Тема: Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Природоохоронні території Африки
Мета: Формувати в учнів знання про основні види стихійних явищ , екологічні проблеми та природоохоронні території Африки, сприяючи розвиткові комплексного світосприйняття шляхом екологічного виховання.
Завдання уроку:
– розширити та закріпити знання учнів про особливості природи Африки;
– вивчити основні види стихійних лих на території материка та його екологічні проблеми;
– ознайомити учнів із природоохоронними територіями материка;
– сприяти розумінню цілостності природи;
– поглибити вміння учнів встановлювати причинно- наслідкові зв’язки;
– розвивати навички роботи з картою, просторово логічне мислення, пам'ять;
– виховувати культуру спілкування;
–сприяти розвитку соціально-активної особистості, здатної цінувати та оберігати навколишнє середовище.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: фізична карта Африки, підручники автори С.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко, зошити, атласи, мультимедійна презентація.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Слово вчителя.
–Ми живемо в Україні, далеко від Африки, та я впевнена, що майже кожний із вас хотів би побувати на території цього материка. Але якщо ви хочете здійснити таку подорож, ви повинні знати, що вас там очікує, чи справді така вже лагідна й привітна Африка? Сьогодні ви маєте прекрасну можливість отримати необхідні знання, продовжуючи вивчати тему Африка. Нехай епіграфом до нашого уроку стануть слова Т.Мартинюка «Будь яка діяльність або бездіяльність призведе до певного результату… Тільки якого?»(слайд 1). Даний вислів стосується не лише нашого уроку але й кожного з вас у даний момент часу. Важливо, щоб ви розуміли, що кожна хвилина вашого життя проектує ваше майбутнє. Тому хотілось би сьогодні бачити вас активними, цілеспрямованими, готовими до роботи.
ІІ. Актуалізація набутих знань, перевірка вивченого матеріалу.
1. Прийом «Картографічна розминка»(слайд 5)
За кожну правильну відповідь ви отримаєте сувенір із Африки (за кожну правильну відповідь учні отримують фішку у вигляді сувеніру).
2. Прийом «Географічна мозаїка»(слайд 6)
– назвати зображених рослин та тварин та вкажіть представниками яких природних зон вони є.
3. Прийом «Цифровий диктант»
(Учні працюють із листами контролю, а після закінчення диктанту обмінюються та здійснюють взаємоперевірку в парах (правильні відповіді –слайд 7), здають листи контролю та отримані фішки вчителю).
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
– На території материка Африка знаходиться одне з чудес світу – єгипетські піраміди (слайд 8). На одній із них, а саме піраміді Хеопса, учені знайшли такий напис « Люди загинуть від невміння користуватись силами природи і незнання істинного світу». Так, дійсно, сили природи надзвичайно могутні і людству не можна з ними не рахуватися, особливо ж, коли мова йде про стихійні явища . І напевно, ключі успішного і гармонійного існування людства в знаннях.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку(слайд 9).
– Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати формувати знання про особливості природи Африки. Зокрема, розглянемо стихійні явища, екологічні проблеми та ознайомимося з природоохоронними територіями материка.
Основне наше завдання – визначити, як діяльність людини впливає на природу. А що б ви хотіли дізнатися під час вивчення даної теми?
– Я допоможу вам знайти відповіді на ваші запитання, але в свою чергу хочу, щоб ви в кінці уроку відповіли на моє питання (слайд 10)
2. Постановка проблемного питання:
« Україна – європейська держава, що знаходиться на далекій відстані від країн Африки. Чи можна стверджувати, що людська діяльність на території африканського континенту має вплив на середовище існування українців?».
3. Стихійні явища природи. Прийом «Викликаю асоціацію»
– Які асоціації викликає у вас поняття «стихійні явища»? які стихійні явища вам відомі, наведіть приклади? Розкрийте зміст поняття стихійні явища
(учні опрацьовують матеріал підручника, усно дають визначення поняття та роблять відповідні записи в зошитах).
– Які ж стихійні лиха найбільш поширені на території Африки? Визначте їх негативний вплив на розвиток господарства й життя населення.
(робота з підручником).
– Які з даних стихійних лих можна спостерігати на території України?
Порівняння масштабів стихійних явищ в Україні та на території Африки.
(надання додаткової інформації вчителем, слайд 11)
4. Екологічні проблеми.
Учитель:
– Учені помітили, що за останні століття значно збільшилися масштаби проявів стихійних явищ, вони дійшли до висновку, що на розвиток багатьох стихійних лих впливає загострення екологічних проблем, викликаних людською діяльністю. Що ж розуміють під екологічними проблемами?(учні опрацьовують матеріал підручника, усно дають визначення поняття та роблять відповідні записи в зошитах).
Робота в групах.
– Для вивчення екологічних проблем материка вам необхідно об’єднатися в чотири робочі групи. Кожна група отримує картки, на яких зазначені види діяльності людей та їх наслідки. Спираючись на власні знання та матеріал підручника, доберіть необхідні вам картки та розмістіть їх у логічній послідовності: причина – наслідок. На чистому аркуші запропонуйте можливі шляхи вирішення даних проблем. Від кожної групи визначте доповідача та асистента. Маєте три хвилини на виконання завдання.
(Після обговорення групи звітуються) (слайд 13).
Учитель:
– Виділіть, на ваш погляд, найголовніші екологічні проблеми материка.
– Які з названих проблем, на вашу думку, можуть призвести до негативних наслідків не лише на території Африки, а й на території всієї планети?
Учитель:
– Безумовно, людська діяльність у даній ситуації може призвести до серйозних негативних наслідків і людство вже робить перші кроки для вирішення екологічних проблем та збереження природи. Яскравим свідченням цього є створення природоохоронних територій, що займають значну площу на території Африки.
«Картографічний практикум»(учні працюють з картами атласу та дають відповіді на наступні запитання)
– Наведіть приклади природоохоронних територій Африки?
– Які з них розміщуються в межах зон вологих та перемінно-вологих екваторіальних лісів? У межах пустель та напівпустель? У зоні саван і рідколісся?
– У якій зоні розміщується переважна більшість національних парків та заповідників?
Учитель:
– Більшість природоохоронних територій Африки відкриті для відвідувачів. Багато туристичних компаній пропонують захоплюючі маршрути й даний вид туризму користується великою популярністю. Чи хотіли б ви побувати в одному з національних парків сонячної Африки? Зараз отримаєте таку можливість. Сьогодні маєте змогу переглянути відео сюжет про деякі з національних парків материка. Під час перегляду, з’ясуйте в межах яких природних зон вони розміщені, які саме тварини охороняються на їх території, наведіть приклади співіснування людей та дикої природи в їх межах?( слайд 16, 17)
Перегляд та обговорення відео сюжету.
Повернення до проблемного питання (слайд 18).
VІ. Підведення підсумків уроку
Учитель:
– Сьогодні збереження середовища існування людини стало однією з найважливіших проблем людства. В останні десятиліття задоволення економічних потреб суспільства призводить до загострення екологічних проблем. Проблема збереження середовища вже не є проблемою одного покоління однієї країни чи регіону, це проблема всієї планети. Учені дійшли до ідеї сталого розвитку суспільства, основним напрямком якого є екологічний, суть якого в гармонійному існуванні людей та природи. Я сподіваюся, що в майбутньому кожен із вас стане особистістю, здатною цінувати природу оберігати її та жити таким чином, щоб не завдавати шкоди навколишньому середовищу, а отже особистістю здатною втілювати основну ідею сталого розвитку суспільства в життя. Пам’ятайте, що турбуючись про найближче до нас середовище існування, ліс та річку поряд із нами, ми зберігаємо всю планету для майбутніх поколінь. Ми не лише громадяни України, ми громадяни планети Земля (слайд 19). Повертаючись до епіграфу уроку, хотілося б дізнатися від вас, до чого може призвести людська бездіяльність на даному етапі розвитку суспільства? Яких дій чекають від нас майбутні покоління?
VII. Оцінювання учнів
VIIІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника, вивчити поняття.
3. Високий рівень знань: розробити проект рекламного буклету для туристичної фірми про один з національних парків Африки.