Цікава граматика. Зошит з граматики.

Про матеріал
Цей зошит допоможе учням - підвищити грамотність; - відпрацювати практичні вміння; - розвинути логічні та творчі здібності; - розширити лексичний та фразеологічний запас. За допомогою вправ з ключами учні зможуть самостійно - повторити і систематизувати вивчений матеріал; - проконтролювати свій рівень знань.
Перегляд файлу

                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

    

        ЮНИЙ ФІЛОЛОГ

„ЦІКАВА ГРАМАТИКА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                

                                „Цікава граматика”

Наш девіз: „Чим важче завдання, тим дорожча перемога” 

                            Цей зошит допоможе тобі

  • підвищити грамотність;
  • відпрацювати практичні вміння;
  • розвинути логічні та творчі здібності;
  • розширити лексичний та фразеологічний запас.
  • За допомогою вправ з ключами ти можеш самостійно
  • повторити і систематизувати вивчений матеріал;
  • проконтролювати свій рівень знань.

      „Секрети мови” містять

  • вправи з ключами;
  • вправи підвищеної складності;
  • вправи на повторення;
  • завдання з розвитку зв’язного мовлення;
  • кросворди.

 

 

                          

                                Частина перша. Повторюємо вивчене

ФОНЕТИКА

1. Допишіть слово.

 Додавши приголосний, утворіть нові слова від таких слів:

коза, рука, буква, міль, коса, буря.

2. Змінюючи у слові „січ” останню букву /звук/ на іншу букву /звук/, утворіть як найбільше нових слів із іншим значенням.

3. а) Знайдіть 5 односкладових слів, які читаються зліва направо і справа наліво однаково і мають те саме значення.

    б) Знайдіть не менш 4 дивовижних слів із 5 звуків кожне, які б читалися зліва направо і справа наліво, не змінюючи свого значення.

4. а) Знайдіть слова, які відрізняються від слова „рілля” тільки одним, першим звуком.

    б) Пригадайте і запишіть слова, в яких був би подовжений /подвоєний/ один із цих звуків: /л/, /н/, /с/, /т/, /ч/.

5. Пригадайте і запишіть як найбільше слів, що мають склади – назви нот /до, ре, мі, фа, соль, ля, сі/.Складіть з них речення. Встановіть за допомогою питань зв’язок слів у реченні.

                                Частина перша. Повторюємо вивчене

Іменник. Займенник. Числівник. Прикметник

1. Знайдіть і запишіть іменники, які б мали такі значення під час читання:

Зліва направо:      Справа наліво:

Листяне дерево   1. __ ___ __   Геометрична фігура

Гул голосів    2. __ ___ __   Чарівник

Площа для сільсько –

господарських робіт  3. __ ___ __   Домашня тварина

Розряд речей за якістю  4. __ ___ __  __  Канат

Злак     5. __ ___ __   Молочний продукт

 

2. Запишіть прислів’я, на місці крапок вставляючи вказівні та означальні займенники.

 Яка днина, ... і гостина. На ...гук не одгукнешся. Біля чого потрешся, того ... наберешся. Де ... крадуть, там немає злодіїв. Що маю, ... і приймаю. ... не вгодиш. Вразив у ... серце. Хто втрачає ім’я людини, той втрачає ... .

(Нар. творчість)

3. Визначте, який числівник вживається у поданих прислів’ях та приказках. Запишіть ще одне прислів’я з цим числівником.

Як беруть, .... кіп дають, а як візьмуть, то не дадуть й одної.

Ліпше мати три ... ворогів, ніж одного зрадливого друга.

У нього п’ять ... думок нараз.

4. Складіть вірші, встановивши прикметники.

1) Ніби притомилось сонечко ... ,

 У траві ... молочай не квітне.

 Облетіло літо листячком із клена.

 Лише ялинка в лісі ... .

  1. ... сонце щедро осяває

сузір’я ягід на гіллі ... .

І дерево святкове пригощає

Гостей ... врожаєм своїм.

 

                             Частина перша. Повторюємо вивчене

Дієслово.

1. У поданих словах знайти і підкреслити дієслова:

 Дамаск, Миколаїв, Олексій, цибулина, подвір’я, знайти.

2. Дієслова запишіть підряд у колонку й біля кожного з них допишіть синонім (з других букв дописаних синонімів повинні скластися два пропущених слова у вислові російського письменника А. Чехова: «Потрібно виховувати в собі смак до ...»

Ослабнути, хитатися, держати, куйовдити, обманути, юрмитися, спускатися, схуднути, вештатися, насмілитися, скиглити.

3. Скласти лозунг з дієсловами наказового способу хай живе, боріться, відстоюйте, любіть, вивчайте.

4. Від поданих дієслів, іменників і прикметників утворити дієслова за допомогою префіксів і суфіксів. Ввести їх у невелике оповідання на тему „На екскурсії”.

 Планувати, йти, шикуватися, рушати, оголошення, бажання, склад, запис, радість, теплий, співучий, синій, зелений, веселий, радий.

                      

 

 

 

Частина друга. Вчимося, міркуємо, складаємо...

Дієприкметник

1. Від поданих дієслів утворіть дієприкметники і запишіть їх у фігури.

1)  Який літає –  

 які крокують –  

 який розтав –  

 які посивіли –  

 яка співає –  

 який заснув –  

 який радіє –  

 

2)  яке розсипали –

 який виконали –

яку занесли –

 який перелили –

 яку згадують –

 яку відігнули –

 який нагріли –

Ключ. У виділених рядках прочитаєте назву стану утворених дієприкметників.

2. Підберіть антоніми до поданих слів і запишіть їх у фігуру.

 По горизонталі:  4) привезено; 5) віднесено;         6) нагріто.

 По вертикалі:    1) зачинено; 2) збільшено;     3) освітлено.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

                       Частина друга. Вчимося, міркуємо, складаємо...

Дієприслівник

1. Утворіть дієприслівники і запишіть їх у фігуру.

 Ключ. У виділеному рядку прочитаєте назву рослини, яка за народними повір’ями, цвіте раз на рік і має чарівні властивості.

 

 

Оплачувати 

Вагатися   

Сповнювати 

Поділити  

Зріджувати  

Володіти   

Утворювати  

Тьмяніти   

 

2. Складіть речення з поданими фразеологічними зворотами, доберіть до кожного з них синонімічні звороти.

 Не спускаючи з очей, вскочивши в халепу, не моргнувши оком, проковтнувши язика, робивши глек, набивши руку.

3. Змініть наведені речення, утворивши з виділених дієслів дієприслівники (утворені речення запишіть). Заповніть кросворд цими дієприслівниками.

 Ключ. Якщо завдання виконано правильно, у виділеному рядку можна буде прочитати прізвище відомого українського художника.

1. Тільки, після того як доїси кашу, підеш гуляти!

2. Іванко йшов додому і дрижав від холоду.

3. Гроза намагалася вдертись у кімнату і била зовні в шибки вікон.

4. Дівчина казала це і тихо зітхала.

5. Листя з дерев опало і встелило тротуари.

6. Коли хлопці обминули хутірець – одну хатку, вони опинилися на скошених луках.

7. Часом стара бабуся, коли пряде грубу вовну, розповідає онукам про давнину.

8. Коли ви кудись ідете, пам’ятайте про правила дорожнього руху.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Пригадайте та запишіть як найбільше фразеологізмів (стійких словосполучень, прислів’їв, приказок), до складу яких входять дієприслівники. Введіть їх у казку під назвою „Не спитавши броду, не лізь у воду”.

 

                                               Прислівник

 

І. Підберіть потрібні за змістом прислівники і запишіть їх у фігуру.

1. Бережись козла _________, коня ззаду, а лихого чоловіка з усіх боків.

