Урок-подорож "Плід. Поширення плодів"

Про матеріал
Значення квітки (плодів)в житті рослин; дослідження будови плоду за різними характеристиками, розгляд типів плодів, приклади рослин з різними типами плодів;
Перегляд файлу

 

Тема: Плід. Способи поширення плодів.

Мета:- розширити знання про значення квітки (плодів) в житті рослин; дослідити  будову плоду за різними характеристиками, розглянути типи плодів, навести приклади рослин з різними типами плодів;

- розвивати пізнавальний інтерес через формування дослідницьких вмінь, спостережливість, вміння порівнювати; продовжити формувати вміння схематизувати матеріал;

- виховувати  вміння співпрацювати у групі та доводити власну думку.

Поняття та терміни:  плід, оплодень, супліддя.

Прийоми: усне опитування, мозковий штурм, робота в групах, прийом «Мікрофон», вправа «Вірю – не вірю», завдання «Перевертні».

Обладнання: різні плоди (горіх, яблуко, зернина, горішок, сім’янка), основи для схем, робочий зошит, таблиці «Плоди».

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація таблиць та моделей, натуральних об'єктів); практичні (виконання лабораторного дослідження); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Структура уроку:

Організація класу:

До початку уроку учні визначаються з групою, в якій вони будуть працювати за складовими квітки вибравши один з кольорів: синій,червоний, жовтий, фіолетовий,,,,,.

Визначення готовності до уроку.

Ми сьогодні з вами продовжуємо подорожувати по країні «Квіткові» на  оглядовому колесі.  Ви вже зайняли  свої місця у кабінках.

Учні визначають назву кабінки, склавши картинки, з листочків. Придивіться уважно до ваших карточок, спробуйте їх скласти. Що утворилося? Фрукти. Червоні – яблуко. Зелені – біб. Сині – слива. Помаранчові – абрикос.

Кожна зупинка це певний обсяг інформації, яку необхідно обов’язково відтворити під час виконання завдань.

І. Актуалізація знань: 

Вчитель: Ми відправляємося у подорож.  Але щоб отримати білети  вам треба показати знання з теми «Будова квітки», виконавши вправу «Вірю не вірю». Необхідно знайти невірні визначення та пояснити свій вибір.

У кожної групи свої твердження.

Зупинка І.   Вправа «Вірю – не вірю»

Група «Червоні» - яблуко.

1 . Квітка – видозмінений пагін рослини.

2. Пилкове зерно має різну форму та вологість.

3. Проста оцвітина складається з віночка або чашолистків.

Група « Зелені» - біб.

1. Основна функція віночка- приваблення запилювачів.

2. Тичинка складається з  пиляків.

 3. Маточка утворена одним чи багатьма плодолистками.

Група «Сині» - слива.

1.Квітка вкорочений видозмінений листок.

2.Квітка з квітконіжкою – сидяча.

3. Статеві органи квітки це маточка та тичинка.

Група «Помаранчові» - абрикос.

1 . Маточка складається з приймочки та зав’язі.

2. Оцвітина складається з чашолистків та віночку.

3. Квітки дводомних рослин розташовані на різних рослинах.

Зупинка ІІ.   Мотивація пізнавальної діяльності:

Вчитель: Цікаво знати чи можуть цукерки рости на деревах? Виявляється, що так. Ці дерева так і називаються «цукерковими» - ховенія солодка. Батьківщина ховенії – Південна Америка. А що собою представляють ці цукерки ми зможемо відповісти трохи пізніше.  (Плоди ховенії – дрібні сухі кульки. Та їстівні не вони, а товсті соковиті гілочки – плодоніжки, на кінцях яких містяться ці кульки. Вони солодкі і за смаком нагадують ізюм. Кожне дерево може дати до 35 кг «цукерок»).

А чи можете пояснити чому про нашу державу «Україна - сад!»

Діти висловлюють власну думку.

Учитель( демонструє блюдо з плодами): Скажіть, будь ласка, як вміст блюда можна назвати одним словом?  - Плоди. І сьогодні ми вивчаємо все про плоди.

Спільне встановлення мети. Я пропоную вам назвати над чим ми сьогодні попрацюємо?(Будова,  види, характеристики плоду)

ІІ. Вивчення нового матеріалу:

Зупинка ІІІ.

І. Учитель (розповідь з елементами бесіди). Плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки.   Плід утворюється із зав’язі маточки, але в його утворенні можуть брати участь й інші частини квітки. Квітконіжка перетворюється на плодоніжку. У деяких рослин плоди утворюються без попереднього запліднення. Вони зазвичай не містять насіння (деякі сорти винограду, груші, цитрусові). На відміну від плодів, супліддя утворюються з кількох квіток, які зрослися між собою  або усього суцвіття (шовковиця, інжир, ананас).

1. Роздивіться  малюнок №155    , ст. 140   у підручнику і встановіть складові плоду.

 Плід складається з:

  • оплодень: з трьох шарів - зовнішнього, середнього, внутрішнього.
  • насінини: однієї або багатьох.

Зупинка ІV.  

2. За способом утворення плодів є різні типи - прості, складні та супліддя.

Виконуємо завдання за підручником: стаття «Які існують типи плодів?» ст. 140 та

опрацюйте завд.1 у зошиті ст.50. 

3. Розпізнавання за структурою оплодня.

Вчитель пропонує розглянути, потримати у руках плоди: яблука,   гречки, соняшника та пшениці.

Що ви відмітили найперше?
Завдання: у підручнику(ст. 141, зверху) знайдіть відповідь на питання – Чим яблуко відмінне від інших плодів?.

4. Розпізнавання за кількістю насіння.  Спочатку розгляньте плоди (розрізані навпіл яблука)та зверніть увагу на схему, виконавши завдання 2 та 4 у зошиті( стор. 51).

Вкажіть на кількість насінин у плодах.     Вони однонасінні чи багатонасінні?

 5 – Вчитель пропонує опрацювати статтю підручника «Якими бувають сухі плоди?»  та розглянути малюнок 157на сторінці 141.

Яке значення розкривання плодів.? 

Які з плодів, запропонованих вам є розкривними?

Зупинка V.  ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Зупинка  VІ. Визначення назви плодів за відповідністю між фото та назвою( за підручником). Учні отримують фото з плодами певних рослин, які необхідно охарактеризувати.

Спікери груп по черзі вибирають й одразу надають характеристику.

 Зупинка VІІ. Виконання лабораторного дослідження  «Будова плода».

Вступна бесіда з правил безпеки при роботі з гострими предметами

 Групи виконують роботу визначивши особливості одного із запропонованих плодів. Потім доводять правильність виконання роботи. 

Разом формулюють висновки.    

Зупинка VІІІ. Навіщо рослині плід? (мозковий штурм)

 Представлення домашнього творчого завдання про способи поширення рослин. Одна група – один спосіб поширення.

Зупинка ІХ.

1. Вправа «Відновлення тексту»

2. Гра «Перевертні» (Терміни, у яких букви переставлені місцями).

Х. Рефлексія: Прийом «Мікрофон» -  закінчити речення:

  • Сьогодні на уроці для мене було новим…                            
  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Сьогодні на уроці я встановив…
  •  

V.  Домашнє завдання: опрацювати параграф 38, виконати завдання «Поміркуйте» у підручнику( ст. 144). Творче завдання (за бажанням) – підготувати інформацію про незвичні плоди.

 

   

Загрузка...Загрузка... 

docx
Додав(-ла)
Шпигун Людмила
Додано
27 березня 2019
Переглядів
907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку