Мета 1.а) узагальнити і систематизувати знання учнів з теми: «Площі поверхонь тіл обертання» ;
б) закріпити навички розв'язування задач з даної теми;
в) показати зв'язок матеріалу, що вивчається, з майбутньою професією учнів.
2. Розвинути самостійність, почуття колективізму, уміння вислуховувати відповіді товаришів, розвинути інтерес до предмета;
3. Формувати і розвивати розумові операції (порівняння, узагальнення, систематизацію); розвивати творчі здібності, логічне мислення учнів.
РОЗРОБКА УРОКУ
З ГЕОМЕТРІЇ
ДЛЯ 11 КЛАСУ
З ТЕМИ:
«ПЛОЩІ ПОВЕРХОНЬ ТІЛ ОБЕРТАННЯ»
Підготувала
викладач фізики і математики
ДПТНЗ «Професійний аграрний ліцей»
с. Веприк Гадяцького району
Полтавської області.
МЕТА УРОКУ:
1. а) узагальнити і систематизувати знання учнів з теми: «Площі поверхонь тіл обертання» ;
б) закріпити навички розв’язування задач з даної теми;
в) показати зв’язок матеріалу, що вивчається, з майбутньою професією учнів.
2. Розвинути самостійність, почуття колективізму, уміння вислуховувати відповіді товаришів, розвинути інтерес до предмета;
3. Формувати і розвивати розумові операції (порівняння, узагальнення, систематизацію); розвивати творчі здібності, логічне мислення учнів.
ТИП УРОКУ: урок закріплення вивченого матеріалу.
ОБЛАДНАННЯ: диференційовані картки-задачі, тестові завдання, макети фігур, проектор, ноутбук.
ПЛАН УРОКУ.
ХІД УРОКУ.
1. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ви повинні узагальнити і систематизувати знання з теми: ” Площі поверхонь тіл обертання ”, показати навички й уміння розв’язувати задачі різної складності.
2. Актуалізація опорних знань пройде у вигляді презентації, яку покажуть учні вашої групи. ( показ слайдів)
3. Кожна група отримує картку з різнорівневими задачами. Спочатку йде обговорення у групах, розглядаються різні варіанти розв’язків. Потім один учень (методом жеребкування) з групи виступає біля дошки. Учні з інших груп записують розв’язок в зошити. Групи - по 4-5 учнів , в кожній групі є сильний учень.
Картка № 1.
1)Необхідно пофарбувати зовні в два шари циліндричну цистерну для бензину , довжина якої 6 м, а діаметр 1,8 м. Скільки кілограмів фарби необхідно для того , щоб при одноразовому нанесенні фарби на поверхню цистерни її витрати становлять 0,5 кг/м2?
Дано: циліндр.
H=6м; d=1,8 м; R=0,9м; m1=0.5 кг/м2.
m- ?
Розв’язання.
Sб =2 RH; m=2m1 *Sп; SО= ПR2; S\П=S б+SO
Sб=2*3,14*0,9*6=33,9 м2; So=3,14*0,92=2,5 м2; Sп=33,9+2,5=36,4 м2 ; m=2*0,5*36.4=36,4 кг=36кг.
Відповідь. 36 кг.
2) Знайдіть площу бічної поверхні конуса (макет фігури).
Картка № 2.
1)Скільки оліфи треба , щоб пофарбувати зовнішню поверхню 100 однакових відер, які мають форму зрізаного конуса, якщо діаметри основ 25 см і 30 см, твірна 27,5 см і на 1 м2 витрачають 150 г. оліфи?
Дано: зрізаний конус.
П=100 в., d1=25 c м =0,25 м ; d2=30c м =0,30м ;L=27,5 c м =0,275м ; m1=150 г/м2=0,15кг/м2; R1=0,125м ;R2=0,15м .
m2 - ?
Розв’язання.
S =П L (R1+R2); S=П R22;
Sб =3,14 *0,275*(0,125+0,15)=0,237м2 ; Sо=3,14*0,152=0,071м2; Sп=0,237+0,071=0,31м2; Sп=100*0,31=31м2 ; m2=0,15*31=4,65 кг
2)Обчислити площу бічної поверхні циліндра (макет фігури).
Картка № 3.
1)Циліндрична димова труба діаметром 65 см має висоту 18 м. Скільки жерсті треба для її виготовлення, якщо на заклепку іде 10% матеріалу?
Дано: циліндр.
d=65c м =0,65м; R=0,325м ; H= 18м ; a=10%.
Sп -?
Розв’язання.
Sб= 2 RH; S1=S*10%; Sп= S+S1;
Sб=2*3,14 *0,325*18=36,738 м2; S1=0,1*36,738=3,6738 м2; Sп=3,67+36.78=40.45м2
2. Обчислити площу бічної поверхні зрізаного конуса.(макет).
Картка № 4.
1)Конусоподібну палатку висотою 3,5 м і діаметром основи 4м покрито тканиною. Скільки квадратних метрів тканини пішло на палатку?
Дано: конус.
H=3,5м ; d=4м ; R=2м .
S б -?
Розв’язання.
Sб= ПRL; L= (H2+R2)1/2 ; L=(3,52+22)1/2=4 м; S=3,14*2*4=25,12м2.
2. Обчисліть площу кулі (макет)
.
3.Учні отримують тестові завдання, на виконання яких-7 хв. ,потім учні обмінюються зошитами, перевіряють і виставляють оцінки.
Т Е С Т О В І З А В Д А Н Н Я.
І варіант
Вибрати номер правильної відповіді.
1. Площа вимірюється у:
а) м2;
б) кг3;
в) Р2.
2. Переріз циліндра площиною паралельною основі є:
а) квадрат;
б) прямокутник;
в) круг.
3. Що є зайвим в рядочку: конус, квадрат, куля, циліндр.
а) куля;
б) квадрат;
в) циліндр.
4. Формула для обчислення площі бічної поверхні циліндра.
а) Sб= 2ПRH
б) S = 1/3 П R2H
в) S = а в
5. Яка фігура утвориться внаслідок обертання прямокутного трикутника навколо катета?
а) куля;
б) квадрат;
в) конус.
6. Чому дорівнює площа кулі R = 2 см.
а) 12 Псм2;
б) 16 Псм2.
7. Відрізок, що сполучає дві точки кульової поверхні і проходить через центр кулі називають …
а) хордою;
б) радіусом;
в) діаметром.
8. Що називають висотою циліндра?
а) відстань між площинами його основ;
б) відстань між твірними циліндра;
в) відрізок, що сполучає протилежні точки основ і проходить через вісь циліндра.
9. Що є перерізом конуса, який проходить через вершину під кутом до основи?
а) квадрат;
б) трикутник;
в) трапеція.
10. Обчислити площу повної поверхні конуса, якщо твірна дорівнює 4 см. , а діаметр – 14 см.
а) 66П см2;
б) 55П см2;
в) 77П см2
11. За якою формулою визначають площу круга?
а) Пd2;
б) ПR2;
в) ПS2.
ІІ варіант.
1. Площа позначається:
а) V;
б) S;
в) m.
2. Переріз циліндра площиною перпендикулярною до основи є:
а) трапеція;
б) прямокутник;
в) коло.
3. Який рядочок відповідає назвам тіл обертання?
а) круг, трикутник, коло;
б) квадрат, прямокутник, конус;
в) конус, куля, циліндр.
4.Формула для обчислення площі бічної поверхні конуса:
а) S = 1/3 ПR2Р;
б) S = П R l;
в) S = а в с
5. Яка фігура утвориться внаслідок обертання прямокутника навколо однієї сторони?
а) трапеція;
б) куля;
в) циліндр.
6. Чому дорівнює площа бічної поверхні циліндра, якщо
R = 3 см, Н = 2 см.
а) 18 П см2;
б) 12 П см2.
7. Тіло ,що складається з усіх точок простору, які знаходяться від даної точки на відстань не більшу за дану – називають…
а) конусом;
б) циліндром;
в) кулею.
8. Що є перерізом конуса площиною – паралельною основі?
а) квадрат;
б) круг ;
в) коло .
9. За якою формулою визначають площу повної поверхні циліндра?
а) 2ПR(R+H) ;
б) ПRH+H/4;
в) ПR2Н+HR.
10. Обчислити площу повної поверхні циліндра, якщо висота дорівнює 5 см. , а діаметр основи 12 см.
а) 72 П см2;
б) 46П см2;
в) 57П см2;
11. Чи є трапеція тілом обертання?
а)так;
б) ні.
Тестові завдання під номерами 1- 5, 7,8, 11 оцінюються в 0,5 бала , а завдання 6,9,10 в- 2 бали.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
І в. |
а |
в |
б |
а |
В |
в |
в |
а |
б |
в |
Б |
ІІ в. |
б |
б |
в |
б |
в |
б |
в |
б |
а |
а |
Б |
5.А зараз зробимо висновок.
1) Які фігури ми повторили?
2) Які формули використовували для розв’язування задач?
3) Де в житті можна використати формули площ бічної і повної поверхонь тіл обертання?
4) Чи потрібне знання даних формул у вашій професії?
Оголошую оцінки за урок, аргументую їх. За тестові завдання оцінка окремо, за роботу в групах окремо .
Домашнє завдання: повторити § 8, п. 79-81, №49.
Номер домашнього завдання слід розгадати – дописати формулу площі бічної поверхні циліндра.
Sб = 2ПR * ? К - №10; Н - №49; У - №28.