Урок-подорож до "ПтахСіті"

Про матеріал

Узагальнюючий урок з використанням додаткового матеріалу.З реалізацією творчої ,пошукової роботи учнів .Розвиток навичок презентувати свою роботу в групі та перед аудиторією.Різні маршрути подорожі по "ПтахСіті" розкривається у вигляді слайдів та відео на власний підхід учнів.(в розробці вони не наводяться).Цікавим є те , що до роботи можна залучити учнів з різним рівнем навченості : з Вікіпедійною інформацією ,у виготовленні стіннівок та брошур.

Перегляд файлу

                                                                                                 О.А. Міскун

                                                                                                 Старший   вчитель біології

                                                                                                 КЗШ  № 66  I-III ступенів

                                                                                                 Дніпропетровська область,Кривий Ріг.

 

 

 

Урок-подорож  до   «ПТАХСІТI»

Тип уроку: урок узагальнення знань.( 2 години )

Мета : узагальнити знання учнів  з різноманітності птахів та їх значення в природі та житті людини ,    мотивувати їх до збереження птахів ;                                                                                                                              Розвивати увагу,пам,ять. логічне мислення,вміння працювати з додатковою інформацією та ілюстраціями.

 

  • розвивати творчі здібності до створення презентацій.брошур.малюнків;вміння працювати в групі,робити висновки,порівнювати,вчити учнів до  само презентації по результатам своєї роботи  ;       

 

  •      виховувати любов до природи,формувати  науковий та практичний підхід  до  її пізнання.

Методи та форми роботи : індивідуально-групові,проектування,опереджувальні   пошукові завдання,інтернет-презентації,створення стіннівок,інтелект - карт,вікторин.

 

  • Для вчителя: завдання отримують  всі учні, по рівню їх можливостей і бажань.Особлива увага приділяється малоактивним учням .обдаровані учні  можуть створювати під керівництвом вчителя інформатики власні бук трейлери ( відеоролики про певні групи птахів  та їх обовливості та значення).

 

 

 

План подорожі  :  1.Аеродром  .Перелітні птахи.(група учнів представляє інформацію в різних формах).

                                2.Музей  . Картини.Археоптерикс.Банківські кури,Сизий голуб.

                                3.Стадіон.     .Страус и-бігуни.Пітушині бої.Гусячі бої

                               4.Філармонія.   Пташиний спів.

                               5.Сільсько-господарська виставка.   Птахівництво.Голубятники.

                               6.Дошка по,шани.   Комахоїдні.Хижі  птахи. Червона книга .      

 

Обладнання   :

  • таблиці по темі « Клас птахи».
  • «Німі» малюнки учнів про значення птахів та  їх  охорону ,
  • обладнання для проведення відео та слайд презентації  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проведення уроку-подорожі

 

Слово вчителя:  .  вітаємо всіх,хто відправляється в подорож до Птахсіті , всіх ,хто бажає знати більше,поділитись знаннями з іншими.продемонструвати результати свого вміння  знайти  ц ікаву інформацію про птахів поза пудручником .вміння виділити головне і проаналізувати повідомлення інших учнів.

 

Для створення гарного настрою і продуктивної роботи проведемо невеличку розминку в вигляді  легеньких  загадок та нескладних запитань . Для врахування продуктивності нашої подорожі мій помічник  ( один із учнів ) буде фіксувати результати.

 

Загадка 1. У річці купається,в сорочку одягається,в повітрі літає,завжди суха буває. ( дика качка ).

 Загадка 2. Чорний,моторний по полю ходить,черв,яків ловить. ( грак )   

 

Запитання. Як називається частина яйця птаха,що містить зародок з поживними  речовинами?(жовтком )

Запитання.     Кістка,що є виростом грудини,до якої кріпляться  груди і  м,язи птахів? ( Кіль ).

Розминка відбулась,починаємо подорож. Потрібно знати правила проходження екскурсії  та техніку безпеки :  в кожній  групі  по маршруту є екскурсовод( доповідач ),є учень,що  презентує відео чи слайд презентацію,учень ,який доповнює  інформацію  малюнками чи  самостійно  виготовленими брошурами по темі маршруту і учень який робить висновки і ставить запитання до всіх учнів по темі повідомленняя    (як рефлексія )- всього 4 учні.

 !!!Мовлення повинно бути чітким,біологічно обґрунтованим , з висновками .

                                                                                   ( основна вікіпедійна  інформація  може бути такою )       

                         

 

 

 

 

 

 

                  МАРШРУТ    АЕРОПОРТ.   Зустріч з  перелітними птахами ( кілегруді ).

Під міграцією ( перельотами )розуміють переміщення або переселення птахів,зв,язаних із  зміною екологічних чи кормових умов,або  особливостями розмноження з території гніздування на територію  зимівлі і назад.

  • В Україні на зимівлю в теплі краї відлітає :  ластівка,шпак,лелека,грач, чайка,стриж,жайворонок, дрізд.

Лелека   -  в тропічну Африку,жайворонок на  південь Европи .Середня швидкість перельоту для дрібних птахів складає  30 км/год, а для великих птахів  -  80 км/год..Часто переліт проходить в кілька етапів,з зупинками для відпочинку та годівлі.Чим менше за розміром птах,тим коротша дистанція  , яку вони взмозі осилити за раз.Дрібні птахи здатні летіти безперервно 70-90 годин,при цьому долаючи відстань 4000 км.

 

Як летять перелітні птахи?    Не завжди скупченими зграями, іноді шеренгою,прямим фронтом або поперечним рядом ( кулики , качки, чаплі ). Гуси летять косяком. Журавлі,лебеді  можуть летіти кутом або клином.  Допомагає в цьому синергія ,..під час перельоту  багато небезпек,які можуть збити птахів з курсу : погода,виснаження,мисливці.

  • Але магнітне поле Землі,Сонце та поляризоване світло і власний магнітний компас самих птахів  дає змогу повернутись птахам до місця гніздування на свою батьківщину.

 

    (  по даній темі повинні бути презентація  чи відеоролик польоту птахів. На  паперовій стіннівці карта-схема перельоту  лелеки чи  дрозда , брошури з видовим складом перелітних птахів.)Запитання одного з учнів після перегляду може бути таким  :Що таке синергія   та яке має значення ? Зграї яких птахів ви бачите в своїй   місцевості? Хто із вчених вивчав перельоти? Які методи  вивчення міграції птахів ви  знаєте  і т,д,?.

 

 

 

 

 

 

 

МАРШРУТ   «  СТАДІОН»

Екскурсовод. 1.  На стадіоні ми можемо  захоплюватись   змаганнями  страусів,боями  півнів ( «петушиные бои» не зовсім захоплюють),гусячі бої.

 

(Перегляд відео-ролика,чи створеного учнем бук трейлера,чи слайд презентації по можливостям учнів).

 

« Петушиные бои» . Ці бої проводились  ще в стародавні чаои в країнах Сходу : Індії,Китаю,Персії. В наш час  в Індії це поширений спосіб досугу з середини січня  на  «Свято врожаю» Бої півнів – це змагання спеціально навчених хазяями бійцевих півнів,яких направляють на бійку один з одним,азартний вид спорту,в якому спостерігачі роблять ставку на перемогу . Тренери півнів для підвищення їх  боєвитості в давнину годували їх часником і цибулею.                               

     В даний час існує три форми бою :

1.Матч в парах.

2.Королевська битва -  випускають багато птахів,всі  б’ються до перемоги останнього.

3. Уельський бій – бій в 8 парах  в 4 раунди. Вік півнів-бійців  1-2 роки. В півроку їм відрізають гребінь.щоб не  заважав і не було втрати крові. Перед боем на їх природні шпори надівають штучні -  і з металу чи кісткові , довжиною  4-6см.  Півень б.ється  один раз в житті,навіть якщо отримає перемогу. Зазвичай гине через тиждень від поранень.

 

  Екскурсовод 2   Змагання страусів.  Африканський страус –представник родини страусових,без кільовий.нелітаючий птах,який швидко бігає. Наукова назва з грецької  - « горобець верблюд «,лат.  Struthio camelus/.    Самець  має  масу до 120 кг. Швидкість бігу – 70 км за год.

  • В Америці,в штаті Аризона з 1889 року змагання страусів проходять цілих 3 тижні  і проходить по трьом напрямкам :  швидкість бігу ,  заїзди в упряжках ,верховій їзді.

Страуси швидко бігають   - за один крок долає 8 метрів.на ногах  має по 2 пальці,під час бігу може повертати і раптово лягти на землю. Добрий зір ( 5 км ) великі очі,  (око важить як мозок  ) тому бачить і назад.не повертаючи голови  .

 

Екскурсовод 3.Гусині бої.

Це майже забута забава,що була дозволена в далеку старину в Росії разом з півневими боями,проводились  зимою,коли м.який сніг,рихлий.

Використовувались 2 агресивні породи : арзамаські та мисливські.

Для цих боїів використовували гусинь,щоб своїм криком підзадорювали гусаків до бою.

(перегляд презентації,відео )Запитання учня до учнів після перегляду та прослуховування інформації можуть бути такі :

 1. Чому  страуси не можуть літати ?»

2.Страуси дуже сильні та лякливі.як же на них можна проїхати верхом? (одягають на голову мішок .потім знімають ).

3.Чому страуси ховають голову у пісок?

 4.Страуси насиджують яйця під час розмноження,але температура повітря 50 градусів жари,Яке значення насиджування? ( захист яєць від хижаків,захист від спеки ).

5 Які ваші думки відносно півневих боїв ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Маршрут  « Музей»

 

  • Екскурсовод  .В музеї птахів  є експонати:  археоптерикса ,сизого голуба,банківської джунглевої куриці   .Археоптерикс-це вимерла хребетна тварина пізнього  юрського періоду величиною з ворону,по морфології  має проміжне місце ж рептиліями та птахами.існував 150-147 млн.років тому.

 

  • Всі знахідки археоптериксів  знаходились в районі Зольнхофена  Германії, а реконструкцію  розміщено в музеї Оксфордського університету.

По будові тазу і ребер,двояковігнутим хребцям,челюстям,вкритим зубами,по довгому хвосту,що складається  з більш  двадцяти хребців  цей археоптерикс був би рептилією,але наявність пір,я,деяких особливостей кінцівок і черепу  характерні  для птахів.а передні кінцівки  мають сильні махові пера. Тому в деяких роботах вчених його називають примітивним птахом.

Відкриття археоптерикса було підтвердженням   еволюційного вчення,свідченням наявностей своєрідних перехідних форм.

Експонат – Сизий голуб ( Columba livia )  - птах родини Голубиних,батьківщиною якого є Південна Європа,південно-західна Африка, який був приручений людиною і виведені домашні голуби С.domestica.

Міжнародна команда біологів розкрила геноми   36 декоративних і двох  диких голубів різних районів  США і дійшли висновку,що більш іість із них походять від одного предку -  дикого сизого голуба.Такої точки зору дотримувався  і Ч.Дарвін,який любив і заводив голубів.

Існує інформація про особливості поштових голубів ( сірійські та бейрутські.) В 1882 році був зроблений малюнок білого голуба – бербера , з коричневим дзьобом і хохолком,схожим на сучасного  поштового голуба..

 

Експонат – Банківська джунглева куриця (Gallus gallus ) типовий  вид з роду джунглевих кур,дико живущих  в Південно-Схіжній Азії,від якого походять домашні курі.

По екстер,єру – це невеликий птах,самець вагою -900-1200 г,самка -500-700г,красновато-золотавого окрасу. Одомашнення відбулося в Китаї більше 6000 років тому,в Індії – 3000.Вони зображені на монетах 16 країн світу і є лідерами серед видів птахів,зображених на монетах.

 

 

 

МАРШРУТ  « Сільсько-господарська  виставка»

 

В формі презентації  кольорових слайдів,чи відеороликів  ,таблиць з зображенням порід свійських птахів та декоративних голубів.

Екскурсовод-учень :  птахівництво -  високоприбуткова і скоростигла галузь    сільського господарства .

Курі представлені яйценосними,м,ясними та м'ясо-яйценосними породами.

Фермери розводять такі породи,як  Російська біла ( листовидний гребінь спадає на бік у курей і прямий у півнів,жовті лапи і дзьоб). Їх вага від 2-2,2 – 3 кг  ,Дуже яйценосні.Яйцекладка починається з 5 місяців,приносить до 150-160 яєць на рік.

М,ясні породи- бройлери- на м,ясо беруть з 3-х місяців,вагою від 1,4 кг.

  • Порода Род-айланд,коричнево-червона.вагою 2,5-2,8 -3,5 кг.приносить до 160 яєць.

 

  • Порода Плімутроки- великі смугасті,сірі ,вагою 2,6-3,5 кг,приносить від140-180 яєць.

Також багато інших порід –Московські курі ( 180 яєць ) –чорні з жовтою гривою.Суссекси,Першотравневі та інші.

Качки           . У фермерів породи пекінських та московських     качок.вони дають м,ясо та яйця.

Гуси.     Білоруські та китайські вражають низькою поставою тулуба  з   короткою шиєю та невеликою головою.досягають ваги 3,9-4,5 кг,приносять до 15 яєць. Але найбільші за вагою Холмогорські гуси  ( 7-9) кг та 20-30 яєць щорічно.

Індички  теж представлені різноманітними породами,особливо м,ясні білогруді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАРШРУТ    « Дошка пошани»

Стенди « Комахоїдні птахи «           . Молдавські орнітологи  вирахували,що до прильоту  птахів в лісі чисельність комах була 7,.-8 млн.га 1 га,а кінці прильоту – 2,7 млн.Причому число шкідливих комах зменшилось в 2 рази.    7 пар комахоїдних птахів з пташенятами за 90 днів гніздування в саду знищують 6 млн.безхребетних, з них 2 млн. –дуже шкідливі.

Це фото та чучела синиць, чорних співучих дроздів,зяблики,горихвістки,мухоловки.Кожна пара синиць може врятувати від шкідників 40 дерев.Стриж за 1 раз приносить пташенятам до 400 дрібних комах.

Стенд « Хижі птахи»         Соколині – боривітер,яструб, шуліка,орел.кібчик. Вражають міцними кігтями,гачкуватим дзьобом,сильні м,язи грудей та кінцівок.Опереня жорстке та шільно прилягає до тілі.       .Знищуючи гризунів,. хижі птахи рятують врожаї зернових.

 

Ряд     Совоподібні – пугачі,вухата та болотка сова,сплюшки, сичі ..У фауні України 13 видів сов.

 

  • Стенд « Птахи-санітари» .Галки,ворони,круки. Живляться падаллю,.грифи.

 

  • Стенд « Червона Книга»             До Червоної книги України занесено 87 видів птахів..Фото орла стапового, сокіла-сапсана, журавлів   сірого та красавки,дрохви та лелеки чорного.

 

  • Стенд « Співочі птахи»          Фото:  соловейка,іволги,повзика,дрозда.жайворонка. При перегляді цієї експозиції звучить спів цих птахів.

              ПАМ,ЯТКА  « ОХОРОНА ПТАХІВ «                                      

            1.Етична поведінка людини під час гніздування птахів.

           2.Підгодовування птахів    узимку.

           3 Дотримання  законодавства  щодо  охорони птахів.

           4.Дотримання термінів полювання на птахів..

           5.Створення громадських організацій з охорони птахів.             

Завершення подорожі до  « Птахсіті»

 

1.Сьогодні на уроці ми не тільки подорожували і  взнали багато цікавого про птахів поза   підручником.Ви презентували свою  творчість, результати пошукової роботи по підготовці міні-проектів,слайд-презентацій,повідомлень,виготовленні стендів.Важливо,що мовлення у більшості екскурсоводів було  чітким,науковим,доступним.Деякі учні чудово  справились  з Інтернет-ресурсами і підібрали чудовий матеріал для маршрутів.

 

Для  підбиття підсумків і оцінювання  деяким учням пропонується  закінчити речення ( мікрофон )

 

  • Я зрозумів   ……….
  • Я  був здивований….
  • Я зробив для себе висновок….
  • Я навчився….
  • Я  запам,ятав…… 
  • Я можу розповісти друзям…

 

Домашне завдання.

  1. Прослухати голоси та спів птахів і навчитись їх розпізнавати.                .
  2. Написати повідомлення про імена та роботи   вчених -орнітологів

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку