Урок-подорож в 5 кл. за темою
«Рівняння»
Вчитель математики ХСШ №11
Бондарович Г.П.
Тема уроку «Рівняння»
Знати:
- що називається рівнянням;
- що означає розв’язати рівняння;
- що називається коренем рівняння.
Вміти:
Знаходити невідомі компоненти в рівнянні (доданок, зменшуване, від’ємник).
План уроку
Вчитель: Діти! Протягом останніх двох уроків ми з вами розв’язували рівняння, і сьогодні, ми перевіримо як ви навчились їх розв’язувати, вирушивши в подорож до казкової країни.
Отже, в деякому царстві жив-був Іван-Царевич і було в нього три сестри: Марія, Ольга та Анна. Віддав Іван-Царевич своїх сестер заміж за царів мідного, срібного та золотого царств. Цілий рік жив без сестер, стало йому нудно. Вирішив він навідатися до сестер і вирушив в путь. Дорогою зустрів Олену Прекрасну. Вони закохались один в одного. Але злий Чахлик Невмерущий викрав Олену, і поїхав Іван-Царевич виручати свою кохану. Але ,оскільки Чахлик любив розв’язувати рівняння, розгадувати задачі, давайте, діти озброїмо Івана такими знаннями, аби він переміг Чахлика.
Для цього потрібно знати:
1.А що таке рівняння?
2.А що означає розв’язати рівняння?
3.А що називається коренем рівняння?
В домашньому завданні серед чисел 1, 0, 5, 11, 9 знайдіть корені рівняння
а) х + 19 = 30;
б) 27 - х = 27 + х;
в) 30 + х = 32 – х;
г) 10 + х + 2 = 15 + х - 3
Чому ці числа є коренями рівняння (відповідь дітей).
Але тут ви здогадалися знайти корінь, але краще, якщо дії опираються на знання. Діти! Ми знаємо з вами дії додавання і віднімання. Як називаються компоненти при додавання і відніманні? А раптом якийсь компонент невідомий? Тоді як знайти невідомий доданок, зменшуване, від’ємник?
Подивимось як ви розв’язали домашнє завдання ?
а) 127 + у = 357 – 85;
127 + у = 272;
у = 272 – 127;
у = 145;
Відповідь: 145
в) 144 – у – 54 = 3
(144-54) – у = 37
90 – у = 37
у = 90 – 37
у = 53
Відповідь: 53
Отже, багато дізнавшись про рівняння, Іван-Царевич вирушив в путь. Їхав він довго і нарешті виїхав до річки, а там великий камінь перегородив дорогу на міст, на тому камені сидить лісовичок і питає, і якщо відповісти правильно, то камінь сам повернеться і відкриє дорогу. А ось і питання: допоможемо Івану-Царевичу з ними впоратися(математичний диктант)
5- х * х = 1
(перевірка: за відкидними дошками розв’язує дитина)
Переїхав Іван-Царевич міст, виїхав на дорогу, поки дорога не привела його до хатинки Баби-Яги. Вона давно ворогувала з Чахликом и погодилась допомогти Івану-Царевичу, але тільки в тому випадку, якщо він розв’яже 3 задачі.
1 задача: Я задумала число. Якщо до цього числа додати 24 і до отриманої суми додати 19, то отримаємо 53. Яке число я задумала?
(х + 24) + 19 = 53
х + 24 = 53 – 19
х + 24 = 34
х = 34 – 24
х = 10
Відповідь: 10
2 задача: Гуляла я лісом і назбирала цілий кошик мухоморів. 23 грибочки я віддала Лісовику, 12 грибочків Мавці. Залишилося в мене 17 грибочків. Скільки грибочків я назбирала?
(х - 23) – 12 = 17;
х – 23 = 17 + 12;
х – 23 = 29;
х = 29 + 23;
х = 52
Відповідь: 52
3 задача: У баку моєї ступи була жива вода. Перед польотом я до ступи долила ще 30 літрів живої води. Під час польоту було використано 43 л живої води, після чого в ступі залишилося 24 л живої води. Скільки літрів живої води було в ступі?
( х + 30) -43 = 24;
х + 30 = 43 + 24
х + 30 = 67
х = 67 – 30
х = 37
Відповідь: 37
Прощаючись з Іваном-Царевичем, Баба-Яга розповіла йому про силу коренів рівняння. Якщо треба якийсь замок відкрити, промов вголос корені рівняння. Миттєво виконається. Чахлик підслухав цю розмову, підстеріг Івана, схопив і кинув в підземелля. Зачинив на 5 замків-рівнянь. Відкриємо ж тайну коренів разом з вами , діти.
Самостійна робота
150 + х = 450 + 100
х – 340 = 540 – 40
280 – х = 150 + 10
1) 440; 2) 430; 3) 30; 4) 120
4. Знайти суму коренів рівняння
25 + (х - 10) = 85 і 55 – (х + 10) = 15
1) 100; 2) 200; 3) 130; 4) 80
5. На скільки одиниць корінь рівняння 30 – (90 - х) = 10 більше кореня рівняння 45- (х – 5) = 25
1) на 25; 2) на 45; 3) на 35; 4) на 65
Іван-Царевич виголосив «магічні слова», назвав корені рівнянь. Двері підземелля відчинились. І став Іван перед воротами палацу Чахлика, на яких написано
Знайди невідоме число
Відповідь:
Брама відкрилась. Звільнив Іван Олену Прекрасну і в той же день зіграли свадьбу. Після цього Іван – Царевич разом з Оленою провідали його сестер,приїхали додому і стали жити довго і щасливо.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання : скласти задачу ,яка розв’язується за допомогою рівняння.