Тема. Населення Африки. Держави. Зв'язки України з державами африканського континенту. Практична робота 3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об'єктів материка (закінчення)
Мета: формувати в учнів знання про основні раси і народи населення Африки, особливості їхнього формування, динаміку і розміщення, окремі держави; ознайомити зі зв'язками України з державами континенту; вдосконалювати вміння характеризувати особливості населення певних територій та зв'язок їхньої господарської діяльності з природними умовами; формувати навички аналізу економічних і соціальних проблем населення; виявляти практичне значення набутих знань, працювати із загальногеографічними і контурними картами.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, політична карта Африки, карта народів світу, контурна карта.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Тут мешкають люди з найтемнішою шкірою на Землі й представники світлошкірих народів, є народи, які незмінно живуть, як наші первісні предки, а є нащадки найдавніших цивілізацій світу, є держави, основним заняттям населення яких досі залишається примітивне мисливство та збиральництво, а є такі, що посідають перші місця у світовому виробництві. Контрастів надзвичайно багато. Спробуймо дізнатися про них та зрозуміти їх причини..
III. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
♦ Яка кількість населення світу? Які чинники впливають на його кількість?
♦ Що таке густота населення? Від чого вона залежить?
♦ За якими зовнішніми ознаками розрізнюють людей земної кулі?
♦ На які основні раси поділяють населення світу?
♦ Хто з вітчизняних учених довів рівність усіх людських рас?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Історія формування населення континенту
На території Східної Африки знайдено найдавніші кам'яні знаряддя праці, яким близько двох млн років, в Ефіопії знайдено залишки предка сучасної людини, якому близько 190 тис. років. Африку вважають «колискою» сучасної людини.
За 5 тис років до н. е. на сході Північної Африки з'являються семіти.
VII ст. н. е. — вторгнення арабів у Північну Африку. XV ст. — з'являються європейці.
Монголоїди освоюють Мадагаскар.
Негроїдні народи —> на південь від Сахари; європеоїдні —>Північна Африка (арабські) та Південна Африка; мішані —> Східна Африка, Ма-дагаскар.
2. Чисельність і густота населення
Близько 1 млрд осіб, зростає швидкими темпами (тяжкі умови існування та хвороби стримують вибухоподібне зростання). До 2050 р. очікують подвоєння чисельності.
Густота населення від 1 (пустелі, джунглі) до понад 1000 (долина Нілу) осіб на 1 км2.
Суттєвою є проблема голоду й забезпечення питною водою.
3. Державний поділ
Існували давні розвинені держави на теренах сучасного Єгипту, Малі, Ефіопії, можливо, Сахари.
До початку XX ст. майже вся територія Африки була колонізована євро-пейськими імперіями. Розподіл на держави в більшості не відповідав етнічному розташуванню, що досі викликає між- та внутрішньодержавні конфлікти.
Після Світових воєн відбувався процес поступового здобуття незалежно-сті африканськими країнами. 1960 р. — рік Африки. Зараз близько 55 держав (не всі мають однаковий статус визнання).
Практична робота 3. Позначення на контурній карті назв держав материка і їхніх столиць. (підручник)
4. Господарська діяльність
Переважає сільське господарство (какао, кава, бавовник, фініки, оливи, банани, цитрусові), видобувна промисловість, заготівля деревини.
Єдина розвинена держава — Південна Африка, решта — країни, що роз-виваються, є найбідніші у світі.
5. Характеристика окремих держав материка
Єгипет. Площа понад 1 млн км2, населення понад 85 млн осіб. 96% території — пустелі, 4 % — долина Нілу.
Південна Африка. Площа 1,2 млн км2, населення 48,6 млн осіб. Різноманітні природні умови, надзвичайно багата корисними копалинами. Високо розвинене сільське господарство, промисловість.
6. Зв'язки України з державами африканського континенту
Навчання студентів африканських країн, закупівля Україною мінераль-ної та продовольчої сировини, постачання в Африку нескладних машин та устаткування, обслуговування літаками та екіпажами місцевих авіаліній, медична допомога.
V. Закріплення вивченого матеріалу
♦ Двома реченнями розкажіть, що було б, якби ви були пігмеєм, єгиптя-нином, нілотом, бушменом, туарегом тощо.
♦ На прикладі вивчених держав доведіть або спростуйте висновок «Рівень розвитку населення держави цілком залежить від її природних умов». Зробіть власний висновок.
♦ Назвіть головні проблеми населення Африки. Які з них важливо вирішувати усім світом?
♦ Як, на вашу думку, співпраця України з державами Африки може сприяти взаємному економічному зростанню? Запропонуйте свої варіанти, орієнтуючись на професії своїх батьків або підприємства, розвинені у вашій області.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
■ Опрацюйте параграф .
■ Підготуйтеся до підсумкового уроку з теми «Африка».