Урок по темі "Африка. Географічне положення. Дослідження материка"

Про матеріал
Розробка уроку з Теми "Африка". Ознайомлює з географічним положення материка, історією дослідження.
Перегляд файлу

 

Тема уроку: АФРИКА.  ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ МАТЕРИКА. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА.


Мета: ознайомити учнів з географічним положенням материка Африки, своє­рідністю природи материка, яка пов'язана з особливостями геогра­фічного положення; закріпити вміння визначати координати крайніх точок материка; розвивати творчу уяву; формувати стійкий пізнаваль­ний інтерес у кожного учня й особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю, систематизувати знання учнів про основні етапи дослідження материка.

Очікувані результати

Після уроку учні повинні знати: характерні риси фізико-географічного положення Африки, своєрідність природи;

уміти: характеризувати географічне положення материка за планом, показувати на карті географічні об'єкти, працювати за тематични­ми картами атласу.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, атла­си, контурні карти, підручники, комп̓ютерна презентація, підручник (автори С.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко)

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Учитель. Сьогодні ми почнемо вивчати наступний розділ курсу «Географія материків і океанів», який називається «Материки».

 Бесіда

- Що таке материк?

- Назвіть материки Землі. Покажіть їх на карті.

- Покажіть на карті та назвіть океани.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Уже принаймні мільярд років, як наша земля вкрита міцною оболонкою, у якій виділяються виступи континентів і западини океанів.

   Як вам уже відомо, континенти або материки — це великі масиви суходолу, з усіх боків оточені водою. Земна кора континентів відрізняється за складом та будовою від океанічної земної кори. Якби ми з вами побували на Землі приблизно 250 млн років тому, то побачили б тільки один величезний масив суходолу — так званий супер континент Пангею. На цьому материку було вдосталь місця гігантам тваринного світу давнини — динозаврам. Але згодом Пангея розкололася на частини, із яких сформувалися шість нині існуючих материків. На думку деяких учених, саме розкол континентів та зміна їх природних умов призвели до загибелі динозаврів. Кожний із материків має свої природні особливості. Але їхня спільна в минулому геологічна історія теж залишила свої сліди. Вивчаючи природу материків, ви обов’язково дізнаєтеся і про їхні особливості, і побачите риси спільного геологічного минулого наших континентів.

     Люди, які населяють материки, тепер такі різні — і за зовнішнім виглядом, і за мовою, культурою, звичаями — колись розселялися по материках з одного центру.       

     Вивчаючи материки, ви дізнаєтеся, які люди там живуть, чим займаються, як використовують природні багатства.

Материк, який ви вивчатимете першим,— Африка. Чому саме Африка? Можливо, тому, що це материк, про існування якого європейці дізналися першими.

 А можливо, і тому, що Африка й досі вабить своєю нерозгаданістю.

Прийом «Асоціативна павутина»

-3  яким   словом   у  вас   асоціюється   материк «Африка»?

  -  Що ви знаєте про неї?

  -  Що спадає вам на думку, коли звучить слово «Африка»?

 

Учитель. На жаль, ви мало знаєте про цей материк. Протягом 7-ми уроків ви не тільки зрозумієте це, але й розширите свої знання про Африку. Нашу асоціативну павутинку ми будемо доповнювати на наступних уроках.

Учитель. Отже, тема нашого уроку «Африка. Осо­бливості географічного положення материка».

Наша мета на уроці: скласти характеристику географічного положення відповідно до плану та встановити його особливості та виконати практичні роботи, ознайомитись з дослідженням та освоєнням материка.

ІII. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Розповідь учителя

Африка — цікавий континент.

Тут пригадуєм момент,

Він був колискою життя

І дав людині майбуття.                                                                                                                                                                  

У Єгипті, ми всі знаєм,

Перше чудо світу зустрічаєм.

Це одвічні піраміди,

Історії славнії сліди.

Природа континенту є контрастна,

Людина у діяльності над ним не власна.

Є зона зливових дощів,

Гірських країн і пустель масив.

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл величний, повноводний.

Сам Лівінґстон тут мандрував

І Африку для нас вивчав.

1. Ознайомлення з планом вивчення материка.

План вивчення материка

1. Географічне положення.

  1.    Дослідження й освоєння.
  1. Рельєф, корисні копалини й закономірності їх розміщення.
  1.    Клімат.
  2.    Води суходолу.
  3.    Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ.
  4.    Природні зони.
  5.    Природні ресурси, природоохоронні території.
  6.    Населення й господарство.
  7. Головні держави.

Перед вами план вивчення материка. Вивчення материка за таким планом ґрунтується на існуючих у природі залежностях між компонентами геогра­фічної оболонки.

План характеристики географічного положення материка

  1. Положення   відносно   екватора   й   нульового меридіана.
  2. Крайні точки материка, їхні географічні коор­динати.
  1.    Протяжність материка.                                                                                            
  2.    Положення відносно материків.
  1. Положення   відносно   океанів   і   океанічних течій.
  1.    Положення відносно кліматичних поясів.

Прийом «Мозковий штурм»

Скажіть, будь ласка, чому вивчення будь-якого географічного об'єкта доцільно починати з геогра­фічного положення? (Саме фізико-географічне поло­ження визначає природні умови материка.)

 Прийом «Топонімічна загадка»

А чи замислювались ви коли-небудь над тим, чому Африку назвали Африкою?

Існує кілька версій походження цієї назви (пла­кат «Топонімічна загадка»).

Топонімічна загадка

«Афора» (фінікійське) — «той, що відокремився».

«Фарака» (арабське) — «розділення».

«Авриг», «африк» — назва арабських племен Північної Африки.

«Афрос» (давньогрецьке) — «піна».

«Африкус» «Афріа» (латинське) — «безморозна».

Пояснення

Фінікійці вживали термін «афора», тобто «від­окремлені», до перших міст, що виникли на північ­ному узбережжі Африки і стали жити самостійно, відокремлено від Фінікії.

Араби словом «фарака» називали землі Північ­ної Африки, відділені від Саудівської Аравії водами Червоного моря.

«Африкою» називали землі проживання афригів чи авригів давньогрецькі моряки. Плаваючи вздовж берегів Північної Африки, вони часто не могли до них підійти через сильний прибій і спо­стерігали густу, високу піну, ним утворену. «Афрос» вживалось ними у значенні «пінна земля».

«Афріа» — «безморозна земля». Так називали територію Північної Африки латиняни, звернувши увагу на головну особливість тутешнього клімату. Яка з версій здається вам найбільш переконливою.                                                                                           

 Розповідь учителя

Назва «Африка» з'явилася в II ст. до н. є., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 р. до н. є. римляни захопили землі на території сучас­ного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім'ям племені африків, африканців. У перекладі з Латинської мови «Африкус» — без­морозний, той, що не знає холоду.

Африка — 2-ий за величиною материк після Євразії. її площа разом з островами — 30,3 млн км2. Географічне положення визначає особливості при­роди материка.

Зараз ми ознайомимося з особливостями ФГП Африки, які встановили вчені, і спробуємо пере­вірити їх.

 Метод «Мікрофон» (характеристика за планом географічного положення)

У чому полягає особливість географічного положення Африки?

(Африка — єдиний материк, що лежить в усіх півкулях. Його перетинають екватор (майже посе­редині), нульовий меридіан. Материк знаходиться в екваторіальному, субекваторіальних, тропічних, субтропічних географічних поясах.

Африку омивають: Атлантичний океан і його Середземне море, Індійський океан і його Червоне море.

 Цікавий факт

ЗАГАДКА ЧЕРВОНОГО МОРЯ

Червоне море тонкою смужкою простягнулося від північного заходу на південний схід Африки. Із космосу воно виглядає вузькою протокою між Африкою та Азією: за найбільшої ширини 350 км його довжина становить 2350 км. Море характеризується значними глибинами, що досягають у центральній частині майже 3000 м. Існує безліч місць, де берег обривається відразу на 800 м.

Такі незвичайні цифри пояснюються походженням Червоного моря. Це гігантський розлом у земній корі, який у геологічному масштабі часу утворився порівняно недавно — лише 40 млн років тому. Підводні вулкани є однією з причин того, що Червоне море — найтепліше на Землі. Крім того, воно ж і найсолоніше. У це море не впадає жодна річка, а дощі бувають не частіше, ніж у пустелі. Лише регулярне надходження води з індійського океану через баб-ель-Мандебську протоку зберігає його постійний рівень, інакше воно могло б просто випаруватися.

Море дістало таку назву ще у давнину. Грецький історик Страбон, який подорожував Аравією більш ніж 2000 років тому, повідомляв, що «дехто називає це море Червоним за кольором води (внаслідок заломлення світла полуденного сонця) або від гір, забарвлених у червоний колір палючим жаром». Сьогодні вважають, що червонуватий відтінок моря пов’язаний із сезонним цвітінням мікроскопічних водоростей.

Берегова лінія слабо розчленована. Має єдину велику затоку — Гвінейську, лише один великий острів — Мадагаскар, який відокремлюється від материка Мозамбіцькою протокою, а також один великий півострів — Сомалі. На природу матери­ка впливають теплі течії (Гвінейська, Мозамбіцька) і холодні (Канарська, Сомалійська, Бенгальська) течії.

Найближчий материк — Євразія. Від Євро­пи відокремлює Середземне море і Ґібралтарська протока. Від Азії — Червоне море, Суецький канал і Баб-ель-Мандебська протока.)

►► Прийом «Дивуй»

-  Знайдіть на фізичній карті Африки ту частину берегової лінії, яка б нагадувала зуб. (Півострів Сомалі — «Африканський зуб»)

-  Уважно подивіться на карту. Що вам нагадують обриси материка?

 (Може, це буква Р, що роз­горнута справа наліво, або незграбна кам'яна сокира?)

Учитель. Багато чого про природу материка може розповісти й положення його крайніх точок.                                                                                                                                  

►► Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок Африки

Мета: закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок материка та наносити їх на контурну карту.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, кон­турна карта Африки, олівці, лінійка.

Хід роботи

1.   Визначення крайніх точок Африки та їхніх координат

Клас працює парами за двома варіантами.

Учитель. У далекому царстві Африки жив цар, який мав чотирьох синів, які не дружили з географією. А як стали вони на поріг, то вирішив їх батько оженити. Наказав зробити самостріли й вистре­лити. Куди потрапить стріла, там і буде наречена. Через декілька Днів на світанку піднялись сини на високі стіни палацу, що стояв неподалік від озера Танґаньїка.

Вистрілив перший син на крайню північ, дру­гий — на південь, третій — на захід, четвертий — на схід. І пішли вони щастя шукати.

Допоможемо царевичам? Визначимо координа­ти крайніх точок і нанесемо 'їх на карту. Записи робімо у зошиті.

Перший варіант (ряд) визначає координати пів­нічної і південної крайніх точок Африки. Другий варіант (ряд) — західної і східної край­ніх точок.

Після виконання практичної роботи учні порівнюють свої записи із записами на відкидній дошці самоконтролю. Вчитель пропонує піднести руку тим учням, які виконали роботу без помилок.

Координати:

Північна — м. Рас-Енґела 37° пн. ш. 10° сх. д.

Південна — м. Голковий 35° пд. ш. 20° сх. д.

Західна — м. Альмаді 15° пн. ш. 17° зх. д.

Східна — м. Рас-Гафун 11° пн. ш. 51° сх. д.

Завдання. Показати на карті крайні точки мате­рика.

2.  Визначення протяжності материка

Протяжність материка можна визначити двома способами: за допомогою градусної сітки. Протяж­ність 1° меридіану — близько 111 км, 1° паралелі по широті зазначено в атласах. Проведіть обчис­лення в зручний для себе спосіб.

Найбільша протяжність Африки з півночі на південь — 7437 км.

(35° + 37°) х 111 км = 7437км.

Дослідження та освоєння материка (розповідь вчителя з демонстрацією слайдів презентації)

Перший період: від давніх часів (фінікійці, єгиптяни) до VI-VII ст. (вторгнення арабів).

Другий період: VII ст. — середина XIX ст. Відкриття португальських мореплавців, колонізація, работоргівля.

Третій період: середина XIX ст.-наші часи. Дослідження Д.Лівінгстона, Г. Стенлі, М. Вавілова. Звільнення від колонізації.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

1.  Гра «Вірю-не вірю»

  1. Чи вірите ви, що Африка — найбільший за роз­мірами материк світу? (Не вірю)
  2.    Вона найбільший уламок Гондвани? (Вірю)
  3.    Вона лежить у всіх півкулях? (Вірю)
  1.    Її омивають три океани? (Не вірю)
  2.    На півночі її омиває Червоне море? (Не вірю)
  3.    Гвінейська затока — найбільша у світі? (Вірю)
  4.    Африку називають улюбленицею Сонця? (Вірю)
  5.    Мозамбіцька протока найдовша у світі? (Вірю)
  6. В Африці не зустрічаються багаторічні сніги й льодовики? (Не вірю)
  7. Велика частина Африки розташована в Східній півкулі? (Вірю)
  8. Африка прилягає до Америки? (Не вірю)

2.Гра «Чи знаєш ти карту?»

Вчитель або учень називає географічний об̓єкт географічного положення Африки, а учень біля дошки називає і показує зазначені об'єкти.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

-  Африка — другий за розмірами території мате­рик Землі.

- Екватор перетинає Африку майже посередині, що обумовлює своєрідність подібних природних умов північної та південної частин материка.

-  Це «колиска людства», яку досліджували європейці — Д. Лінґвістон,

   Є. Ковалевський, Г. Стенлі.                                                                                             

Рефлексія

Ну от і закінчилась наша фантастична подорож. Країна Знань розкрила перед вами широку дорогу. Ви працювали з різними джерелами знань.

^ Чого ви навчилися під час подорожі?

^ Які труднощі виникли?

^ Що сподобалося на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

^ Опрацювати матеріал підручника, параграф 9,10.

^ Практична робота 3. Позначення на контурній карті географічної номенклатури материка

 

Література

  1.    Ващенко Г. Загальні методи навчання. — К„ 1997.
  2. Кобернік С. Т., Коваленко Р Р, Масляк П. О., Скуратович О. Я. Методи викладання географії в шко­лі. — К., 2000.
  3. Корнєєв В. П. Технології в навчанні географії. — X.: ВГ «Основа», 2004.
  4. Пометун О., Пироженко І. Сучасний урок. Інтер­активні технології навчання. — К., 2004.
  5. Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні тех­нології навчання. — X.:

      ВГ «Основа», 2003.

 

1

 

doc
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку