Тема: Початкові відомості про статистику. Способи подання даних та їх обробка.
Мета: формування компетентностей.
Предметна: формувати уявлення про статистику як науку, її методи та характеристики.
Ключові: уміння розуміти й перетворювати тексти математичних задач, аргументувати, доводити правильність тверджень.
Інформаційна-цифрова: уміння структурувати дані, діяти за алгоритмом та складати алгоритм.
Основні компетентності у природничих науках: усвідомлення важливості математики як універсальної мови науки, техніки.
Хід уроку
2. Виклад нового матеріалу. |
Обговорення з класом та інформація від вчителя на основні питання:
|
Дискусія на тему: «Чому статистика як суспільна наука вивчає природу, навколишнє середовище, техніку і технічний прогрес?”
Способи подання даних та їх обробка має декілька етапів.
Зведення – етап статистичного дослідження, який представляє собою систематизацію та класифікацію статистичного матеріалу, отриманого у результаті статистичного спостереження
Основною базою статистичного зведення є групування
Групування – розподіл сукупностей на групи, однорідні за якою будь ознакою. Різниця між максимальним та мінімальним значенням ознаки кожної групи називається інтервалом.
Інтервали бувають
Важливе значення має графічне зображення статистичної інформації. Правильно побудований графік робить статистичну інформацію більш виразною, вона краще запам'ятовується й зручно сприймається. Наприклад, у вигляді стовпчастої діаграми, ще називають її гістограмою.
3. Відпрацювання вмінь та навичок.
Розглянемо задачу, за допомогою якої покажемо графічно ряд розподілення приватних шкіл за кількістю учнів.
Задача 1
Відомі наступні дані про кількість учнів в 40 приватних шкіл.
495 |
405 |
556 |
390 |
425 |
500 |
530 |
505 |
402 |
510 |
480 |
600 |
650 |
540 |
710 |
395 |
494 |
440 |
570 |
462 |
750 |
560 |
410 |
401 |
544 |
705 |
660 |
555 |
610 |
601 |
598 |
408 |
661 |
469 |
601 |
504 |
689 |
586 |
611 |
488 |
Побудуйте за цими даними ряд розподілення шкіл за кількістю учнів. Виділити 5 груп. Показати ряд графічно:
Гістограма – графічне зображення інтервального варіаційного ряду
На осі абсцис відкладають значення ознаки – інтервали, а по осі ординат частоти.
Розглянемо приклад з розрахунком відносної величини на прикладі задачі.
Задача
По регіону є наступні про введення в експлуатацію жилої площі
Вид житлових будинків |
Введено в експлуатацію тис кв м |
|
план |
Факт |
|
Цеглинні багатоквартирні |
4400 |
4200 |
Панельні багатоквартирні |
2800 |
2100 |
Котеджі |
800 |
2100 |
Визначити:
Рішення
Показники динаміки (темп росту) наступні, %
Цеглинні дома Тр = У1 / У0 = 4200 / 4400 = 0,955 відносна величина або 95,5%
Панельні дома Тр = 2100 / 2800 = 0,75 відносна величина або 75,0%
Котеджі Тр = 2100 / 800 = 2,625 відносна величина або 262,5%
Структура введеної в експлуатацію жилої площі по регіону представлена у таблиці
Структура введеної в експлуатацію жилої площі по регіону
Вид жилих будинків |
план |
Факт |
||
Введено тис кв м |
% |
Введено тис кв м |
% |
|
Цеглинні багатоквартирні будинки |
4400 |
55,0 |
4200 |
50,0 |
Панельні багатоквартирні будинки |
2800 |
35,0 |
2100 |
25,0 |
Котеджі |
200 |
10,0 |
2100 |
25,0 |
Всього |
8000 |
100,0 |
8400 |
100,0 |
Мал.1 Структура введеної в експлуатацію жилої площі по видам домів у регіоні
Розглянемо, коли зустрічається частота тобто число повторювань, на прикладі задачі.
Задача №2
У наявності є наступні дані про участь в олімпіаді з математики 60 учнів 5,4,2,1,6,3,3,4,3,2,2,5,6,4,3,5,4,1,2,3,3,4,1,6,5,1,3,4,3,5,4,3,3,4,6,4,4,3,4,3,3,4,6,3,5,4,5,3,3,3,4,4,5,4,3,2,5,4,2,3.
Побудуйте за цими даними: ряд розподілу учнів за кількістю разів приймання участі в олімпіаді.
1. Побудуемо ранжирований ряд
1,1,1,1,2,2,2,2,2,2,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,4,5,5,5,5,5,5,5,5,5,6,6,6,6,6.
2. Будуємо ряд розподілу учнів за кількістю разів приймання участі в олімпіаді.
Кількість разів в олімпіаді |
Число учнів (частота) |
1 |
4 |
2 |
6 |
3 |
19 |
4 |
17 |
5 |
9 |
6 |
5 |
|
60 |
Однією з кількісних характеристик статистичних закономірностей є середня величина, яка здатна відобразити характерний рівень ознаки, притаманної усім елементам сукупності.
Середня арифметична проста визначається діленням суми значень ознак на кількість значень
Х=Σ хі/n
де n- кількість значень ознаки
Наприклад: середня арифметична проста
№ сім’ї
|
Кількість дітей у сім’ї
|
1
|
4
|
2
|
3
|
3
|
5
|
4
|
3
|
5
|
2
|
Всього
|
17
|
(дитини)
Крім об’ємних середніх в статистиці використовуються структурні середні (мода і медіана). При проведенні аналізу і характеристики статистичних рядів розраховують моду і медіану. Для дискретних рядів розподілу
Мода - величина ознаки, яка найчастіше зустрічається у даній сукупності.
У варіаційному ряду модою є варіанта, яка найчастіше зустрічається у даному варіаційному ряду.
Тарифний розряд
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Разом |
Чисельність робітників, % |
5,4 |
15,9 |
30,7 |
27,4 |
16,3 |
4,3 |
100 |
У даному прикладі мода Мо = 3
Медіаною називається - варіанта, яка ділить чисельність упорядкованого ряду, тобто побудованого порядку зростання або зниження варіюючої ознаки, на дві рівні частини. Медіана - це варіанта, яка припадає на середину варіаційного ряду. Наприклад заробіток за день кожного із 5 робітників склав відповідно (грн).
6,0 6,5 7,0 7,4 8,0 Ме=7
Робота з підручником.
Алгебра 9 клас А.Г.Мерзляк с. 243 №24.1., №24.7.
Статистичні дані мають широкий спектр використання. Від допомоги компаніям зрозуміти смаки споживачів до аналізу клінічних досліджень. Знання статистики дає можливість грамотно аналізувати: склад і параметри товарів та послуг, вплив інфляції на ціни й на доходи, цінові пропозиції тощо. Без статистичних даних неможливе управління державою, розвиток економіки і культури, розробка програм розвитку країни.
Висновок:
Статистика допомагає зрозуміти навколишній світ. Вона широко використовується у повсякденному житті. Завдяки статичним даним можна завжди проаналізувати ситуацію, порівняти її з іншими, прийняти рішення, провести наукові дослідження.
Знання статистики дає очевидні переваги на ринку праці. В останні 25 років володіння статистикою стало однією з ключових вимог до претендентів на вакансії у великих компаніях.
5. Домашнє завдання.
С.244 №24.6., № 24.8.