2. Близький сусід ________ від далекого брата.

3. Щастя ______ покидає, а надія – ніколи.

4. _________ біда, лише там добре, де нас нема.

5. Око бачить __________, а розум ще далі.

6. Чи пан, чи пропав ______________ не вмирати.

7. Не кайся рано встати, а кайся ____________ спати.

8. __________ стеле, та твердо спати.

 

 

ІІ. До поданих визначень підберіть прислівники, що починаються на н. У заштрихованих клітинках прочитаєте  ще один прислівник.

1. Скоро, найближчим часом.

2. Стоячи на колінах.

3. Випереджаючи один одного.

4. Найкоротшим шляхом.

5. На голодний шлунок.

6. Неможливо терпіти, важко знести.

7. На чотири частини.

8. Ненавмисне, випадково.

9. Під кінець, закінчуючи.

10. Виконавши половину роботи.

ІІІ. Утворить з кожної групи наведених складів і запишіть прислівники, що пишуться разом, через дефіс чи окремо.

Є, ПО, МО, МУ; КІВ, СЬКИ, БАТЬ, ПО; ПЕР, ПО, ШЕ; НЕЦЬ, КІ, ЦЕМ, КІН; ВІД, ЧАС, СУ, ЧА; ДЕНЬ, З, НА, ДНЯ; ЧІ, ДО, РЕ; БЕЗ, ВУ, СУМ, НІ; ВЕ, НЕ, ЛО, СЕ.

IV. Доберіть до поданих прислівників синоніми з префіксом не-

 

рідко

постійно

терміново

витривало

високо

слабко

стійко

голосно

 

 

                       Частина друга. Вчимося, міркуємо, складаємо...

Прийменник

1. Складіть з поданими словами речення, додавши потрібні прийменники.

 Землеробство, Єгипет, неможливе, штучне, зрошення.

 Приємно, подорожувати, Дніпро, пароплав.

 Вози, сіль та риба, викотитися, поворот.

2. Перегрупувати слова, запишіть прислів’я. Підкреслить прийменники.

 

1) рубають, до, летять, дрова, тріски, в, села, лісі, а.

2) хочеш, лізти, рибу, їсти, треба, воду, в.

3) вскач, гори, а, на, з, плач, гору, хоч.

4) няньок, без, сели, у, дитина, носа.

5) тесля, швець, чобіт, воріт, а, без, без.

 

3. Перепишіть прислів’я, вставляючи відповідно до змісту пропущені прийменники.

 1) Слово ... слова – зложиться мова.

 2) Де слова ... ділом розходяться,  там непорядки водяться.

3) Скільки ... мед не говори, ... роті солодко не буде.

4) ... ласкаве слово не кидайся, а ... грубе не гнівайся.

5) Нема казки ... правди.

6) Гірше болить ... язика, як ... ножа.

7) Як випустити ... свого язика, то ... чужому не втримаєш.

4. Складіть речення так, щоб слова край, кінець, проти, близько спочатку виступали як прийменники, а потім – як іменники або прислівники. Спробуйте поєднати речення у розповідь.

 

                    Частина друга. Вчимося, міркуємо, складаємо...

Сполучник

1. Спишіть речення, вставивши замість крапок потрібні сполучники.

 Книга вчить, ... на світі жить.

 Наука в ліс не веде, ... з лісу виводить.

 Краще догана мудрого, ... похвала дурного.

 Мудрий не все каже, ... знає, ... дурний не все знає, ... каже.

 Не бійся рано встати, ... змолоду навчитися.

 Треба нахилитись, ... з криниці води напитись.

(Нар. творчість)

2. Утворіть і запишіть:

 а) з розділового сполучника – протиставний і сполучник підрядності;

 б) із складного сполучника підрядності – два простих сполучника підрядності;

 в) з дієслова в неозначеній формі на означення руху – єднальний сполучник та особовий займенник;

 г) з прикметників із значенням часу – однокореневі прикметники та сполучник підрядності;

 г) з іменника, що означає взуття, у називному відмінку множини – простий сполучник підрядності та особовий займенник другої особи;

 д) з іменника другої відміни твердої групи на –р – простий сполучник, що може бути єднальним або протиставним, та іменник чоловічого роду другої відміни.

 

3. Допишіть речення, утворивши з них складні за допомогою сполучників сурядності.

 Почалися приморозки, ... .

 Небо було чисте, ... .

 Земля розцвітала, ... .

 Снігу вже випало чимало, ... .

4. Подані вирази замініть стійкими словосполученнями з парними сполучниками сурядності ні-ні. Запишіть їх.

 Сказати невлад, недоречно.

 Розгубитися, не знаючи, що робити.

 Дуже переляканий, вражений, здивований.

 Безпричинно, безпідставно приставати.

 

 

 


 

                     Частина друга. Вчимося, міркуємо, складаємо...

Частка

1. Завдання – жарти:

 1) Напишіть у трьох кліточках три частки: дві вказівні й одну підсилювальну:

 

 

 2) впишіть у п’ять кліточок дві вказівні й дві словотвірні частки:

 

 

 3) які дві частки літають?

 4) які дві частки ріжуть хліб?

 5) які частки наказують?

 6) утворить чотири частки зі слова одначе.

2. „Згадаймо літературу”

 Запишіть пропущені частки. Назвіть ім’я автора.

1) Мені ... страшно, як згадаю оту хатину край села.

2) ... як мудрості доходиш – хочеться і жить і жить!

3) Пішов ... я в Україну, пішов ... додому, там ... мене привітали, зраділи ... старому.

4) Сонце тільки ... сіло десь за лісовими хащами.

5) А без тебе я де ... серце заховаю.

6) ... ... так сонечко сіяло, ... так мені чого було! ... Мені так любо. Любо стало.

3. За допомогою відповідних часток виразіть у реченнях ті відтінки значення і почуття, які вказано в дужках. З отриманих речень складіть і запишіть зв’язку розповідь.

 Сосни повеселішали. (Радість, підсилення, вказівка).

 Скоро настане довгождана весна. (Питання, сумнів, ствердження, радість).

 Швидко розтане сніг. (Сумнів, питання, підсилення).

 Весна – чудова пора року. (Підсилення, радість).

 Небо..., яке блакитне, високе. (Вказівка).

 Ялинки здаються похмурими. (Виділення, обмеження).

4. Напишіть твір на лінгвістичну тему „Чому частка часто чинить чародійство”.

 

                   Частина друга. Вчимося, міркуємо, складаємо...

Вигук

1. Знайдіть у словах вигуки.

 Погода, сухий, махати, тікати, дзенькати, подякую, кукурікати, добра ніч, жайворонок, нявчати, хлюпочуться, вчотирьох, напам’ять, пройде, лежачи.

2. Вставте пропущені вигуки.

 1. _______, як я втомилась!

2. _______, і в’їдливий ти!

3. _______, ловко ви мене піддурили.

4. Про вас нам таке розповідали, _____.

5. Було б чого радіти ______ .

6. Ти не здорова ________ ти бліда!

7. що довго балакати __________ йди звідси!

3. Використовуючи слова ввічливості – вигуки, складіть діалог на тему „Розмова по телефону”.

4. Складіть розмову двох товаришів, які милуються квітами або тваринами, вживаючи вигуки. Запишіть розмову діалогом.

5. Запишіть по чотири вигуки, що:

 а) складаються тільки з голосного звука;

 б) тільки з приголосних;

 в) з голосного та й;

 г) з голосного та х;

 г) з двох приголосних і голосного;

 

 

 

Розробку підготувала

вчитель української мови

та літератури

Стаценко О.М.

 

 

Санаторна школа-інтернат № 11

 

 

 

 

 

м. Маріуполь

2019

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 січня 2020
Переглядів
1853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку