Тема уроку: Літосфера. Внутрішня будова землі.
Мета: дати уявлення про географічну оболонку й усі і оболонки Землі як про єдине ціле та їхній взаємозв'язок; сформувати загальне поняття про внутрішню будову Землі й літосфери; розвивати вміння працювати з картами атласу й схемами підручника; виховувати дбайливе ставлення до нашого загального дому — планети Земля.
Обладнання: дидактичні картки з теми, яйце, яблуко, апельсин, атласи, комп̓ютерна презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
На магнітній дошці — географічні поняття: карта, літосфера, план, атмосфера, широта, довгота, гідросфера, біосфера, меридіан.
Завдання. Зніміть картки з визначеннями, що вже вивчались у курсі.
На магнітній дошці залишаються терміни.
ЛІТОСФЕРА
АТМОСФЕРА ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА
ГІДРОСФЕРА
БІОСФЕРА
Мотивація навчальної і пізнавальної і діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Уяви собі, що ти на прогулянці в природі. Під ногами шарудять камінчики. Поруч протікає ріка. Твої руки і торкаються зелені трав, ти чуєш голоси птахів, бачиш тварин.
• Коли і як утворилися ці компоненти природи Землі?
• Чи пов'язані між собою вода, повітря, суша й усе живе на Землі?
• Чи існує між усім, що ти спостерігаєш у навколишнім середовищі, який-небудь зв'язок?
IV. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення учнів «Екскурс в історію утворення Землі»
Сьогодні ми виступаємо в ролі вчених-геологів.
Геологія — наука про склад, будову й історію розвитку Землі.
Існує кілька гіпотез (припущень) щодо формування оболонок Землі. Але дотепер немає єдиного уявлення про шляхи їхнього розвитку.
Земля — це планета, небесне тіло, що, за науковою теорією, виникло з газо-пилової хмари. На ранній, до геологічній стадії розвитку на поверхні планети, що остигала, сформувалася тонка базальтова кора (первинна літосфера).
Температура на поверхні базальтової кори була вище 100°С, вода перебувала тільки в газоподібному стані в повітрі. Водойм і, отже, гідросфери не було. Пізніше, коли поверхня Землі остигла до температури нижче 100°С, вода перейшла в рідку фазу. З'явилася водна оболонка.
Первинна атмосфера була водневою й метановою. Тверда сонячна радіація вільно проникала на Землю.
Умови, необхідні для зародження життя й біосфери, виникли в процесі розвитку планети.
Як, якими шляхами в неживому середовищі зародилися перші білкові сполуки (початковий щабель до появи живих організмів)? У якім середовищі відбувся стрибок від неживого до живого? Які земні умови виявилися для цього сприятливими? Наука шукає відповіді на ці запитання.
З появою живої речовини біосфери, а пізніше зелених рослин сформувалася й киснева атмосфера — результат природного процесу (фотосинтезу).
Отже, на Землі утворилися чотири оболонки: літосфера, атмосфера, гідросфера, біосфера, які входять до складу географічної оболонки й тісно взаємодіють; між собою.
Прийом «Учень — учень»
Питання. Як ви думаєте, чи відбудуться зміни в навколишньому середовищі, якщо, наприклад, вирубати ліс або осушити болото, побудувати водосховище ?
Розповідь учителя (робота з атласом і таблицею на дошці «Внутрішня будова Землі»)
Вивчення літосфери ми починаємо зі знайомства із і внутрішньою будовою нашої планети. Про неї поки відомо значно менше, ніж, наприклад, про космічний простір. У цей час наука має відомості, на основі яких ї учені припускають, що в центрі Землі перебуває ядро; і його радіус — близько 3500 км.
Ядро оточене мантією (у перекладі з латинської мови це слово означає «покривало»). її товщина — приблизно 2900 км. На глибині 50—250 км у мантії перебуває шар астеносфера.
Над мантією розташована земна кора. Товщина її коливається від 5 до70 км. Потужність земної кори під горами — 70 км, під рівнинами — 40 км, під океанами — лише 5-10 км. Земна кора разом з верхньою мантією утворюють літосферу.
Прийом «Творча лабораторія» (див. додаток)
Уявіть собі, що ви проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі.
На вашому маршрутному листі написаний план, за яким ви описуєте одну із трьох основних частин Землі. Використовуйте тест підручника.
Прийом «Асоціація»
На демонстраційному столі: яблуко, апельсин, яйце.
3 яким із перерахованих продуктів ви асоціюєте внутрішню будову Землі?
Наведіть три-чотири докази.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Диференційовані завдання
Кожний учень сам обирає собі одне завдання за ступенем складності.
Завдання 1 (З бали)
Складіть визначення поняття за запропонованими словами:
оболонка, мантії, тверда, це, земну, кору, що охоплює, верхню, частина, і, літосфера, Землі.
Завдання 2 (5 балів)
Знайдіть відповідність між поняттям і визначенням
1. Гідросфера 1. Центральна частина Землі
2. Земна кора 2. Внутрішня частина Землі
3. Мантія 3. Повітряна оболонка Землі
4. Ядро 4. Частково розплавлена частина мантії
5. Атмосфера 5. Водна оболонка Землі
6. Верхня тверда оболонка Землі
Завдання 3 (7 балів) Складіть сенкан «Літосфера»
Літосфера
Верхня, тверда.
Охоплює, сковзає, утворює.
Кам'яний літопис Землі.
Оболонка
VI. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання. Відповідний § підручника.
Додаток
Творча лабораторія
План роботи
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Додаток
Творча лабораторія
План роботи
1.Назва частини ______________________________________________________
2.ЇЇ місце розташування________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Додаток
Творча лабораторія
План роботи
1.Назва частини ______________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Завдання 1 (З бали)
Складіть визначення поняття за запропонованими словами:
оболонка, мантії, тверда, це, земну, кору, що охоплює, верхню, частина, і, літосфера, Землі.
Завдання 2 (5 балів)
Знайдіть відповідність між поняттям і визначенням
1. Гідросфера 1. Центральна частина Землі
2. Земна кора 2. Внутрішня частина Землі
3. Мантія 3. Повітряна оболонка Землі
4. Ядро 4. Частково розплавлена частина мантії
5. Атмосфера 5. Водна оболонка Землі
6. Верхня тверда оболонка Землі
Завдання 3 (7 балів) Складіть сенкан «Літосфера»
Завдання 1 (З бали)
Складіть визначення поняття за запропонованими словами:
оболонка, мантії, тверда, це, земну, кору, що охоплює, верхню, частина, і, літосфера, Землі.
Завдання 2 (5 балів)
Знайдіть відповідність між поняттям і визначенням
1. Гідросфера 1. Центральна частина Землі
2. Земна кора 2. Внутрішня частина Землі
3. Мантія 3. Повітряна оболонка Землі
4. Ядро 4. Частково розплавлена частина мантії
5. Атмосфера 5. Водна оболонка Землі
6. Верхня тверда оболонка Землі
Завдання 3 (7 балів) Складіть сенкан «Літосфера»
Завдання 1 (З бали)
Складіть визначення поняття за запропонованими словами:
оболонка, мантії, тверда, це, земну, кору, що охоплює, верхню, частина, і, літосфера, Землі.
Завдання 2 (5 балів)
Знайдіть відповідність між поняттям і визначенням
1. Гідросфера 1. Центральна частина Землі
2. Земна кора 2. Внутрішня частина Землі
3. Мантія 3. Повітряна оболонка Землі
4. Ядро 4. Частково розплавлена частина мантії
5. Атмосфера 5. Водна оболонка Землі
6. Верхня тверда оболонка Землі
Завдання 3 (7 балів) Складіть сенкан «Літосфера»