Урок "Початок Першої світової війни"

Про матеріал

Розробка уроку №1 на тему "Початок Першої світової війни". Розділи "Перша світова війна. Війни та революції", "Облаштування повоєнного світу".

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Перегляд файлу

Початок Першої світової війни

Мета:

  •               розкрити причини Першої світової війни, охарактеризувати стратегічні цілі й плани держав-супротивниць, ознайомити учнів із перебігом бойових дій на Балканах і на Кавказі;
  •               сприяти формуванню предметних кометентностей учнів; вміння працювати з текстовою порівняльною історичною таблицею, простежувати причинно-наслідкові зв’язки, удосконалювати навички роботи з історичною картою та історичними документами;
  •               виховувати інтерес до історії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.             АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда на повторення

1. Пригадайте рік утворення та назву двох військово-політичних блоків європейських країн, мету їх створення та з’ясуйте основні суперечності, що існували між ними напередодні Першої світової війни. Відповідь оформіть у вигляді схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Проаналізувавши основні суперечності між військово-політичними блоками, з’ясуйте, чи можливо було їх розв’язати і яким чином?

3. Висловіть власну думку: чи можна було уникнути збройного конфлікту між двома військово-політичними блоками?

 

  1.          МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Перша світова війна стала підсумком низки політичних, соціальних, економічних і національних конфліктів. Суперечності, що склалися наприкінці XIX — на початку XX ст. знайшли своє логічне завершення в трагічному вихорі Першої світової війни.

 

  1.           ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •               характеризувати витоки та природу міжнародних криз та конфліктів на початку ХХ ст.;
  •               визначати стратегічні плани противників, причини вступу у війну головних її учасників;
  •               пояснювати процес гонки озброєнь, посилення мілітаризму, шовіністичної пропаганди;
  •               визначати причини, привід та початок Першої світової війни;
  •               показувати на карті основні театри військових дій, військові кампанії та основні битви 1914 р.;
  •               пояснювати та застосовувати на прикладах поняття і терміни «бліцкриг», «план Шліффена», «позиційна війна»

 

  1.              ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Випереджальне завдання

Під час опрацювання навчального матеріалу розділу «Перша світова війна» учні складають синхроністичну таблицю за зразком:

Дата

Події на Західному фронті

Події на Східному фронті

Події на інших фронтах

 

 

 

 

 

Метод «Мозковий штурм»

Визначте причини розв’язання Першої світової війни.

(Орієнтовні відповіді учнів:

  1. Військово-політичні й економічні суперечності між країнами Троїстого союзу, з одного боку, й Антантою, з іншого.
  1. Боротьба держав за сфери впливу.
  2. Боротьба за переділ колоній)

 

Пояснення учителя

28 червня 1914 р. у м. Сараєві членом націоналістичної організації «Молода Боснія» Гаврилом Принципом були вбиті спадкоємець австро-угорського престолу ерцгерцог Франц Фердинанд і його дружина Софія. Ця подія стала приводом до війни.

 

Метод «Коло ідей»

  •               Обговорення Липневої кризи 1914 р. як приводу до Першої світової війни
  •               Про мотиви свого вчинку Г. Принцип сказав, що він є югославським націоналістом і мріє про об’єднання південних слов’ян. Йому була байдужа форма правління, аби лише Боснія позбулась «опіки» Австрії. Висловіть своє ставлення до вчинку Гаврила Принципа: його можна вважати героєм чи терористом?

 

Робота з історичним документом

Характеризуючи плани ворогуючих сторін, доцільно використати запропоновані документи.

 

З таємної «Доповідної записки професорів»

канцлерові Німеччини про цілі війни 1914 року

Щоб забезпечити «тривалий мир», потрібно: а) у Франції грунтовно поліпшити наш західний кордон від Бельфору до моря. Треба завоювати частину північно-західного французького берега каналу, щоб мати стратегічні гарантії проти нападу Англії й дістати сприятливіший вихід до океану. На Францію треба накласти нещадно високу суму у вигляді воєнної контрибуції. Нам не слід також забувати, що Франція має порівняно великі колонії... б) втримання Бельгії народ вважає за питання честі, що не підлягає обговоренню... в) на кордоні з Росією треба створити з російських земель прикордонний пояс, доступний німецькій сільськогосподарській колонізації. Та ми не зупинимося перед тим, щоб указати й на російські остзейські провінції... г) оскільки ця війна є війною Англії проти впливу Німеччини на світовому ринку, на морі та в заокеанських країнах, то треба домогтися повернення на світовий ринок та забезпечити собі морські шляхи. В Африці зведемо нашу колоніальну імперію. Та потрібні задовільні придбання і в інших частинах світу. Для забезпечення колоній необхідна свобода морів. Гарантії її: укріплена позиція на берегах Ла-Маншу; підрив ланцюга англійських опорних пунктів, що охоплюють усю земну кулю. Вдарити по Єгипту, хребту англійського світового владарювання. Контрибуції мають бути такими, щоб вони відшкодували державі її воєнні видатки... й дали б можливість відновити та розширити нашу військову могутність.

 

Із висловлювань президента Франції Р. Пуанкаре

Я не бачив у свого покоління іншої мети у житті, ніж надію повернути наші втрачені провінції.

 

Доповідь царю, яку склали МЗС і Морське міністерство Росії

«Про ціль вітчизни на найближчі роки»

Безперечно, аж до остаточного вирішення завдання твердо приймається для всіх дипломатичних зусиль Росії така політична ціль: у найближчі роки – 1918–1919 – заволодіти Босфором і Дарданеллами.

З таємної доповіді міністра закордонних справ Росії

про цілі Антанти. 14 вересня 1914 року

1. Головна мета союзників – зламати могутність Німеччини та її претензії на військове й політичне панування...

2. Територіальні зміни повинні визначатися принципом національностей.

3. Росія приєднує до себе нижню течію Німану та східну частину Галичини, а до Царства Польського вона приєднує східну Познань, Сілезію та західну частину Галичини.

4. Франція повертає назад Ельзас-Лотарингію, додавши до неї яку хоче частину рейнської Пруссії та Палатинату.

5. Бельгія істотно розширює свою територію.

6. Шлезвіг-Голштінія повертається Данії...

9. Сербія приєднує до себе Боснію і Герцеговину, Далмацію та Північну Албанію...

11. Греція приєднує до себе південь Албанії, за винятком Валлони, яка відійде до Італії.

12. Англія, Франція та Японія поділять між собою німецькі колонії...

14. Німеччина й Австрія заплатять воєнну контрибуцію.

 

Робота з таблицею

Країни-учасниці

Цілі держав у війні

Цілі, спільні для військово- політичних блоків

Німеччина

 

 

Австро-Угорщина

 

Велика Британія

 

Росія

 

Франція

 

 

Робота з візуальними джерелами

 

 

 

 

Завдання:

Визначте жанр візуальних джерел. Що в них спільного, а що відмінного? Які художні засоби використані? На кого були розраховані такі зображення? Яку роль, на вашу думку, вони мали відігравати?

 

 

Метод «Естафета»

Учні швидко один за одним дають відповіді на поставлені питання:

  1. Розкрийте причини Першої світової війни.
  2. Використовуючи записи в таблиці, розкажіть про цілі держав у війні.
  3. Чому, на вашу думку, локальний австро-сербський конфлікт переріс у світову війну?

 

Складання хронологічного ланцюжка

Питання про вступ європейських країн у війну вивчають шляхом складання хронологічного ланцюжка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснення вчителя

Німеччина в 1914 р. вважала головним завданням реалізацію плану німецького генерала Альфреда фон Шліффена. Головний удар, згідно з планом, був націлений на Францію, зокрема на Париж, через територію Бельгії та неукріплений східний кордон Франції. Такий блискавичний удар змусив би Францію швидко капітулювати.

 

Формування понять

«Бліцкриг» (блискавична війна) – теорія ведення швидкоплинної війни, відповідно до якої перемога досягається в строки, що обчислюються днями або місяцями, перш ніж противник зуміє відмобілізувати і розгорнути свої основні військові сили (аналогічний план Німеччина розробить та застосує у війні проти СРСР у 1941 р.)

 

Пояснення вчителя

  •               план зазнав краху
  •               прикордонна битва французьких, німецьких та англійських військ на 250-кілометровому фронті від Шельди до Мозеля
  •               вторгнення російських військ до Східної Пруссії.

 

Робота з історичним документом

Опрацювати текст документів і дати відповіді на запитання.

Документ 1

…Німецькі війська вийшли на р. Марна з метою оточити французів. Тут і сталася перша битва на Західному театрі воєнних дій, що тривала з 5 по 12 вересня. В ній з обох боків взяло участь 1,5 млн вояків. Обопільні втрати сягнули 600 тис. убитими й пораненими. Результатом битви на Марні став остаточний провал «блискавичної війни» — основи плану Шліффена.

Після цього німецькі війська на Західному фронті зарилися в окопи, розпочалася позиційна війна. Фронт розтягнувся від протоки Ла-Манш до швейцарського кордону і наприкінці 1914 р. стабілізувався.

Завдання

1. Назвіть основні місця битв на Західному фронті.

2. Чому, на вашу думку, німецькі війська зазнали поразки в битві на Марні?

 

 

 

Формування понять

Позиційна війна — тактика ведення війни, коли воюючі армії не проводять активних, широкомасштабних дій на фронтах, натомість змінюють свої позиції та обмежуються короткими атаками зі змінні успіхом.

 

Робота з синхроністичною таблицею

Завдання: в ході пояснення вчителя продовжити роботу з таблицею.

  •               хід бойових дій на Балканському півострові (захоплення Сербії Австро-Угорщиною; захоплення Белграда; контрнаступ сербської армії наприкінці 1914 р. і звільнення території Сербії від австро-угорських військ)
  •               події на Кавказькому фронті (вступ Туреччини у війну на боці Троїстого союзу)
  •               за згодою Османської імперії німецькі крейсери «Гебен» і «Бреслау» були пропущені в Чорне море. Цими крейсерами були обстріляні такі міста України, як Одеса, Севастополь, Феодосія
  •               хід Сарикамишської операції
  •               перенесення бойових дій на територію Туреччини
  •               морська блокада країн Троїстого союзу.

 

Робота з документами

Документ 1

…Східнопрусська операція для російських військ виявилася невдалою через неузгоджені дії 1-ї та 2-ї російських армій. Новий командувач німецьких військ генерал Гінденбург, використовуючи розгалужену систему залізниць, оточив ударні сили 2-ї російської армії, розгромив їх і примусив російські війська в середині вересня залишити Східну Пруссію. Натомість наступ російських армій під командуванням генерала Брусилова в Галичині та на Буковині виявився вдалим (він тривав з 5 серпня по 13 вересня 1914 р.). Австрійці утримали лише сильний гарнізон в обложеному росіянами Перемишлі. Вони втратили 400 тис. вояків, у тому числі 100 тис. полоненими; російські війська — 230 тисяч.

Запитання

1. Де розгорнулися основні битви на Східному фронті?

2. Якими були наслідки цих битв для воюючих сторін?

 

Документ 2

…16–24 серпня 1914 року австро-угорські війська зазнали поразки від сербів у горах Цера. …Понад рік, до осені 1915 р., невеликі сили Сербії та Чорногорії самостійно захищали свої території від австро-угорських військ, незважаючи на гостру нестачу озброєння та боєприпасів.

…29 жовтня турецькі міноносці потопили російський канонерський човен «Донець», а 30 жовтня німецько-турецький флот розпочав обстріл портів Севастополя, Феодосії, Новоросійська. У відповідь на це російський уряд оголосив Туреччині війну, російська Кавказька армія 2 листопада 1914 р. перетнула кордон і вирушила вглиб турецької території. Турецькі війська, у свою чергу, вторглися до Батумської області. Найбільш значною подією того періоду на Кавказькому фронті була Сарикамиська операція, що тривала з 22 грудня 1914 р. до 7 січня 1915 р. Російські війська чинили гідний опір турецьким атакам, а 3 січня перейшли у наступ. Сарикамиська операція скінчилася цілковитим знищенням 3-ї турецької армії.

Запитання

1. Назвіть основні місця битв на Західному фронті у 1914 — на початку 1915 рр.

2. За яких умов Туреччина вступила у Першу світову війну?

 

  1.           ЗАКРІПЛЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

Бліц-опитування

  1. Коли розпочалася Перша світова війна?
  2. Назвіть ім’я автора плану блискавичної війни.
  3. Перелічіть країни — учасниці Троїстого союзу й Антанти.
  4. Що стало приводом до розв’язання Першої світової війни?
  5. Порівняйте характер війни для Великої Британії та Німеччини.
  6. Який він був для Росії й Австро-Угорщини?
  7. Як ви вважаєте, чи можна було запобігти Першій світовій війні?

 

Практикум

Учні отримують індивідуальні завдання на картках.

Завдання. Визначте, які з країн переслідували перераховані цілі своєї участі у війні:

1. Захоплення територій і перетворення Східної Європи в залежні землі. Захоплення заморських колоній противника та перетворення їх у складові частини світової імперії. (Німеччина)

2. Розгром основного конкурента – Німеччини та розширення володінь на Близькому Сході. Збереження імперії, де «ніколи не заходить сонце». (Велика Британія)

3. Зміцнення монархічної влади. Посилення впливу на Балканах. Розширення контролю над володіннями Росі. (Австро-Угорщина)

4. Повернення Ельзасу і Лотарингії. Захоплення Рейнської промислової зони. Роздроблення території противника на декілька малих держав. (Франція)

5. Боротьба за збереження незалежності та територіальної цілісності. (Бельгія, Сербія, Болгарія )

6. Встановлення контролю на Балтиці та в Центральній Європі. Приєднання ряду областей Османської імперії в Закавказзі. (Росія)

 

Робота з контурною картою

Позначення на контурних картах основних театрів військових дій.

 

  1.        ПІДСУМКИ УРОКУ

Кампанія 1914 р. була в цілому виграна країнами Антанти, стратегічні плани німецького командування зірвані. Але воєнні дії затягувались, що вимагало величезних людських та матеріальних ресурсів країн — учасниць війни.

 

  1.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  1. Опрацювати параграф підручника.
  2. Підготувати доповідь: трагедія «Лузітанії», Брусиловський прорив, битва під Верденом 1916 р. (на вибір).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шиян Ніна
    Дякую за роботу!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
9753
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку