КОСМІЧНА ПОДОРОЖ
Інтегрований урок математики та природознавства у 1 класі
Мета. Здійснити уявну мандрівку у космос; ознайомити учнів з літаючими машинами; розповісти про тих, хто першими відвідали космічний простір; закріпити знання про Сонячну систему; вчити за допомогою частин створювати ціле; вдосконалювати вміння додавати і віднімати числа в межах 20; розвивати логічне мислення, уяву; виховувати бажання відкривати для себе нові знання про Всесвіт, повагу до професії космонавта.
Хід уроку
І. Ранкове коло 5 хв.
1. Зворотний зв’язок із минулим заняттями.
Гра налаштування «Парад планет» діти отримують «корони-планети», під час читання віршу займають відповідні місця.
Починається парад!
Раз – Меркурій-мандрівник,
Два – Венера, ясний лик.
Три – Земля вітає нас,
А чотири – красень Марс.
П’ять – Юпітер,
шість – Сатурн,
Сім – Уран, за ним – Нептун.
Вісім сонячних планет
Поспішають на бенкет.
Був Плутон завжди дев’ятим,
Не беруть його на свято!
Він найменшим уродився
І до карликів прибився. Наталія Карпенко
2. Вправа на знайомство. Роздайте дітям зірочки. Попросіть учнів написати на них свої імена.
Запитання для дітей: «Про що ми говорили на минулих уроках?» Вислухайте їхні відповіді, підсумуйте сказане: «На минулих уроках ви дізналися про Всесвіт і Сонце.
Слово вчителя: «Настав час створити нам свою галактику. Вийдіть по черзі до дошки, назвіть своє ім'я та наклейте, куди вам подобається (зачекайте, поки всі наклеять зірочки).
3. Щоденні новини
Добрий день. Сьогодні – 25 квітня, четвер, пора року - весна, а погода за вікном … Ми жителі планети Земля
ІІ. Бесіда «Обертання Землі» 7 хв (розповісти про причини зміни дня та ночі на планеті й пір року)
Слово вчителя: «Хто знає, якої форми Земля? (Кулястої). Чому ж тоді люди не падають із неї? Для того, щоб дізнатися, переглянемо мультфільм».
1. Запропонуйте дітям переглянути мультфільм «Фіксики. Глобус» (0:39–2:31).
http://autta.org.ua/ua/materials/ material/F-ksiki--Globus/
Запитання для обговорення:
• Чому люди не падають із Землі? (Сила тяжіння притягує все на планеті.)
Зачитайте вірш.
Чому буває день і ніч?
Чому буває день і ніч?
Я розкажу, у чому річ.
Земля на місці не сидить,
вона круг Сонечка біжить!
І щодоби із року в рік
під Сонцем гріє кожен бік.
Звуть Схід і Захід ті боки,
там щодоби все навпаки.
Як Схід до Сонця робить крок,
то Захід спить біля зірок.
Як Схід у темряву летить,
то Захід в Сонечка гостить.
Земля, як дзиґа, мчить весь час,
тому, то день, то ніч у нас. Наталія Карпенко
Оголосіть тему і завдання уроку:
Не крутись по сторонах,
Бо ти – справжній космонавт.
Берись швидко за роботу
Будь уважним у польоті.
Під час подорожі ми будемо розв’язувати приклади і задачі на додавання і віднімання в межах 20. Будьте дуже уважні, щоб ми не збилися з курсу.
Двері відчинено.
Сходинками піднялись,
Дружно за руки взялись.
1, 2, 3, 4, 5 час в дорогу вирушать.
А тепер усі усілись,
На прилади подивились.
Усна лічба.
Приклади для бортмеханіків.
18-9+3= 11-9+7= 6+7-9=
14-9+5= 4+8-9= 15-9-6=
15-9+4= 13-9-2= 16-9+4=
Додаткові питання
12-2-9= ( 1. Місяць )
6+5-9= ( 2. Марс )
12-8-2= ( 3. Юпітер )
«Чи знаєте ви, чому день змінює ніч? Давайте переглянемо мультфільм «Фіксики» «Глобус» (2:31–4:04)».
Запитання для обговорення:
• Чому день змінює ніч і навпаки? (Земля один раз обертається навколо своєї осі за одну добу. Якби цього не було, на одній половині планети завжди панувала б холодна ніч, а на другій — спекотний день. Обертаючись навколо своєї осі, Земля впродовж доби рівномірно «підставляє» свою поверхню під промені Сонця. Удень вона нагрівається, а вночі — охолоджується.)
ІІІ. Руханка. День і ніч. 2 хв
Учні утворюють коло в центрі якого стоїть ведучий – «Сонце». Узявшись у боки, діти ілюструють рух Землі навколо своєї осі. За сигналом ведучого «День!» учасники гри повертаються обличчям до «Сонця» й піднімають руки догори. А коли ведучий подає сигнал «Ніч!», гравці повертаються до «Сонця» спиною, присідають, затуляють обличчя руками.
Подорож чекає нас.
Відлітаємо на Марс.
Залишимо на Марсі прапорець і вирушаємо далі.
Таємничий Юпітер
Почекай трішки нас
В подорож до тебе
Вирушає наш клас.
9+4= 12-8=
8+7= 11-9=
9+8= 16-7=
8+6= 14-6=
8+4= 15-9=
Повертатися нам час,
Вже Земля чекає нас.
. Гра «Обід на орбіті»
- Розгляньте уважно малюнок. Це їжа, яку командир космічного корабля взяв собі на обід. Все добре запам'ятали? (Вчитель прибирає перший малюнок).
-А тепер скажіть, яка їжа найбільше сподобалась командиру? (Розглядаючи другий малюнок, діти намагаються знайти відмінності і визначити, що було з'їдено)..
Під час польоту ви були уважні, старанні, наполегливі. Час нашого польоту закінчився. Є планети, на яких ми сьогодні не побували. Але ми обов’язково відправимось на них наступного разу.
Додатки
1.
2.
3