Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ
Тема. Тварини Арктики
Мета: ознайомити учнів з тваринами, що живуть в Арктиці; допомогти навчитися розрізняти мешканців Арктики, сприяти розвиткові допитливості; вмінню брати участь у бесіді, відповідати на поставлені питання; привчати дітей до самостійності суджень; сприяти усвідомленню ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження; виховувати творче відношення до праці і навчання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна
Обладнання: комп,ютер, відеоролик, ілюстративний матеріал, доступ до інтернету, олівці, альбом
Результати навчання. Наприкінці уроку учні наводять приклади тварин Арктики;
розповідають про особливості життя тварин, що мешкають в Арктиці.
Методи і прийоми: ігровий, словесний, перегляд відеозапису про тварин Арктики, використання наочно-предметних картинок, практичне виконання завдань.
Види дитячої діяльності: пізнавальна, комунікативна, рухова, ігрова, продуктивна, дослідницька.
Планований результат: закріплення знань дітей про Північний полюс, Арктику, про тваринний світ цього регіону; знайомство з новими словами
Індивідуальне робоче місце - за комп’ютером.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН УРОКУ
3.Робота з підручником «Тварини Арктики» 5 хв
4.Гра «Відгадай тварину за описом» 2 хв
5. Руханка « Лапа – лапа, білий ведмідь » 1 хв
6.Практична робота « Малювання ведмедя» 4 хв
7. Перегляд мультфільму 4 хв
Усього тривалість 25 хвилин
I.Організація класу
1.Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми) Створення позитивного психологічного клімату класу.
Привітання. Учні привітаються один з одним, побажають всього найкращого у цей день
II. Актуалізація опорних знань.
1.Що це за край:
Все білим біло-біло —
Снігом білим замело.
Повно снігу, багато льоду,
Ночі тривають півроку,
Де під північним сяйвом
Люди їздять на санях? Арктика
2. Зворотній зв’язок з минулим заняттям.
-Діти, давайте згадаємо про що ми говорили на минулому уроці?
Підсумуйте сказане: «На минулому уроці ми говорили про Арктику та особливості її розташування. Давайте кожен з вас, по черзі скаже, що йому запам’яталося найбільше».
3. Оголосіть тему тижня та уроку: «Цього тижня ми подорожуємо з вами до Арктики і сьогодні дізнаємося, які тварини мешкають в Арктиці».
III.Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=rrB7RByPfxY&t=23s тварини арктики Пізнавальні відео для дітей українською мовою.Тварини Арктики - голоси, фото + відео
Бесіда «Тваринний світ Арктики»
1. Перегляд відео «Тварини Арктики». Запитання для обговорення:
• Яких морських тварин, які мешкають в Арктиці, ви знаєте?
• Хто тварин Арктики є найбільшою у світі?
• У якої тварини Арктики є ріг?
• Яких сухопутних тварин Арктики ви знаєте?
• Хто є найбільшою сухопутною твариною Арктики?
• Чи мешкають в Арктиці птахи? Які?
Підсумок: «В Арктиці мешкає велика кількість сухопутних і морських тварин. Найбільша тварина планети також мешкає в Арктиці – це синій кит».
2.Робота з підручником «Тварини Арктики»
Запропонуйте учням прочитати текст у підручнику на с. 16
Запитання для обговорення:
• Яка арктична тварина є найбільшою у світі?
• Який птах Арктики здійснює найдовші у світі міграції?
• Яка особливість будови тіла нарвала допомагає йому пробивати кригу?
• Хто з тварин Арктики є найбільшим хижим звіром та символом Гренландії? Підсумуйте: «Незважаючи на дуже низькі температури, тваринний світ Арктики дуже різноманітний. Багато тварин, які тут мешкають, вам знайомі, а деякі здадуться досить незвичними!»
3. Руханка «Лапа – лапа, білий ведмідь ».( можна замінити на другу)
4.Гра «Відгадай тварину »
1. Його брат живе у лісі, а він плаває на кризі (Білий ведмідь)
2. Він вусатий, а не кіт. Живе на півночі, пірнає у воду та ловить рибу (Морж)
3. Він схожий на лисицю, але не вона. Має білу теплу шубку (Песець)
4. Величезний як теплохід, має вуса хвіст і живе в північному морі (Полярний/
гренландський кит)
5. У нього великі роги, високі ноги. Може катати людей на санчатах (Північний
олень)
6. Величезний як будинок і вміє випускати фонтан (Синій кит)
7. Полюбляє полежати на льодовиках, плавати в холодній воді та ловити рибу
(Тюлень)
8. Вміє ловити рибу, білого кольору і видає гучні звуки, але не білий ведмідь.
(Білуга)
9. Ловить рибу серед льодовиків і має довгий ріг, але не єдиноріг (Нарвал)
Це додаткова інформація для вчителя ( можна картинки цих тварин показати)
Орієнтовний перелік тварин Арктики:
• Нарвал. Ця рідкісна тварина мешкає у водах Арктики. У верхній щелепі вони мають спрямований вперед бивень, тому цих арктичних тварин ще називають морськими єдинорогами. Довжина тіла дорослої особини – 4 з половиною метри, а дитинча – майже півтора метри!
• Північний олень. Інша назва цієї тварини – карибу. Його можна вважати «найрогатішим» представником своєї родини, адже усі дорослі особини, незалежно від статі носять великі та розгалужені роги. Харчується травою, лишайником, інколи дрібними ссавцями і птахами.
• Біла сова. Цей птах гніздиться в тундрі на півночі Євразії та Північної Америки, а також на великих островах, що омиваються Північним Льодовитим океаном. Дорослі птахи мають майже білосніжне пір’я. Також ці тварини є відомими героями книг та фільмів про юного чарівника Гаррі Поттера.
• Песець. Ця дивовижна арктична тварина взимку надягає білосніжну шубку. Це дозволяє їй жити в тундрі, залишаючись непомітною як для здобичі, так і для ворогів. Полює переважно на дрібних тварин: мишей, зайців-біляків, лемінгів і птахів. Має дуже тонкий слух, відмінно розвинений нюх, а от зір у цього полярного звіра розвинений трохи гірше, але також досить гарний.
• Полярний крячок. Цей птах живе в Арктиці лише влітку, коли тут полярний день і сонце не заходить. Наприкінці літа відлітає на південь, але не зупиняється в теплих країнах, а долає 20 тис. км до Антарктики, де саме починається літо і полярний день. Тобто цей птах бачить два літа на рік і найбільше денного світла, ніж будь яка інша істота на планеті. Має довгий загострений червоний дзьоб та сірувато-біле пір’я.
• Ґренландський кит. Ця тварина живе в полярних районах Північної півкулі. Занесена до Червоної книги. Живиться планктоном — сукупністю дрібних мешканців океану. Доросла особина може споживати щодня до майже двох тонн їжі! Впізнати цю тварину досить просто: вона дуже великих розмірів (довжина тіла до 20 метрів!) та має темне забарвлення тіла з білим підборіддям.
IV Закріплення вивченого
1. Практична робота (малювання ведмедя) .Можна запропонувати дітям вигадати імена своїм ведмедикам
2. Перегляд мультфільму «Щенячий патруль рятує білих ведмедів! » Тварини Арктики та Снігів - https://www.youtube.com/watch?v=RzcDj2-cB8M
V.Рефлексія
Обери лист, який хочеш відкрити
-А тепер, діти, на завершення нашого уроку давайте кожен з вас по черзі побажає вашому однокласнику щось приємне. Наприклад, "Марино, я бажаю тобі сьогодні усміхатися протягом всього дня!"».
Попросіть учнів поаплодувати собі та один одному.