Тема уроку. Додаємо і віднімаємо на основі складу чисел першої сотні. Творча робота над задачею.
Мета: формувати обчислювальні навички додавання і віднімання на основі десяткового складу числа.
Дидактична задача: формувати вміння додавання до круглого числа окремих одиниць, віднімання від двоцифрового числа його десятків або одиниць; формувати вміння виконувати додавання і віднімання на основі десяткового складу числа; розв’язувати задачі; закріплювати правила знаходження невідомого компонента арифметичних дій додавання і віднімання; формувати вміння обчислювати значення виразів у кілька дій, виконувати дії з круглими числами.
Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів шляхом підбору пропущених чисел для одержання істинних рівностей.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО -ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Сьогодні ми будемо вдосконалювати набуті вміння і намагатимемося швидко і правильно виконувати обчислення.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
1. Геометрична хвилинка.
На наборному столі виставляємо великий жовтий трикутник,маленький червоний трикутник,маленький червоний квадрат,великий синій квадрат,великий синій круг,маленький жовтий круг.
Робота за сходинками складності:перша сходинка-назва геометричної фігури;друга-визначити ознаку;третя-продовжити послідовність;четверта-з пам'яті відтворити послідовність геометричних фігур.
2. Усне опитування.
Назвіть числа від 45 до 52 у прямому та зворотному порядках; від 56 до 68.
Назвіть числа третього (пятого, сьомого, десятого...) десятка.
Назвіть усі числа, що містять 6 десятків; що містять 6 одиниць.
Назвіть попереднє та наступне числа до числа 38 (31, 59, 67, 90...).
Назвіть числа, які більші від 54, але менші або дорівнюють 60.
3. Усна лічба. Завдання № 1 (підручник, с.121).
ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
1. Закріплення способу творення чисел першої сотні та десяткового складу чисел першої сотні
Практична робота з математичними матеріалами «Кружки-намистинки». Завдання № 2 (підручник, с.121).
Утворіть за допомогою намистин і низок намистин число 34 (79...).
Позначте його картками з числами. Скільки в цьому числі десятків? одиниць?
Покажіть намистинки, що ілюструють десятки;покажіть відповідну цифру в записі числа,що позначає десятки. Покажіть намистинки,що ілюструють одиниці;покажіть цифру,яка позначає одиниці.
Як утворити це число з кількох десятків та кількох одиниць?Складіть рівність. Як з цього числа одержати попереднє число?Складіть рівність. Як з цього числа одержати наступне число?Складіть рівність. Яке це число?Якими цифрами воно записується?Що означає цифра на першому місці зліва направо?на другому місці?
2.Закріплення взаємозв’язку арифметичних дій додавання та віднімання
Завдання № 3(підручник, с.121). Виконується колективно.
Завдання № 1 (робочий зошит). Виконується з коментарем.
Фізкультхвилинка ( на вибір вчителя)
3. Формування обчислювальної навички додавання і віднімання чисел на підставі десяткового складу
Завдання № 4 (підручник, с. 121) - виконується з коментарем.
Завдання № 2і№ 3 (робочий зошит) - виконується самостійно.
Завдання № 5(підручник, с. 121) - виконується в парах.
1) Зіставляємо зменшуване і значення різниці ( доданок і значення суми); помічаємо, що ці числа містять однакові десятки (одиниці); міркуємо, яке число треба відняти (додати).
2) Визначаємо, який компонент невідомий; користуємось правилом знаходження невідомого компонента.
4.Формування уміння розв’язувати задачі.
Завдання № 6 ( підручник, с. 121) – виконується колективно.
- Чи можна назвати цей текс задачею? Чому?Чого не вистачає?
- Скільки крабів грілося на сонці? Скільки черепашок?
- Розгляньте вирази , які дані у вимозі завдання?
- Яке запитання потрібно поставити, щоб розв’язком задачі був вираз 12-2?( «На скільки більше крабів, ніж черепашок , грілося на сонечку?» або « На скільки менше черепашок, ніж крабів, грілося на сонечку?»).
- Яке запитання поставимо до задачі, щоб її розв’язком був вираз 12+2? ( « Скільки всього крабів і черепашок грілося на сонечку?»).
5. Завдання № 4 (робота в зошиті) – виконується самостійно.
6. Розвиток логічного мислення.
Із цифр 4 , 3 , 0 складіть можливі двоцифрові числа. [Відповідь: 43, 40, 34, 30.]
IV. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Чи задовлені ви своєю роботою на уроці?
Що виходило добре?
Над чим ще слід попрацювати?