Узагальнюючий урок з використанням додаткового матеріалу.З реалізацією творчої ,пошукової роботи учнів .Розвиток навичок презентувати свою роботу в групі та перед аудиторією.Різні маршрути подорожі по "ПтахСіті" розкривається у вигляді слайдів та відео на власний підхід учнів.(в розробці вони не наводяться).Цікавим є те , що до роботи можна залучити учнів з різним рівнем навченості : з Вікіпедійною інформацією ,у виготовленні стіннівок та брошур.
О.А. Міскун
Старший вчитель біології
КЗШ № 66 I-III ступенів
Дніпропетровська область,Кривий Ріг.
Урок-подорож до «ПТАХСІТI»
Тип уроку: урок узагальнення знань.( 2 години )
Мета : узагальнити знання учнів з різноманітності птахів та їх значення в природі та житті людини , мотивувати їх до збереження птахів ; Розвивати увагу,пам,ять. логічне мислення,вміння працювати з додатковою інформацією та ілюстраціями.
Методи та форми роботи : індивідуально-групові,проектування,опереджувальні пошукові завдання,інтернет-презентації,створення стіннівок,інтелект - карт,вікторин.
План подорожі : 1.Аеродром .Перелітні птахи.(група учнів представляє інформацію в різних формах).
2.Музей . Картини.Археоптерикс.Банківські кури,Сизий голуб.
3.Стадіон. .Страус и-бігуни.Пітушині бої.Гусячі бої
4.Філармонія. Пташиний спів.
5.Сільсько-господарська виставка. Птахівництво.Голубятники.
6.Дошка по,шани. Комахоїдні.Хижі птахи. Червона книга .
Обладнання :
Проведення уроку-подорожі
Слово вчителя: . вітаємо всіх,хто відправляється в подорож до Птахсіті , всіх ,хто бажає знати більше,поділитись знаннями з іншими.продемонструвати результати свого вміння знайти ц ікаву інформацію про птахів поза пудручником .вміння виділити головне і проаналізувати повідомлення інших учнів.
Для створення гарного настрою і продуктивної роботи проведемо невеличку розминку в вигляді легеньких загадок та нескладних запитань . Для врахування продуктивності нашої подорожі мій помічник ( один із учнів ) буде фіксувати результати.
Загадка 1. У річці купається,в сорочку одягається,в повітрі літає,завжди суха буває. ( дика качка ).
Загадка 2. Чорний,моторний по полю ходить,черв,яків ловить. ( грак )
Запитання. Як називається частина яйця птаха,що містить зародок з поживними речовинами?(жовтком )
Запитання. Кістка,що є виростом грудини,до якої кріпляться груди і м,язи птахів? ( Кіль ).
Розминка відбулась,починаємо подорож. Потрібно знати правила проходження екскурсії та техніку безпеки : в кожній групі по маршруту є екскурсовод( доповідач ),є учень,що презентує відео чи слайд презентацію,учень ,який доповнює інформацію малюнками чи самостійно виготовленими брошурами по темі маршруту і учень який робить висновки і ставить запитання до всіх учнів по темі повідомленняя (як рефлексія )- всього 4 учні.
!!!Мовлення повинно бути чітким,біологічно обґрунтованим , з висновками .
( основна вікіпедійна інформація може бути такою )
МАРШРУТ АЕРОПОРТ. Зустріч з перелітними птахами ( кілегруді ).
Під міграцією ( перельотами )розуміють переміщення або переселення птахів,зв,язаних із зміною екологічних чи кормових умов,або особливостями розмноження з території гніздування на територію зимівлі і назад.
Лелека - в тропічну Африку,жайворонок на південь Европи .Середня швидкість перельоту для дрібних птахів складає 30 км/год, а для великих птахів - 80 км/год..Часто переліт проходить в кілька етапів,з зупинками для відпочинку та годівлі.Чим менше за розміром птах,тим коротша дистанція , яку вони взмозі осилити за раз.Дрібні птахи здатні летіти безперервно 70-90 годин,при цьому долаючи відстань 4000 км.
Як летять перелітні птахи? Не завжди скупченими зграями, іноді шеренгою,прямим фронтом або поперечним рядом ( кулики , качки, чаплі ). Гуси летять косяком. Журавлі,лебеді можуть летіти кутом або клином. Допомагає в цьому синергія ,..під час перельоту багато небезпек,які можуть збити птахів з курсу : погода,виснаження,мисливці.
( по даній темі повинні бути презентація чи відеоролик польоту птахів. На паперовій стіннівці карта-схема перельоту лелеки чи дрозда , брошури з видовим складом перелітних птахів.)Запитання одного з учнів після перегляду може бути таким :Що таке синергія та яке має значення ? Зграї яких птахів ви бачите в своїй місцевості? Хто із вчених вивчав перельоти? Які методи вивчення міграції птахів ви знаєте і т,д,?.
МАРШРУТ « СТАДІОН»
Екскурсовод. 1. На стадіоні ми можемо захоплюватись змаганнями страусів,боями півнів ( «петушиные бои» не зовсім захоплюють),гусячі бої.
(Перегляд відео-ролика,чи створеного учнем бук трейлера,чи слайд презентації по можливостям учнів).
« Петушиные бои» . Ці бої проводились ще в стародавні чаои в країнах Сходу : Індії,Китаю,Персії. В наш час в Індії це поширений спосіб досугу з середини січня на «Свято врожаю» Бої півнів – це змагання спеціально навчених хазяями бійцевих півнів,яких направляють на бійку один з одним,азартний вид спорту,в якому спостерігачі роблять ставку на перемогу . Тренери півнів для підвищення їх боєвитості в давнину годували їх часником і цибулею.
В даний час існує три форми бою :
1.Матч в парах.
2.Королевська битва - випускають багато птахів,всі б’ються до перемоги останнього.
3. Уельський бій – бій в 8 парах в 4 раунди. Вік півнів-бійців 1-2 роки. В півроку їм відрізають гребінь.щоб не заважав і не було втрати крові. Перед боем на їх природні шпори надівають штучні - і з металу чи кісткові , довжиною 4-6см. Півень б.ється один раз в житті,навіть якщо отримає перемогу. Зазвичай гине через тиждень від поранень.
Екскурсовод 2 Змагання страусів. Африканський страус –представник родини страусових,без кільовий.нелітаючий птах,який швидко бігає. Наукова назва з грецької - « горобець верблюд «,лат. Struthio camelus/. Самець має масу до 120 кг. Швидкість бігу – 70 км за год.
Страуси швидко бігають - за один крок долає 8 метрів.на ногах має по 2 пальці,під час бігу може повертати і раптово лягти на землю. Добрий зір ( 5 км ) великі очі, (око важить як мозок ) тому бачить і назад.не повертаючи голови .
Екскурсовод 3.Гусині бої.
Це майже забута забава,що була дозволена в далеку старину в Росії разом з півневими боями,проводились зимою,коли м.який сніг,рихлий.
Використовувались 2 агресивні породи : арзамаські та мисливські.
Для цих боїів використовували гусинь,щоб своїм криком підзадорювали гусаків до бою.
(перегляд презентації,відео )Запитання учня до учнів після перегляду та прослуховування інформації можуть бути такі :
1. Чому страуси не можуть літати ?»
2.Страуси дуже сильні та лякливі.як же на них можна проїхати верхом? (одягають на голову мішок .потім знімають ).
3.Чому страуси ховають голову у пісок?
4.Страуси насиджують яйця під час розмноження,але температура повітря 50 градусів жари,Яке значення насиджування? ( захист яєць від хижаків,захист від спеки ).
5 Які ваші думки відносно півневих боїв ?
Маршрут « Музей»
По будові тазу і ребер,двояковігнутим хребцям,челюстям,вкритим зубами,по довгому хвосту,що складається з більш двадцяти хребців цей археоптерикс був би рептилією,але наявність пір,я,деяких особливостей кінцівок і черепу характерні для птахів.а передні кінцівки мають сильні махові пера. Тому в деяких роботах вчених його називають примітивним птахом.
Відкриття археоптерикса було підтвердженням еволюційного вчення,свідченням наявностей своєрідних перехідних форм.
Експонат – Сизий голуб ( Columba livia ) - птах родини Голубиних,батьківщиною якого є Південна Європа,південно-західна Африка, який був приручений людиною і виведені домашні голуби С.domestica.
Міжнародна команда біологів розкрила геноми 36 декоративних і двох диких голубів різних районів США і дійшли висновку,що більш іість із них походять від одного предку - дикого сизого голуба.Такої точки зору дотримувався і Ч.Дарвін,який любив і заводив голубів.
Існує інформація про особливості поштових голубів ( сірійські та бейрутські.) В 1882 році був зроблений малюнок білого голуба – бербера , з коричневим дзьобом і хохолком,схожим на сучасного поштового голуба..
Експонат – Банківська джунглева куриця (Gallus gallus ) типовий вид з роду джунглевих кур,дико живущих в Південно-Схіжній Азії,від якого походять домашні курі.
По екстер,єру – це невеликий птах,самець вагою -900-1200 г,самка -500-700г,красновато-золотавого окрасу. Одомашнення відбулося в Китаї більше 6000 років тому,в Індії – 3000.Вони зображені на монетах 16 країн світу і є лідерами серед видів птахів,зображених на монетах.
МАРШРУТ « Сільсько-господарська виставка»
В формі презентації кольорових слайдів,чи відеороликів ,таблиць з зображенням порід свійських птахів та декоративних голубів.
Екскурсовод-учень : птахівництво - високоприбуткова і скоростигла галузь сільського господарства .
Курі представлені яйценосними,м,ясними та м'ясо-яйценосними породами.
Фермери розводять такі породи,як Російська біла ( листовидний гребінь спадає на бік у курей і прямий у півнів,жовті лапи і дзьоб). Їх вага від 2-2,2 – 3 кг ,Дуже яйценосні.Яйцекладка починається з 5 місяців,приносить до 150-160 яєць на рік.
М,ясні породи- бройлери- на м,ясо беруть з 3-х місяців,вагою від 1,4 кг.
Також багато інших порід –Московські курі ( 180 яєць ) –чорні з жовтою гривою.Суссекси,Першотравневі та інші.
Качки . У фермерів породи пекінських та московських качок.вони дають м,ясо та яйця.
Гуси. Білоруські та китайські вражають низькою поставою тулуба з короткою шиєю та невеликою головою.досягають ваги 3,9-4,5 кг,приносять до 15 яєць. Але найбільші за вагою Холмогорські гуси ( 7-9) кг та 20-30 яєць щорічно.
Індички теж представлені різноманітними породами,особливо м,ясні білогруді.
МАРШРУТ « Дошка пошани»
Стенди « Комахоїдні птахи « . Молдавські орнітологи вирахували,що до прильоту птахів в лісі чисельність комах була 7,.-8 млн.га 1 га,а кінці прильоту – 2,7 млн.Причому число шкідливих комах зменшилось в 2 рази. 7 пар комахоїдних птахів з пташенятами за 90 днів гніздування в саду знищують 6 млн.безхребетних, з них 2 млн. –дуже шкідливі.
Це фото та чучела синиць, чорних співучих дроздів,зяблики,горихвістки,мухоловки.Кожна пара синиць може врятувати від шкідників 40 дерев.Стриж за 1 раз приносить пташенятам до 400 дрібних комах.
Стенд « Хижі птахи» Соколині – боривітер,яструб, шуліка,орел.кібчик. Вражають міцними кігтями,гачкуватим дзьобом,сильні м,язи грудей та кінцівок.Опереня жорстке та шільно прилягає до тілі. .Знищуючи гризунів,. хижі птахи рятують врожаї зернових.
Ряд Совоподібні – пугачі,вухата та болотка сова,сплюшки, сичі ..У фауні України 13 видів сов.
ПАМ,ЯТКА « ОХОРОНА ПТАХІВ «
1.Етична поведінка людини під час гніздування птахів.
2.Підгодовування птахів узимку.
3 Дотримання законодавства щодо охорони птахів.
4.Дотримання термінів полювання на птахів..
5.Створення громадських організацій з охорони птахів.
Завершення подорожі до « Птахсіті»
1.Сьогодні на уроці ми не тільки подорожували і взнали багато цікавого про птахів поза підручником.Ви презентували свою творчість, результати пошукової роботи по підготовці міні-проектів,слайд-презентацій,повідомлень,виготовленні стендів.Важливо,що мовлення у більшості екскурсоводів було чітким,науковим,доступним.Деякі учні чудово справились з Інтернет-ресурсами і підібрали чудовий матеріал для маршрутів.
Для підбиття підсумків і оцінювання деяким учням пропонується закінчити речення ( мікрофон )
Домашне завдання.