Тема: Лічба часу в історії.
Мета:
Вид уроку: урок-подорож.
Навчально-методичне забезпечення:
Хід уроку:
(Вчитель заздалегіь готує план уроку, який співпадає із зупинками учнівської подорожі)
Зупинки квесту:
1.Історичний час
2.Лічба часу в народів світу.
3.Одиниці вимірювання часу
4.Лічба часу в історії
І. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Давайте сьогодні ми з вами пограємо у цікаву гру.
Всі ви хоч раз чули про машину часу. В багатьох телефільмах, мультфільмах, в книгах описуються подорожі машиною часу. І напевно вам здається, що машини часу не існує і все це видумки авторів. Але давайте ми створимо на сьогоднішньому уроці власну машину часу і поринемо у вир захоплюючих історичних подій.
Але перш ніж розпочати нашу подорож, я хотіла б дізнатися з яким настроєм ви її розпочнете. У вас на столах лежать смайлики з трьома емоціями (радість, сум,). (Додаток 1).
По черзі підіймайте той смайлик, який описує ваш емоційний стан на сьогоднішньому уроці. (діти підіймають смайли). Отож я бачу, що настрій у всіх гарний і ми зможемо впевнено подорожувати нашою машиною часу.
(Вчитель заздалегідь готує роздатовий матеріал для квесту, та роздає потрібний матеріал учням, учнів можна поділити на команди(по рядах, за бажанням учнів, по кольору, або ж індивідуально).
ІІ. Вивчення нового матеріалу
І нашою першою станцією подорожі буде поняття: Історичний час.
Завдання 1:Для того, щоб відправитись у подорож ви повинні будете стати дослідниками текстів у підручнику і віднайти зашифровані там поняття: “хронологія”, “історичний час”, “календар” та виписати їх в зошит. Хто впорається з завданням, то й і потрапить на борт нашої машини часу. (Текст міститься в підручнику. с.63-64, Хлібовська).
Вчитель: Отже, ми з вами віднайшли потрібні нам поняття, розібрались як давні люди почали обчислювати час. І зможемо вирушити у подорож до наступної станції під назвою. “Лічба часу різних народів світу”.
На цій станції наша машина часу зупинилась біля кінотеатру, де постійно показують стрічки з історичного минулого.
Завдання 2:. От і сьогодні нам випав шанс подивитись фільм про лічбу часу в народів світу. Та перш ніж ми дізнаємось, як давні люди вимірювали відлік часу, уважно подивіться на листочки, які лежать у вас на столах. Там є три питання. Саме відповідь на ці три питання ви повинні віднайти на запропонованому відео. Тому уважно дивіться відеофрагмент, щоб не пропустити нічого важливого. (Відеофрагмент використовується не повністю, а лише там, де розпочинається розповідь про відлік часу в народів світу).
https://www.youtube.com/watch?v=2iLCOzRlhsg (фрагмент взято з простору ютуб).
Запропоновані питання на картках: (Додаток 3)
2.Який народ вперше розділив рік на 12 відрізків?
3. Від якої події вели лічбу років греки?
(Після перегляду відеофрагменту вчитель та учні обговорюють запропоновані питання і діляться своїми враженнями від почутого.)
Вчитель: Молодці, ви чудово впорались із поставленим завданям. Тепер наша машина часу повинна вирушити на третю зупинку під назвою
“Одиниці вимірювання часу”.
Отже, ми з вами прилетіли на наступну зупинку і тут на нас очікує цікава робота. Ми всі повинні стати дешифраторами і розшифрувати одиниці вимірювання часу.
Напевно ви вже знаєте, які є одиниці вимірювання ваги, чи довжини. А на уроці історії ми з вами познайомимося з одиницями вимірювання часу. Для цього уважно погляньте на екран і розшифруйте назви цих одиниць та по черзі запишіть їх собі в зошити. (Слайд 9-10).
БАДО - ДОБА
ДЕЖНЬТИ - ТИЖДЕНЬ
СІМЯЦЬ - МІСЯЦЬ
КІР - РІК
АРЕ - ЕРА
Ви дуже вправні та сумлінні учні і швидко впорались із завданням. Але давайте тепер зясуємо детальніше, що ж це за такі одиниці вимірювання часу і що вони означають.
(Користуючись підручником с.68-69 учні та вчитель знаходять значення понять доба, тиждень, місяць, рік, ера).
Вчитель: Отже і на цій зупинці нам тепер робити нічого. Давайте трохи відпочинемо від історичної термінології та завітаємо на Зупинку Релаксу, де проведемо чудову історичну руханку.
Встаньте швидко на носочки
Покрутіться в різні бочки.
Потанцюйте гопака.
І пограймо в козака.
Шаровари натягніть
Оселедець закрутіть.
За пояс шаблю покладіть.
На коня тепер сідайте
Й до роботи приступайте.
Вчитель: Фізично трохи розімялись, тепер час нам вирушати на останню станцію нашої подорожі під назвою : Лічба часу в історії.
Тут нам потрібно буде попрацювати з підручником і визначити, як вимірюється час в історії.
Завдання 3:. Першим завданням на цій станції буде віднайти в тексті визначення понять: рік, століття, тисячоліття.
(Коли учні знаходять ці визначення, вчитель пояснює як вимірюється час в історії, та як роки є закінченням та початком століть. До прикладу, 100,200,300 - це останні роки століття, а 101, 201, 301 - це перші роки століття. ).
Ви впорались з цим завданням, тепер переглянемо відео і детально розберемось якими цифрами послуговуються в історії для позначення років та століть.
https://www.youtube.com/watch?v=-PD6-xpwAd0 (фрамент взято з простору ютуб)
(Обговорення відео з учнями, та пояснення матеріалу).
Вчитель: Отож, ми з вами здійснили віртуальну подорож за темою “Історичний час”. Ви всі старанно виконували поставлені завдання. А тепер давайте перевіримо чи засвоїли ви з цієї подорожі якісь знання.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа “Квиток на вихід”
На ваших партах лежать квитки, без яких ви не зможете покинути нашу машину часу. Лише виконавши правильно всі завдання, які написані на квиткові машина часу зможе відкрити двері і відпустити вас на перерву. Тож швидше починайте виконувати всі завдання:
Завдання квитка:
1.Заповніть таблицю. Визначте століття записаних дат.
Рік |
Століття |
988 |
|
1648 |
|
1945 |
|
2022 |
|
ІV/ Підведення підсумків уроку.
Вчитель: Можемо підсумувати, що всі ви дуже старались і намагались наполегливо працювати на уроці. Думаю, що ті знання, які ви набули на уроці допоможуть ще краще пізнати історію. А на завершення уроку я пропоную вам знову вибрати смайли, які оцінять вашу та мою роботу на уроці. (клас, погано, Додаток 2.).
V. Подача домашнього завдання
1.Опрацювати матеріал в підручнику (§10-11).
2.Створіть колаж із сімейних світлин, обравши пам’ятні події із життя вашої сім’ї. підпишіть кожну світлину в такій послідовності ( подія, дата, століття, тисячоліття).
Додаток 1.
Додаток 2.
Додаток 3.