8 клас Дата_________________
Тема: Узагальнення і систематизація знань про основні класи неорганічних сполук.
Мета: Узагальнити знання про неорганічні речовини та їхні властивості; оцінити вміння порівнювати склад і властивості відомих речовин, аналізувати резуль- тати проведених експериментів, класифікувати речовини й реакції, пояснювати причини розмаїтості речовин, встановлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних речовин та залежність між складом, властивостями та застосуванням речовин
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, електрохімічний ряд напруг металів; розчини алюміній хлориду, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду; фенолфталеїн, натрій хлорид, натрій карбонат.
Тип уроку Урок узагальнення й систематизації знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учні поділяються на дві команди.
II. ТУРНІР
1. ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ БІЙ.
Команди дають визначення термінів.
Перша команда: оксид, основи, реакція.
Друга команда: кислота, сіль, формула.
2. ХТО БІЛЬШЕ?
Викидаються чотири кубики, на гранях яких написані хімічні символи. Команди складають якнайбільше формул хімічних сполук з хімічних символів, що випали. Кубики кидають 2—3 рази.
3. ДАЛІ, ДАЛІ, ДАЛІ...
Команди повинні відповісти на максимальну кількість запитань. Часу на обмірковування відповідей не дається.
10)У який колір забарвлюється фенолфталеїн у кислотах?
11)Перерахуйте аномальні властивості води.
12)У який колір забарвлюється фенолфталеїн у лугах?
13)Назвіть формули їдкого калі, їдкого натру, купоросної олії, мармуру, основного компонента вапняної води, вапняного молока.
14)Який кислотний оксид бере участь у фотосинтезі?
4. КОНКУРСИ «ХТО ШВИДШЕ?» І «ЗНАЙДІТЬ ПРАВИЛЬНУ ВІДПОВІДЬ».
Конкурси а) і б) проводяться одночасно.
а) Хто швидше?
Біля дошки працюють по два представники від кожної команди; вони записують рівняння реакцій у порядку, що відповідає схемам:
Рb → РbО → РbС12 → Рb(ОН)2 → РbО ;
Р → Р2O5 → Н3РO4 → Са3 (РO4)2 → СаSO4.
б) Знайдіть правильну відповідь.
Кожній команді видаються завдання, що виконуються в письмовому вигляді.
1) Підкресліть формулу манган (VII) оксиду
а) МnO2; б) Мn2O7;
в) Мn2O3; г) МnO3.
2) Якщо залізний цвях помістити в розчин купрум (II) хлориду, то він покривається червоним нальотом міді. Відбувається реакція:
а) обміну; б) заміщення;
в) розкладу; г) сполучення.
3) У три пробірки з розведеною сульфатною кислотою помістили по 1 г: у № 1 — магнію, № 2 — алюмінію, № 3 — срібла. В якій пробірці реакція не відбувається:
а) № 1; б) № 2; в) № 3?
4) У трьох пробірках знаходяться: у № 1 — вода, у № 2 — натрій гідроксид, у № 3 — хлоридна кислота. У кожну з пробірок помістили лакмус. У якій пробірці розчин не змінить свого кольору:
а) № 1; б) № 2;
в) № 3; г) не змінить у жодній?
5) До якого типу реакції належить взаємодія СuО і Н2SO4:
а) обміну; б)сполучення; в) заміщення?
6) Bкажіть реакцію нейтралізації:
а) КОН +НС1 → ...;
б) Мn +НС1 → ...;
в) СаО +НС1 → ...;
г) Nа + Н2O → ....
7) Силікати — солі:
а) сульфатної кислоти; б) хлоридної кислоти;
в) силікатної кислоти; г) нітратної кислоти.
8) Яка з основ не розчинна у воді:
а) КОН; б) Са(ОН)2;
в) Fе(ОН)з; г) NаОН?
9) Яка з перерахованих речовин є сіллю:
а) НNO3; б) Н2SO4; в) NH4NO3?
10) 3агальною властивістю для розчинних і не розчинних у воді основ є взаємодія з:
a) водою; б) кислотами;
в) солями; г) основними оксидами.
5. КОНКУРС ХІМІКІВ-ПРАКТИКІВ.
Завдання.
У пробірках без етикеток дані речовини:
а) NaCl, НС1, NаОН, фенолфталеїн;
б) Nа2СO3, НС1, NаСІ.
Як, не використовуючи інших речовин, ідентифікувати ці реактиви?
6. ВІКТОРИНА ДЛЯ ВБОЛІВАЛЬНИКІВ «ЗГАДАЙМО ХІМІЮ».
7. РОЗШИФРУЙТЕ КАЗКУ.
Запишіть зміст казки за допомогою формул і рівняння хімічної реакції, назвіть тип реакції.
«Товаришували Хлоридна Кислота і Луг — Натрій Гідроксид. Одного разу Хлоридна Кислота запросила в гості товариша. Луг надягнув своє фенолфталеїнове вбрання і став увесь малиновий. День був сонячний. Кислота вирішила показати товаришеві свій красивий сад. Вийшли вони в сад, але що це? Усі квіти, кущі й дерева засохли, хочуть пити й просять допомоги.
Луг обійняв подругу. Зникли Кислота і Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило навколо, зазеленіло, зацвіло. Усі подякували двом друзям».
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ТУРНІРУ. Журі підбиває підсумки турніру.
III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Придумати хімічні казки, ребуси, загадки.
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