час гри
Повторили ми кути:
Кут розгорнутий, прямий,
Навіть гострий і тупий.
3.Колективне розв’язування задачі :
Задача 4. Користуючись одержаними результатами та кошторисною таблицею, обчисліть вартість косметичного ремонту математичного кабінету( для економії часу кінцеві результати підкреслюємо і записуємо на ватмані).
№ з/п |
Перелік матеріалів |
Одиниці виміру |
Ціна за одиницю (грн.) |
Витрата |
1 |
Фарба «Снєжка -Ультра» |
10л |
125.00 |
10л на 60
|
2 |
Фарба «Снєжка -Ультра» |
5л |
75.00 |
5л на 30
|
2 |
Пігмент «Colorex» №20 персиковий |
100мл |
15.00 |
|
3 |
Емаль біла «Тріора» |
900 г |
41.00 |
100г на 1 |
4 |
Емаль для підлоги |
2 кг 600г |
70. 00 |
100г на 1 |
5 |
Розчинник «Eskaro White Spirit» |
1л |
164.00 |
1л на |
6 |
Багет |
2м |
24.00 |
|
7 |
Клей |
300 г |
58.00 |
300г на 10м багета |
Зауваження . В таблиці подано оптові ціни на матеріали.
Розв’язання.
Рекомендація. Стеля і стіни фарбуються тією самою фарбою «Снєжка -Ультра» . Щоб зекономити фарбу доцільно спочатку пофарбувати стелю і до фарби, що залишилася додати пігмент«Colorex» №20персиковий і фарбувати стіни.
1. Яка загальна площа стін і стелі?
35+54= 89).
2.Скільки потрібно фарби?
Якщо розхід фарби 15л на 90, а в нас загальна площа – 89 то зрозуміло, що нам потрібно 15лфарби.
3.Яка вартість 15л фарби «Снєжка -Ультра»?
125+75=200(грн.).
4. Скільки коштуватиме пігмент «Colorex» №20 персиковий, якщо
для насичення кольору нам потрібно 200мл пігменту ( 2 тюбики)?
2 15 =30 (грн.)
5. Скільки потрібно коштів на фарбування стін і стелі?
200+30 = 230 (грн.)
1 2=2 ).
2 2 2 =8).
100 8 = 800 (г).
Так, як 800г 900г, то потрібно купити 1 банку емалі.
141= 41 (грн.).
Міркування:
1 банка емалі важить 2 кг600г =2600г,
2 банки – 5200 г ,
5100г5200 г. Отже, нам потрібно 2 банки емалі.
2) 2 70 = 140 (грн.)
Міркування:
загальна вага потрібної для фарбування емалі становить :
800+5100=5900(г),
а розхід розчинника:
3кг емалі – 1л розчинника,
6 кг емалі – 2л розчинника
5900г = 5 кг900г, 5кг900г 6 кг.
Отже, нам вистачить 2л розчинника.
2 164 =328 (грн.)
Скільки буде коштувати багет і клей разом, якщо врахувати, що
1 тюбик клею важить 300г?
30: 224 =360 (грн.)
1 тюбик клею – 300г, 1 тюбик клею – 10м багета,
30: 1058 =174 (грн.)
3. Скільки буде коштувати багет і клей разом?
360+174= 534 (грн.)
Яка вартість косметичного ремонту математичного кабінету?
230+41+140+328+534 = 1273(грн.)
13 100 =1300 (грн.)
V. Підсумки уроку
Рефлексія
На уроці я…
– дізнався…
– зрозумів …
VI. Домашнє завдання
Задача. Підрахуйте вартість ремонту вашої домашньої кімнати. Через який час батьки зможуть зробити вам ремонт кімнати, якщо кожного місяця, починаючи із наступного, будуть відкладати на ремонт 200грн?