Розробка уроку №1 на тему "Початок Першої світової війни". Розділи "Перша світова війна. Війни та революції", "Облаштування повоєнного світу".
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Початок Першої світової війни
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Бесіда на повторення
1. Пригадайте рік утворення та назву двох військово-політичних блоків європейських країн, мету їх створення та з’ясуйте основні суперечності, що існували між ними напередодні Першої світової війни. Відповідь оформіть у вигляді схеми.
2. Проаналізувавши основні суперечності між військово-політичними блоками, з’ясуйте, чи можливо було їх розв’язати і яким чином?
3. Висловіть власну думку: чи можна було уникнути збройного конфлікту між двома військово-політичними блоками?
Перша світова війна стала підсумком низки політичних, соціальних, економічних і національних конфліктів. Суперечності, що склалися наприкінці XIX — на початку XX ст. знайшли своє логічне завершення в трагічному вихорі Першої світової війни.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Випереджальне завдання
Під час опрацювання навчального матеріалу розділу «Перша світова війна» учні складають синхроністичну таблицю за зразком:
Дата |
Події на Західному фронті |
Події на Східному фронті |
Події на інших фронтах |
|
|
|
|
Метод «Мозковий штурм»
Визначте причини розв’язання Першої світової війни.
(Орієнтовні відповіді учнів:
Пояснення учителя
28 червня 1914 р. у м. Сараєві членом націоналістичної організації «Молода Боснія» Гаврилом Принципом були вбиті спадкоємець австро-угорського престолу ерцгерцог Франц Фердинанд і його дружина Софія. Ця подія стала приводом до війни.
Метод «Коло ідей»
Робота з історичним документом
Характеризуючи плани ворогуючих сторін, доцільно використати запропоновані документи.
З таємної «Доповідної записки професорів»
канцлерові Німеччини про цілі війни 1914 року
Щоб забезпечити «тривалий мир», потрібно: а) у Франції грунтовно поліпшити наш західний кордон від Бельфору до моря. Треба завоювати частину північно-західного французького берега каналу, щоб мати стратегічні гарантії проти нападу Англії й дістати сприятливіший вихід до океану. На Францію треба накласти нещадно високу суму у вигляді воєнної контрибуції. Нам не слід також забувати, що Франція має порівняно великі колонії... б) втримання Бельгії народ вважає за питання честі, що не підлягає обговоренню... в) на кордоні з Росією треба створити з російських земель прикордонний пояс, доступний німецькій сільськогосподарській колонізації. Та ми не зупинимося перед тим, щоб указати й на російські остзейські провінції... г) оскільки ця війна є війною Англії проти впливу Німеччини на світовому ринку, на морі та в заокеанських країнах, то треба домогтися повернення на світовий ринок та забезпечити собі морські шляхи. В Африці зведемо нашу колоніальну імперію. Та потрібні задовільні придбання і в інших частинах світу. Для забезпечення колоній необхідна свобода морів. Гарантії її: укріплена позиція на берегах Ла-Маншу; підрив ланцюга англійських опорних пунктів, що охоплюють усю земну кулю. Вдарити по Єгипту, хребту англійського світового владарювання. Контрибуції мають бути такими, щоб вони відшкодували державі її воєнні видатки... й дали б можливість відновити та розширити нашу військову могутність.
Із висловлювань президента Франції Р. Пуанкаре
Я не бачив у свого покоління іншої мети у житті, ніж надію повернути наші втрачені провінції.
Доповідь царю, яку склали МЗС і Морське міністерство Росії
«Про ціль вітчизни на найближчі роки»
Безперечно, аж до остаточного вирішення завдання твердо приймається для всіх дипломатичних зусиль Росії така політична ціль: у найближчі роки – 1918–1919 – заволодіти Босфором і Дарданеллами.
З таємної доповіді міністра закордонних справ Росії
про цілі Антанти. 14 вересня 1914 року
1. Головна мета союзників – зламати могутність Німеччини та її претензії на військове й політичне панування...
2. Територіальні зміни повинні визначатися принципом національностей.
3. Росія приєднує до себе нижню течію Німану та східну частину Галичини, а до Царства Польського вона приєднує східну Познань, Сілезію та західну частину Галичини.
4. Франція повертає назад Ельзас-Лотарингію, додавши до неї яку хоче частину рейнської Пруссії та Палатинату.
5. Бельгія істотно розширює свою територію.
6. Шлезвіг-Голштінія повертається Данії...
9. Сербія приєднує до себе Боснію і Герцеговину, Далмацію та Північну Албанію...
11. Греція приєднує до себе південь Албанії, за винятком Валлони, яка відійде до Італії.
12. Англія, Франція та Японія поділять між собою німецькі колонії...
14. Німеччина й Австрія заплатять воєнну контрибуцію.
Робота з таблицею
Країни-учасниці |
Цілі держав у війні |
Цілі, спільні для військово- політичних блоків |
Німеччина |
|
|
Австро-Угорщина |
|
|
Велика Британія |
|
|
Росія |
|
|
Франція |
|
Робота з візуальними джерелами
Завдання:
Визначте жанр візуальних джерел. Що в них спільного, а що відмінного? Які художні засоби використані? На кого були розраховані такі зображення? Яку роль, на вашу думку, вони мали відігравати?
Метод «Естафета»
Учні швидко один за одним дають відповіді на поставлені питання:
Складання хронологічного ланцюжка
Питання про вступ європейських країн у війну вивчають шляхом складання хронологічного ланцюжка.
Пояснення вчителя
Німеччина в 1914 р. вважала головним завданням реалізацію плану німецького генерала Альфреда фон Шліффена. Головний удар, згідно з планом, був націлений на Францію, зокрема на Париж, через територію Бельгії та неукріплений східний кордон Франції. Такий блискавичний удар змусив би Францію швидко капітулювати.
Формування понять
«Бліцкриг» (блискавична війна) – теорія ведення швидкоплинної війни, відповідно до якої перемога досягається в строки, що обчислюються днями або місяцями, перш ніж противник зуміє відмобілізувати і розгорнути свої основні військові сили (аналогічний план Німеччина розробить та застосує у війні проти СРСР у 1941 р.)
Пояснення вчителя
Робота з історичним документом
Опрацювати текст документів і дати відповіді на запитання.
Документ 1
…Німецькі війська вийшли на р. Марна з метою оточити французів. Тут і сталася перша битва на Західному театрі воєнних дій, що тривала з 5 по 12 вересня. В ній з обох боків взяло участь 1,5 млн вояків. Обопільні втрати сягнули 600 тис. убитими й пораненими. Результатом битви на Марні став остаточний провал «блискавичної війни» — основи плану Шліффена.
Після цього німецькі війська на Західному фронті зарилися в окопи, розпочалася позиційна війна. Фронт розтягнувся від протоки Ла-Манш до швейцарського кордону і наприкінці 1914 р. стабілізувався.
Завдання
1. Назвіть основні місця битв на Західному фронті.
2. Чому, на вашу думку, німецькі війська зазнали поразки в битві на Марні?
Формування понять
Позиційна війна — тактика ведення війни, коли воюючі армії не проводять активних, широкомасштабних дій на фронтах, натомість змінюють свої позиції та обмежуються короткими атаками зі змінні успіхом.
Робота з синхроністичною таблицею
Завдання: в ході пояснення вчителя продовжити роботу з таблицею.
Робота з документами
Документ 1
…Східнопрусська операція для російських військ виявилася невдалою через неузгоджені дії 1-ї та 2-ї російських армій. Новий командувач німецьких військ генерал Гінденбург, використовуючи розгалужену систему залізниць, оточив ударні сили 2-ї російської армії, розгромив їх і примусив російські війська в середині вересня залишити Східну Пруссію. Натомість наступ російських армій під командуванням генерала Брусилова в Галичині та на Буковині виявився вдалим (він тривав з 5 серпня по 13 вересня 1914 р.). Австрійці утримали лише сильний гарнізон в обложеному росіянами Перемишлі. Вони втратили 400 тис. вояків, у тому числі 100 тис. полоненими; російські війська — 230 тисяч.
Запитання
1. Де розгорнулися основні битви на Східному фронті?
2. Якими були наслідки цих битв для воюючих сторін?
Документ 2
…16–24 серпня 1914 року австро-угорські війська зазнали поразки від сербів у горах Цера. …Понад рік, до осені 1915 р., невеликі сили Сербії та Чорногорії самостійно захищали свої території від австро-угорських військ, незважаючи на гостру нестачу озброєння та боєприпасів.
…29 жовтня турецькі міноносці потопили російський канонерський човен «Донець», а 30 жовтня німецько-турецький флот розпочав обстріл портів Севастополя, Феодосії, Новоросійська. У відповідь на це російський уряд оголосив Туреччині війну, російська Кавказька армія 2 листопада 1914 р. перетнула кордон і вирушила вглиб турецької території. Турецькі війська, у свою чергу, вторглися до Батумської області. Найбільш значною подією того періоду на Кавказькому фронті була Сарикамиська операція, що тривала з 22 грудня 1914 р. до 7 січня 1915 р. Російські війська чинили гідний опір турецьким атакам, а 3 січня перейшли у наступ. Сарикамиська операція скінчилася цілковитим знищенням 3-ї турецької армії.
Запитання
1. Назвіть основні місця битв на Західному фронті у 1914 — на початку 1915 рр.
2. За яких умов Туреччина вступила у Першу світову війну?
Бліц-опитування
Практикум
Учні отримують індивідуальні завдання на картках.
Завдання. Визначте, які з країн переслідували перераховані цілі своєї участі у війні:
1. Захоплення територій і перетворення Східної Європи в залежні землі. Захоплення заморських колоній противника та перетворення їх у складові частини світової імперії. (Німеччина)
2. Розгром основного конкурента – Німеччини та розширення володінь на Близькому Сході. Збереження імперії, де «ніколи не заходить сонце». (Велика Британія)
3. Зміцнення монархічної влади. Посилення впливу на Балканах. Розширення контролю над володіннями Росі. (Австро-Угорщина)
4. Повернення Ельзасу і Лотарингії. Захоплення Рейнської промислової зони. Роздроблення території противника на декілька малих держав. (Франція)
5. Боротьба за збереження незалежності та територіальної цілісності. (Бельгія, Сербія, Болгарія )
6. Встановлення контролю на Балтиці та в Центральній Європі. Приєднання ряду областей Османської імперії в Закавказзі. (Росія)
Робота з контурною картою
Позначення на контурних картах основних театрів військових дій.
Кампанія 1914 р. була в цілому виграна країнами Антанти, стратегічні плани німецького командування зірвані. Але воєнні дії затягувались, що вимагало величезних людських та матеріальних ресурсів країн — учасниць війни.