Узагальнення і систематизація знань про основні класи неорганічних сполук.

Про матеріал
Узагальнити знання про неорганічні речовини та їхні властивості; оцінити вміння порівнювати склад і властивості відомих речовин, аналізувати резуль¬- тати проведених експериментів, класифікувати ре¬човини й реакції, пояснювати причини розмаїтості речовин, встановлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних речовин та залежність між складом, властивостями та застосуванням речовин
Перегляд файлу

                  8 клас                                   Дата_________________

 

Тема: Узагальнення і систематизація знань про основні класи неорганічних   сполук.

Мета: Узагальнити знання про неорганічні речовини та їхні властивості; оцінити  вміння порівнювати склад і властивості відомих речовин, аналізувати резуль­-              тати проведених експериментів, класифікувати ре­човини й реакції,               пояснювати причини розмаїтості речовин, встановлювати генетичний зв'язок               між класами неорганічних речовин та залежність між складом,               властивостями та               застосуванням речовин

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця  розчинності, електрохімічний ряд напруг металів; розчини алюміній                хлориду, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду; фенолфталеїн, натрій               хлорид, натрій карбонат.

Тип  уроку    Урок узагальнення й систематизації знань.

ХІД УРОКУ

І.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Учні поділяються на дві команди.

II.     ТУРНІР

 1. ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ БІЙ.

         Команди дають визначення термінів.

         Перша команда: оксид, основи, реакція.

         Друга команда: кислота, сіль, формула.

 2. ХТО БІЛЬШЕ?

  Викидаються чотири кубики, на гранях яких написані хімічні символи. Команди складають якнайбільше формул хімічних сполук з хімічних символів, що випали. Кубики кидають 2—3 рази.

 3. ДАЛІ, ДАЛІ, ДАЛІ...

  Команди повинні відповісти на максимальну кількість запитань. Часу на обмірковування відповідей не дається.

  1. Хто відкрив закон збереження маси речовини?
  2. Назвіть формулу кухонної солі.
  3. Що спільного у формулах усіх кислот?
  4. Яка кислота міститься в шлунковому соку?
  5. Яка кислота міститься в кислотних дощах?
  6. Назвіть формулу основного компонента піску.
  7. Як називається реакція між кислотою й основою?
  8. Як називаються розчинні у воді основи?
  9. Назвіть формулу крейди.

10)У який колір забарвлюється фенолфталеїн у кислотах?

11)Перерахуйте аномальні властивості води.

12)У який колір забарвлюється фенолфталеїн у лугах?

 

    13)Назвіть формули їдкого калі, їдкого натру, купоросної олії, мармуру, основного компонента вапняної води, вапняного мо­лока.

14)Який кислотний оксид бере участь у фотосинтезі?

 4. КОНКУРСИ «ХТО ШВИДШЕ?» І «ЗНАЙДІТЬ ПРАВИЛЬНУ ВІДПОВІДЬ».
                  Конкурси а) і б) проводяться одночасно.

  а)  Хто швидше?

Біля дошки працюють по два представники від кожної команди; вони записують рівняння реакцій у порядку, що відповідає схемам:

    Рb → РbО  РbС12    Рb(ОН)2    РbО ;

  Р     Р2O5    Н3РO4    Са3O4)2   СаSO4.

  б)   Знайдіть правильну відповідь.

Кожній команді видаються завдання, що виконуються в письмо­вому вигляді.

1) Підкресліть формулу манган (VII) оксиду

               а) МnO2;                 б) Мn2O7;

               в) Мn2O3;                г)  МnO3.

2) Якщо залізний цвях помістити в розчин купрум (II) хлориду, то він покривається червоним нальотом міді. Відбувається ре­акція:

               а) обміну;             б) заміщення;

               в) розкладу;         г)  сполучення.

3) У три пробірки з розведеною сульфатною кислотою помістили по 1 г: у № 1 — магнію, № 2 — алюмінію, № 3 — срібла. В якій пробірці реакція не відбувається:

               а) № 1;                             б) № 2;                   в) 3?

4) У трьох пробірках знаходяться: у № 1 — вода, у № 2 — натрій гідроксид, у № 3 — хлоридна кислота. У кожну з про­бірок помістили лакмус. У якій пробірці розчин не змінить свого кольору:

               а) № 1;                   б) № 2;

               в) № 3;                   г) не змінить у жодній?

5) До якого типу реакції належить взаємодія СuО і Н2SO4:
              а) обміну;              б)сполучення;                   в) заміщення?

6) Bкажіть реакцію нейтралізації:

  а) КОН +НС1     ...;

  б) Мn +НС1   ...;

  в) СаО +НС1   ...;

  г) Nа + Н2O   ....

7) Силікати — солі:

               а) сульфатної кислоти;            б) хлоридної кислоти;

                в) силікатної кислоти;              г) нітратної кислоти.

8) Яка з основ не розчинна у воді:

               а) КОН;                 б) Са(ОН)2;
               в) Fе(ОН)з;            г) NаОН?

9) Яка з перерахованих речовин є сіллю:

               а) НNO3;                б) Н2SO4;                 в) NH4NO3?

  10) 3агальною властивістю для розчинних і не розчинних у воді основ є взаємодія з:

           a) водою;            б) кислотами;   

                   в) солями;          г) основними оксидами.

                 5.  КОНКУРС ХІМІКІВ-ПРАКТИКІВ.
Завдання.

У пробірках без етикеток дані речовини:

                         а) NaCl, НС1, NаОН, фенолфталеїн;

                         б) Nа2СO3, НС1, NаСІ.

Як, не використовуючи інших речовин, ідентифікувати ці реактиви?

         6.  ВІКТОРИНА ДЛЯ ВБОЛІВАЛЬНИКІВ «ЗГАДАЙМО ХІМІЮ».

  1. У яких харчових продуктах міститься багато заліза?
  2. Назвіть метал, який, будучи поміщеним у воду, надає їй бак­терицидних властивостей.
  3. Яким хімічним елементом багата морська капуста — ламіна­рія?
  4. Яка кислота розчиняє скло?
  5. Як очистити яйце, не розбиваючи шкаралупи?

7. РОЗШИФРУЙТЕ КАЗКУ.

Запишіть зміст казки за допомогою формул і рівняння хімічної реакції, назвіть тип реакції.

 «Товаришували Хлоридна Кислота і Луг — Натрій Гідроксид. Од­ного разу Хлоридна Кислота запросила в гості товариша. Луг надягнув своє фенолфталеїнове вбрання і став увесь малиновий. День був сонячний. Кислота вирішила показати товаришеві свій красивий сад. Вийшли вони в сад, але що це? Усі квіти, кущі й дерева засохли, хочуть пити й просять допомоги.

  • Давай допоможемо їм,— сказала Кислота й задумалася.— Але як?
  • Я знаю, як їм допомогти! — вигукнув Луг.— Об'єднаймо мою гідроксогрупу та твій Гідроген.
  • Із задоволенням,— погодилася Кислота.

Луг обійняв подругу. Зникли Кислота і Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило навколо, зазеленіло, зацвіло. Усі подя­кували двом друзям».

8.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ТУРНІРУ. Журі підбиває підсумки турніру.

III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Придумати хімічні казки, ребуси, загадки.

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
10 травня 2020
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку