Урок-подорож "Іменник: загальне значення, морфологічні особливості, синтаксична роль"

Про матеріал
Познайомити з ознаками іменника. Розвивати орфографічну пильність. Закріпити вміння учнів розпізнавати іменники, визначати їхні граматичні ознаки роду, числа, відмінка. Вчити правильно використовувати іменники в мовленні.
Перегляд файлу

Урок української мови у  6 класі

    Тема: Іменник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

    Мета пізнавальна: познайомити з ознаками іменника. Розвивати орфографічну пильність. Закріпити вміння учнів розпізнавати іменники, визначати їхні граматичні ознаки  роду, числа, відмінка. Вчити правильно використовувати іменники в мовленні. 

    Мета предметна: формувати вміння приймати навчальну задачу і прагнути її виконувати. Розвивати вміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки. Розширювати словниковий запас.

   Мета особистісна: виховувати розуміння важливості вивчення української мови, творчі здібності, підтримувати інтерес до вивчення української мови.

   Тип уроку: урок-подорож.

    Обладнання: дидактичний матеріал, мультимедійний супровід, електронний посібник.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.

Добрий день, гості та діти!

Уже дзвінок нам дав сигнал,
І на урок він нас покликав,
А , отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.

ІІ. Перевірка д/з.

Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків. Тож давайте з’ясуємо, наскільки ви засвоїли тему попереднього уроку і перевіримо д/з.

Запишіть слова у дві колонки, поділивши їх на самостійні частини мови та службові.

Інструкція, ще, місто, бо, але, емоційний, на, написати, би, натхнення, ми, хай, коротко.

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Діти, чи любите ви подорожувати? Сьогодні на вас чекає загадкова подорож до країни Іменника. Скажіть, а що ви очікуєте від уроку?

 У вас на партах є картки самооцінки, які ви повинні заповнювати протягом уроку, оцінюючи себе за кожен вид діяльності.

IV. Актуалізація опорних знань.

Перед подорожжю треба зібрати багаж знань у валізу, отже, щоб відправитися в путь треба дати відповіді на питання, відповідаючи так або ні.            1. Розділ науки про мову, в якому вивчаються всі частини мови називається – морфологія? (так)

2.В українській мові існує 10 частин мови? (Так)

3. Частини мови поділяються на три групи? (Ні) Чому?

4. Окремою частиною мови є вигук? (Так)

5. Слово книга, це прикметник? (Ні) Чому?

 

Молодці. Гарно засвоїли матеріал попереднього уроку.

V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

Чудово, видно, що ви готові до подорожі, тож вирушаємо. Першою зупинкою буде місто  Всезнайко , де нам треба дізнатись загальне значення іменника та виконати завдання.  Вперед! Подивіться на малюнки, Скажіть, на які питання вони відповідають і що означають їх назви?(Слайд1)

 

Отже, іменник – це самостійна частина мови, що означає предмет чи особу, відповідає на питання хто?що?

Іменники, що відповідають на питання хто?, становлять групу назв істот.

Сюди належать:

      - назви людей та тварин: Олеся, ведмідь, хлопчик, гуска,комар;

      - назви міфологічних істот: лісовик , водяник, домовик, русалка, відьма, змій, Нептун, Берегиня;

       - назви померлих людей: мрець, небіжчик, покійник;

      - назви карт, шахових фігур: валет, король, пішак, ферзь, кінь.

Решта іменників відповідає на питання що? й становить групу назв неістот: мрія, дуб, ялинка, нарцис, роза, сніжинка.

  • сукупність істот: гурт, натовп;
  • назви організмів: мікроб, бактерія, вірус .

Проблемне  питання

  • А чи всі іменники можна побачити, доторкнутись до них, адже вони відповідають на питання хто? що ?

На це питання ми з вами знайдемо відповідь у підручнику на ст.99

 

Виконання вправи 206.

Завдання: іменники – конкретні та абстрактні назви запишіть у дві колонки.

Соловейко, сад, щука, срібло, вишиванка, підмет, Дніпро, трава, Оксанка, радіус, ранець, молекула, тривога, Полтава, доброта, привітання, віночок, комп’ютер, тонна, автомобіль, приязнь, учитель, вірність, метелик, міліметр, фломастер, зустріч, захоплення.

Конкретні

Абстрактні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Давайте перевіримо, не забуваємо виставляти собі оцінки.

Перед тим, як ми вирушимо до наступного міста, трішки відпочинемо.

Фізкультхвилинка

Істота – плескаймо в долоні, неістота – тупаймо ногами.

Ярина, Умань, крило, людина, радіус, аґрус, юнга, їжа, бабуся, левеня, неволя, ювелір, угіддя.

Рухаймось далі. Місто Ерудитів допоможе нам з’ясувати морфологічні ознаки.

Загадковою країна Іменник є тим, що має мешканців певного роду: чоловічий, жіночий, середній та спільний(листоноша, староста, сирота).

Цікавим є такий факт: більшу частину мешканців становлять особи, що мають форму як однини, так і множини. Наприклад: парта-парти. Проте є мешканці, які вживаються тільки в однині (речовини, почуття, власні назви: молоко, доброта, Тарас Шевченко), а  є такі, що мають лише форму множини (парні назви, речовини, свята, обряди, почуття, стан людини, географічні назви: ворота,  штани, дріжджі,  канікули, іменини, заздрощі, Суми).

 Іменники змінюються за відмінками. Учні пригадують інформацію про відмінки іменника, відому їм із попередніх подорожей. Молодці!

 

На зупинці міста Ерудитів нам треба виконати завдання з ключем.

Біля дошки працює 3 учні, останні працюють в експрес-зошитах.

Запишіть слова у три колонки: 1) жіночий рід; 2) чоловічий рід; 3) середній рід:

Світлиця, ведмідь, лин, курча, шалаш, око, літо, адреса, ніс,  елеватор, дівчина, оленя, хлоп’я, оса, ательє, квітка, воротар, син, теля, йорш, лисеня

 Ключ: У кожному слові підкреслити першу від початку букву. У словах лин, син, лисеня  підкресліть другу букву. З цих букв прочитаєте  назву вірша

Т.Г. Шевченка  (Садок вишневий коло хати).

 

Перевіримо. Не забувайте поставити оцінку!

 

Вирушаємо до наступного міста Пізнавальне, де з’ясуємо роль країни Іменник.

Зупинка « Робота з текстом»: уважно подивіться на текст-карту, знайдіть на ній Іменник, визначте його синтаксичну роль, підкресліть.

 

Традиційно обабіч криниці висаджують калину. Це дерево не тільки прикрашає місце, але й оберігає воду від спеки. З ранньої весни духмяніють тут квіти, гудуть бджоли, витьохкують солов’ї, а восени на рябчастих гілках багровіють пучки соковитих ягід.

Порівняйте кількість іменників з кількістю загальних слів інших частин мови. Зробіть висновок про частоту вживання іменників.

 

Отже, іменник у реченні може виступати:

  • Підметом;
  • Присудком;
  • Означенням;
  • Додатком;
  • Обставиною.

Не забувайте оцінювати свої результати.

 

Молодці! Ви гарно впорались із завданням. За допомогою ваших знань та обізнаності з теми  ми дістались країни Іменник.

Ось і підходить до кінця наша подорож, тож  підсумуємо, чого навчились, чого досягли сьогодні під час мандрівки.

VІ. Закріплення вивченого.

Перегляд електронного посібника.

 

VІI. Підведення підсумків. Оцінювання учнів.

 Метод « Прогноз погоди»

Ось ми  і завершили нашу подорож та дістались зупинки  «Досягнень». Сьогодні усі гарно працювали. Я задоволена вашими результатами. Щоб дізнатись, яка погода в країні Іменник, порахуйте свої оцінки та поставте позначку на своїх термометрах від 0 до 12.

VІІІ.  Рефлексія.

      Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення

--Я зрозумів,що……..

--Найбільше труднощів я відчув…….

--Мені сподобалося на уроці…….

 

ІX. Домашнє завдання.

  1. Вивчити правила ст.96,99, вправа 202.
  2. Скласти міні - твір, використовуючи якнайбільше іменників, за темою  «Свято наближається».

 

docx
Додано
29 грудня 2019
Переглядів
770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку