Урок-подорож «Данило Романович - будівничий Галицько-Волинської держави»

Про матеріал

Цей урок є заключним в темі «Королівство Руське (Галицько-Волинська держава)». Його метою є висвітлення ролі Данила Галицького в процесі державотворення та ознайомлення з засадами його внутрішньої і зовнішньої політики на основі різних джерел та матеріалів. Практичне заняття проводиться у формі уроку-подорожі, де учні розвивають уміння роботи з історичною картою та документами, аналізують історичні факти й події, оцінюють їх значення, визначають роль особистості в історичному процесі. Урок виховує повагу до минувшини та національну свідомість на основі особистого сприйняття історії.

Перегляд файлу

ТЕМА   

Практичне заняття «Данило Романович - будівничий Галицько-Волинської держави» слайд 1

 МЕТА  уза­гальнити та систематизувати  знання про особливості розвитку Галицько-Волинської держави в період правління Данила Галицького, показати  роль Данила Галицького в процесі державотворення, висвітлити засади його внутрішньої і зовнішньої політики; 

розвивати вміння роботи з історичною картою та документами, аналізувати історичні факти й події, оцінювати їх значення; визначати роль особистості в історичному процесі;

виховувати повагу до історичного минулого,  національну  свідомість на основі особистого сприйняття історії.

Вид заняття: Урок-подорож. Практичне заняття.

Форми і методи: використання інтерактив­них технологій: «Незакінчене речення», «Рольова гра», «Мікрофон», «Кодовані завдання», «Полігон думок»,   робота з картою, картками,  під­ручником та історичним документом, вправа «Ланцюжок», евристична бесіда

Обладнання: портрет Данила Галицького, картки із завданнями, відеоролик про Данила Галицького, мультимедій­на презентація, карта.

Епіграф уроку:  «Цей же Данило був другим після Соломона.»  (з Іпатіївського літопису)

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Актуалізація опорних знань

Сьогодні до школи надійшла те­лефонограма з туристичної фірми. Нам з ва­ми запропоновано незвичайну подорож. Щоб отримати право нею скористатися, нам необхідно з'ясувати, куди саме ми ви­рушимо, з ким зустрінемось. Відповідь на перше питання отримаємо, коли правильно розв'яжемо головоломку. Для цього треба вірно з'єднати букви.   (Галичина)

 

Розв'язавши плутанку, ми дізнаємось, до кого саме в гості ми вирушаємо.

одлани   аилцьгкий   (Данило Галицький)

Із першим завданням ми впорались і тепер  ви­рушаємо до Галичини — однієї з наймогутніших князівських держав Київської Русі. Щоб здійснити подорож, нам необхідно знати, де ж розташоване це князівство.

Робота з картою   У якій державі була розташова­на Галичина? (Київська Русь ) Назвіть найбільші міста Галичини. (на карті)  Маршрут відомий: ми  побуваємо  у Галичині  ХІІІ століття..

Створення ситуації успіху

Сьогодні у нас урок незвичайний, але я сподіваюсь, що він для вас буде цікавим. А щоб він був саме таким, щоб ви почувались упевнено, вам необхідно позбутися страху, тому на уроці у нас мають панувати атмосфе­ра абсолютної довіри і доброзичливості. Сьогодні ви будете працювати колективно та у групах, а для цього ми повинні дотриму­ватись певних правил: працюють усі й кожний.

ІІІ. Оголошення теми, мети, плану, епіграфу уроку

План уроку

1.Боротьба за Галицьку землю після загибелі Романа Мстиславича

2. Утвердження Данила в Галичі.  а) внутрішня політика  б) зовнішня політика

3.Історичне значення діяльності Данила Галицького.

  • Від цього уроку я очікую…

слайд 2  Згадайте, що вам відомо з курсу всесвітньої історії про царя Соло­мона.

 Наскільки доречним є порівняння Данила Галицького з царем Соломоном, ми спробуємо відповісти в кінці уроку, даючи відповідь на проблемне завдання 

слайд 3  презентації (з пам’ятниками)

Сьогодні на уроці нам потрібно відшукати відповідь на надзвичайно важливе питання: яке ж місце посідає ця людина в історії нашої держави? Перш ніж ми ближче розпочнемо знайомство з головним героєм уроку, пропоную намалювати в зошиті стрічку часу, де ви будете позначати головні дати життя і діяльності Данила Галицького протягом уроку.

1201р.          1205р.                  1223р.                   1238р.          1245р.                    1253р.                1264р.

 ІV Вивчення теми уроку

 «Занурення в епоху» Слайди 5, 6

Словникова робота  Вивішую аркуш зі словом «феодальна роздробленість» і пропоную учням пояснити його значення.  В  XI ст. послабилася влада вели­кого князя (центральна влада)  і зміцнилася влада удільних князів. Розповідь про Червенські землі і Володимира.

1 . Хто і коли об’єднав Волинське і Галицьке князівства в одну державу?

2.  В якому році Роман захопив Київ?     а) 1205;   б) 1203;     в) 1201?

3. Чому галицькі бояри  мали  сильні позиції?

1.  Боротьба за Галицьку землю після загибелі Романа Мстиславовича

Аналітична робота учнів  Визначте за матеріалами розповіді та  сюжетом відео:  як формувався характер Данила Романовича, якою буде сутність його політики, якими будуть методи її реалі­зації?                      

      Повідомлення учня ( на фоні слайду 7 ) з використанням  відеосюжета   

 Зовсім малим хлопчиком, у чотири роки, Данила посадили на "золотокований" престол Галицько-Волинського великого князівства. У розквіті сил і слави загинув батько Роман Мстиславич. Удова, княгиня Анна, залишилася з двома синами, молодшому з яких, Василькові, ледве виповнилося два роки. Одразу ж по досягненні сумної звістки про смерть Романа проти його родини піднялося могутнє галицьке боярство, подолане, але не викоренене великим князем. За боярами стояли належні їм міста й села, величезні багатства, тисячі озброєних людей.

Княгиня відчула, що втрачає грунт під ногами. Велика смута розпочалася в Галицькій землі, з сумом занотував літописець.  Анні з синами довелось залишити Галицьке-Волинське князівство й просити притулку у володарів сусідніх держав, Польщі й Угорщини. Сама вона з Васильком їде до Кракова, а Данила  відіслали до Угорщини.

Не встиг огледітися Данило, як юність минула. Та чи й була вона? Адже ще малим хлопцем мати й волинські бояри посадили його на високого батькового коня й сказали: «Ти наш повелитель і заступник, веди нас!» І княжич на все життя запам'ятав ці слова. Він з малих літ виявляв неабияку розсудливість і почуття обов'язку щодо своєї родини і оточуючих його бояр і старших дружинників, роздумував про державні справи й про долю Русі. 1219 р. Данилові виповнилося лише 18 років, але сам князь розумів, що лише він є єдиним, хто може відновити втрачену єдність Галицько-Волинського великого князівства.

Бесіда Чи можемо ми тепер сказати, що вплинуло на формування характеру  Данила Романовича, сутність його політики та методи її реалі­зації?

        В 1238 рр. тільки зміг Данило повернути собі батьківські землі.   Але покою на них він не мав ніколи.    Столицею він обрав місто Холм, щоб бути незалежним від галицького боярства.                                                                                                                                           

Закріплення (сам.)

  • Князь Данило успадкував владу від свого батька … .  
  • Тривалий час Данило та його брат …           боролися за повернення батьківського престолу.
  •  Малолітнім Данило перебував у    А) Польщі Б) Угорщині
  •  Данилові  випало  придушувати  опір        А) бояр        Б) селян  

2.   Утвердження Данила в Галичі:  а) внутрішня політика  б) зовнішня політика

Роповідь  про прихід  Данила на  престол, його одруження 

Метод «Полігон думок»                

З’ясувати за віршем  головну мету князя                     Слайд 6

Одну він ціль стеріг в своїм житті –

З’єднати землі всіх князівств і вотчин,

Молився він і мріяв стати зодчим

Могутньої воскреслої Русі.

І подолати розбрат і розруху,

Поставити фортеці вздовж доріг,

Щоб заздрий ворог здалеку лиш  нюхав

Духмяний запах руських паляниць...

Слайди 7, 8  Робота з підручником    стор. 164 – «Холм» ( на карті магніти ставимо на назвах міст),

Слайди 9, 10

Читаю уривки з роману с.403, 409        

Узагальнення     Доповни дієслова іменниками (сам.)

  • заснував … Львів
  • спорудив  фортеці
  • підтримував… книжників
  • придушив …бояр
  • переніс …столицю
  • зміцнив … князівство
  • реорганізував  військо                                                                                                                                                                

Фізкультхвилинка

Сторони  світу  всім треба знати,

Щоб мапу уміти читати.

 І щоб  кожен назвати їх міг

Північ (хлопок над головою)

Південь (унизу)

Захід (зліва)

І Схід (справа)

Закрийте очі  - і не спішіть-,

Носом сторони ви тепер покажіть. (Все по 2 рази)

Презентація   учнями   групових   міні-проектів   «Зовнішня політика Данила Романовича»

  1. Об'єднайтеся в малі групи. Розгляньте схему «Зовнішня полі­тика Данила Галицького», проаналізуйте її та опрацюйте текст підручника на сторінці 164.                                                       
  2. Дайте відповіді на запитання і представте їх класу.
  • Із якими державами Данило Галицький підтримував зв'язки?
  • У якому напрямку зовнішньої політики Данило Галицький проявляв найбільшу активність? Чим це було зумовлено?

Контурна карта

слайд 13   Підсумок мій.

Окрема сторінка – відносини з Золотою Ордою.

Рольова гра                 Дійові особи: Батий,  Данило Галицький.

Батий. Ти прийшов, князь Данило.

Князь. Прийшов, великий хане. Про Галич поговорити прийшов.

Батий. Ти, князь Данило, приїхав просити у мене ярлик?

Князь. Про ярлики не знав, бо на землі батька свого сиджу. А якщо ярлик твій на цю землю потрібний, з радістю візьму…

Батий. Гаразд, я його тобі дам, але спершу маєш випити чорне молоко, кобилячий кумис.

Князь. Ну що ж, хане, досі я такого не пив. А нині, якщо велиш, буду пити.

 Бесіда  А що відбулося перед цим? А після? Що призвело до ситуації?

Вправа «Ланцюжок» (сам.) слайд 14

(об’єднай, поясни)   підданство;  холоп; «О, лихіша лиха честь татарська ! »

слайд 15    Проведення дискусії на тему: «Отримання князем Данилом ярлика – це вияв національної зради чи далекоглядність державного діяча?».

слайд 16  Евристична бесіда за запитаннями

  1. Чому Данило відмовився від збройного опору ворогові?
  2. Чи були у Данила союзники?  слайд 17  

Розповідь вчителя

слайд 17   Як пов'язані між собою дві події: поїздка Данила Галицько­го до Золотої Орди та його коронування в місті Дорогочин?   С. 561

  1. Історичне значення діяльності Данила Галицького.

Використавши  «Пам’ятку», скласти історичний портрет.

Про кого йдеться?

• Коли і в якій країні жив історичний діяч?

• З чим пов’язана основна його діяльність?

• Які вчинки і дії цієї особи відомі?

• Яким є ваше ставлення до цієї особи?

Висновки   Данило Галицький (1237 – 1264)  

  • Після тривалої та напруженої боротьби відновив і розбудував Галицько-Волинську державу, створену його батьком. З перемінним успіхом чинив впертий опір монгольській експансії, одночасно нейтралізуючи активні спроби західних сусідів втручатися у внутрішні справи його держави.
  • Сприяв розвитку міст , залучаючи туди ремісників і купців. За його правління були побудовані Холм, Львів, Кременець, Данилів, Стіжок, відновлений Дорогочин. Переніс столицю Галицько-Волинського князівства з Галича до Холму.
  • Час його князювання був добою найбільшого економічно-культурного піднесення та політичного посилення Галицько-Волинської держави. Маючи кордони по Карпатах, Дніпру та Дунаю, за його правління вона зробилася найбільшою державою в Європі, стала праобразом першої української національної держави.

Перевіка «лінії часу»  Скільки років минуло з дня смерті Данила?  …, але пам’ять жива..

Слайди 19,20  Памۥять і гордість нації  Слайд з орденом!!!!!!!!

Завершення роботи над проблемним завданням  Слайди памۥятників та Соломона

Тестування (сам.)

1. Данило став першим                            А) царем Б) королем

2. Дозвіл на князювання це                     А) ярлик Б) грамота

3. Коронація Данила відбулася в           А)1253 р. Б) 1353р.

4 . Місто назване на честь свого сина   А)Львів  Б)Любеч

5. Данило переніс столицю в                  а) Данилів Б) Холм

6. Заручився підтримкою Папи римського     А) Інокентія ІУ   Б) Інокентія УІ

7. Баскак це                                          А) збирач данини  Б) посланець хана

8. Ярлик взяв у хана                            А) Бурундая  Б) Батия

      9. Місто коронації Данила                 А) Дрогобич  Б)Дорогочин

      10. Данило приймав участь у битві   А) на р.Калці Б) під Синіми Водами

«Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я дізнався …

Слайд 21

            1201р          1205р.                  1223р                   1238р          1245р.                    1253р.                1264р.

                                         

   Заповніть пропуски в тексті

  • Князь Данило успадкував владу від свого батька … .  
  • Малолітнім Данило перебував у         А) Польщі   Б) Угорщині
  •  Данилові  випало  придушувати в опір        А) бояр        Б) селян  

З’ясувати за віршем  головну мету князя    

Одну він ціль стеріг в своїм житті –

З’єднати землі всіх князівств і вотчин,

Молився він і мріяв стати зодчим

Могутньої воскреслої Русі.

І подолати розбрат і розруху,

Поставити фортеці вздовж доріг,

Щоб заздрий ворог здалеку лиш  нюхав

Духмяний запах руських паляниць...

 Доповни дієслова іменниками

  • заснував
  • спорудив
  • підтримував
  • придушив
  • переніс
  • зміцнив
  • реорганізував

 Тестування

1. Данило став першим                            А) царем Б) королем

2. Дозвіл на князювання це                     А) ярлик Б) грамота

3. Коронація Данила відбулася в           А)1253 р. Б) 1353р.

4 . Місто назване на честь свого сина   А)Львів Б)Любеч

5. Данило переніс столицю в                  а) Данилів Б) Холм

6. Заручився підтримкою Папи римського     А) Інокентія ІV   Б)Інокентія VІ

7. Баскак це                                             А) данник хана  Б)посланець хана

8. Малолітнім Данило перебував у    А) Польщі Б) Угорщині

9. Ярлик взяв у хана                            А) Бурундая Б) Батия

     10. Данило придушив опір                  А) бояр Б) селян

      11.Місто коронації Данила                 А) Дрогобич Б)Дорогочин

      12.Данило приймав участь у битві   А) на р.Калці Б) під Синіми Водами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                              Дорогочин

                                                                                  1238

 

 

 

 

 

                                                                                                                           Ярослав 1245

 

 

Домашнє завдання  §17 вивчити, опрацювати конспект.

Високий рівень – порівняти діяльність князів  Романа і Данила (есе)

Достатній рівень – скласти  кросворд з ключовим словом «Данило»

Середній рівень – намалювати один епізод із життя Данила.

docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
2763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку