Урок-подорож "Основи.Використання основ"

Про матеріал
Конспект уроку "Основи і їх використання + презентація відповідно теми уроку.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок хімії у 8 класі на тему:

 

«Основи.

Використання основ»

 

 

 

Підготувала вчитель хімії

Сватківської ЗОШ І – ІІІст.

Гадяцької районної ради Полтавської області

   Гайдук Н.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Основи. Використання основ. 8 клас

 

Мета: закріпити і розширити знання про склад, фізичні і хімічні властивості основ, формувати знання про застосування основ; розвивати вміння і навички пошуку інформації з додаткових джерел, проведення обчислень за рівняннями хімічних реакцій; виховувати доброзичливість, толерантність, потребу у піклуванні за своє здоров'я.  

 

Тип уроку: комбінований.

 

Форма уроку: урок-подорож.

 

Методи і методичні прийоми: інтерактивні (робота в парах, робота в групах «Коло ідей», «Закінчи речення», «Виправ помилку»), ігрові( «Хрестики-нулики», «Третій зайвий»), проектні ( слайдова презентація).

 

Обладнання: набори основ, миючі засоби (рідке мило, Mister Muskul, Gala), лікарські препарати(Альмагель), зубні пасти, маршрутний лист

 «Країна основ».

 

План уроку

 І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

V. Закріплення отриманих знань.

VІ. Підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

 

 

Хід уроку

 

 

І. Організаційний момент.

 

Привітання:

Знову дзвінок покликав в клас,

Сьогодні хімія у вас.

Цікава подорож чекає,

Країна речовин двері відкриває.

Вас прошу дружно працювати,

Міцні знання там здобувати. 

 

Розпочинаємо урок з логічної вправи «Постав на місце». З розсипаних слів скласти девіз уроку (того, навчати, хоче, знати, все, знати, добре, хто).

Девіз уроку «Добре того навчати, хто хоче все знати». (Слайд №1,2)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Кожен із вас прагне мати добрі і міцні знання. Тож вирушаємо в подорож до особливої країни хімічних речовин. Назву її ви відгадаєте:

 

Речовини в ній не прості,

Речовини ці складні.

Три елементи зійшлись до купи,

 Дружно взялись за руки,

 «ОН» знаходиться в кінці,

Отже, звати їх ... (основи).

  Мандрувати будемо не самі, а з Білим Рицарем, імя якого ви повинні визначити самостійно, зігравши в гру «Хрестики-нулики». Виграшний шлях становлять основи. Хочу сказати, що рицар активний, добре розчинний у воді і дуже їдкий.

 

Вправа «Хрестики-нулики». (слайд №3)

 

Mg(OH)2

HNO3

Fe2O3

HCl

NaOH

H2SO4

CaO

CuCO3

Zn(OH)2

 

 Отже, подорожувати будемо з Білим Рицарем на ймення Натрій Гідроксид. Побуваємо в знайомих місцях, відвідаємо невідомі. За співпрацю будете отримувати бонуси, але тільки тоді, коли піднімете руку для відповіді.

 Але спершу потрібно пройти перепустку, адже Рицар дуже їдкий, роз'їдає шкіру, тканини, папір. Тож повторимо правила БЖД при поводженні з лугами.

 

Вправа «Закінчи речення».

1. Основи, розчинні у воді називають   ...

2. Розчини лугів розїдають ...

3. Луги, потрапивши на відкриті ділянки тіла, викликають ...

4. Якщо розчин лугу потрапив на шкіру, потрібно ...

5. Для нейтралізації лугу використовують розчин ..

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Ось тепер ми в країні Основ. Але жителі її дуже недовірливі і хочуть випробувати Білого Рицаря на вірність Допоможемо йому справитися із завданнями.

 

Вправа «Третій зайвий»(слайд№4)

1. NaOH,  H2SO4,  KOH;

2.  LiOH,  Mg(OH)2,  Ba(OH)2;

 

3.  Al(OH)3,  KOH,  Cu(OH)2.

 

Вправа «Виправ помилку» (слайд №5)

1. Na(OH)2,  Ba(OH)2 , Fe(OH)2;

2.  KOH,  Al(OH)2,  Mg(OH)2;

3.  Fe(OH)3,  Zn(OH)3,  Ca(OH)2.

Випробування пройшли успішно. Першим на нашому шляху розташоване село Індикаторне. Його мешканці одягли свій найкращий одяг, зустрічаючи Білого Рицаря.

- В якому вбранні вітали Білого Рицаря сеньйори Лакмус, Метилоранж та Фенолфталеїн?

Чемно подякувавщи, вирушаємо далі. На обрії велике місто Взаємодій. Всі поспішають зустріти славного Рицаря. Але з ким же він зустрінеться в дружніх обіймах?

 

Вправа «Коло ідей» (робота в парах)

- З якими із перелічених речовин:  HNO3,  H2SO4,  CO2,  CuSO4,  CaO,  KOH -буде взаємодіяти натрій гідроксид? Записати рівняння відповідних хімічних реакцій.

 Але серед зустрічаючих не було тієї , заради якої він одягнув своє найкраще малинове вбрання. Пошукати міс Хлоридну кислоту Білий Рицар вирішив у саду. Але що це? Всі квіти, кущі зів'яли, хочуть пити, просять допомоги, а на лавочці у рожевій сукні сидить засмучена Хлоридна кислота.

  • Давай допоможемо їм, напоємо водою! – вигукнула Хлоридна кислота.
  • Але як? Де взяти воду? – вимовив Натрій Гідроксид.

Друзі, допоможемо з водою (коментоване письмо).

Потекла вода рікою, все ожило навколо, загомоніло. Квіти, дерева і трави дякували  міс Хлоридній кислоті  та сміливому Білому Рицареві.

Чимало вже пройдено шляхів, подолано перешкод, час для відпочинку.

 

Фізкультхвилинка:

Хвилинку відведем для відпочинку.

Широко хімія руки простягає,

В усі сфери заглядає:

В медицину – раз,

В господарство – два,

У виробництво – три.

А ми продовжим працювати,

Щоб науку цю вивчати.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

 Продовжимо нашу подорож до таємничого замку корисливого Синього Сеньойора. І не випадково він так називається, бо в усьому бачить лише користь. Та Білого Рицаря цим не залякати, адже його найближчі родичі графи де Гідроксиди користуються неабиякою популярністю, вони скрізь бажані, їх широко використовують.

Використання основ (слайдова презентація)

 

 

Натрій гідроксид (їдкий натр, каустична сода) – NaOH:

  • виробництво паперу, штучних волокон, омилення жирів, виробництво мила, миючих засобів, шампунів, для нейтралізації кислот, для очищення каналізаційних труб, у харчовій промисловості (виробництво шоколаду, барвників для карамелі, добавка Е – 524).

 

Калій гідроксид (їдке калі) – KOH:

  • одержання солей калію, рідкого мила, в акумуляторах.

 

Літій гідроксид – LiOH:

  • одержання солей натрію, у протигазах як поглинач вуглекислого газу, для наповнення лужних акумуляторів, виготовлення емалі.

 

Кальцій гідроксид (гашене вапно) – Ca(OH)2:

  • у будівництві, для пом'якшення води, для захисту дерев від шкідників та сонячних опіків взимку, в побуті для зовнішньої і внутрішньої побілки, у виробництві цукру.

 

Магній гідроксид – Mg(OH)2:

  • як харчова добавка, виробництво зубних паст, рафінування цукру, входить до складу медичних препаратів (для нейтралізації підвищеної кислотності шлункового соку).

 

Алюміній гідроксид – Al(OH)3:

  • входить до складу твердого реактивного палива, для виробництва  зубних паст, лакових фарб, у медицині.

 

V. Закріплення отриманих знань

 

Вправа «Квітучий сад»

Зрозумів сеньор, що справді чимало користі від основ і вирішив скористатися однією із них, щоб причепурити свій сад, захистити від шкідників, але забув як вона називається. Допоможіть відшукати цю основу і поясніть на основі якої властивості її використовують в даному випадку, запишіть рівняння відповідної хімічної реакції.

 

Вправа «Прикрась ялинку»

 Біля самого замку ростуть ялинки. Незабаром Новий рік. Прикрасимо Новорічну ялинку. Будуть прийматися тільки ті прикраси, на яких записаний правильний розв'язок задачі. (робота в групах)

Задача: Яку масу негашеного вапна (СаО) необхідно використати для одержання 148г гашеного вапна? (слайд)

 

Вправа «Назустріч друзям»

 Наша подорож майже завершується. Але що це? Повсюди розкидані брудні горщики, а між ними склянки з реактивами. Та це ж бідний П'ятачок  планував перечисти содою всі горщечки, але такий неуважний, що перепутав реактиви для приготування кальцинованої соди (Na2CO3). Білий Рицар на те й благородний, щоб допомагати. Допоможіть розібратися бідному П'ятачку: серед цих реактивів  -  Na2CO3,  NaOH,  H2S , CO2  - знайти потрібні для приготування кальцинованої соди, запишіть відповідне рівняння хімічної реакції.

 

VІ. Підсумки

 

 Основою вивчення хімічних речовин є трикутник пізнання:

 

 

Будова

                 

                        

 

                          Властивості                                           Використання

 

 

Використання основ базується на їх властивостях, а властивості залежать від хімічної будови.

 Наша подорож завершилася. І ми ще раз пересвідчилися, що:

Знання з хімії потрібні кожному із нас,

Ніхто не заперечить цю істину одвічну.

Бо все навколо, та й ми самі,

Утворені із речовин хімічних.

 Білий Рицар дякує Вам за цікаву і змістовну подорож і перетворює бонуси в бали.

 

Домашнє завдання

Вивчити § 18 (підручник Ярошенко О.Г. 8 клас), вправа 2 с.89.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Використання основ

Номер слайду 2

того, хоче, хто, навчати, Добре, знати, все

Номер слайду 3

Девіз уроку. Добре того навчати, хто хоче все знати!

Номер слайду 4

Гра “Хрестики – нулики” SO2 CO2 HNO3 Na. OHNa2 O Zn(OH) 2 Al2 O3 Al(OH) 3 H2 SO4

Номер слайду 5

“Третій зайвий”{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Na. OHH2 SO4 Ca(OH) 2 Na. OHMg(OH) 2 KOHAl(OH) 3 Li. OHCu(OH) 2

Номер слайду 6

“Виправ помилку”K(OH) 2; Na. OH; Fe(OH) 2 Cu(OH) 3; Ca (OH) 2; Mg(OH) 2 AL(OH) 2; Ba(OH) 2; Li. OH

Номер слайду 7

“Коло ідей”Na. OHCa(OH)2 HCl. Ca. OCu(SO) 4 HNO3 H2 SO4 CO2 Cu(OH)2

Номер слайду 8

Na. OH – натрій гідроксид (їдкий натр)

Номер слайду 9

Їдкий натр широко застосовується у промисловості і для побутових потреб:- каустична сода використовується в целюлозно-паперовій промисловості, у виробництві паперу, картону, штучних волокон; для омилення жирів при виробництві мила, шампуню та інших миючих засобів;в хімічних галузях промисловості— для нейтралізації кислот і кислотних оксидів, як реагент чи каталізатор в хімічних реакціях, в нафтопереробці — для виготовлення оливи;для виготовлення біодизельного палива 

Номер слайду 10

в якості агента для розчинення засмічень каналізаційних труб, у вигляді сухих гранул чи у складі гелю;в приготуванні їжі: для миття та очищення фруктів і овочів від шкірки, у виготовленні шоколаду і какао, напоїв, морозива, як барвник карамелі, для розм'ягчення маслин і випіканні хлібобулочних виробів. Зареєстрований в якості харчової добавки E524.

Номер слайду 11

Ca(OH) 2 - кальцій гідроксид (гашене вапно)

Номер слайду 12

- служить похідною речовиною для отримання багатьох солей; - використовується як електроліт, разом з гідроксидом літію в нікель-кадмієвих акумуляторах; - застосовують як в'яжучий матеріал у будівництві; для пом'якшення води, дублення шкір.

Номер слайду 13

KOH –калій гідроксид (їдке калі) Використовується у виробництві різних солей калію, рідкого мила, в акумуляторах

Номер слайду 14

Li OH – літій гідроксид

Номер слайду 15

Гідроксид літію використовують для отримання солей літію; як поглинач вуглекислого газу в протигазах, підводних човнах і косміних кораблях. Застосовується для наповнення лужних акумуляторів, що збільшує срок їхньої дії, використовується для виготовлення эмалі. та скла.

Номер слайду 16

Mg(OH) 2 - магній гідроксид

Номер слайду 17

Гідроксид магнію застосовується в якості харчової добавки, як добавка в миючі засоби, для отримання оксиду магнію, рафінування цукру, в якості компоненту зубних паст. В медицині його використовують як лікарський засіб для нейтралізації кислотності в шлунку.

Номер слайду 18

Al(OH) 3 – алюміній гідроксид Використовується як компонент твердого реактивного палива, зубних паст, для виробництва лакових фарб, обволікаючий та адсорбуючий засіб у медицині

Номер слайду 19

Розв'язок задачіДано: M(Ca. O)= 56г. Знайти n Ca(OH)2 1) n(Ca. O) = m(Ca. O) : M(Ca. O) n(Ca. O)=56г :56г/моль = 1 моль 2) Сa. O+H2 О 2= Ca(OH)2 за рівняням реакції n(Ca. O) = n. Ca(OН)2 = 1 моль Відповідь:1моль За 2 Pf. За

Номер слайду 20

Дякую за урок!

zip
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
10 травня 2020
Переглядів
929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку