Тема: Вулканізм і вулкани, гейзери.
Сейсмічні пояси Землі
Мета уроку:
Освітня: сформувати уявлення про будову вулкана, типи вулканів, гейзери і гарячі джерела; розкрити причини вулканізму та райони їх поширення;
Виховна: розвивати інтелектуальне мислення (здатність порівнювати, аналізувати, робити висновки), пам'ять, комунікативні навички і здібності учнів через групові форми роботи; сприяти розвитку творчих здібностей учнів;
Розвиваюча: сприяти естетичному вихованню школярів (ознайомлення з творами літератури і мистецтва), виховувати пізнавальний інтерес до професії вулканолога і здатності співпереживати.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація, підручник, атлас, таблиця «Будова вулкана», фізична карта світу.
Ключові терміни і поняття: вулкан, лава, кратер, вулканічний конус, жерло, магма, гейзер, гарячі джерела.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Слово вчителя.
Я рада зустрітися з вами сьогодні в класі. Я думаю, що наша робота разом буде цікава і корисна. Давайте посміхнемося один одному, налаштуємося на пошук і почнемо урок. А девізом уроку у нас буде:
« Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.»
Тож я бажаю нам успіху у вивченні географії та на сьогоднішньому уроці.
II. Актуалізація знань, умінь, навичок
Нещодавно ми з вами почали вивчати одну з оболонок Землі – літосферу. Познайомилися з внутрішньою будовою Землі, а на минулому уроці розглянули, внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні Землі. Зараз ми перевіримо як ви засвоїли ці знання.
Перевірка домашнього завдання.
Прийом «Географічний диктант»
1.Тверда оболонка Землі – це...
2. Підводні землетруси спричиняють...
3. Блоки, з яких складається літосфера, називаються:
4. Швидкі розривні рухи літосферних плит – це:
5. У наслідок зіткнення материкових літосферних плит утворюються:
6. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:
7. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:
8. Верхню частину мантії називають:
9.Зовнішня тверда оболонка Землі – це:
10. В якому стані знаходиться речовина в астеносфері?
11. Прилад за допомогою якого вивчають землетрус:
12.В результаті яких рухів утворилися обриси сучасних материків та океанів?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Дивуй!»
Розповідь учителя.
Послухайте одну історію.
(Історія про загибель Помпеї — демонстрація картини ) презентація
...Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.
Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги . Раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба підкинулося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Люди , намагались сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.
Зверніть увагу на картину К. Брюллова «Останній день ПомпеЇ».
Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з процесами, що відбуваються в земній корі, ознайомимось iз поняттям вулканізму, утворенням та будовою вулканів, гейзерів, їх значення для діяльності людини.
Тема уроку: Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі
IV. Вивчення нового матеріалу
Слово учителя.
Сьогодні я хочу запросити вас здійснити подорож у глибини літосфери. І разом дати відповідь на всі запитання.
Прийом «Загадка»
Снігова гора, вгорі – діра,
Усередині – жара!
Інколи пускає лаву,
На неї не знайти управу! (Вулкан)
Перегляд відеосюжету «Виверження вулкану».
- Які у вас виникли відчуття після перегляду фільму?
• Вулкани отримали свою назву від імені давньогрецького бога Вулкана, який був покровителем вогню та ковальських справ.
• На Землі існує близько 950 діючих вулканів (за іншими джерелами — 600), із них близько чверті — підводні.
Це велика сила, що має жахливі наслідки і людина в порівнянні з нею ніщо.
Прийом «Проблемне питання»
Робота в групах
Нагадати правила роботи в групах.
Учні заздалегідь об’єднуються в групи.
Завдання для груп:
І. Група. Будова вулкану.
Що таке вулканізм, причини його виникнення?
Пояснити будову вулкана за схемою.
ІІ. Група. Негативні наслідки вулканізму.
Що вивергають вулкани? Вулкани – це вороги чи друзі людини?
ІІІ. Група. Позитивні наслідки вулканізму.
Вулкани – це вороги чи друзі людини?
Яка користь від вулканізму?
ІV. Група. Післявулканічні явища.
Гарячі джерела та гейзери,
причини виникнення та значення.
( Кожна група готує по два коротеньких запитання по своїй темі і віддає вчителеві у скриньку, на які будуть давати відповідь групи за жеребкуванням)
Прийом «Проблемне питання»
- На початку вивчення нового матеріалу ми ставили проблемне питання, чи насправді вулканізм приносить лише шкоду? Чи є користь від цієї внутрішньої сили Землі? ? Вулкани – це вороги чи друзі людини?
2. Класифікація вулканів – діючи і згаслі
- Спробуйте самостійно сформулювати, які вулкани називають згаслими?
- Чи можливі вулкани в Україні?
3. Географічне положення вулканів. Сейсмічні пояси
Слово вчителя.
Вулкани на земній кулі розміщені нерівномірно. Вони зустрічаються найчастіше в сейсмічних поясах, про які ми говорили вивчаючи землетруси. Пригадайте їх. Вони розміщені на межі літосферних плит, уздовж розломів земної кори .
Аналіз карти сейсмічних поясів.
Практична робота .
Слово вчителя.
Визначити географічне положення вулканів за планом та нанести на контурну карту. Робота з атласом , контурною картою, зошитом.
Правила оформлення контурної карти (повторити фронтально в класі)
Завдання. Позначити і підписати на контурній карті вулкани: Ключевська Сопка, Везувій, Кіліманджаро, Фудзіяма.
(Кожна група характеризує один вулкан, потім обмінюються інформацією, представники груп роблять повідомлення про вулкан. Відповідь супроводжується роботою на карті та атласі. Після відповіді учня, позначають всі учні вулкан у контурній карті)
План характеристики географічного положення вулкану:
Розповідь вчителя.
Прийом «Це цікаво»
Льюльяйльяко – це найвищий діючий вулкан. Розміщений в Південній Америці на кордоні Чилі і Аргентини. Його висота – 6723 м.
Ключевська Сопка – найвищий вулкани Євразії.( 4750 м). Розміщений на півострові Камчатка. Він дуже активний - вивергається кожні 6-7 років.
Етна – найвищий діючий вулкан Європи. Розміщений на о. Сицилія в Італії. Це справжня природна копальня: під час виверження 1983 року щодня з надр землі надходило 2,5 кг золота і 9 кг срібла, а також ртуті. Останнє виверження спостерігали 1 травня 2007 року.
Кіліманджаро – найвища точка Африки ( 5895 м ). Назва означає: гора Бога Холоду. На вершинах знаходяться льодовики. Кожного року Кіліманджаро відвідують тисячі туристів.
Фудзіяма ( Фуджі) – діючий вулкан, найвища точка Японії (3776м). Конус протягом 10 місяців покритий снігом. Кратер нагадує квітку лотоса. Це головна святиня Японії. Японці назвали гору ім’ям богині вогню Фудзі.
Фізхвилинка
V. Закріплення нового матеріалу
На початку уроку кожна група готувала по два запитання зараз прийшов час дати на них відповідь. (Команди по черзі витягують листочки із запитаннями і дають відповідь)
Гра «Аукціон».
Учитель задає термін, а учні один за одним повідомляють якісь відомості про об’єкт. Наступний учень повторює сказане раніше і додає своє, і так далі. Змагання між групами в кожній групі повинні прийняти участь якомога більше учнів.
Слово для аукціону «Вулкан»
VI. Підсумок уроку
Рефлексія:
Скласти вірш «Сенкан» на тему : «Вулкан»
1.Тема.
2.Які? Яка? Який? (2-3 слова прикметника )
3.Що робить? Що роблять? (2-3 слова дієслова).
4.Речення, що характеризує це слово.
5.Перефразування слова, синонім.
Виставлення оцінок.
Слово вчителя.
1.Сьогодні на уроці мені…
2.Сьогодні на уроці я довідався нового…
3. Мене особливо здивувало те, що…
4. До початку уроку я думала, що… а зараз знаю…
5. Було б добре, якби…
6.Для мене на уроці виявилося найскладнішим…
7. Мені не сподобалося…
8.Над чим на вашу думку треба попрацювати?
VII.Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника
Творче завдання (на вибір) :
Написати міні-твір «Я- вулкан».
Підготувати кросворд з ключовим словом «вулкан»